Enkele leuke modelbaan accessoires in 3D print, vooral N en H0

Gestart door Stieven76, 25 januari 2016, 22:46:26 PM

Stieven76

Hier enkele leuke modelbaan accessoires in 3D print, vooral N en H0.
https://www.shapeways.com/designer/ngineer?li=pb

Zit mss wel iets bruikbaars tussen voor iemand  ;)

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

59erke

inderdaad er zal wel iets bijzitten dat ooit nog is van pas komt, bedankt
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Stieven76

Ik heb ondertussen al wat gemaild met de ontwerper en hij gaat enkele N dingen omzetten naar H0. Er zit daar veel leuk spul tussen vind ik.
Nog eens wat rondkijken op zijn shop en dan van het weekend een bestellingske plaatsen. Mijn eerste Shapeways bestelling :)
Moest er iemand nog dingen die enkel maar in N zijn in H0 willen kan je hem altijd een bericht sturen.

Dirky

Hou er rekening mee dat door de beperkingen van de printers, de N modellen vaak (bijna altijd) te grof zijn wat de fijne details betreft. Up-scalen naar H0 vergroot alleen maar dat probleem...

Pascal Michiels

Zitten ook interessante Z spulletjes tussen. Dat gaat weeral geld kosten  :D

Ngineer

Citaat van: Dirky op 27 januari 2016, 07:41:47 AM
Hou er rekening mee dat door de beperkingen van de printers, de N modellen vaak (bijna altijd) te grof zijn wat de fijne details betreft. Up-scalen naar H0 vergroot alleen maar dat probleem...
Hallo allemaal,
Dankzij Stieven ben ik hier op dit forum terecht gekomen. Ik struin het internet af naar leuke ideeën en af en toe deel ik natuurlijk ook mijn kennis.
Ik heb aardig wat ervaring met 3D printen opgedaan voor mijn eigen bouwsels. Ik ben slecht in het met de hand bouwen, het is nooit echt naar mijn zin. Ik snij teveel of te weinig weg, gaten te groot, op de verkeerde plaats etc etc. Ik maak mijn modellen beschikbaar voor anderen via Shapeways. Je hebt gelijk dat het moeilijk is om in N alles exact op maat te maken. De minimale dikte is 0,3mm, ofwel ca 4,5 cm in het echt. Alles kleiner dan 4,5cm in het echt moet je dus ofwel weglaten ofwel te dik maken. Je zit ook met de draagkracht. 0,3mm dik plastic is breekbaar, dus je zult vrij snel iets dikker moeten werken.
Als je kijkt naar massaproductie dan is het mij opgevallen dat ze nooit dunner dan 0,7mm maken omdat het anders te breekbaar wordt. 3D printen heeft dus wel een voordeel. al kan de prijs niet tippen aan massaproductie.

Hieronder een plaatje van het hekwerk voor mijn huidige project (in spoor N). De spijlen zijn 0,4mm dik. In werkelijkheid is het hek 2m hoog.


Bij het opschalen naar H0 kun je alles met 1,839x vergroten, maar als je in N al iets te dik gemaakt hebt dan blijft het zo. Als het even kan probeer ik het model opnieuw op te bouwen. Ik schaal de 2D basistekening op, en dan bouw ik de diktes opnieuw op. Dat scheelt ook een hoop overbodig materiaalgebruik. Zeker bij Frosted Ultra Detail scheelt dat al snel een hoop geld.

Erik

Metpetergaathetbeter

Welkom Erik, alvast een leuk en fraai hek jij daar aflevert ! Het smaakt meer... ;)

Steam.N

Welkom op ons forum, Erik.
Gezien een 3D-printer op mijn verlanglijstje staat, en ik een verstokte N-rijder ben, ga ik dit zeer aandachtig volgen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Ngineer

Hallo Jean,
Ik zou ook wel een 3D-printer willen, maar... Als je op een goede resolutie dingen wilt printen in N, dan is een gewone huis-tuin-en-keuken 3D printer totaal ongeschikt. Ik heb wat rond gekeken, maar ik laat alles gewoon door Shapeways printen. Het lijkt misschien wat duur, maar een eigen printer is ook niet goedkoop. Zelf printen is alleen wel veel sneller, bij Shapeways is de levertijd meestal minimaal 6 dagen, vaak iets langer.

Michael

Mooie details voor op de baan, maar mij veeels te duur! Wie betaald er 1000 Bfr. of 50 gulden voor een trap in H0? Wel even blijven nadenken lijkt mij. Dan maar een beetje prutsen met evergreen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Ngineer

Citaat van: Michael op 31 januari 2016, 18:59:07 PM
Mooie details voor op de baan, maar mij veeels te duur! Wie betaald er 1000 Bfr. of 50 gulden voor een trap in H0? Wel even blijven nadenken lijkt mij. Dan maar een beetje prutsen met evergreen.
Ja, dat denk ik ook wel eens. Maar ik wordt af en toe benaderd met de vraag of ik dit of dat kan maken. Ik vertel dan wat dat stukje plastic kost en mensen hebben dat er dan voor over. Het is natuurlijk ook maar relatief. Wat kost jouw vrije tijd? Hobby draait om doen wat je graag doet, en als je graag naar een trap kijkt maar er zelf geen kunt of wilt bouwen dan heb je de keuze om er een te kopen.
Ik kan zelf totaal niet uit de losse pols een gebouw bouwen. In 3D gaat het mij goed af en ik heb er iets meer voor over. Ik bouw trouwens liever dan dat ik met treinen rijdt, ik las ergens dat iemand zijn treinen voor € 30.000 verzekerd heeft (na een officiële taxatie). Tja, trapje of locomotiefje of een biertje of een glas champagne... het is allemaal maar net wat iemand graag wil.
En voor je denkt dat de helft van die 50 gulden naar mij gaat, nee helaas, ik doe het voor de lol en alleen Shapeways wint er mee ;)

marc goovaerts

Hoog tijd dat Shapeways veel, veel concurrenten krijgt...

janieburton