project electro-stoom op spoor 1

Gestart door Havoc, 04 augustus 2007, 23:14:03 PM

Frank_N

Die nummering zegt me niet zoveel. Waarschijnlijk gaat het om een wolfram/cobalt carbide samenstelling, dus die messen zijn wss gesintert (geperst onder ZEER hoge druk en temperatuur), wat ik vond bij je opgegeven nummering is dat ze voorzien zijn van een spaanbreker. Waarschijnlijk is het zichtbare deel enigsinds gelig van kleur en superglad. Dat laatse is gunstig. Ik heb geen idee of de grootte van je messen nog wat uitmaakt, voor het werk wat U ermee wil doen lijkt mij 10 x 10 voldoende. Groter leverd immers meer frictie, en dus geen gladder oppervlak!
Hier zijn de spec's: http://docs-asia.electrocomponents.com/webdocs/001b/0900766b8001b644.pdf

Tip: probeer eens nog wat hoger te gaan met je toerental? Zet vooral je beitel net even onder het hart, van je werkstuk. Even voorzichtig proberen............. Probeer ook gerust je toerental nog wat te verhogen, en te experimenteren met je snede diepte. Niet bang zijn, wel voorzichtig!!! Je zult merken, dat naarmate de te verspanen diameter afneemt je toerental omhoog moet, en je toelaatbare snedediepte steeds kleiner word.

Nog een tip: U kunt bovenop de beitel nog een stalen plaatje meeschroeven wat vervolgens onder een hoek van zo'n 60 graden teruggebogen (en een tikkeltje naar rechts beneden gebogen) word tov de beitelpunt. De spanen spuiten dan als het goed is van U af. Even experimenteren maar.......... Probeer ze wel van het support af te richten (naar achter dus), want de hete krullen kunnen de olie op het bed verbrandden.

Nog een tip, (maar dat had U al door geloof ik gezien de opstelling van eea op de foto's):
Bouw alles zo kort mogelijk opeen, dat leverd ook weer de broodnodige stabiliteit.

Het zijn maar woorden, maar wel gemeend. Hoop dat U er wat mee kunt. En vooral: hou ons op de hoogte, aub???

Groet van Frank.

Edit: tiebvouwdt
Groet van Frank

Havoc

citaat:
wat ik vond bij je opgegeven nummering is dat ze voorzien zijn van een spaanbreker. Waarschijnlijk is het zichtbare deel enigsinds gelig van kleur en superglad.

Inderdaad zo zien ze eruit.

citaat:
Ik heb geen idee of de grootte van je messen nog wat uitmaakt, voor het werk wat U ermee wil doen lijkt mij 10 x 10 voldoende.

De afmetingen zijn die van de beitelhouder. Dat is dus een stuk vierkant staal van 10x10. Ik vreesde dat -omdat het "nogal dun" is- dat dit trillingen zou kunnen geven. Zeker als je de beitel wat langer moet laten uitsteken.

citaat:
Tip: probeer eens nog wat hoger te gaan met je toerental?

Ik zal dat eens proberen. Enig "probleem" daar is dat dat betekent dat ik riemen moet verleggen. Misschien geen slecht idee van op termijn eens te kijken of er geen regeling op de motor gezet kan worden.

citaat:
Nog een tip: U kunt bovenop de beitel nog een stalen plaatje meeschroeven wat vervolgens onder een hoek van zo'n 60 graden teruggebogen (en een tikkeltje naar rechts beneden gebogen) word tov de beitelpunt. De spanen spuiten dan als het goed is van U af. Even experimenteren maar.......... Probeer ze wel van het support af te richten (naar achter dus), want de hete krullen kunnen de olie op het bed verbrandden.

Die ga ik zeker uitproberen! Momenteel heb ik enkele rooie punten op mijn handen van de spanen. En de grond ligt ook vol. Door het toerental op te drijven zijn de spanen wel heel wat korter geworden.

Bedankt voor al de info.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

citaat:
...De afmetingen zijn die van de beitelhouder. Dat is dus een stuk vierkant staal van 10x10. Ik vreesde dat -omdat het "nogal dun" is- dat dit trillingen zou kunnen geven. Zeker als je de beitel wat langer moet laten uitsteken....

Die beitelhouder is ws gemaakt van machinestaal, trillingdempend dus. Altijd zo kort mogelijk opspannen, in ieder geval met respect voor het verspaanwerk!!

Groet van Frank
Groet van Frank

Havoc

Frank: bedankt nogmaals voor de tips. Ik heb nu het 2de stuk ruw af (nog enkel afzagen, maar dat doe ik wel met de zaagmachine op het werk). Door het toerental op te drijven (tot 1000rpm) is het oppervlak nu veel mooier. En zonder dat het eigenlijk zwaarder wordt om af te nemen. Bij dat toerental sproeien de spanen dan ook recht omhoog en zijn eigenlijk meer schilfers. Wel heel scherp, ze prikken zo in je vel. Dus niet enkel gaat het sneller maar het ziet er ook beter uit.

Havoc

Enfin, zelfs al ga ik op de rest van het forum niet veel meer komen, ik ga dat hier toch verder aanvullen om diegenen die al die goeie raad gegeven hebben te laten zien wat er van komt.

Blinde gaten maken met een echt vlakke bodem is geen lachertje. Een gewone frees heeft een hoek van 15?, draaien ging niet want de beitel moest teveel uitsteken (rammelde nogal) etc. Enige oplossing is om eerst een verdieping te frezen in het midden en dan een frees van de helft van de diameter van het gat excentrisch te zetten zodat je over het midden freest. (toen me dat uitgelegd werd heb ik het ook enkele keren moeten lezen eer ik het doorhad) Vel werk, maar het geeft resultaat.

Hier een helft van de rotor gedaan, de andere nog niet:

Beide gedaan met de magneten gemonteerd:

En de volledige rotor gemonteerd:

Opletten dat de vingers er niet tussenzitten. En 3 schroeven om die 2 helften aan elkaar te houden was eigenlijk ook niet nodig, die magneten zijn genoeg...

Gerolf

Knap draaiwerk, Johan!
Ik vraag me wel af hoe zo'n generator eigenlijk werkt, maar dat zal wel blijken, zeker?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Gerolf, als je goed kijkt dan zie je dat de magneten met afwisselende polariteit gemonteerd zijn. En beide helften van de rotor zijn 1 positie verschoven. Dus als de rotor gemonteerd is krijg je tussen de 2 helften afwisselend een veld in de ene richting, dan in de andere richting zoals in de schets:

De spoelen komen tussen de magneten te liggen en staan vast. Als de rotor dan draait, dan gaat het veld door de spoel steeds veranderen. En een wisselend veld in een spoel maakt dat er een spanning over komt te staan.

Gerolf

Dat wisselend veld/wisselende magneten had ik al door. Je gewikkelde spoelen pikken dit wisselende veld op. Maar ... is het rendement/de energieoverdracht voldoende om een generator te verantwoorden?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Goeie vraag. Weet ik ook niet [:D] Daarom dat ik deze eerst maak zodat dat kan uitgeprobeerd worden h?. Enfin, de platen voor het frame zijn al gezaagd en er zitten al wat gaten in. Maar de volgende dagen ga ik feesten. Net zoals de rest hier zeker?

Ne gelukkige h? mannen! En niet te zat...

Havoc

Begonnen aan de fames. Twee stukken plaat van 3mm op elkaar geschroefd. Dan in de frees twee referentiekanten gefreesd. En van daaruit dan alle gaten uitgezet en geboord.

Nog twee lagers gedraaid voor de alternator zelf. En dan de frames afgewerkt. In een van de onderste gaten moet nog een lager voor de aandrijfas komen. De onderste rij gaten is M2 getapt voor aan de bodemplaat vast te kunnen maken. De 4mm gaten op de hoeken dienen om later de twee frames tov van elkaar te kunnen vastzetten. En de bovenste rij gaten is voor van-alles-en-nog-wat. Daar komen zeker oliepotten voor de lagers. Naargelang hoe de electronica uitdraait kunnen daar nog pcb's aan vastgezet worden of zo.

Nu nog een lager en dan de afstandsstukken.

thalysken

Amai, echt knap werk Havoc! Nu hoop ik echt voor jou dat alles mooi en goed zal werken.

Met vriendelijke groeten,
Thijs

tonycabus

OEDOETEMET???
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

Veel is er ondertussen niet gebeurd maar toch een update.

De grote stukken van de alternator zijn af en passen. Enkel nog wachten om eens te kunnen passen met de frames voor de lagers te solderen.

Ook al de oliepotjes gemaakt voor de alternator en nog een hoop in reserve terwijl we toch bezig waren.

Vervolgens zijn de motorframes aan de beurt. Eerst het bovenste en onderste frame aan elkaar geschroefd en 2 rechte kanten aan gefreesd.

En dan de gaten geboord die voor de verbinding van de 2 frames moeten dienen. Ook de gaten gefreesd waar de krukas doorgaat onderaan en de zuigerstangen bovenaan. Dan konden ze van elkaar.

Bovenste frame:

Onderste frame:

Het onderste frame heeft ook al de bevestigingsgaten voor de krukaslagers, een vierde opening voor de aandrijving van een waterpomp en de montagegaten voor de alternator.

Frank_N

Errrug knap werk, Johan! [:0]

Een "potgat" is te maken met een tweesnijder frees. U moet het gat dan wel voorbewerken met een boor of liever een kleinere tweesnijder, aangezien deze frezen 1 korte en 1 lange vlakke snijkant hebben waarbij de langste over het hart loopt.
Dit is de reden waarom die dingen niet willen centreren [8)]

Een andere mogelijkheid is het gat voor te boren met een tweesnijder, vervolgens op te boren met een ietskes grotere 4 snijder.
Zo is het mogelijk een zeer nauwkeurig een rond potgat te maken.

Tip: Doe dit aub wel op een freesbank, de meeste boorfutters lopen niet perfect concentriesch.

Hou je ons aub op de hoogte van je avonturen [?][?]
Groet van Frank

Havoc

Eidelijk hebben ze me eens een dagje gerust gelaten. De motorframes zijn intussen zo goed als afgewerkt. Enkel nog zien dat alles past en dan opschuren en schilderen. Maar dat is nog wat wachten.

En dan is er nog wat materiaal toegekomen. Tijd om de rest van de motor aan te pakken. Dat wordt een 3 cilinder oscillerende machine. De blokken met de poorten voor stoom toe- en afvoer zijn intussen klaar. Hier zijn ze op de frames geplaatst.

Momenteel is er styreen gebruik waar de isolatie komt, maar dat moet veranderen als ik iets geschikter vind. De afstandsbussen zijn er ook nog niet, dat is de volgenden stap. En dan bronzen bussen voor de lagers van de cilinders.

Ik heb het gevoel dat het ineens sneller gaat.