Het is herfst in 1946.
Zo net na WOII staat lijn 163A er helemaal niet goed voor. Het grootste gedeelte van de lokale leisteen-industrie in de Vallée d'Aisne heeft de voorbije decennia al de deuren moeten sluiten, wat het economisch nut van de lijn al stevig ondermijnde. Nu bij de Duitse aftocht ook nog de Pont de la Blanche (Viaduct de Morépire) opgeblazen werd kan het grootste deel van de lijn niet meer bereden worden.
(https://live.staticflickr.com/65535/49643143213_5da9324cd1_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iCN5Wi)
Endoftheline-Vennbahn (https://flic.kr/p/2iCN5Wi) by Bart Aertgeerts (https://www.flickr.com/photos/187343712@N03/), on Flickr
Gare de Muno wordt ondertussen nog wel dagelijks vanuit Frankrijk bediend maar voor het centrale gedeelte betekent dit dat het verkeer teruggelopen is tot het absolute minimum.
Vlak bij het Viaduc de Morépire heeft het mooie stationnetje van Saint-Ivar ook zwaar te lijden gehad onder het terugtrekkende oorlogsgeweld. Van het kleine stationsgebouw zelf blijft niet veel meer overeind. Een deel van de laadkoer is gelukkig nog wel bereikbaar zodat tenminste nog de leisteen van de zieltogende Ardoisière de Saint-Ivar via Frankrijk kan afgezet worden.
Saint-Ivar is het meest oostelijk gelegen dorp ten westen van het gesprongen viaduct. In tegenstelling tot de andere is de leisteengroeve wat hoger op de helling gelegen. Ze beleeft grauwe tijden. De vraag is tanende en buitenlandse concurrentie is groot. Aisne-leisteen is kwalitatief maar duur te ontginnen, de vallei is smal en transport over de weg is erg moeilijk, zeker in de winter.
(https://live.staticflickr.com/65535/49724214158_1841483696_z.jpg) (https://flic.kr/p/2iKXAvd)
lingle1920-tunnel (https://flic.kr/p/2iKXAvd) by Bart Aertgeerts (https://www.flickr.com/photos/187343712@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49741804273_2b336b6b99_z.jpg) (https://flic.kr/p/2iMvKr4)
Schermafbeelding 2020-04-06 om 15.10.37 (https://flic.kr/p/2iMvKr4) by Bart Aertgeerts (https://www.flickr.com/photos/187343712@N03/), on Flickr
Direct na de oorlogsbeschadigingen is de lokale infrastructuur zo snel als mogelijk aangepakt om binnen de beperkte ruimte toch nog verder te kunnen werken. In afwachting van een eventueel herstel van het viaduct staat vooralsnog een losse machine ter beschikking om het nodige rangeerwerk tussen Muno en Saint-Ivar te kunnen uitvoeren. Het resultaat is verre van efficiënt, maar het werkt. Min of meer.
(https://live.staticflickr.com/65535/49741753371_beca356742_z.jpg) (https://flic.kr/p/2iMvuir)
Cour-Marchandises1 (https://flic.kr/p/2iMvuir) by Bart Aertgeerts (https://www.flickr.com/photos/187343712@N03/), on Flickr
Eén of twee keer per week komt er vanuit ons land via Frankrijk nog een korte cabotage-trein met materiaal voor de mijn. Door het overladen met de weekproductie van de groeve en soms wat houtkap voor de kolenmijnen in de Ardeense bekkens wordt het transport per trein zo goed en zo kwaad als mogelijk geoptimaliseerd.
(https://live.staticflickr.com/65535/49742096822_a9aa094c19_z.jpg) (https://flic.kr/p/2iMxfp1)
remouchamps_quai_bois (https://flic.kr/p/2iMxfp1) by Bart Aertgeerts (https://www.flickr.com/photos/187343712@N03/), on Flickr
Heel soms houdt een 'kleine Brossel' halt aan het geïmproviseerde perron van dit -hopelijk tijdelijke- eindstation, voornamelijk om wekelijks de lokale arbeiders te vervoeren van en naar de grote steenkool- en industriebekkens in Wallonië en het noorden van Frankrijk.
(https://live.staticflickr.com/65535/49724187223_129c9cf311_z.jpg) (https://flic.kr/p/2iKXsuP)
SteunberenMuno (https://flic.kr/p/2iKXsuP) by Bart Aertgeerts (https://www.flickr.com/photos/187343712@N03/), on Flickr
Bijgevoegd wat foto's om te duiden in welke sfeer ik dit baantje wil ontwikkelen.
Bronnen:
https://www.trekkings.be/L163Avoorstelling.htm
https://www.garesbelges.be (Guy Demeulder)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_163A
https://fr.wikipedia.org/wiki/Ligne_163A_(Infrabel)
https://rail-et-fer-en-gaume160.blogspot.com
BELANGRIJK:
Dit kleine baantje is mijn echte herintrede in de modelspoorwereld na een afwezigheid van makkelijk 30 jaar. Ik heb getracht om binnen een historisch Belgisch kader een fictief verhaal te vertellen. Stijlelementen van lijn 163A komen her en der terug.
Het is vooral een technische oefening. Het is de bedoeling om mijn bouwtechnieken op een (veel) hoger niveau te brengen, om in te stappen in de digitale wereld en om op zoek te gaan en te oefenen met allerlei technieken (elektriciteit, scratchbuild, verwering, landschap, sculptamold...).
Verwacht geen snelle vooruitgang van het project. Hiervoor heb ik dikwijls te weinig tijd en een te lang to-do lijstje. Elke vooruitgang zal ik hier grondig voorstellen. Hopelijk kan het sommigen onder jullie toch een beetje boeien.
Ik ben niet alleen op het forum om inspiratie op te doen, maar ook om veel bij te leren. Hebben jullie advies of vinden jullie dat ik de verkeerde kant opga, aarzel niet. Ik kan er enkel uit leren. En andersom: als jullie het goed vinden, dat mag natuurlijk ook.
OPBOUW
Het basisidee is een vrij eenvoudige rangeerpuzzel. Bij mij gaat een super-gedetailleerd landschap voor op het rijden. Ieder zijn ding. De uitvoering is 1/87 m.a.w. h0.
Het ontwerp bestaat uit 3 modules. Elke module is in de basis een legplank uit het houten opbergrek-systeem type IVAR van een iedereen welbekende internationale meubelketen.
(https://live.staticflickr.com/65535/49741140233_afb9bcd7b9_z.jpg) (https://flic.kr/p/2iMsm36)
ivar-shelf-pine__0559951_PE675918_S5 (https://flic.kr/p/2iMsm36) by Bart Aertgeerts (https://www.flickr.com/photos/187343712@N03/), on Flickr
Het baantje zelf komt op 2 planken 85cm X 30cm.
Links een eenvoudige fiddle op een legplankje van 45cm X 30cm. De totale afmetingen zijn dus 215cm X 30cm. Waarschijnlijk wordt de fiddle uiteindelijk net wat langer. We zullen zien.
(https://live.staticflickr.com/65535/49657958977_10df28c280_b.jpg) (https://flic.kr/p/2iE729v)
Saint-Ivar-final (https://flic.kr/p/2iE729v) by Bart Aertgeerts (https://www.flickr.com/photos/187343712@N03/), on Flickr
Qua rails is gekozen voor Peco Code 75. Samen met Tillig Elite misschien het meest elegante railprofiel dat courant verkrijgbaar is. Ik heb hier gekozen voor de betrouwbaarheid van Peco. Ik wil het mezelf ook niet ineens te moeilijk maken...
Ik zal waarschijnlijk opteren voor handbediening van de wissels. Het zijn er niet veel en eenvoud siert.
STAND VAN ZAKEN
Na heel wat schetsen en schrappen toch tot iets eenvoudig en -voor mij- boeiend tracé gekomen.
(https://live.staticflickr.com/65535/49741824311_83de3149dc_b.jpg) (https://flic.kr/p/2iMvRox)
05F18012-1E49-486D-85B6-F890ED2F30E3 (https://flic.kr/p/2iMvRox) by Bart Aertgeerts (https://www.flickr.com/photos/187343712@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49741824261_c1845f55e0_b.jpg) (https://flic.kr/p/2iMvRnF)
4ED8A981-AD85-433B-909C-A7BAF795CE9B (https://flic.kr/p/2iMvRnF) by Bart Aertgeerts (https://www.flickr.com/photos/187343712@N03/), on Flickr
Dat zijn schetsjes op 1/10, eigenlijk dus op 1/870... ;)
Uiteindelijk vond ik dit boeiend genoeg om verder te gaan met een volumemaquette op dezelfde schaal. Deze is ondertussen ook klaar en foto's volgen later vandaag.
+1 ik ga hier zeker dit project volgen :D
Merci, Jelle.
De volumestudie maakt het allemaal wel wat duidelijker. Het is een kleine maquette op schaal 1/10 t.o.v. het echte baantje, dus slechts 3,0 cm X 22,0 cm maar geeft toch al een indruk.
In werkelijkheid gaat het hier om een stuk van nauwelijks 150m lengte. Ik heb geopteerd om de oorspronkelijke plek van het stationsgebouw zelf niet te tonen. Dat ligt dus verder rechts maar is vernield en het spoor daar is niet meer in dienst. Wat overblijft is dus enkel het (nood)perron met een houten cabine als wachthuisje.
(https://live.staticflickr.com/65535/49742161562_d9644e393e_b.jpg) (https://flic.kr/p/2iMxzDd)
9B55095D-A3AE-482F-9A75-36BC54F62977 (https://flic.kr/p/2iMxzDd) by Bart Aertgeerts (https://www.flickr.com/photos/187343712@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49741851401_35cd5cbc13_b.jpg) (https://flic.kr/p/2iMvZrB)
1DF173E8-D0A9-4663-A8A3-DFFBDBDBECC3 (https://flic.kr/p/2iMvZrB) by Bart Aertgeerts (https://www.flickr.com/photos/187343712@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49742197887_d832b62cef_b.jpg) (https://flic.kr/p/2iMxLrv)
E0874AA2-F72E-41C8-AED0-E1C4F42D638D (https://flic.kr/p/2iMxLrv) by Bart Aertgeerts (https://www.flickr.com/photos/187343712@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49742184502_5ec9f0c29a_b.jpg) (https://flic.kr/p/2iMxGsJ)EC71726C-BB84-4899-9B9A-FBB4E95815AE (https://flic.kr/p/2iMxGsJ) by Bart Aertgeerts (https://www.flickr.com/photos/187343712@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/49742181682_e4a74f2c05_b.jpg) (https://flic.kr/p/2iMxFC7)
D19BCE2A-2699-4E89-BFC4-BDE9485265D2 (https://flic.kr/p/2iMxFC7) by Bart Aertgeerts (https://www.flickr.com/photos/187343712@N03/), on Flickr
Tof project. ;)
Mooi project! Alleen; ik zou die planken niet als basis gebruiken.... heb het hier ook als opslagmedium en verschillende planken zijn in korte tijd krom getrokken (en het staat gewoon binnen in huis). Ik zou als ik jou was daar wel modules op maken en de IVAR als "drager" gebruiken.
Dankjewel.
Inderdaad, Roland. Wij hebben hier ook verschillende lopende meter van dit systeem in huis en sommigen zijn, laat ons zeggen, minder vormstabiel dan andere...
Ik ben dan ook van plan om deftige, lichte multiplex modules te bouwen die wel de verankeringspunten en afmetingen van de IVAR planken hergebruiken.
Lijkt me een mooi en behapbaar projectje. Mooi door zijn eenvoud en weerom een rangeerpuzzel ;) ;).
En als het moet dienen om je technieken aan te scherpen, hiermee zal je dat zeker lukken.
Een rangeerpuzzel vraagt dat geen omloopspoor?
Nu ben je heel beperkt in je rangeerbewegingen.
Je verliest een belangrijke rangeerbeweging. Wagens opduwen in hoofdspoor is niet bepaald realistisch over grote afstanden. Ik zou verwachten dat hier een omloopspoor ligt zodat je een timesaver krijgt.
Ziet er veelbelovend uit 8) 8)
Grtz,
Samuel.
Leuk ontwerp en idee. Ik neem aan dat je baan de bovenste etage van de stelling wordt? Zelf bouw ik ook een modelbaan in een IVAR, ooit bedoeld voor in een bestaande kast, maar ik merkte al snel dat het lastig was om een bak van 80x30 er steeds tussenuit te halen. Sinds het geheel als losse bakken in een IVAR 80x50 staat is het heerlijk ruim en vloeit alles in en uit de kast.
Wel heb ik een klein vraagje, wat is het idee achter het kleine spoortje aan de bovenzijde van het engels wissel? Het lijkt me dat je daar niets op kunt plaatsen? Verder ben ik nieuwsgierig naar de uitwerking. Ik ben dol op dit soort minimale uitdagingen :)
Groet,
Michel
Mooi ontwerp, ben benieuwd naar de uitvoering.
Wat betreft het IVAR systeem moet ik ook zeggen dat direct werken op de planken af te raden is. Enerzijds heb je weinig ruimte om kabel en wisselaandrijvingen weg te werken, maar nog belangrijker: de planken klikken vast op de metalen pennen. Je moet dus op de plank kunnen kloppen om deze vast te krijgen en om deze terug los te krijgen. Met scenery erop is dit niet altijd een aanrader.
Ik ben zelf een microlayout / diorama aan het bouwen op basis van 1 plank en heb hiervoor een inbouw gemaakt. Voor meerdere planken is dit echter geen optie, gezien de steunen in de weg zitten voor een vloeiende overgang.
PS: De fries en onderste afdeklat worden later nog toegevoegd.
(https://live.staticflickr.com/65535/49744597713_66dd99d0a5_c.jpg) (https://flic.kr/p/2iML4PP)
IVAR_Inbouw (https://flic.kr/p/2iML4PP) by W Daelmans (https://www.flickr.com/photos/wdaelmans/), on Flickr
leuk idee en ontwerp, ik volg...
Dank allen.
Citaat van: PeterVG op 06 april 2020, 21:04:11 PM
Een rangeerpuzzel vraagt dat geen omloopspoor?
Nu ben je heel beperkt in je rangeerbewegingen.
Je verliest een belangrijke rangeerbeweging. Wagens opduwen in hoofdspoor is niet bepaald realistisch over grote afstanden. Ik zou verwachten dat hier een omloopspoor ligt zodat je een timesaver krijgt.
Citaat van: Tothebeach op 07 april 2020, 09:17:35 AM
Wel heb ik een klein vraagje, wat is het idee achter het kleine spoortje aan de bovenzijde van het engels wissel? Het lijkt me dat je daar niets op kunt plaatsen?
Peter en Michel,
Legitieme vragen. Er is inderdaad meestal een omloopspoor nodig maar dat wilde ik hier vermijden omdat zoveel rails op zo'n beperkte ruimte echt veel insnijdt ten koste van het landschap. Ik heb al niet veel plek. Maar misschien moet ik het later nog allemaal eens herbekijken.
Het kleine spoortje rechtsboven kadert mee in dat verhaal. Dat was oorspronkelijk het begin van het omloopspoor.
Nu is het net nog lang genoeg voor één locomotief maar voor de vernielingen liep ook dat gewoon verder door om dan terug met het doorgaande samen te komen en zo samen met de perrons het echte station te vormen.
Mijn opzet was daarom dat er, in afwachting van definitieve herstellingen aan het doorgaand spoor, ter plekke steeds ook een los rangeerlokje voorzien is die mee de manoeuvres en het rondzetten uitvoert
(in het verhaaltje is die ter beschikking voor het hele traject tussen Saint-Ivar en Muno dus die kan af en toe verdwijnen). Een zeldzaam gesleept reizigerstreintje rondzetten, goederenwagons verplaatsten naar de linkse of rechtse cul-de-sac...Dat maakt het hopelijk allemaal wat boeiender. Ik moet ook nog ergens minimaal een asput, wat kolenopslag en een waterkraan kwijt dus de twee locs moeten daar ook af en toe passeren wat bewegingen enkel boeiender maakt. Hoop ik. ;)
Wim,
Tof, zo'n micro-baantje. Kan ik dat ergens volgen?
Ik ga inderdaad niet de platen zelf gebruiken maar modulebakken maken met identieke afmetingen. Ik heb zowel nieuwe als oude Ivar-rekken en de oude klikken niet vast maar liggen los op. Die bevestigingen ga ik overzetten op de modules.
Hey Bart,
Ga je dan die paal van de staander tussen de 2 modules er van tussen zagen aan de voorkant? Ik zie die enkel op je railplan, maar niet op je ontwerpen of je maquette. In werkelijkheid gaat die wel lelijk in de weg staan!!
Leuk project. Ik volg.
Citaat van: traxx2837 op 07 april 2020, 20:33:32 PM
Hey Bart,
Ga je dan die paal van de staander tussen de 2 modules er van tussen zagen aan de voorkant? Ik zie die enkel op je railplan, maar niet op je ontwerpen of je maquette. In werkelijkheid gaat die wel lelijk in de weg staan!!
Daar heb je gelijk in, Dirk. Maar de centrale steun zal toch moeten blijven staan want anders dondert alles in elkaar.
Die paal achteraan zit gedeeltelijk achter de leistenen muur, dus daar valt het wel mee. 't Is een compromis dat ik zal moeten aanvaarden door te werken met dit Ivar-systeem.
Ik zal straks de maquette aanpassen en zien wat het geeft.
Kun je deze paal niet vervangen door iets dat doorzichtig is? (plexiglas ???)
Of is er geen mogelijk om met een L-vormige drager te werken zoals bij planken die aan een muur bevestigd worden?
Dat heb ik ook overwogen maar Ivar is zo gemaakt dat je daar niet zomaar een stuk uit kunt zagen. En wat is er mis met een deling in het midden? Je kunt dat in je concept verwerken en een 2-deling maken in je scenery. Misschien niet gebruikelijk maar zeker goed te doen.
De volumestudie ziet er al geweldig uit. Ik volg met belangstelling!
Ik heb de steunen toegevoegd op de volumemaquette. Mij valt het allemaal nog wel mee, geen cruciale dingen die belemmerd worden. Daarmee dat natuurlijk ook de opslag van de goederenkoer centraal gepositioneerd is. Toen ik met deze rekken iets wou ontwerpen waren de steunen natuurlijk al een uitgangspunt. Hou er ook rekening mee dat deze volumestudie piepklein is én dat ze in dit ruwe karton feller afsteken dan in werkelijkheid.
(https://live.staticflickr.com/65535/49752889587_80a9cfd3ce_b.jpg) (https://flic.kr/p/2iNuyHa)
CFC9A19C-3219-4223-8BF4-BD41A51D478C (https://flic.kr/p/2iNuyHa) by Bart Aertgeerts (https://www.flickr.com/photos/187343712@N03/), on Flickr
CiteerHet kleine spoortje rechtsboven kadert mee in dat verhaal. Dat was oorspronkelijk het begin van het omloopspoor.
Nu is het net nog lang genoeg voor één locomotief maar voor de vernielingen liep ook dat gewoon verder door om dan terug met het doorgaande samen te komen en zo samen met de perrons het echte station te vormen.
Mijn opzet was daarom dat er, in afwachting van definitieve herstellingen aan het doorgaand spoor, ter plekke steeds ook een los rangeerlokje voorzien is die mee de manoeuvres en het rondzetten uitvoert (in het verhaaltje is die ter beschikking voor het hele traject tussen Saint-Ivar en Muno dus die kan af en toe verdwijnen).
Leuk idee, samen met een kort rangeerlokje treinen samenstellen.
Ga je de bakken vast tussen de banen zetten? Of wil je ze er regelmatig tussenuit halen?
(https://farm8.staticflickr.com/7853/46189796784_66c596602a_c.jpg) (https://flic.kr/p/2dnCMmC)
Dit is een bak van 30x80. Met passen en meten past deze net tussen de stelling. Diagonaal er in, diagonaal eruit. Zo was het bij mij eigenlijk de bedoeling. Maar voor mij functioneerde het niet. Als je een bak maakt die ook nog tussen de stellingpoten gaat maken, wordt het nog krapper, en zul je (voor het kantelen) rekening moeten houden met grotere gaten bij de stellingpoten.
Voor een vaste opstelling heb je een mooi plan. Maar als je de bakken er tussenuit wilt halen, is het misschien een idee om van karton een goede bak te maken, zodat je zelf kunt ervaren of het functioneert naar jouw wensen.
Groet,
Michel
Ik begrijp je punt, Michel.
Dit zal ik inderdaad eens goed moeten bekijken wat dat heeft zeker belangrijke repercussies. Waarschijnlijk zal het dan uiteindelijk een vaste baan worden want nog smaller maken zie ik niet direct zitten... Dank om mij erop te wijzen.
Het is voor mij de reden geweest om naar een bredere IVAR te gaan. Ik schuif de bakjes er nu gewoon in.
Succes met het uitwerken!
Groet,
Michel
Allen,
Klopt het dat mijn foto's niet langer meer zichtbaar zijn? Wat ik kan zien is dikwijls niet wat jullie kunnen zien.
Indien ja, waren daar vroeger ook al problemen mee in deze thread?
Ik dacht dat ik alles goed had geconfigureerd maar blijkbaar doe ik iets grondig fout.
Ik heb geïnvesteerd in een Flickr Pro opslag, dus het zou toch moeten lukken.
Ik zie ze inderdaad niet.
Het lijkt er op dat er iets aan het adres van de foto's veranderd is, ofwel werkt de 'share' niet?
Ik zie de foto's ook niet, maar wel de links. Als ik daarop klik komen ze alsnog tevoorschijn.
Even gecheckt door 'citaat' te gebruiken: kan niets mis zien aan de manier waarop je de foto's inbedt in je posts. Misschien probleempje bij instellingen van Flickr zelf? Zijn je foto's juist gedeeld?
Ik volg met belangstelling. Hier ook zoiets van zin.
IDD raar, bij al jouw andere foto's zie je dit als je de pijl naar copieren aanklikt;
Share 1 photo to:
Share Embed Email BBCode
Bij de bewuste foto zie je enkel:
Share 1 photo to:
Share
Ik denk dat het van belang is dat je de BBCode kan aanklikken wat hier niet mogelijk is,
hoe het komt, da's een andere vraag!
;)
Geen idee wat er aan de hand is/was. Ik heb het pogen te herstellen. Hopelijk is het allemaal opnieuw zichtbaar.
Ik zie je foto's gelijk bij het opstarten van het draadje.
Citaat van: steamdriven op 15 november 2020, 17:38:01 PM
Geen idee wat er aan de hand is/was. Ik heb het pogen te herstellen. Hopelijk is het allemaal opnieuw zichtbaar.
Het is idd hersteld, de foto met het karton is nu ook cuntinue zichtbaar
;)
Inderdaad, terug zichtbaar.