Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Dirkh

Citaat van: marc goovaerts op 30 juni 2014, 19:32:28 PM
Bij het nameten kom ik uit op een hefboompje binnenin van 2 mm breed en daarin een gleufje van 0,4 mm breed en héél erg ondiep.

Het gleufje is voorzien om een visdraad van 0.2mm in te kunnen lijmen.

Citaat van: marc goovaerts op 30 juni 2014, 19:32:28 PM
Mooi resultaat. Ik heb me ook altijd afgevraagd hoe je een ontwerp moet afleveren om er voor te zorgen dat alles niet vast aan elkaar geprint wordt.
Er zijn heel wat van voorbeelden van bewegende tandwielkasten op het internet die in één ruk geprint zouden zijn.

Bij de materiaal specificaties staat de min afstand die je moet respecteren om losse stukken te krijgen, echter dit is dan wel op voorwaarde dat het overtollige materiaal kan afgevoerd worden.
Voor frosted ultra detail geven ze 0.05 mm op en ik heb 0.1 mm voorzien.

Citaat van: marc goovaerts op 30 juni 2014, 19:32:28 PM
Als ik het goed begrijp, heb je op basis van één en hetzelfde ontwerp zowel draaiende als vastzittende resultaten gekregen ?

Ja wel degelijk, ik denk dat ze mijn ontwerp nog een beetje hebben aangepast, of het printen anders afgesteld om de stukken werkend geleverd te krijgen.

Citaat van: marc goovaerts op 30 juni 2014, 19:32:28 PM
Voor de Franse N-ers bestaat er waarschijnlijk wel interesse wanneer je dit via Shapeways te koop zet ?

Er is nog een hoop werk aan na de 3D print, er moet nog een buisje ingelijmd worden, de visdraad correct gemonteerd , een slagboom voorzien worden enz.., dus eigenlijk is het geen kant en klaar ontwerp. Misschien dat ik ze wel te koop zet met de nodige uitleg als mijn testen lukken , maar dat was zeker niet de bedoeling.

Het is mijn eerste 3D ontwerp en het is me best bevallen. Als je een aantal ontwerpen kunt combineren in 1 zending valt de prijs eigenlijk nog best mee, als ik zie hoeveel tijd is heb gespendeerd om eerst zelf een werkend stukje van scratch proberen te bouwen. Nu heb ik ongeveer een 4 tal uren bezig geweest met het ontwerp te tekenen, waarvan de meeste uren eigenlijk nog om het programma onder de knie te krijgen, even de file uploaden en 5 dagen later netjes thuis geleverd, in een detail graad die ik in zelfbouw nooit had kunnen halen.

Dirkh

It's alive !!  :) :) :)

De overweg werkt, mits een paar kleine aanpassingen aan de 3D print (reken foutje van mij), die heb ik kunnen oplossen door een klein stukje weg te vijlen.
Ik heb wel de tweede versie moeten gebruiken aangezien de eerste versie met het werkend mechanisme erin geprint onmogelijk te schilderen is zonder dat het asje komt vast te zitten.

Deze versie bestaat uit 3 delen , voor het printen heb ik ze verbonden met een klein stukje van 1 mm dat moet afgesneden worden.
De stukjes : asje met de interne hefboom en het contra gewicht van de slagboom, de voet en een deksel.
Ik had eigenlijk in het deksel nog een positioneer plaatje moeten maken dat in de voet paste, dat had gemakkelijker geweest om alles te monteren

Zo ziet het ontwerp eruit



En dan hier een slechte kwaliteit video (gemaakt met een camera die je ergens bij kreeg) , de slagboom is nog wel met de hand bediend, ik moet ongeveer 7 mm op en neer gaan met de visdraad om de slagboom 90 graden te laten draaien, dus dat moet te doen zijn met een servo en de bevestiging dicht bij de as.

http://youtu.be/EecwZGHKY0Q

De rest is voor morgen of een van de volgende dagen, nu eerst eten maken en dan voetbal kijken met de nodige biertjes. ;D

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Ik dacht er net aan , ik heb toch een smartphone, dus daarmee maar eens wat foto's gemaakt en een nieuw filmpje





De overweg is nog gemonteerd met plakband om te testen. dus perfect is het niet. Nog een kleurtje erop en dan de test met de servo.

Hier het nieuwe filmpje, al iets betere kwaliteit. Denk er wel aan dat de motor houder maar 4 x 7 x 10 mm is.

http://youtu.be/Vg79_CdDNeQ

Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Stieven76

Knap Dirk! Waar 3D printen al niet goed voor is  ;D

Michiel

Dat ziet er perfect uit! Het beweegt vlot. Benieuwd naar het vervolg.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Zo de vakantie van het vrouwtje zit er bijna op dus eindelijk terug wat tijd om aan de modelbaan te werken.
Ik heb nog wat aanpassingen gedaan aan het ontwerp van de overweg, wat meer details en enkele kleine foutjes nog aangepast. Ook heb ik positioneer stukjes bij geplaatst om het monteren te vergemakkelijken.





Nu nog de signalen en andere toebehoren van de overweg uittekenen en dan kan dit alles weer in 3d print gemaakt worden.  Dus eerst nog enkele uren achter de computer en dan maandag ga ik beginnen met eerst het houtwerk van alle modules verder af te werken. De zijkanten van nog 3 modules moeten gezaagd worden, de bodemplaten , poten bevestigen enz.. Nog werk genoeg.
Als dat volgende week zou lukken dan kan ik de sporen beginnen leggen en aansluiten en kan ik eindelijk eens een rondje rijden.

Dirkh

En voila de verschillende signalen voor de overweg

2 met bel, 2 zonder bel en 2 voor naast de sporen.



benieuwd hoe ze er geprint gaan uitzien.

TBCédric

Ziet er proper getekend uit! Hoe klein zijn deze prutsjees?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Dirkh

Cedric, hoogte is 16 mm, de voet is 4 mm op 4 mm.

ondertussen ook nog de stroomkast getekend , dus een setje bestaat nu uit 6 signalen en 1 kast.



achteraan is een opening voorzien om een SMD ledje in te plaatsen.



de kast is gebaseerd op volgende foto



En nu maar hopen, dat ze correct kunnen geprint worden.

Gerolf

Citaat van: Dirkh op 13 augustus 2014, 21:17:30 PMEn nu maar hopen, dat ze correct kunnen geprint worden.

Ik hoop het mee. Het zou mooi zijn  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Mooi getekend, Dirk.
Als je ze nu nog propertjes gebouwd krijgt (zowel geprint als belicht), heb je een grote stap gezet !!!
Knap werk.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Voila de bestelling is buiten, verwachte verzending 22 augustus, dus nog even geduld voor ik het resultaat zie.

Met nog een extra stukje erbij gemaakt. Voor de aandrijving heb ik opzet stukjes gemaakt die over de servo arm kunnen geplaatst worden in flexibele plastic. Die dienen dan als veertje om de overwegen te beschermen moet een servo te rare kuren krijgen. Ook zorgen ze ervoor dat ik 90 graden kan draaien met de servo om de beweging van ongeveer 3 mm te maken.



Het brede gedeelte past over het uiteinde van de servo arm en kan met een boutje vastgezet worden, het kan nog 4 mm verschoven worden om zo de juiste afstelling te kunnen doen van de uitslag, het smalle stukje komt over de arm zodat het gaatje bijna vlak aan het middelpunt van de servo komt. Op het  einde komt dan een aansluitklem om de visdraad vast te zetten. Door White Strong & Flexible te gebruiken als materiaal kan de arm buigen om eventuele te grote uitslag van de servo een beetje op te vangen, op het servo plaatje komt ook nog een extra mechanische beveiliging om de uitslag te beperken zeker te zijn.
Misschien dat onderstaande tekening mij verwarde uitleg een beetje verduidelijkt.


marc goovaerts

Citaat van: Dirkh op 14 augustus 2014, 16:57:47 PM
Misschien dat onderstaande tekening mij verwarde uitleg een beetje verduidelijkt.
Een beetje, maar niet helemaal. Kan ook aan dit beestje liggen hoor. Maar een mooie macro-opname van de hele constructie wanneer die klaar is, zal veel verduidelijken...