Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

Kees-Jan

Hoi Dries,

ik heb geen ervaring met wit decal papier. Het lijkt me niet dikker dan ander transparant papier. Zal me eens een vel bezorgen.

Randen camofleer je door de laatste blankelak laag alleen te sprayen. Hierdoor krijg je  een satin look en ben je een groot deel van je randen kwijt. Andere truck is door de decal net zo groot uit te knippen als je vlak waar hij op moet.

Kleine scherpe schaartjes koop je ook bij het Kruidvat of Hema. Zoek dan naar nagelschaartjes oid.

Kees-Jan

Driesel

citaat:
ik heb geen ervaring met wit decal papier

Aha! Nu versta ik het. Waarschijnlijk drukt jouw OKI-printer een dekkende laag inkt op de transparante decals. Zo is jouw print waarschijnlijk voldoende dekkend om op een donkere ondergrond te plaatsen?
Hierdoor zijn de randen van je decals doorzichtig en niet wit, en zodoende door er een laagje blanke lak over te spuiten onzichtbaar.
Ik werk echter met een gewone inktjetprinter. Om witte letters te krijgen dien ik ofwel transparante decals op een witte ondergrond te plaatsen, ofwel op wit decalpapier te printen.
De sierbanden dien ik op wit decalpapier te printen, daar een inktjet-print op transparant decalpapier niet dekkend is op een donkere ondergrond.

Toch weer iets geleerd[:)]

citaat:
Hierdoor krijg je een satin look en ben je een groot deel van je ramen kwijt.

Met 'ramen' bedoel je dat de lak de ramen aantast? Of bedoelde je 'randen kwijt'?

Kees-Jan

Haha idd klop het moet randen kwijt zijn (spellingscontrole van mijn I-phone).

Mbt decals ja ik gebruik een witte ondergrond onder mijn printsels. Daardoor blijft rood ook rood op een donkere ondergrond.

Geen idee welk tekenprogramma je gebruikt maar ga met een vector gestuurd programma beginnen (verder). Dit is vele malen scherper dan een jpeg of bitmap.

Kees-Jan

Driesel

Kees-Jan,

Ik gebruik de door jouw aanbevolen Inkscape!

Kees-Jan

citaat:
Geplaatst door HLD 3S2

Kees-Jan,

Dan wordt het tijd voor een andere printer [;)] Met een goede laserprinter krijg je een veel scherper resultaat (ik gebruik deze ook voor mijn kleurenprints.............sssst).

Met inkjet krijg je het nooit scherp, zeker de kleine details niet.

Kees-Jan

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door Rees-Cees

citaat:
Geplaatst door HLD 3S2

Kees-Jan,

Dan wordt het tijd voor een andere printer [;)] Met een goede laserprinter krijg je een veel scherper resultaat (ik gebruik deze ook voor mijn kleurenprints.............sssst).

Met inkjet krijg je het nooit scherp, zeker de kleine details niet.

Kees-Jan

Het is al een lange discussie, die tussen laser en inkjet... In de grafische literatuur vind je regelmatig dat de beste resultaten voor vectortekeningen/vlakke kleuren uit een laser komen, fotografische (met nogal veel verlooptinten) uit een inkjet.

Paulogic

Waar vindt je infeite zo decal papier ??
Ik zoek dit al een tijdje om te proberen doch krijg het
maar niet te pakken.

Ik heb, beroepsmatig, een colorlaser en een inktjet. Ik
wil wel eens wat proberen en terug scannen zodat we er
allemaal iets aan hebben. Betreft de kwaliteit dan of course...
mvg,
Paul(ogic)

janjozef

bij paul Bellon o.a.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Stefan Appelmans

Met enkele locs bezig. Alle groene gedeelten spuiten, daarna alle zwarte, enz...[:D]

stefan.

ERVIN

Wow Stefan , knap man!!![:0]

Paulogic

Monsieur Appelmans... Chapeau !
mvg,
Paul(ogic)

Stefan Appelmans

Dank U wel, maar het werk moet nog verder, hoor![;)]
Ik plaats later nog enkele fotos. Later.[:)]
stefan.

Kees-Jan

Zeer fraai, ZEER FRAAI!

Foto's nu![:D]

Kees-jan

Stefke

Jawadde[:)]  ziet er heel veel belovend uit.

Michiel

Meneer Appelmans, u dwingt respect af! Dat ziet er toch wel erg strak uit! Toch een vraagje voor de zekerheid, die leidingen heb je toch na het spuiten aangebracht? En, sinds 1 kast nog mat is (de 89.045), vernis je de leidingen ook ineens mee? En de ketelbanden, zijn die geschilderd, of is dat een bies van een of ander vel? Maar nogmaals, erg mooi resultaat! Pet af!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)