Nieuws:

Nu in MSM 272 REPORTAGE: Railtour Dms met bijzondere inrichting

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Koen

Zeer knap werk, Stefan!

Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

janjozef

Van waar komen de decals. Ik heb er ook nog enkele liggen die ik wil verbouwen maar ik moet eerst decals hebben

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Paulogic

Die groene stomers die hebben toch iets he...
Ook al hou ik van modern, zo'n beestje mag hier altijd
rijden hoor. Om gewoon van deze beauties te genieten.

[:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p][:p]
mvg,
Paul(ogic)

Stefan Appelmans

citaat:
Geplaatst door Michiel

Meneer Appelmans, u dwingt respect af! Dat ziet er toch wel erg strak uit! Toch een vraagje voor de zekerheid, die leidingen heb je toch na het spuiten aangebracht? En, sinds 1 kast nog mat is (de 89.045), vernis je de leidingen ook ineens mee? En de ketelbanden, zijn die geschilderd, of is dat een bies van een of ander vel? Maar nogmaals, erg mooi resultaat! Pet af!

Meneer Appelmans...je gaat me nog ouder maken dat ik ben[:D]
Zeg maar Stefan, gelijk mijn andere makkers.

De leidingen (nikkel-zilver, stijver dan messing) zijn na het eerste spuiten aangebracht. De uistekende dingen, ladders, details, enz. worden in glanzend zwart of rood geschildert, want satijnverf gaat aan de hoeken gemakkelijk weg als er nog veel aan geprutst moet worden.
De 98 is Humbrol 91(mat) de 99 Humbrol 195 (satijn) en de 64 Humbrol 3 met zwart er bij (glanzend) om niet altijd echt dezelfde groenen te hebben. Als alle details er op geplaatst zijn (ketelbanden en decals inbegrepen) wordt op alles een laag satijn vernis (soms met een beetje mat er bij)gespoten, dat helpt ook om de onvermijdelijke secondenlijm plekjes niet meer te zien.

De ketelbanden zijn Hunbrol glanzend gespoten op de lijm-kant van "kraft gomm?", het oude water-lijm plakband. Eens goed droog worden de banden uitgesneden en gebruikt gelijk waterdecal. Het is dus juist de verf dat op de loc geplaatst wordt. Eens men dat gewoon is, is het relatief gemakkelijk...
De kleur is een "licht bruin" menging om de koper kleur te benaderen.
Ik heb al echte koper kleur decals gehad, maar dat gaat ook gemakkelijk weg als men er nog teveel aan moet werken.

JanJozef, De decals zijn Jocadis, de slechte, de laatste serie.
Die neem ik van het vel af, zachtjes, met de punt van de scalpel (dat is met de "goede" niet mogelijk) en kleef ze dan met "alcool polyvinylique" (wateroplosbaar) een per een op de loc. Als het goed droog is, neem ik zachtjes het teveel lijm af met een natte oorstick.
Ik heb feitelijk liever deze "slechte" letrasets, voor mij gemakkelijker op de goede plaats te bevestigen, vooral op "onmogelijke" plaatsen.
Als iemand een potje "alcool ployvynilique" wilt (dat is een polyester-losmiddel), ik kan er enkele meebrengen de zaterdag in Mechelen. Il heb een grote fles liggen en heb er dus nog voor "een zeker aantal" jaren.[:D]
stefan.

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

De ketelbanden zijn Hunbrol glanzend gespoten op de lijm-kant van "kraft gomm?", het oude water-lijm plakband. Eens goed droog worden de banden uitgesneden en gebruikt gelijk waterdecal. Het is dus juist de verf dat op de loc geplaatst wordt. Eens men dat gewoon is, is het relatief gemakkelijk...[:D]

Stefan,
Van dat truukje mag je bij gelegenheid wel eens een klein fotoverslag plaatsen. Nog nooit van gehoord. Komt dus een mengeling van de (al droge) verf met de (wateroplosbare) lijm van de plakband op de loc terecht?

Michiel

idem dito [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Stefan Appelmans

Marc en Michiel:
Dat is het.
De verf moet wel HUMBROL GLOSS zijn. Die verf heeft cohesie, het maakt een vel (wanneer perfect droog).
Mat en satin hebben geen cohesie en eens in het water gaat dat er per stukjes af, dus ongebruikbaar.
Ik heb nooit met andere merken geprobeert, maar bvb Modelmaster en Xtracolor moeten, denk ik, niet passen. Als men op de droge verf met WhiteSpirit (of erger synthetische thinner) vrijft, gaat de verf direct weg. Met Humbrol niet, met synthetische thinner wel, als men te veel aandringt..

Men kan natuurlijk op blanke decal spuiten (toch liever Gloss verf) en dat gaat ook, maar de lijm van de Kraft vind ik beter dan de lijm op de blanke decal-vellen (een beetje flauw).

Het ding is genoeg verf te spuiten dat het goed ondoorschijnend is, maar niet te veel om de dikte niet te overdrijven. Verf verlengen met WhiteSpirit, thinner maakt de verf breekbaarder.

De gele strepen op mijn Brossels zijn zo gemaakt.

Je moet proberen. De losse "decal" is wel slapper dan normale decal, maar gaat goed over kleien details.
stefan.

Kees-Jan

Mooi hoor maar een koperkleurige Edding kan toch ook?

Zelf heb ik ooit een Marklin gerestaureerd mbv zilver geprinte decals. Die zou je ook kunnen maken volgens mij door met de verf direct op het decal vel te spuiten.

Kees-Jan

marc goovaerts

Bedankt voor de uitleg Stefan ! De ijnen op je Brosseltje zijn haarscherp. Mooooi !

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

De ketelbanden zijn Hunbrol glanzend gespoten op de lijm-kant van "kraft gomm?", het oude water-lijm plakband.

Stefan u heeft een ideale oplossing voor vele problemen.

Wat ik verder begrijp is dat men op "kraft gomm?" HUMBROL GLOSS spuit, laat drogen en dan de geverfde "kraft gomm?" verwerkt naar wens. In water legt en aanbrengt zoals waterdecals.

De hamvraag " Wat is "kraft gomm?" " ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Stefan Appelmans

de kraft gomm? is de oude bruine water-plakband in rollen (de mijne is 5cm breed) dat diende om pakkingen te sluiten, oude boeken te herstellen enz... Nu is dat vervangen door plastiek (vinyl?)kleefband, ook bruin. Men vind er nog in papier of boekhndel, waar men bvb materiaal voor de scholiers verkoopt.
De oude postzegels waren van dat ding ook gemaakt, maar in wit, en maar kleine stukjes...
stefan.

Michiel

St?fan, enorm bedankt voor deze tip. Je hebt mij al van een zorg verlost, en ik denk velen naast mij. Deze tip zet ik zorgvuldig opzij, voor de dag dat ik zelf een poging waag. [:p]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

Hoi Stefan , mss kan je in het draadje " tips & tricks"  eens laten zien hoe dat precies in zijn werk gaat??

just4fun

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Hoi Stefan , mss kan je in het draadje " tips & tricks"  eens laten zien hoe dat precies in zijn werk gaat??

En ik vermoed dat er lezers van een bepaald tijdschrift (de naam ontsnapt me even [;)]) die niet op dit forum zitten, hier ook mee gediend kunnen zijn.
Paul

ERVIN

citaat:
Geplaatst door just4fun

citaat:
Geplaatst door ERVIN

En ik vermoed dat er lezers van een bepaald tijdschrift (de naam ontsnapt me even [;)]) die niet op dit forum zitten, hier ook mee gediend kunnen zijn.
Paul

Volledig mee eens Paul.