Nieuws:

Nu in MSM 272 TREINSAMENSTELLING: Bananen Express

Hoofdmenu

project electro-stoom op spoor 1

Gestart door Havoc, 04 augustus 2007, 23:14:03 PM

janjozef

een mens leert hier elke dag bij

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Frank_N

Mijn idee!!!

Trouwens, Havoc heb je nu de alternator al uitgeprobeerd? Of word dat pas na het slagen van je lagers? Een stukje van het verhaal ben ik anders misgelopen...........Hou ons aub op de hoogte!!
Groet van Frank

Havoc

Neen, die is nog niet getest. Ben wel aan het printje begonnen, maar toen moest de laptop waar dat opstond hoogst nodig ambetant doen. Ik heb eerst die lagers nodig om te zien of alles past.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Decapod

Ik lees hier vanalles waar ik nog nooit van gehoord heb. Minstens heel interessant. Ik ben benieuwd wat je nog allemaal voor ons in petto hebt Johan.

Vraagje: welk tekenprogramma gebruik je eigenlijk om die 3D-schetsen te maken?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Havoc

De nieuwe lagers beginnen er toonbaar uit te zien:

Dit zijn enkel de houders, daaring moeten nu de bronzen lagers zelf komen. De volgende keer neem ik gewoon bronzen blokken, dan was het nu af geweest. (all?, dat stukje toch)

PS: bij photobucket zijn ze helemaal op hunne kop gevallen (en blijven...) De file noemde eerst "split_bushes_sm.jpg" maar die wou niet opladen met een "incorrect file or filetype" error. Eens met een andere browser geprobeerd, zelfde resultaat. Dan de file .jpeg genoemd, dat maakte ook geen verschil. Maar ze "split_bearing_block_sm" noemen werkte wel. Volgens mij lagt het aan "split_bushes_sm.jpg"... Flauwe zeveraars zulle.

PPS: ik heb wel problemen met de witbalans tegenwoordig. Sorry voor de kleur van de foto's.

adrievans

De vorige lagers had je toch vastgesoldeerd,doe je ze nu alleen klemmen.
P.S.
Bij conrad hebben ze ook blokken en glijlagers,kijk eens bij lagerblokken.(al zul je dit vast wel al weten)

Havoc

In de vorige versie was het bronzen blok hard gesoldeerd (gehardsoldeerd?) en de draadeinden gewoon gesoldeerd. In deze versie gaat het onderste deel van de bronzen bus met een pen tegen verdraaien vastzitten, de bovenste gewoon los. De draadeinden zitten vast met Loctite.

Bij Conrad hebben ze ook lagerbussen, maar ik dacht niet dat ze gesplitste versies hadden. En als je doorzaagt dan mis je de zaagdikte dus is het gat niet meer rond. Maw: bijna evenveel werk om die in deze toepassing te gebruiken.

Havoc

Nog maar eens een update. Er zit wel wat tijd tussen, maar als je dit volgt zal je het wel begrijpen.

Nu de blokken voor de bronzen lagerbussen klaar zijn was het even een kwestie van enkele bussen draaien en klaar is kees? Eerst ander soort brons aangeschaft: RG7. Dit is een lagerbrons met wat lood in. Dat zou beter te bewerken zijn...

Eerst enkele stukken doorgezaagd en eentje reserve:

Stukken terug aan elkaar gesoldeerd (je krijgt dan eivormige stukjes), gaatje doorgeboord en geruimd. Dan een stuk staal in de draaibank en een asje waar die bussen net over passen. Een messing bus gemaakt zodat ik met de losse kop en een draaiende center die lager in wording kon opspannen (op aanraden van onze ModelspoorfaN)

Na een hoop heel voorzichtig draaiwerk had ik dan 4 busjes zoals deze:

MAAR... nu moest ik daar in het midden nog wat afdraaien...en dat ging niet! Je hebt op deze manier gewoon geen grip op die bussen. [B)] Dus al het werk voor niets. Daarmee had ik er genoeg van en ben 2 weken uit mijn atelier gebleven. [xx(]

Sinds er hier een nieuwe wind waait met zelf bouwen is dat aanstekelijk en terug herbegonnen, derde keer goeie keer?

Nu een hele staaf doorgezaagd en aan elkaar gesoldeerd:

Genoeg om 4 bussen uit te draaien. Volgende stap de gaten:

Dan op maat draaien en in het midden nog wat smaller maken:

En dat werkt niet! [:(!][:(!] Ik heb er geen foto van, maar het soldeer is te zwak om dit tot een goed einde te brengen. Je moet eerst op maat brengen en dan het gat boren.

Zo ziet het er nu uit. Er is nog een gat geboord door het blok en de bus. In de onderkant van het blok is dan een pinnetje gezet. Zodoende kan de bus niet ronddraaien. Het gaatje aan de bovenkant is voor smering, dat komt uit in het gat in het midden van het blok. Nu nog enkel het gat ruimen op maat.

Gerolf

Na vallen en opstaan toch weer een stap verder. Knap!

Dit lijkt me een draadje voor de nieuwe rubriek, Johan. Zal ik het verhuizen of hou je dit liever bij de rubriek "grote schaal" ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Decapod

Schoon werk weer. En nu weten wij ook waar de zwakheden of problemen kunnen voorkomen. Tof!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Havoc

Gerolf: je mag dat verplaatsen van mij, moet jij beter weten dan ik waa het het beste past.

Decapod: nog een probleem dat kan voorkomen (en ik niet vermeld heb) is dat als je de andere kant van de insert op maat wil brengen in de freesmachine, je eerst zeker moet zijn dat de bus niet kan ronddraaien. Nu is er eentje die dat wel kon en daar heeft de frees enkele happen uitgenomen. Is nu geen probleem omdat hetoppervlak nog groot genoeg is en je er niets van zal zien als het af is maar toch.

Frank_N

Met wat experimenteerwerk heb je dus nu de beste oplossing gevonden, Havoc!
Beter kan het volgens mij niet (ik bedoel de foto's 4-5-6), hier doe je alles in 1 enkele opspanning zodat de busjes volledig concentries zullen zijn. Wat hierbij wel nodig lijkt, is ze allen te merken en te paren , zodat ze ook precies zo in de lagerstoel terechtkomen zoals ze van de draaibank komen.

Voor wat betreft het werken met een drukstuk is de frictie die je werkstuk ondervind aan de zijde van de drieklauw echt niet toereikend. Je zou de hele kopse kant van de lagers dienen te steunen om maximale frictie te krijgen, op de foto te zien lijkt me dat aan de krappe kant.
Groet van Frank

Havoc

citaat:
Voor wat betreft het werken met een drukstuk is de frictie die je werkstuk ondervind aan de zijde van de drieklauw echt niet toereikend. Je zou de hele kopse kant van de lagers dienen te steunen om maximale frictie te krijgen, op de foto te zien lijkt me dat aan de krappe kant.

Voor het gewoon afdraaien tot een busje zoals ze in foto 3 staan (van vorige post) was dat wel voldoende. En dan was de buitendiameter maar 0.5mm meer dan het drukstuk en de kraag van de as in de drieklauw. Maar om in te steken voor het center te versmallen lukte het niet.

Ik zou inderdaad de bussen nog moeten merken, maar de slagletters die ik heb (2mm) zijn eigenlijk te groot want het zou op de smalle rand moeten. Maar kleiner heb ik nog niet gevonden.

Gerolf

Ik heb het verplaatst, Johan. Het hele project past immers zo goed bij de rubriek-titel [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Havoc

Ik zou inderdaad de bussen nog moeten merken, maar de slagletters die ik heb (2mm) zijn eigenlijk te groot want het zou op de smalle rand moeten. Maar kleiner heb ik nog niet gevonden.
Het gaat ook met centerpuntjes. 1 of 2 of 3 of 4 stuks, in plaats van nummers. Of kleine zaagsneetjes in de rand.