Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#1545
Glas en gordijnen worden geplaatst.

Werkwijze is verschillend tov het eerste baanwachtershuisje.
Oorzaak: nieuw-zilver raamwerk ipv styreen.
Er is een dikteverschil waardoor de achterkant van de metaalstukjes niet gelijk komt met de achterkant van de witte steun-styreen.
Ook zitten er tussen binnenmuur en metaalstukjes spleten, waardoor ik vrees lichtverlies te krijgen.

Dus deze keer wordt de transparant onmiddelijk op de metaal-ramen gekleefd.
Daarop worden de gordijnen gelijmd.
Eens mijn warm-witte ledjes binnenzijn, maak ik de lichtbakjes, en die worden op transparant/gordijnen gelijmd.
Bakjes daarna aan de buitenkant zwart schilderen.

Ik denk wel dat dit goed komt.

Ondertussen is het hele dak geschilderd (langs de bovenkant).
Straks nog wat bijwerken, onderkant schilderen, dakgoten kleven.



Waar haalde ik het vorig weekend in mijn hoofd dat het huisje dat weekend zou afgeraken ???
Er zitten zelfs nú nog dagen werk aan (lichtbakjes, glas en gordijnen, dakgoten, regenpijpen, 2 schouwen, dak afwerken, bijschilderen, ...).
Maar het einde komt er wel stilletjes aan.
Tijd voor iets anders dan die twee huisjes !

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Ook al mis je nog afwerking(tijd), is het toch een interessante foto:
Je ziet al te vaak gebouwen waar een Preisertje niet binnen zou geraken. Deze is prima op schaal  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Ik wil niet zagen, maar kijk eens bij de babbelhoek naar die foto van de Sint: een mooie oplossing voor de ontbrekende ontlastingsbogen.

modèlisme

Hello,
Mooi gebouwtje, al mis ik de afwerking van de bogen.
Zoals het nu gemaakt is het bouwkundig niet juist, en zullen de bogen, indien dit in schaal 1 op 1 zou gemaakt zijn, invallen.
Ik mis je rechtstaande laag als versterking  van je boog, maar ik ben bouwkundig ingenieur en let dus op zulke fouten in constructies. ( beroeps misvorming )
Gelukkig is de bouw in schaal 1/160 en kan er niets misgaan.
Maar al bij al prachtig.
Paul.
 

Steam.N

@Paul:  Ja, jong.  Mijn hart bloedt ook.
Maar in deze fase is het: ofwel muur afbreken en opnieuw beginnen,
of alles zó laten, en weten dat het nagenoeg niet opvalt, als je het huisje in het echt ziet.
Ik kan het gemis wat camoufleren, maar de camouflage zou alweer té opvallend kunnen zijn ...
Wait and see ...

@Hugo: over welke oplossing heb je het?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Jean, misschien een oplossing voor de raambogen. Waarom niet gewoon de "rollaag" op papier drukken en tegen de gevel kleven.
Je hebt de juiste kromming waarchijnlijk wel en als je het op iets dikker papier drukt kan je de voegen een klein beetje indrukken.
De rollaag kan een klein beetje uit de muur naar voor steken.
Wil je geen papier gebruiken, misschien je etskunsten aanspreken en in zeer fijn materiaal iets etsen met inliggende voegen.

Zomaar wat wilde gedachten die waarschijnlijk al duizend keren door jou hoofd hebben gespookt  ;)

Al bij al, je realisatie mag gezien worden, je mag er fier op zijn, en dat ze het je maar eens nadoen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Huugooke

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,19365.msg239315/topicseen.html#msg239315

reactie #1 zie foto

zoals elders voorgesteld kan je die bogen afdrukken en opplakken

Steam.N

Hugo, ik vrees dat op papier afgedrukte stenen volume gaan missen, en qua kleur te sterk verschillen van de muren van mijn huisje.
En papier bovenop slater kleven is ook niet realistisch.

Daarom denk ik dat Suske's voorstel (dat al eerder door anderen werd voorgesteld), om de boogjes te etsen, een beter resultaat kunnen opleveren.
Dan plaats schrapen in slater, zodanig dat de geëtste stukjes gelijk komen met de voorkant van de slater platen.

Grootste probleem is het mooi laten aansluiten van metaal en kunststof.
Een testje volgt ...

In elk geval dank voor het meedenken  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

Jean,

En putti (miliput oid.) aanbrengen en dan bewerken?  Arnaud V doet dit vaak...

Tis maar een idee..
grts

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steam.N

Hah, Evan, dat is zeker ook een mogelijkheid !!!
Dat ga ik zeker uitproberen !
Kan ik sneller dan eerst een stukje etsen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Huugooke

boogje etsen en dan insmelten?

Steam.N

Ik heb geen idee of dat "insmelten" vlot kan verlopen.
Zeker de poging waard !

Ik ga eerst de boogjes uittekenen voor een transparantje.
Ondertussen loopt het Putty testje.
Benieuwd wat het resultaat gaat zijn ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#1557
Ondertussen ben ik door mijn eerste testje:  eentje met putty ...



Een resultaat dat om véél meer oefening vraagt !
Volgens mij kán het lukken, maar de steentjes moeten effectief baksteentjes voorstellen ...
Nu trekken ze er absoluut niet op.
Maar ja, ze zijn ook maar 1.5mm lang (hoogte van het boogje).

Wat me wél aanstaat is dat het boogje niet abnormaal dik of groot opvalt, als je het werkstukje op 20..30 cm afstand houdt.
Dát is wat ik vrees bij het inkleven van een strookje slater bakstenen, en misschien ook van een ets-plaatje ...

Dus eerst verder oefenen, alvorens ik mijn twee wachtershuisjes riskeer ...

Enig verschil tussen ramen mét en ramen zónder boogje ?
Vergelijking :



Wat zegt het ?
Tja, om eerlijk te zijn ...het valt wel een beetje op ...  maar bakstenen missen absoluut scherpte ...
Maar het voelt iets "normaler" dan ramen zónder ...
Echter, om 14x een boogje te snijden en vervangen door putty ... ben ik de techniek nog niet voldoende meester.

Ander mogelijkheid is baksteentjes uit wat overschot slater snijden, en die induwen in een bedje putty dat nét boven een raam gespreid werd, en dan de extra putty wegdoen ... (dan zijn de bakstenenok, maar dat is erg arbeidsintensief ...)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

ik weet nu niet hoe groot of hoe klein zo'n baksteen is in N, maar misschien gewoon stroken(strookjes) kunststof gebruiken en eventueel op een ondergrond plakken ? vervolgens heel voorzichtig voegen !  :P :o :-\

Groeten Peter ;)

Dirkh

Hoi Jean,

in mijn ogen is het stukje met de boog beter. Nog wat oefenen en dan lukt het wel. Je ziet duidelijk het verschil.

Dirk