Betreffende het "stroomlijnen" van Peco, had ik een paar jaar geleden illustraties gezien van ergens in de UK, waar men de dwarsliggers van de dwarsliggermat van elkaar scheidde, en dan de wissel heel lichtjes kon buigen. Niet veel, maar voldoende om het verschil te maken in bepaalde omstandigheden. Ik heb het zelf nog niet gedaan. Maar in dit geval denk ik aan het meebuigen van de Y-wissel om de knik deels op te vangen. Maar nogmaals, dat is niet voor meteen.
ja wissels zo verbouwen werkt wel, heb t laatst een keer geprobeerd op een heel scherp kort Y-wisseltje, baal ervan dat ik t niet eerder deed want de krapste peco-wissels zijn flink ruimer dan de wissels die in t echt bij cockerill lagen, grootschalig Y-wisseltjes ombouwen tot rechte wissels met heel scherp afbuigend spoor was dus beter geweest. Bij die heel korte wisseltjes moet je de boel wel flink scheef trekken en moet je wel wat rotzooien om alles te laten werken, maar bij die lange wissels zoals jij hebt valt t volgens mij allemaal wel mee.
Ik zou je wel aanraden een en ander binnenkort te fixen want als zo'n wisselstraat je nu al niet bevalt wordt dat alleen maar erger naarmate de omgeving mooier wordt