Ardoisière de Saint-Ivar, een shelfbaantje

Gestart door steamdriven, 06 april 2020, 15:43:38 PM

steamdriven

Het is herfst in 1946.

Zo net na WOII staat lijn 163A er helemaal niet goed voor. Het grootste gedeelte van de lokale leisteen-industrie in de Vallée d'Aisne heeft de voorbije decennia al de deuren moeten sluiten, wat het economisch nut van de lijn al stevig ondermijnde. Nu bij de Duitse aftocht ook nog de Pont de la Blanche (Viaduct de Morépire) opgeblazen werd kan het grootste deel van de lijn niet meer bereden worden.


Endoftheline-Vennbahn by Bart Aertgeerts, on Flickr

Gare de Muno wordt ondertussen nog wel dagelijks vanuit Frankrijk bediend maar voor het centrale gedeelte betekent dit dat het verkeer teruggelopen is tot het absolute minimum.

Vlak bij het Viaduc de Morépire heeft het mooie stationnetje van Saint-Ivar ook zwaar te lijden gehad onder het terugtrekkende oorlogsgeweld. Van het kleine stationsgebouw zelf blijft niet veel meer overeind. Een deel van de laadkoer is gelukkig nog wel bereikbaar zodat tenminste nog de leisteen van de zieltogende Ardoisière de Saint-Ivar via Frankrijk kan afgezet worden.

Saint-Ivar is het meest oostelijk gelegen dorp ten westen van het gesprongen viaduct. In tegenstelling tot de andere is de leisteengroeve wat hoger op de helling gelegen. Ze beleeft grauwe tijden. De vraag is tanende en buitenlandse concurrentie is groot. Aisne-leisteen is kwalitatief maar duur te ontginnen, de vallei is smal en transport over de weg is erg moeilijk, zeker in de winter.


lingle1920-tunnel by Bart Aertgeerts, on Flickr


Schermafbeelding 2020-04-06 om 15.10.37 by Bart Aertgeerts, on Flickr

Direct na de oorlogsbeschadigingen is de lokale infrastructuur zo snel als mogelijk aangepakt om  binnen de beperkte ruimte toch nog verder te kunnen werken. In afwachting van een eventueel herstel van het viaduct staat vooralsnog een losse machine ter beschikking om het nodige rangeerwerk tussen Muno en Saint-Ivar te kunnen uitvoeren. Het resultaat is verre van efficiënt, maar het werkt. Min of meer.


Cour-Marchandises1 by Bart Aertgeerts, on Flickr

Eén of twee keer per week komt er vanuit ons land via Frankrijk nog een korte cabotage-trein met materiaal voor de mijn. Door het overladen met de weekproductie van de groeve en soms wat houtkap voor de kolenmijnen in de Ardeense bekkens wordt het transport per trein zo goed en zo kwaad als mogelijk geoptimaliseerd.



remouchamps_quai_bois by Bart Aertgeerts, on Flickr

Heel soms houdt een 'kleine Brossel' halt aan het geïmproviseerde perron van dit -hopelijk tijdelijke- eindstation, voornamelijk om wekelijks de lokale arbeiders te vervoeren van en naar de grote steenkool- en industriebekkens in Wallonië en het noorden van Frankrijk.




SteunberenMuno by Bart Aertgeerts, on Flickr

Bijgevoegd wat foto's om te duiden in welke sfeer ik dit baantje wil ontwikkelen.



Bronnen:

https://www.trekkings.be/L163Avoorstelling.htm
https://www.garesbelges.be (Guy Demeulder)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_163A
https://fr.wikipedia.org/wiki/Ligne_163A_(Infrabel)
https://rail-et-fer-en-gaume160.blogspot.com

BELANGRIJK:
Dit kleine baantje is mijn echte herintrede in de modelspoorwereld na een afwezigheid van makkelijk 30 jaar. Ik heb getracht om binnen een historisch Belgisch kader een fictief verhaal te vertellen. Stijlelementen van lijn 163A komen her en der terug.

Het is vooral een technische oefening. Het is de bedoeling om mijn bouwtechnieken op een (veel) hoger niveau te brengen, om in te stappen in de digitale wereld en om op zoek te gaan en te oefenen met allerlei technieken (elektriciteit, scratchbuild, verwering, landschap, sculptamold...).
Verwacht geen snelle vooruitgang van het project. Hiervoor heb ik dikwijls te weinig tijd en een te lang to-do lijstje. Elke vooruitgang zal ik hier grondig voorstellen. Hopelijk kan het sommigen onder jullie toch een beetje boeien.



Ik ben niet alleen op het forum om inspiratie op te doen, maar ook om veel bij te leren. Hebben jullie advies of vinden jullie dat ik de verkeerde kant opga, aarzel niet. Ik kan er enkel uit leren. En andersom: als jullie het goed vinden, dat mag natuurlijk ook.


Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

steamdriven

#1
OPBOUW

Het basisidee is een vrij eenvoudige rangeerpuzzel. Bij mij gaat een super-gedetailleerd landschap voor op het rijden. Ieder zijn ding. De uitvoering is 1/87 m.a.w. h0.

Het ontwerp bestaat uit 3 modules. Elke module is in de basis een legplank uit het houten opbergrek-systeem type IVAR van een iedereen welbekende internationale meubelketen.


ivar-shelf-pine__0559951_PE675918_S5 by Bart Aertgeerts, on Flickr

Het baantje zelf komt op 2 planken 85cm X 30cm.
Links een eenvoudige fiddle op een legplankje van 45cm X 30cm. De totale afmetingen zijn dus 215cm X 30cm. Waarschijnlijk wordt de fiddle uiteindelijk net wat langer. We zullen zien.



Saint-Ivar-final by Bart Aertgeerts, on Flickr

Qua rails is gekozen voor Peco Code 75. Samen met Tillig Elite misschien het meest elegante railprofiel dat courant verkrijgbaar is. Ik heb hier gekozen voor de betrouwbaarheid van Peco. Ik wil het mezelf ook niet ineens te moeilijk maken...
Ik zal waarschijnlijk opteren voor handbediening van de wissels. Het zijn er niet veel en eenvoud siert.

STAND VAN ZAKEN


Na heel wat schetsen en schrappen toch tot iets eenvoudig en -voor mij- boeiend tracé gekomen.


05F18012-1E49-486D-85B6-F890ED2F30E3 by Bart Aertgeerts, on Flickr


4ED8A981-AD85-433B-909C-A7BAF795CE9B by Bart Aertgeerts, on Flickr

Dat zijn schetsjes op 1/10, eigenlijk dus op 1/870...  ;)

Uiteindelijk vond ik dit boeiend genoeg om verder te gaan met een volumemaquette op dezelfde schaal. Deze is ondertussen ook klaar en foto's volgen later vandaag.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

trainspottingjr

Lid Lierse Modelspoorwegen de Geit VZW

steamdriven

#3
Merci, Jelle.

De volumestudie maakt het allemaal wel wat duidelijker. Het is een kleine maquette op schaal 1/10 t.o.v. het echte baantje, dus slechts 3,0 cm X 22,0 cm maar geeft toch al een indruk.
In werkelijkheid gaat het hier om een stuk van nauwelijks 150m lengte. Ik heb geopteerd om de oorspronkelijke plek van het stationsgebouw zelf niet te tonen. Dat ligt dus verder rechts maar is vernield en het spoor daar is niet meer in dienst. Wat overblijft is dus enkel het (nood)perron met een houten cabine als wachthuisje.


9B55095D-A3AE-482F-9A75-36BC54F62977 by Bart Aertgeerts, on Flickr


1DF173E8-D0A9-4663-A8A3-DFFBDBDBECC3 by Bart Aertgeerts, on Flickr


E0874AA2-F72E-41C8-AED0-E1C4F42D638D by Bart Aertgeerts, on Flickr

EC71726C-BB84-4899-9B9A-FBB4E95815AE by Bart Aertgeerts, on Flickr


D19BCE2A-2699-4E89-BFC4-BDE9485265D2 by Bart Aertgeerts, on Flickr
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Ronald

Mooi project! Alleen; ik zou die planken niet als basis gebruiken.... heb het hier ook als opslagmedium en verschillende planken zijn in korte tijd krom getrokken (en het staat gewoon binnen in huis). Ik zou als ik jou was daar wel modules op maken en de IVAR als "drager" gebruiken.

steamdriven

#6
Dankjewel.

Inderdaad, Roland. Wij hebben hier ook verschillende lopende meter van dit systeem in huis en sommigen zijn, laat ons zeggen, minder vormstabiel dan andere...
Ik ben dan ook van plan om deftige, lichte multiplex modules te bouwen die wel de verankeringspunten en afmetingen van de IVAR planken hergebruiken.
Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

SuSke

Lijkt me een mooi en behapbaar projectje. Mooi door zijn eenvoud en weerom een rangeerpuzzel  ;) ;).
En als het moet dienen om je technieken aan te scherpen, hiermee zal je dat zeker lukken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Ronald


steamdriven

Planning Officer Diensttabel Besturing Brussel en Ex-Jockey Bestuurder HST Brussel Zuid-Vorst IBRU.
LMS Lierse Modelspoorwegen info@liersemodelspoorwegen.be
Saint-Ivar, mijn shelfbaantje in opbouw:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30414.0.html

PeterVG

Een rangeerpuzzel vraagt dat geen omloopspoor?
Nu ben je heel beperkt in je rangeerbewegingen.
Je verliest een belangrijke rangeerbeweging. Wagens opduwen in hoofdspoor is niet bepaald realistisch over grote afstanden. Ik zou verwachten dat hier een omloopspoor ligt zodat je een timesaver krijgt.

sdz1976

Ziet er veelbelovend uit   8) 8)

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Tothebeach

Leuk ontwerp en idee. Ik neem aan dat je baan de bovenste etage van de stelling wordt? Zelf bouw ik ook een modelbaan in een IVAR, ooit bedoeld voor in een bestaande kast, maar ik merkte al snel dat het lastig was om een bak van 80x30 er steeds tussenuit te halen. Sinds het geheel als losse bakken in een IVAR 80x50 staat is het heerlijk ruim en vloeit alles in en uit de kast.

Wel heb ik een klein vraagje, wat is het idee achter het kleine spoortje aan de bovenzijde van het engels wissel? Het lijkt me dat je daar niets op kunt plaatsen? Verder ben ik nieuwsgierig naar de uitwerking. Ik ben dol op dit soort minimale uitdagingen :)

Groet,
Michel

Powered By Diesel

Mooi ontwerp, ben benieuwd naar de uitvoering.
Wat betreft het IVAR systeem moet ik ook zeggen dat direct werken op de planken af te raden is. Enerzijds heb je weinig ruimte om kabel en wisselaandrijvingen weg te werken, maar nog belangrijker: de planken klikken vast op de metalen pennen. Je moet dus op de plank kunnen kloppen om deze vast te krijgen en om deze terug los te krijgen. Met scenery erop is dit niet altijd een aanrader.

Ik ben zelf een microlayout / diorama aan het bouwen op basis van 1 plank en heb hiervoor een inbouw gemaakt. Voor meerdere planken is dit echter geen optie, gezien de steunen in de weg zitten voor een vloeiende overgang.

PS: De fries en onderste afdeklat worden later nog toegevoegd.


IVAR_Inbouw by W Daelmans, on Flickr

running on heavy fuel

59erke

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan