Nieuws:

Nu in MSM 246 BAAN: De Fränkische Höllentalbahn in spoor Nul * MINI-BAAN: Atelier Wagons * DIORAMA: De Geuzendreef

Hoofdmenu

De bruggen naar Altenheim - een nieuwe thuis

Gestart door PeterC, 11 januari 2014, 19:12:48 PM

HYA

Citaat van: PeterC op 11 mei 2015, 20:34:17 PMEven in de handen spukken en aan de slag...
... om al dat gedroogde haar goed te leggen ?

Zeer fijn nieuws voor jullie.

Metpetergaathetbeter

Citaat van: PeterC op 11 mei 2015, 20:34:17 PM
de droogkast draaien ik in mijn garage mijn haar niet droog met de verfbrander op de hoogste stand
aan de foto gezien blijkbaar al eens geprobeerd ! ;D ;)

PeterC

De schoorsteen vegen met een sloopbal is toch niet zo'n goed idee...  :D :D :D



De werken vorderen langzaam aan.  Rechts ligt er al een isolerend onderdak op.
Groetjes, Peter


Steam.N

Oepsie ...

Troost je: nu kun je die schouw ineens goed stevig opmetsen.
Zorg minder bij de volgende storm  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Citaat van: Steam.N op 18 mei 2015, 22:32:04 PM
Troost je: nu kun je die schouw ineens goed stevig opmetsen.
Zorg minder bij de volgende storm  ;)

Jean, het enige schouwtje dat daar eventueel terug komt is er eentje op 1/87°.  Het bovenste stuk van de (nutteloze) schouw was voegloos, de betonnen schouwrand gebarsten en jammer voor die overbeschermde schijtkouwen...  Ideaal moment om er komaf mee te maken en ruimte te scheppen.  Wel verdraaid stevig gemetst...  ...Een 10m² container bouwafval is toch wel klein...
Groetjes, Peter


Metpetergaathetbeter

je kunt die stenen ook los van elkaar kloppen en verder verbrijzelen scheelt ook in volume ! ;D ;)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Ons nieuw dak ligt er nu op.  Eindelijk een (isolerend) onderdak en deftige isolatie.  De nutteloze schoorsteen in de container.  Van de (vrij) drukke N-weg horen we niets meer.  Eén Velux brengt veel meer licht binnen dan een (bijna rotte) drieraams-dakkapel.  Overal nieuwe pannen.  Wij blij!

Morgen vertrekt de aannemer (zonder extra hier en extra daar op de rekening! - een stielman die van zijn woord is en ons met heel goede raad heeft bijgestaan bij onze keuzes).

...En dan begint het voor ons: afwerken...  Elektriciteit, gyproc werken, plamuren, schilderen,...  Nog heel wat werk voor de boeg....

...Toch op een late avond al eens wat getekend om na de verhuis (?) mijn testbaantje zo snel mogelijk te kunnen 'berijden' (een wilde gedachten kronkel om met mijn bestaande testbaan(tjes) en mijn 'Altenheim'moduletje toerkes te kunnen rijden (de blauw omlijnde baantjes zijn 'bestaand'):



De bedoeling is dat uiteindelijk alleen 'Altenheim' over blijft maar (automatisch) toertjes rijden is toch zo plezant  :)


...
Groetjes, Peter


OlivierV

Dat is een ruime zolder Peter waar je een mooie baan op kan maken!

Gezien het feit dat je van automatisch tourtjes rijden houdt zou ik persoonlijk gaan voor een leuke minimale baan met zachte boven gemaakt door flexibele rails (niet evenwijdig) langs de wand met een leuke aftakking erbij, want daar is zeker ruimte voor. Eventueel met leuk-al-dan-niet-op-hetzelfde-of-onderliggend-niveau-liggend schaduwstation/opstelterrein.

Nu dat is wat ik er mee zou doen natuurlijk.

Groetjes,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SirGresley

Denk er aan dan mogelijk je kastraal inkomen verhoogd gaat worden door de isolatie en plaatsing Velux.
Door die "premies" weet de Staat het...
Een college in de club heeft het zo aan de hand gehad! :P :'(
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

loebaske

Eerst een premie geven en nadien dubbel en dik terug pakken, ik hoef geen premie, ze mogen ze houden...

Geert

Citaat van: loebaske op 29 mei 2015, 09:37:24 AM
Eerst een premie geven en nadien dubbel en dik terug pakken, ik hoef geen premie, ze mogen ze houden...

Uiteindelijk betaal jij toch mee wat een ander krijgt...

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

dani

een heel ruim en luchtig plan, toch leuk als je veel ruimte hebt !
Dat ontdubbelde spoor bovenaan in het midden zou ik persoonlijk langer maken...  van in de bocht in het midden links tot vlak voor de rechter bovenaan , een hele lange strook met 4 sporen naast elkaar, dat moet geweldig zijn.

Het belooft een hele overzichtelijke baan te worden... netjes
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Wat nog cooler zou zijn is dat je hier eigenlijk zodanig veel ruimte hebt dat met van die fameuze BLOB's kan werken, een soort druppels waardoor je de rijlengte aanzienlijk doet toenemen aan de hand van een spoorweg die door heel ruime bogen (stralen van 1 meter en meer) de BLOB afgaat. ;)

Meer daarover in PeterVG's lijn 41 draadje.
Of hier

;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterC

Citaat van: SirGresley op 29 mei 2015, 09:14:44 AM
Denk er aan dan mogelijk je kastraal inkomen verhoogd gaat worden door de isolatie en plaatsing Velux.
Door die "premies" weet de Staat het...

"Premies"?  Welke?  We werken met twee.  De door mij gekende premies worden enkel toegekend aan niet werkenden of gezinnen met een één-kost-verdiener... 
Premies aanvragen is voor ons tijdverlies; we krijgen er toch geen... 
...Soms vraag ik me af waarom we in godsnaam met twee ganse dagen onze kl.ten gaan afdraaien.  We vallen overal uit de boot omdat ons gezamelijk inkomen te hoog is...

Als je ergens informeert: 'Maar ja... ...jullie hebben het 'geluk' om met twee te kunnen/mogen werken...  :-X



Citaat van: dani op 29 mei 2015, 12:56:21 PM
...toch leuk als je veel ruimte hebt...

Dani, vrij veel ruimte, maar een heel 'moeilijke' ruimte...

Citaat van: dani op 29 mei 2015, 12:56:21 PM
Dat ontdubbelde spoor bovenaan in het midden zou ik persoonlijk langer maken...  van in de bocht in het midden links tot vlak voor de rechter bovenaan , een hele lange strook met 4 sporen naast elkaar, dat moet geweldig zijn.

Door de 'moeilijke' ruimte wordt dat stuk aan het zicht onttrokken.  De woning dateert van eind de jaren vijftig.  Een tijd dat prestigieus bouwen belangrijker was dan praktisch bouwen, met nu alle gevolgen voor ons dat nu eigenlijk het praktische primeert.
Het is rondom rond een 45° puntdak met een kleine 45° uitbouw (achter en naast de traphal).  Overal zitten de houten balken van de dakconstructie in de weg om een strak plan uit te tekenen.  Op het eerste zicht kan ik nergens een recht stuk spoor plaatsen (tenzij ik weer op +80 cm breedte ga werken - uitgesloten - mijn armen zijn niet lang genoeg!).

Een foto toont meer dan duizend woorden.  De traphal met daarachter de kruipruimte (links boven in mijn tekening in reactie #127 ):



Ik ben bijna 1m90 en in de kruipruimte moet ik mij heel diep bukken.  Ik kan/wil die ruimte enkel gebruiken om van een dubbel spoor (rechts bereden) over te gaan naar twee dubbel bereden sporen (het oorspronkelijke plan van 'Altenheim').  Die kruipruimte moet ook voor nog andere noodzakelijkheden bijna vrij blijven: er zit achter de traphal een elektrische boiler.  Ik voorzie dat die niet heel lang meer gaat meegaan en het dak aan de rode pijl is de zuidkant.  Ideaal voor een combinatie elektrisch/zonneboiler.  Die circulatiepompen vragen ook wat ruimte.


Citaat van: OlivierV op 29 mei 2015, 13:09:51 PM
Wat nog cooler zou zijn is dat je hier eigenlijk zodanig veel ruimte hebt dat met van die fameuze BLOB's kan werken, een soort druppels waardoor je de rijlengte aanzienlijk doet toenemen aan de hand van een spoorweg die door heel ruime bogen (stralen van 1 meter en meer) de BLOB afgaat. ;)

Olivier, zoals hierboven reeds aangehaald ga ik 'Altenheim' bijna volledig met bogen moeten uitvoeren.  Die 'blobs' zoals je bedoelt zijn echter geen optie: de heel 'moeilijke' ruimte (iedere aannemer die langs komt voor een job zegt hetzelfde: moeilijke ruimte en dat gaat heel wat uren kosten voor dit of dat...).  ...Zelfs een kast plaatsen voor mijn materiaal is niet mogelijk (geen enkele rechte wand).  Ik ga alles moeten stockeren onder de baan.




In elk geval bedankt voor het meedenken.  Wat ik in #127 heb laten zien is 'een' manier om na de verhuis zo snel mogelijk opnieuw te kunnen rijden.  'Altenheim' zal er uiteindelijk heel anders gaan uitzien maar ik wil geen jaren gaan wachten om (opnieuw) automatisch toerkes te gaan rijden.

Mijn bedoeling is om uiteindelijk na een eerste module stap voor stap uit te breiden, maar steeds 'toerkes' te kunnen rijden.


Wordt vervolgd...
Groetjes, Peter