Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

TreinTeLaat

@ Eric: Hoe werkt die 'stofzuiger' eigenlijk in die wagon...? zit daar een zuiger in ofzo?

rixke rail

citaat:
Geplaatst door TreinTeLaat

@ Eric: Hoe werkt die 'stofzuiger' eigenlijk in die wagon...? zit daar een zuiger in ofzo?

Hoe da't ge't weet ! [;)]

Voor het op-en-afke van mijn baan :

Na :

De gomwagen heeft ook zijn werk gedaan :

Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

TreinTeLaat

@ Eric: wel precies wat vuil op de baan :)

ik wist niet dat een stofzuiger zo klein kon zijn, lijkt precies een electronisch component...

ERVIN

Vanaf vandaag begonnen met de verdere afwerking van de container-terminal , momenteel zie je hier een plank met sporen en wat kranen , dus tegen het einde van het jaar hoop ik deze zone ( zo goed als) klaar te hebben.

De Heljankraan heeft wel nieuwe rails gekregen ,hij loopt nu zoetjes over een afstand van 4.00 meter.

Bert Ossevoort

Mooi werk Erwin!
De toekomstige kraanbestuurder zal blij zijn met zo'n 4mtr als bewegingsruimte !Kan de trein rustig blijven staan en hij zijn werk doen.

Hier heeft de werkplaats ook weer eens wat werk afgeleverd ,had al heel lang enkel roco modellen van de 2024 in de kast liggen ,eerst het idee 1 groene 1 gele en 1 blauwe te maken ,zijn het toch twee blauwe geworden en een gele die ....mogelijk ook nog blauw wordt..
Het is de 2025 en de 2019 geworden,

zal binnekort per lok nog wel een statie foto maken met een iets betere belichting.
Op naar de volgende klus,Bert.

chef garde

Ferm gedaan Bert!!! Welke verfjes gebruikte jij voor het blauw en de gele streep????

mini-bs

(veel te) grote werken ook hier...

- centrale stuureenheid wordt opnieuw gesoldeerd, nog ruim 100 draadjes te doen.

- 6 wissels gedemonteerd (en sommige vervangen) om schakelaar aan de frog te koppelen (vergeten...). En passant ook een slecht aangelegde bocht opnieuw gelegd ('t is al veel beter maar zal toch eens bij Peco les moeten gaan volgen om het echt goed te doen)

- Van de gelegenheid (alles lag toch open) gebruik gemaakt om de scenery wat realistischer (blaadjes van GPP en Mininatur, prefab-bomen van Langmesser) te maken, en ja het bos begint op een bos te lijken... (foto volgt)

- Er zitten vijf ontkoppelplaatsen op de baan die eigenlijk een verdekt opgestelde fiddle yard is. Om wagens (locs gaan via de decoder ontkoppelen) te kunnen ontkoppelen (zonder zicht te hebben op de baan) werden er Prorail-ontkoppelaars gezet en ben ik nu nog bezig met het plaatsen van lichtsluisjes. Wordt vervolgd want ben helemaal niet zeker of dat allemaal wel zal werken.

- De Pont komt ook in een laatste fase, een heleboel details zorgen voor de spreekwoordelijke loodjes.

railman56

ferme "pont" als je het mij vraagt
meesterwerkje, proficiat
kan je daar soms nog wat foto's van laten zien?
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

eddy

Inderdaad,
knappe dingens.Eventueel een bouwverslag?
groeten eddy

Bert Ossevoort

Voor Chef garde,
gebruik autolak indien mogelijk ral dus voor geel 1021 en het blauw heb ik laten mengen naar foto -vergelijk in kleurstalen boek bij de verfmenger,
Bert,foto's volgen nog.

mini-bs

Wel, de brug waar dit model naar gebouwd is is de Pont Des Allemands in Wezet.

http://www.bernd-boeckmann.de/ligne24/gfx/Maasbruecke.jpeg

Op basis van een reeks detailfoto?s (al genomen in 2002) en enkele maten uit oude geschriften (de brug werd gebouwd door de Pruisen voor eigen rekening  - de spoorbrug moest dienen om Aachen vlot met Antwerpen te verbinden - ontworpen en afgeleverd in 1918) kon ik de maten van het gedeelte dat de oude Maas overspant reconstrueren.
Met de catalogus van Raboesch in de hand werden die maten lichtjes aangepast zodat de commercieel beschikbare styreen profielen in het plan konden worden verwerkt. Dat plan werd dan gewoon op schaal 1/87e op millimeterpapier getekend, en wanneer er een probleem rees wat de interpretatie van de foto?s betrof werd er alweer eens een reisje naar de Maasvallei ondernomen?
Het plan werd geplastificeerd en op een houten plankje gekleefd zodat het meteen als mal kon dienen om de profielen op te positioneren.
Aanvankelijk werden ze verkleefd met Aceton en Mecpac, maar omwille van de dampen die daar bij vrijkwamen en vooral omdat de hechting weinig zaaks was lag het project een tijdje stil tot ik de gekende modelbouwlijm van UHU vond die alleen maar voordelen bood: goede hechting, makkelijk aan te brengen met een penseeltje en geen schadelijke gassen.
De zijdelingse vakwerkstructuur werd in totaal 4 keer uitgelegd en vastgezet en daarna 2 per 2 met de verticale steuntjes er tussenin tot een soort sandwich samengebouwd. De twee sandwiches werden dan weer op de juiste afstand tov elkaar gemonteerd (de asafstand van PECO streamline werd daarvoor gehanteerd ipv de werkelijke maten, maar dat verschil is eerder gering gelukkig) met vaste afstandshouders die zowel verticaal als horizontaal met verstevigingskruisen rigide gezet werden. De aangewende profielen (L, I, T, U en UU) werden voorbeeldgewijs gekozen. In totaal zijn trouwens ruim tegen de 400 profielen al verwerkt, wat de kostprijs van dit model uiteraard vrij hoog maakt, en dan moet er nog geschilderd worden...

Op de draagstructuur, die trouwens met heeeel veel korte verbindingslatjes ?vastgeklonken? werd, werd een horizontale structuur geplaatst die de rails draagt.
Hoewel de hele bouw uit styreen bestaat blijkt het ontwerp van de Duitsers ook in model een grote stevigheid te hebben, zodat deze brug best wel enkele kilogrammekes kan torsen. Om het model handelbaar te houden (de lengte van het maasbruggedeelte bedraagt meer dan 3m) heb ik helaas het middendeel los moeten houden van de zijdelen, maar dat probleem is ondertussen opgelost door tijdelijke verstevigingen uit metaal in te voegen waar de knooppunten onderbroken werden.
Voor de brug gebruikt kan worden moeten er nog wat details ( verstevigingen van sommige steunpunten, de leuningen ook nog, en eventueel wat sierboutjes) afgewerkt worden vooraleer deze brug naar de carrossier mag om in de verf gezet te worden.  Waarschijnlijk lukt dat dit jaar niet meer want ondertussen komt de elektronische sturing van de baan en de brug ook in een eindfase.  All?s well that ends well?

eddy

Ben bezig met K en M1 rijtuigen te voorzien van een lichte vervuiling.Ook een 201,210,en 212 worden onder handen genomen.Resultaat te zien op de beurs in Mechelen.

groeten eddy

ERVIN

Als ze klaar zijn Eddy , graag even een foto van nemen h? , gaan die ook rijden op jullie baan tijdens de beurs??

Kees-Jan

Vandaag aan het luchtkwasten geweest met dit als resultaat:

7 Hispeed rijtuigen gespoten en beplakt (jaja ik weet het het zijn de verkeerde rijtuigen [:p]).

Meer foto's op mijn(foto)site www.reel-cees.nl.

Kees-Jan

vanmiegroet

kan het zijn dat je me dat had verteld bij de club het spoor?