Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

PB-Messing Cockeril wagen solderen

Gestart door Michiel, 01 november 2013, 22:22:21 PM

Steam.N

Vind je die niet in die grote platte 4.5V batterijen?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kris

Hallo,
Beste koolstofstaven , gutselectrodes van 4 of 5mm (niet groter anders zit er een boring in ) , verkrijgbaar bij leverancier lasbenodigheden , kost ongeveer 1€ per stuk van 305 mm , grote voordeel is dat deze staven een koperen mantel hebben en zo een goede geleiding tot in de punt ,
Koolstof uit batterij , die is volgens mij verzadigd met zuren ..., dit dan verhitten , ik weet niet of dit altijd zo'n goed idee is voor de gezondheid

Ik zou ook een voetpedaal voorzien anders heb je altijd een hand te kort , men mag pas spanning steken als de koolstofpunt op het werkstuk staat (vonken)

Kris

Gerolf

Ik gebruik uitgebrande staven uit oude (types) batterijen. Niet-Alkalines worden trouwens steeds moeilijker om te vinden.
Goeie tip voor die alternatieve staven !

Wat de schakelaar betreft: een knopje op je koolstaafhouder vind ik zeker zo handig  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modèlisme

#33
Michel,
Prachtig dat je er mee begint.
Gebruik als flux , fosforzuur.
Dat kan je vragen  ( aankopen ) bij de apotheker ( wel zeggen dat je dit hebruikt als flux bij het solderen ( kwestie de verdunning die hij zal toepassen)
Bij sommige drogisten kan je het fosforzuur ook wel vinden.
Je hoeft flux niet aan te kopen in een modelbouwzaak ( te duur voor kleine potjes ).
Fosforzuur doet je sodeer mooi vloeien. Fosforzuur is wel erg corosief, dus niet open laten staan bij ijzer werkgerief ( anders roest ).
Ondertussen zijn er wel al een paar modelbouwers die er eentje hebben gesoldeerd.
Ik stuur een foto van een gesoldeerd cockerill wagentje.
Succes en groetjes,
Paul.