Roco reeks 59 in N: total make-over

Gestart door Michiel, 06 februari 2012, 17:48:05 PM

Michiel

#60
Lood is inderdaad giftig, en ik neem mijn voorzorgen. [;)]

Nu de motor een plekje heeft gekregen, kan ik de laatste elementen ook definitief positioneren. Decoder en luidspreker worden samen op een stripje styreen gekleefd en zullen bovenin de loc geplaatst worden, net onder het dak. Het ZOU moeten passen...

..en het lastigste wordt misschien nog het wegmoffelen van alle draden zonder dat ze ergens tussen de aandrijving gaan zitten.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

#61
De niet-bewegende draadjes vervangen door wikkeldraad kan al wat plaats besparen. Heeft ook het voordeel dat dat soort draad stijf is en dus niet zo snel op wandel gaat.  
Ik heb tussen haakjes eens op je website rondgekeken en toen speciaal een hoed opgezet om hem te kunnen afdoen.

Michiel

#62
Bedankt voor het compliment, Hugo. En inderdaad, ik ga voor al het LED-werk wikkeldraad gebruiken. Anders kan de kap echt niet meer dicht. [:D]

Het chassisblok met motor en decoderprint zijn hier op de foto samengesteld. Het kleine printplaatje tussen decoder en luidspreker zal dienen om de verschillende draden (frontseinen, stroomopnemers wielen, cabineverlichting,...) netjes te verbinden. Voor het moment blijft het allemaal evenwel nog proberen en prutsen...

(de kortsluiting tussen geel en groen heb ik via deze macrofoto ook gezien en is ondertussen verleden tijd)
[;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

#63
Ziet er zeer goed uit Michiel , ik ben reuze benieuwd naar het uiteindelijke resultaat ( rijden enz..), dus dit is een volgertje...[;)]

conducteur

#64
...Onvoorstelbaar dat je de kap nog zal dichtkrijgen... die decoder is zo klein en toch gigantisch groot
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Huugooke

#65
In het begin heb je het even over de koeling van de decoder.
Dat is voor mij ook steeds weer een bron van zorgen. En dan die raadgeving in de gebruiksaanwijzing: zorg voor een goede verluchting: alsof dat gaat! Ik dacht wel dat die decoders thermisch beveiligd zijn?
Die aluminium truc pas ik ook toe, ik dacht wel dat de metaalkant onbedekt naar de warmtebron moet liggen omdat de alu de warmte moet "opzuigen".
Je staat nu al zo ver, maar kan je die plaat niet in messing maken ipv plastic: is je warmte- en je gewichtsprobleem meteen opgelost.

Michiel

#66
Hitte van de decoder is ok een beetje mijn zorg. Ik hoop dat het binnen de perken blijft. Anders zal die tussenplaat, zoals je zegt, misschien beter uit metaal zijn.

Ik heb eens alles (behalve de cabines) eens in elkaar gestoken, benieuwd of het we zou passen. En het ziet er vrij goed uit. Ik hoop natuurlijk dat de draden binnen in de aandrijving en overbrenging niet belemmeren. Maar het geheel lijkt mooi in de kap te passen. Nu de cabines er nog bij! (Maar ik heb nog 4 klein 1/8W weerstanden nodig voor de frontseinen, die ik morgen op mijn werk eens ga zoeken)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#67
Knap werk, Michiel !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

#68
citaat:
Geplaatst door Michiel
Maar ik heb nog 4 klein 1/8W weerstanden nodig voor de frontseinen, die ik morgen op mijn werk eens ga zoeken)
SMD's ? Die kan je op dat printplaatje monteren [;)]
Knap project met mooie foto's [:p] Iets voor ons lijfblad? [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#69
Ik zou er eventueel een artikeltje uit kunnen distileren (de ombouwwerkzaamheden moeten wel klaar geraken), maar het aantal Belgische schaal-N rijders kan je op 1 hand tellen, en 1 vinger van die hand ben ik zelf al! [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#70
Gisteren avond niet veel tijd gehad, maar eenmaal de kinderen in bed, had ik toch een half uurtje om de eerste cabine onder handen te nemen. De 2 frontsein-DUOLEDS erop, de binnenverlichtingsLED bovenaan en de 3 weerstanden (niet zichtbaar langs de achterkant) vastgekleefd. De zwarte ringen rond de frontseinen (krimpkous) is om strooilicht te vermijden. Maar een foto zegt meer dan een hoop geleuter! [:D]

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

just4fun

#71
citaat:
Geplaatst door Michiel

Ik zou er eventueel een artikeltje uit kunnen distileren (de ombouwwerkzaamheden moeten wel klaar geraken), maar het aantal Belgische schaal-N rijders kan je op 1 hand tellen, en 1 vinger van die hand ben ik zelf al! [:D]


Klopt misschien dat er weinig N-ers zijn die zich aan zo'n ombouw wagen, maar misschien breek je wel het ijs bij zij die dit (nog) niet doen? of andere locs (al dan niet Belgisch) ombouwen/pimpen/...?
Je hebt reeds bewezen dat je artikeltjes kan opbouwen, dus ...
Paul

Frank_N

#72
In N is het al een hele toer verlichting in oude rijtuigen te maken, op een beetje fatsoenlijke manier, zo heb ik ondervonden [8)]
Zelfs het vervangen van kunstof wielstellen naar metalen blijkt al lastig. De verschillende fabrikanten houden zich niet altijd aan de normering.
Wat Michiel laat zien is dat hij de moed heeft om aan deze modificaties te beginnen en dan, terwijl hij aangeeft wat de "nukken" zijn bij deze zeg maar gerust, zeldzame lok niet bang is vanalles "uit de kast te trekken" om het gewenste resultaat te bereiken. Hij heeft een soort van beeld bedacht hoe hij deze lok wil hebben, en werkt daar naartoe. Knap staaltje, Michiel[^]

Dus Paul & Gerolf, Inderdaad: dit roept echt iets op!
Groet van Frank

Gerolf

#73
citaat:
Geplaatst door Michiel
Ik zou er eventueel een artikeltje uit kunnen distileren (...), maar het aantal Belgische schaal-N rijders kan je op 1 hand tellen, en 1 vinger van die hand ben ik zelf al! [:D]
Niet mee eens, Michiel. Die ene hand klopt voor het aantal N-ers die actief zijn op dit forum, maar er zijn er ongetwijfeld veel meer.
En wat belangrijker is: zo'n ombouwverhaal is veel ruimer! Er zijn struikelblokken die ook voor andere schalen gelden, en je oplossingen zijn dat zeker [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#74
Nu ik een testbaan heb, kan ik mijn locomotief eens testen. Ik heb er een filmpje van gemaakt. Ik laat het oordeel aan jullie over...

http://www.dailymotion.com/video/xptiv2_rocon-hld59-loksound4
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)