Ik maak een zijsprong ten opzicht van mijn Brussel-Noord project, om mijn messingsoldeertechniek te oefenen. Paul Bellon was zo vriendelijk om mij een prototype ter beschikking te stellen van de Cockerill ertswagen in schaal N. Mijn opdracht: maak er iets van! ;D
Wat heb ik? Twee zakjes met messing onderdelen.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/PB-Messingmodelbouw%20Cockerill%20ertwagon%20solderen/IMG_3183_zps831c576b.jpg)
Wat moet het worden? ... tja... ik heb werk voor de boeg.
(http://www.pb-messingmodelbouw.com/uploads/article/.thumbs/094_6d5736.jpg)
(foto: PB-Messingmodelbouw)
Of het wat wordt? Dat zien we wel. I duik weer in het diepe maar of ik kan zwemmen, dat zien we later wel. Aan mij het (angst)zweet, aan jullie het plezier om te zien of ik de overkant haal. ;D En, alle commentaar is welkom!
Tot binnenkort, ik ga me omkleden ...
Succes, Michiel.
Ik ga weer op het puntje van de stoel zitten ...
Paul Bellon mag gerust naar hier ook regelmatig wat sturen...maar dan liever in HO of nog groter! ??? :P :P
;)
In ieder geval tof dat Paul ook aan N denkt ! Benieuwd naar je ervaringen, Michiel.
Om de kans te verhogen dat ik het tot een goed einde breng, heb ik er een derde hand bij gehaald, een vergrootglas, een hobbymes, een soldeerbout met souduur, flux en een extra-sterke leesbril.
Gezien dit een prototype is, is er nog geen bouwhandleiding. Ik ga dus af op foto's en begin met de onderdelen die ik herken, en weet te plaatsen. Het "tien kleine negertjes" systeem. Uiteindelijk zouden alle onderdelen aan de wagon moeten plakken.
De meest evidente onderdelen, als grootsten en in aantal (18), zijn de vertikale verstevigingsribben op de zijkant van de bak. Deze zijn dubbel uitgevoerd, dienen dichtgeplooid te worden alvorens tegen de zijpanelen van de bak te solderen. Alles ligt gereed voor het startschot.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/IMG_3184_zps29a3a1c0.jpg) (http://s862.photobucket.com/user/Modelspoor/media/IMG_3184_zps29a3a1c0.jpg.html)
Maar vandaag wordt een "quality time" dag: met de 3 jongsten gaan we naar de Zoo van Antwerpen (de 2 oudsten (jongens van 16 en 18) vinden dat maar niets). Knutselen wordt dus even uitgesteld.
Dus, tot binnenkort...
Hallo,
Dit was een van mijn eerste soldeerwerkjes jaren terug
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/c579b1e08c5f7533a83bf82d39a41ce3_zpsd667a6a9.jpg)
Kris
Dit zal dan wel in HO zijn hé Kris,
Zeer mooi maar Michiel "braucht" wel fijnere vingers!!!
;)
Moest je nog niet vertrokken zijn Michiel, welkom in Antwerpen !
Kan je meteen die life steamloc in de hal van het centraal station bewonderen.
Hallo,
Ik had niet gezien dat het in N was de mijne was in HO , Michiel zal zeker kleine vingers nodig hebben , ik ben na deze kit maar overgestapt naar O ;)
Het was wel een leuke kit om te bouwen
Kris
Respect !
@Kris, H0 of niet, jouw wagon ziet er pico bello uit! Heel netjes gedaan.
@Marc, ik heb vandaag geen life steam in het station gezien. Ik heb er ook niet naar gezocht, want ik was al vertrokken toen je je bericht plaatste. Jammer, maar veel tijd hadden we niet. De kinders waren moe, de trein richting Charleroi stond al aan het perron.
En dan over het wagonnetje. Ik zie steeds bij iedereen die messingmodellen in elkaar soldeert mooi uitgevloeide souduur. En dat wilt bij mij maar niet lukken. Wat ik ook doe, de klodders willen niet vloeien. Hogere of lagere temperatuur, met of zonder flux, lang of kort verwarmen: de klodders blijft gewoon liggen! Ergerlijk! :(
Ik vermoed dat ik niet het juiste materiaal gebruik. Welke souduur gebruik ik best voor messingwerk? Op de foto zien jullie de souduur ik gebruik voor elektronica, zonder enig probleem. Maar met messing, rotzooi? Welk flux gebruiken jullie? Graag merk of link, want ik begin ook te twijfelen aan de flux dat ik hier heb liggen. Deze spettert bij het verwarmen, maar help geen zier om de souduur te laten vloeien. Dus, kenners, wat doe ik fout? Waarom kunnen jullie wel mooi souduur laten vloeien en ik niet?
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/PB-Messingmodelbouw%20Cockerill%20ertwagon%20solderen/IMG_3264_zps9b0ac4ce.jpg) (http://s862.photobucket.com/user/Modelspoor/media/PB-Messingmodelbouw%20Cockerill%20ertwagon%20solderen/IMG_3264_zps9b0ac4ce.jpg.html)
Ik gebruik een micro-vlambrander, deze geeft veel sneller voldoende hitte dan een bout. Voor kleinere stukjes gebruik ik soms wel een bout omdat op die kleine stukjes de hitte wel snel genoeg verspreid wordt met de bout.
Ik schuur wel effe alle stukjes met staalwol en gebruik flux van Griffon: S-39 (bij Hubo gevonden). Deze flux spettert ook als je 'm te heet laat worden.
Ik denk dat je klodders krijgt omdat je warmte te slecht verspreid geraakt en de zone rond je souduur te koud is.
Steek je plaatje eens tussen de kroko's met aan beide kanten een stukje hout tussen. De krimpkous over de bekken kan we te dun zijn of versleten?
Zoals Dirk zegt: die steun gaat met alle warmte lopen. De "grote" koperplaat slorpt eerst alle warmte op (ze gebruiken niet voor niets koper in de betere koelplaat) en geeft ze dan aan de krokodillenklem.
Hout is al goed; maar als je ergens rubber vindt dat tegen hoge temperaturen kan is dat nog beter. (radiator darm?)
Om soldeer te laten vloeien moet je ook zeker zijn van een zuiver oppervlak.
...En als je verder soldeert aan reeds gesoldeerde stukken: aluminium haarspelden om de warmte af te voeren voor ze aan je reeds gesoldeerde stukken komt. Die haarspeldjes enkel nog te vinden op rommelmarkten.
Omdat het om zo'n kleine stukjes gaat kan je ook eens met soldeerpasta proberen.
Allemaal positioneren met de methode van Peter (prachtidee!) met soldeerpasta er tussen en dan "warmstoken"
Michiel,
Ik gebruik bijna altijd soldeerpasta en een weerstandsoldeertoestel, dit laatste is van onschatbare waarde voor het samenstellen van messingkits ,
Kris
Hartelijk dank voor de vele suggesties!
Wanneer ik al jullie opmerkingen distilleer, dan leid ik af dat ik best eerst de onderdelen blank en ontvet krijg, soldeerpasta gebruik met flux en verwarm met een vlammenwerper. Waaarom deze keuze? Het kleine van de stukjes.
Op de foto zien jullie dat vele onderdelen kleiner zijn dan een millimeter. Opschuren met een schuurspons (zie foto) gaat niet, want de spons is tig maal groffer dan het onderdeel. Een WSA heb ik over liggen twijfelen, maar hoe klem ik een contact op een onderdeel van een paar tienen van een millimeter? Of duw if er enkel een probe tegen? En wat met de stroom van een paar Ampères door dergelijke klein fijne onderdelen?
Dus ik ga experimenteren met soldeerpasta en vlammenwerper. Toch nog een vraagje ivp de flux en soldeerpasta. Welk merk? Welk type? Een hint/url/link? Met dank bij voorbaat.
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/PB-Messingmodelbouw%20Cockerill%20ertwagon%20solderen/IMG_3265_zps59b67231.jpg) (http://s862.photobucket.com/user/Modelspoor/media/PB-Messingmodelbouw%20Cockerill%20ertwagon%20solderen/IMG_3265_zps59b67231.jpg.html)
Een WSA is inderdaad nuttig gereedschap voor dergelijk knutselwerk, maar het kan ook met een krachtige bout met een voldoende dikke punt.
Dat je tin niet uitvloeit, komt inderdaad door te weinig warmte: Warmte die je verliest in je werkstuk, je klemmen, maar ook omdat de punt van je bout teveel koelt. Binnen de 5 seconden (en liefst sneller) moet je soldeerlas gemaakt zijn, anders is je flux uitgewerkt. Je kan dan nog wel flux toevoegen en opnieuw verhitten. Teveel tin is trouwens een vaak gemaakte fout.
Bij een WSA kan je trouwens de stroom regelen (bij mijn zelfgebouwde in elk geval).
Ik heb ooit een reeks artikels over solderen in MSM gezet, met veel achterliggende informatie en tips. Al gelezen ?
Soldeerpasta is ook nuttig (ik gebruik een 50/50 mengsel van "Amasan" van bij Fohrmann en vertinningspasta van Griffon)
... maar hoeft niet per sé: je kan ook fijne schilfertjes harskernsoldeer, gedoopt in flux, tussen je onderdelen leggen.
Michiel,
Soldeerpasta : ik gebruik carr's 188
Link producten : http://www.chronos.ltd.uk/acatalog/Engineering_Menu_Carrs_Solders___Fluxes___etc_346.html
De soldeerpasta is ook bij Pb messingbouw te krijgen waar uw kitje vandaan komt ,
Die ultra kleine onderdelen zullen zeer moeilijk te solderen zijn met de vlam zonder alles weer los te solderen , met ons bouwprojectje van het O forum gebruikt uiteindelijk iedereen dit
Link naar de blog waar u ze kunt zien staan
http://0-forum.blogspot.be/
Gebruik weerstandstoestel , u kan de punt zo fijn slijpen als u wenst
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/z-253-05_zps81c6b898.jpg)
Enkele hebben hier een toestel gekocht , ik zie out of stock , maar soms worden ze op bestelling gemaakt
http://www.hobbyholidays.co.uk/proddetail.php?prod=RSU
Linkje over weerstandssolderen op de site van een van de forumleden
http://www.cooltrain.be/model-prakrijk/311-weerstandsolderen.html
Dit kwam ik ook nog tegen in mijn fotobucket
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/P1010029.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/P1010033.jpg)
Kris
@Kris, bedankt voor de foto's waar je toont hoe je met ee WSA soldeert. Dat maakt het voor mij een stuk duidelijker. En zo'n WSA lijkt inderdaad wel het van het.
@Gerolf, jouw artikels in MSM over de WSA heb ik al een aantal keer doorgenomen, twijfelend of ik er ook zo eentje zou kunnen bouwen. Maar eerlijk gezegd zie ik een beetje op tegen het toch wel hier en daar specialistisch werk en particuliere onderdelen. Ik ga nog eens rondsnuffelen op het web om te zien of ik er geen kant-en-klaat kan kopen voor een prikje (financiën zijn langs deze kant eerder beperkt).
Michiel,
Op 22-23 November is er het weekend van het O forum http://www.0-forum.be/nl/index.html
Is sta daar met cnc machines ( daai en frees)
Daar kan je zien wat er met het weerstandsoldeertoestel gesoldeerd is , indien je zou komen kan ik het toestel en de soldeerpasta wel eens meebrengen , dan kan je het eventueel eens uittesten op uw soldeerwerken
U laat maar iets weten
Kris
Kris, bedankt voor de uitnodiging, maar het zal niet gaan. Je kreeg in verband hiermee al PM van mij. ;)
Ik heb zitten rondfietsen op het internet, en die WSA toestellen kant-en-klaar zijn vreselijk duur, en dan komen er nog dure verzendingskosten bij. Ik heb dus besloten er zelf eentje in elkaar te prutsen. Dat zal wel even duren (onderdelen bestellen en bouwen), maar het komt ervan. Even geduld dus. Dit draadje met de bouw van een cockerill wagonnetje wordt bij tijds hervat...
Bon, het heeft wat geduurd (familiale verplichtingen allerhande) maar vandaag heb ik weer wat knutseltijd. Waar waren we gebleven... oh ja, het WSA: het Weerstand Soldeer Apparaat. Na heel wat rondzoeken ben ik tot een minimaal ontwerp gekomen, dat ook ik in elkaar kan prutsen zonder teveel hoogspanningsrisico. Het is kwestie van een aantal standaard in de handel verkrijgbare componenenten aan elkaar te rijgen. De foto toont het ontwerp...
(http://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/PB-Messingmodelbouw%20Cockerill%20ertwagon%20solderen/WSA%20Weerstand%20Soldeer%20Apparaat/WeerstandSoldeerApparaat1_zpsfe2c8d60.jpg) (http://s862.photobucket.com/user/Modelspoor/media/PB-Messingmodelbouw%20Cockerill%20ertwagon%20solderen/WSA%20Weerstand%20Soldeer%20Apparaat/WeerstandSoldeerApparaat1_zpsfe2c8d60.jpg.html)
Ik mis nog een aansluiting voor een (voet-)schakelaar ;)
Ik heb het overwogen, maar je zei eerder dat je geen voetschakelaar gebruikt, en de dimmer heeft een drukschakelaar dat ik als handschakelaar dacht te gebruiken. Mocht ik toch een voetschakelaar willen gebruiken, dan is die niet al te moeilijk toe te voegen. Wat ik zelf nog mis, is een indicatielichtje om te weten of er spanning op de uitgang staat. Daar broed ik nog op...
Je kan een schakelaar aansluiten op die dimmer? Prima dan.
Alleen zou ik daar nog wel een stekkertje en chassisdeel voor voorzien ;)
Zo'n indicator: een ledje in de buurt van je schakelaar is al wat ;)
Ik heb een ronde alkaline batterij uit elkaar geprutst (Energizer, formaat C), maar daar zit geen koolstift in. ??? In welke batterijen zit er wel een koolstift dat ik kan gebruiken voor het weerstandssolderen?
Citaat van: Michiel op 17 november 2013, 09:04:42 AM
Ik heb een ronde alkaline batterij uit elkaar geprutst (Energizer, formaat C), maar daar zit geen koolstift in. ??? In welke batterijen zit er wel een koolstift dat ik kan gebruiken voor het weerstandssolderen?
Zeker en vast geen alkaline batterijen, die gebruiken zink en mangaan. De gewone Zink-koolstof batterijen zouden moeten ok zijn voor jou. Ik zou bijna durven zeggen elke niet-alkaline batterij die je in de handel vindt...
Je hebt dus net de verkeerde uit mekaar geprutst ;)
Hoi Michiel
Volgens mij heeft Paul Bellon zo staafjes in zijn gamma.
Groeten eddy
Vind je die niet in die grote platte 4.5V batterijen?
Hallo,
Beste koolstofstaven , gutselectrodes van 4 of 5mm (niet groter anders zit er een boring in ) , verkrijgbaar bij leverancier lasbenodigheden , kost ongeveer 1€ per stuk van 305 mm , grote voordeel is dat deze staven een koperen mantel hebben en zo een goede geleiding tot in de punt ,
Koolstof uit batterij , die is volgens mij verzadigd met zuren ..., dit dan verhitten , ik weet niet of dit altijd zo'n goed idee is voor de gezondheid
Ik zou ook een voetpedaal voorzien anders heb je altijd een hand te kort , men mag pas spanning steken als de koolstofpunt op het werkstuk staat (vonken)
Kris
Ik gebruik uitgebrande staven uit oude (types) batterijen. Niet-Alkalines worden trouwens steeds moeilijker om te vinden.
Goeie tip voor die alternatieve staven !
Wat de schakelaar betreft: een knopje op je koolstaafhouder vind ik zeker zo handig ;)
Michel,
Prachtig dat je er mee begint.
Gebruik als flux , fosforzuur.
Dat kan je vragen ( aankopen ) bij de apotheker ( wel zeggen dat je dit hebruikt als flux bij het solderen ( kwestie de verdunning die hij zal toepassen)
Bij sommige drogisten kan je het fosforzuur ook wel vinden.
Je hoeft flux niet aan te kopen in een modelbouwzaak ( te duur voor kleine potjes ).
Fosforzuur doet je sodeer mooi vloeien. Fosforzuur is wel erg corosief, dus niet open laten staan bij ijzer werkgerief ( anders roest ).
Ondertussen zijn er wel al een paar modelbouwers die er eentje hebben gesoldeerd.
Ik stuur een foto van een gesoldeerd cockerill wagentje.
Succes en groetjes,
Paul.