Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Roco reeks 20

Gestart door Stefke, 20 april 2007, 23:19:40 PM

Gottardo

#75
Even terug naar de oerreeksen 20 van Roco (Art.nr. 43670 - blauwe 2018) die ik tweedehands op de kop heb kunnen tikken.

Weet er iemand of er daar oorspronkelijk "vitrinekoppelinkjes" bij zaten ? De handleiding toont wel diverse te monteren handgrepen en voettreden (en die zijn op mijn tweedehandsmodel effectief aangebracht), maar vermeldt niets van imitatiekoppelingen, dus klaarblijkelijk was dat 16 jaar geleden nog niet gebruikelijk.

Er zat ook een blaadje bij met de melding "...heeft ROCO de baanruimers, zoals die in werkelijkheid gebouwd zijn, niet kunnen leveren.  Deze zullen nochtans te bekomen zijn, tegen betaling, bij Uw winkelier vanaf april 1993."  Weet iemand hier meer over ?

Ik heb iets hoger in dit draadje trouwens een foto gezien van de groene 20-er en daar zit een mooi stel remslangen, koppelingen, koevangers enz. op.  Kan dit apart besteld worden ? Past dit dan ook op de ouwe blauwe lok ?

chef garde

#76
citaat:
Geplaatst door Gottardo

Even terug naar de oerreeksen 20 van Roco (Art.nr. 43670 - blauwe 2018) die ik tweedehands op de kop heb kunnen tikken.

Weet er iemand of er daar oorspronkelijk "vitrinekoppelinkjes" bij zaten ? De handleiding toont wel diverse te monteren handgrepen en voettreden (en die zijn op mijn tweedehandsmodel effectief aangebracht), maar vermeldt niets van imitatiekoppelingen, dus klaarblijkelijk was dat 16 jaar geleden nog niet gebruikelijk.

Er zat ook een blaadje bij met de melding "...heeft ROCO de baanruimers, zoals die in werkelijkheid gebouwd zijn, niet kunnen leveren.  Deze zullen nochtans te bekomen zijn, tegen betaling, bij Uw winkelier vanaf april 1993."  Weet iemand hier meer over ?

Ik heb iets hoger in dit draadje trouwens een foto gezien van de groene 20-er en daar zit een mooi stel remslangen, koppelingen, koevangers enz. op.  Kan dit apart besteld worden ? Past dit dan ook op de ouwe blauwe lok ?

 

Dacht van wel, remslangen, koppelingen en koevangers zijn van beide modellen int zwart en de bevestiging ervan zou identiek moeten zijn ...  Wat die vitrinekoppelingen betreft kun je misschien werken met wat overschotjes van andere locs, bij uw 78 zit toch een setje reserveonderdelen??

Gottardo

#77
Dank je voor je snelle reactie.  Ik zal dan eens een mailtje sturen naar Roco voor dat setje met extra onderdeeltjes die bij de groene (en misschien ook gele) 20-er zitten (probleem is dat ik daar geen referentienummer van ken - misschien kan een trotse eigenaar van een dergelijke machine even helpen).  Als ik het goed gezien heb op die foto hogerop in het draadje, zouden er bij de groene 20-er zelfs imitatiekoppelinghaakjes moeten bijzitten.  En, chef garde, je hebt overschot van gelijk: eventueel kan ik een reservekoppeling overnemen van een andere lok (misschien die 78-er - ik heb nog geen tijd gehad om de inhoud van de verpakking (en met name van het zakje met onderdelen) in detail te inspecteren).

Peter

#78
Een mailtje naar Roco zal je niet helpen.
Je krijgt een vriendelijk mailtje terug dat je onderdelen bij je winkelier moet bestellen. Direkt beleveren doen ze niet meer.
Met vriendelijke groeten
Peter

chef garde

#79
Peter heeft gelijk, mailtje zenden helpt niet, noch naar Roco, noch naar een modelspoorwinkel in uw buurt.  Gewoon eens langsgaan bij die laatste.  Als het een tip mag wezen (komt van Loebaske), spaar alle (vitrine)onderdeeltjes van locs en rijtuigen in 1 potje, ooit komt er wel eens een onderdeeltje weer van pas ...

Gottardo

#80
Tja, de tijden veranderen blijkbaar.  Indertijd volstond het om een mailtje naar de (oude) Roco-klantendienst te sturen en dan kreeg je de onderdelen gratis per kerende post opgestuurd (heb ik eens meegemaakt met aandrijfasjes met tandwieltjes erop).  Maar nu heet het Modelleisenbahn GmbH, bovendien is Fleischmann er nog bijgekomen...

Goed idee trouwens, dat doosje met reserveonderdeeltjes van alle loks.

janjozef

#81
ergens economisch begrijpbaar maar het is wel zeer ongelukkig,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

rixke rail

#82
citaat:
Geplaatst door Gottardo

Even terug naar de oerreeksen 20 van Roco (Art.nr. 43670 - blauwe 2018) die ik tweedehands op de kop heb kunnen tikken.

Weet er iemand of er daar oorspronkelijk "vitrinekoppelinkjes" bij zaten ? De handleiding toont wel diverse te monteren handgrepen en voettreden (en die zijn op mijn tweedehandsmodel effectief aangebracht), maar vermeldt niets van imitatiekoppelingen, dus klaarblijkelijk was dat 16 jaar geleden nog niet gebruikelijk.

Er zat ook een blaadje bij met de melding "...heeft ROCO de baanruimers, zoals die in werkelijkheid gebouwd zijn, niet kunnen leveren.  Deze zullen nochtans te bekomen zijn, tegen betaling, bij Uw winkelier vanaf april 1993."  Weet iemand hier meer over ?

Ik heb iets hoger in dit draadje trouwens een foto gezien van de groene 20-er en daar zit een mooi stel remslangen, koppelingen, koevangers enz. op.  Kan dit apart besteld worden ? Past dit dan ook op de ouwe blauwe lok ?



Sorry voor de late reactie !
Zo ziet de lok eruit met de nieuwe koevanger :


De koevanger zelf (past perfect op de plaats van de originele "koppelingkoevanger")


Edit : imitatiekoppelingen heb ik echter niet in de originele dozen teruggevonden, ik neem dus aan dat er niet bijzaten.
Ze staan trouwens ook niet op het onderdelenblaadje.
Modelspoorse groeten,
Eric
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

janjozef

#83
en steken er geen meer in een of andere doos van een andere loc, zijn toch allemaal redelijk gelijkaardig

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gottardo

#84
Prachtige foto's Rixke Rail, dat is precies wat ik in gedachten had bij deze baanruimer (en wat trouwens te zien is op de foto van de groene 20-er).

Ik veronderstel dat dit de bij te bestellen baanruimer is waarvan sprake op het blaadje bij de handleidingen.  Ik merk w?l op dat de actuelere groene versie klaarblijkelijk daarenboven ook nog remleidinkjes ?n een imitatiekoppeling meegekregen heeft.
Ben dan ook even naar Roco's website gesurft en heb daar het onderdelenblad gevonden van deze groene 20-ers (Art.Nr. 62462 en 62463 (met sound)):
http://www.roco.cc/fileadmin/downloads/Ersatzteilblaetter/62462.pdf

Weet iemand wat precies de inhoud is van Pos.Nr. 25 Zur?stbeutel (Bestelnummer 121965) (2de pagina van de handleiding)?  Er is namelijk geen afbeelding van opgenomen.  Zitten hierin misschien de vitrineonderdeeltjes?

Janjozef, inderdaad volstaat het vaak even bij de onderdeeltjes van andere loks te kijken voor eventuele extra remleidingen en koppelingen.  Ben echter nog maar sinds einde november begonnen met het verzamelen van h0-loks, dus de "visvijver" is nog niet zo groot (momenteel 8 loks).

Gottardo

#85
Klaarblijkelijk is het toch niet zo slecht gesteld met de klantenservice van Roco.  Vorige week had ik hun een mailtje gestuurd met een vraag betreffende de koppelingen en baanruimers voor een reeks 20, en vandaag (na amper 1 week), is er al een antwoord [:)]

Het heeft me echter niet heel veel wijzer gemaakt : ze schrijven me dat er effectief een (nog leverbare) Zur?stbeutel bestaat met de reserveonderdeeltjes, nl. het artikel 121965.  Dat had ik intussen eigenlijk zelf al gevonden op het Ersatzteileblatt op hun website (cfr. mijn vorige postings).
Ze melden me verder dat dit zakje enkel verkregen kan worden via de vakhandel (en hebben in bijlage een lijst gestoken met alle erkende winkels (uitsluitend in Duitsland en Oostenrijk ???) waar je de vervangonderdeeltjes kan krijgen).  Ook dat had ik al begrepen op hun website.

Daarentegen tast ik nog steeds in het duister wat betreft de concrete inhoud van dat zakje [:(]  Gelukkig zijn er nog Rixke (die me offline extra baanruimers aangeboden heeft) en Lux162 (die me -eveneens offline- extra uitleg gegeven heeft over het superen van een Roco reeks 20) [:D]  Mocht er onverhoopt toch nog iemand zijn die duidelijk weet wat er in dergelijke "Zur?stbeutel 121965" zit, mag hij het nog steeds laten weten [;)]

Gottardo

#86
Ik hoop dat ik jullie niet verveel met dit draadje ('t is alsof ik mezelf antwoord [:D]), maar voor degenen die het nog interesseert, heb ik opnieuw een bijkomend antwoord gekregen van Roco (ditmaal na amper 2 dagen - dus geen klachten hierover) betreffende "Zur?stbeutel 121965" van de Roco reeks 20.  Het zakje bevat blijkbaar de volgende onderdelen :

2x Stirngriff (= 2x de handgreep onder de ramen)
2x Steckdose (= 2x een contactdoos)
2x Schienenr?umer (= 2x de "koevangers")
2x Zugheizkabel (= 2x treinverwarmingskabel)
2x Kurzkupplung (= 2x kortkoppeling)
Heizschl?uche (= verwarmingsslang).

Dit setje lijkt dus -samen met het artikel 40014 met de imitatiekoppelingen en remleidingen- ideaal om de reeks 20 volledig als vitrinemodel uit te rusten.  Alleen nog maar de vraag waar het te krijgen is (in de Benelux): zoals eerder aangehaald, stuurde Roco me enkel een lijst met winkels uit Duitsland en Oostenrijk door.  (Voor mij persoonlijk minder een probleem, want de gekende treinenwinkel op de markt in Aken ligt op 25 minuten rijden van waar ik woon - wonen in het verre Maasmechelen heeft zo z'n voordelen [;)].)


Ralf Wittkamp

#87
Hello.
A friend of mine is interested in the green Roco SNCB 2002 (article 62462). But he is not sure, if the SNCB serie 20 was ever painted in green, because he wasn't able to find any picture of a green serie SNCB 20 in 1:1.

So my question:
Was there a "real" green SNCB 20 in the past? Are the the light grey (or silver) stripes correct? When there is a picture available, it would be nice to place a link here.


Hallo.
Ein Freund von mir hat Interesse an der gr?nen Roco SNCB 2002 (Artikel 62462). Aber er ist nicht sicher, ob die SNCB Baureihe 20 in 1:1 jemals in gr?n lackiert war, da er keine Bilder davon gefunden hat.

Daher meine Frage:
Gab es fr?her eine "echte" gr?ne Lok der Baureihe 20? Sind die hellgrauen bzw. silbernen Streifen korrekt? Wenn es ein Bild gibt, w?re es nett, den Link hier zu posten.


Thank you, danke.
Ralf Wittkamp
 

Jurgen

#88
Hey Ralf, all serie 20 locomotives were delivered in green except for nr. 2024 en 2025, they were delivered in yellow.
So they do excist in green, but I can't find a picture. I'm sure there will be somebody who has a picture in his collection.

Der Baureihe 20 war gelieferd in gr?n aber nicht die 2024 und 2025.
Ich finde leiter kein Bilder von die gr?ne version aber ich bin sicher da jemand ein Bild hatte in seine Collection.

I hope I didn't write too many mistakes in the German text. [:I]

Aan de vlamingen, de eerste die lacht met mijn duits, doe het zelf maar beter. [;)][:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

D_Loc

#89
I found a postcard with the SNCB 2014 in green. The card belongs to a postcard set which I bought from PFT/TSP.

The picture shows us the 2014 and 2905 in Haren on Februari 15, 1982.
Photo: J-L Vanderhaegen
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk