Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

project electro-stoom op spoor 1

Gestart door Havoc, 04 augustus 2007, 23:14:03 PM

Gerolf

#30
citaat:
Geplaatst door Havoc
Momenteel is er styreen gebruik waar de isolatie komt, maar dat moet veranderen als ik iets geschikter vind.
Elektrische of thermische isolatie?
Ik vermoed dat het in elk geval tegen hitte moet kunnen en vrij harde kunststof moet zijn.
Al aan pertinax gedacht? Dat bestaat ook zonder de koperlaag.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

#31
Thermische isolatie Gerolf. Pertinax is inderdaad een mogelijkheid, maar ik dacht aan pcb materiaal. Daar moet ik zonder veel moeite wel genoeg van vastkrijgen. Maar ik wou het al eens gemonteerd zien vandaar snel een stukje styreen eronder.

Wat me wel opvalt met nog eens door de draad te scrollen is dat de kleur van de foto's verschikkelijk afwijkt van foto tot foto. En donker. Op de laptop zagen ze er goed uit. Waarschijnlijk een gevolg van verschillende schermen, instellingen en programma's.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

#32
Euh ... Pertinax IS bij mijn weten PCB-materiaal, oftewel epoxy.
Conrad heeft dat in verschillende soorten: Kijk bij modelbouw -> onderdelen modelbouw -> plaatmateriaal
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

#33
Pertinax wordt ook voor pcbs gebruikt, maar het is geen epoxy. Pertinax is de oude vorm van pcbs. Bestaat uit lagen papier met hars op fenol basis. Stinkt verschrikkelijk als je het oververhit. Heeft 1 voordeel, je kan de gaten stansen ipv boren en dat is v????l goedkoper. Vandaar dat het nog gebruikt wordt. Kleur is een soort bruin.Maximaal 2 laags pcbs.

De huidige pcb's zijn op epoxy basis. (stinkt eigenlijk ook wel als je te hard stookt maar de geur is anders) Bijna kleurloos, de typisch groene kleur is die van het anti-soldeer masker.

Heb het gezien bij Conrad. Maar ik ga eerst eens op het werk in de vuilbak snuffelen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

adrievans

#34
Ik lees dit draadje met grote belangstelling wegens de goede uitleg over het draaien.
Heb al een aantal jaren een draaibankje staan en weet niet goed hoe hem te gebruiken.
Zou een cursusje in MSM door ModelspoorFan een idee zijn onder het kopje modelspoorpraktijk.

Havoc

#35
Zolang als je geen titanium tot op 0.001mm wil gaan draaien valt het allemaal nogal mee. Gewoon proberen op een staaf messing uit de brico kan je al heel veel zelf leren.

Even moeten zoeken, maar hier heb ik ooit enkele links bij elkaar gezet met info over hoe draaibanken gebruiken: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=3291 (de links zijn nog allemaal OK)
Een andere aanrader zijn de boekjes "Workshop Practise Series" van Nexus.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

#36
Nog maar eens een kleine update kwestie dat dit deel van het forum niet helemaal doodbloedt.

Dit lange weekend (en de avonden ervoor) wat verder aan het frame geprutst. Nu staat het er ongeveer en de bevestiging voor de alternator is er ook bijna helemaal (nog een uitsparing voor de lager van de alternator):



Volgende stap zijn de lagers voor de krukas. Dit worden gesplitste blokken in messing met een bronzen inzetstuk. Hier is het brons reeds met zilversoldeer ingezet:



Na het boren van de gaten voor de montage stangen moeten ze in 2 gezaagd worden:



Dan op maat gebracht en gaten voor de oliepotten erin zodat er smering is (als het ooit af zal zijn):



Voor de eerste lager zijn de montagestangen al gemaakt en in het onderste stuk van de lager gezet:



Toen had ik er genoeg van... Je moet kunnen stoppen als het nog goed gaat [:D] Nu nog 3x hetzelfde doen met de andere lagers. Dan de gaten erin, uitlijnen en de alternator lagers solderen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Frank_N

#37
Wow!! Johan!

het word steeds spannender.

Ga door en hou ons op de hoogte aub?

Wat betreft dat pertinax/epoxy: pertinax is eigenlijk in hars gedoopt onder druk geperst papier. Als je het verhit zwelt het op, epoxy doet dat niet. Boren (in pertinax) is geen lolletje, het breekt snel uit.
Epoxy is mechanies ook veel sterker in alle richtingen. Nadeeel: vanwege de glasvezels is het mechanies bewerken slopend voor je snijgereedschap.

De zaagfrees die U toont is niet voorzien van om en om afgeschuinde snijkanten, dat kan een vastloper veroorzaken............... Bovendien snijdt zo'n zaag door de tandgeometrie niet lekker glad. Voor Uw toepassing is dat in dit geval niet zo belangrijk. Wil je echter een gladder snijvlak, is beslist een zaag met om en om afgeschuide tanden aan te bevelen. Bijkomend voordeel is dat zo'n zaag altijd RECHT door je materiaal snijd. Eea. word veroorzaakt door het feit dat zo'n zaag naar het hart toe significant dunner word, als je er dus voor zorgt dat de snijkanten om en om snijden maakt de zaag zijn (haar?!?) eigen vrijloophoek vrij.
Tip: voor messing/brons/gietijzer materialen nooit koelen of smeren.
Voor aluminium is petrolium aan te bevelen.

Voor het boren in zowel pertinax als epoxy kan ik een platenboor aanbevelen, die breekt minder snel uit en veroorzaakt vrijwel geen braamvorming. Met platenboor bedoel ik een boor die wat lijkt op een houtboor, maar dan met voorlopende snijkanten. De snijkanten gaan bij het doorkomen het eerst door het materiaal. Bovendien krijg je met zo'n boor een veel mooier rond gat, dan met een conventionele boor. Als koeling kun je het best perslucht gebruiken, het koelt en blaast de spanen weg.

Ik hoop dat U iets aan deze info hebt[:I]
Groet van Frank

janjozef

#38
Johan van pertinax ken ik niets van pcbs ook niet, maar dat ge met een knap project bezig bent is duidelijk, we wachten rustig verder af op het eindresultaat

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

doomslu

#39
citaat:
Geplaatst door janjozef

Johan van pertinax ken ik niets van pcbs ook niet, maar dat ge met een knap project bezig bent is duidelijk, we wachten rustig verder af op het eindresultaat

Jan

Dat is zeker ! [:p] Dit is Modelbouw ! [:)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

#40
Ga door ... ga door ... [8D] [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

#41
citaat:
De zaagfrees die U toont is niet voorzien van om en om afgeschuinde snijkanten, dat kan een vastloper veroorzaken............... Bovendien snijdt zo'n zaag door de tandgeometrie niet lekker glad. Voor Uw toepassing is dat in dit geval niet zo belangrijk.


Je moet er wel de tijd voor nemen, dan loopt die niet vast. Inderdaad niet zo'n supervlak oppervlak, maar dat viel toch heel goed mee. Zo goed als vlakfrezen. Eens met de vijl erover voor de bramen weg te nemen en geen verdere afwerking meer nodig. Toch niet voor deze toepassing. Ik heb wel nog geen zaagfrezen gezien met omgezette tanden. Heb je daar soms info over?

En ja, het wordt spannender! Vooral omdat er nu meer en meer stukken in elkaar moeten passen [xx(] en dat valt niet altijd mee [B)] Omdat het stilaan om iets begint te lijken is er wel wat meer motivatie om door te gaan.

Het wordt ook tijd om de plannen wat bij te werken want er komen nogal wat fouten uit... Zowel puur mechanisch onmogelijk als voor het maken te verbeteren.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

adrievans

#42
Havoc,
Heb je je generator al eens getest,lijkt me zonde van al je mooie werk als op het eind blijkt dat de opbrengst hiervan te gering is??
Je maakt ons wel blij met zulke foto`s[:p][:0]

Frank_N

#43
Beste Johan,

Al Googlelend kan ik zogauw geen nadere info vinden over je vraag betreffende de zaagfrees. Mijn kennis daarover is al weer minstens 10 jaar stil blijven staan[:I] Het kan ook zijn dat mijn voormalige werkgever die dingen zelf zo liet maken.

Wat betreft uw opspanning: dat ziet er degelijk en stabiel uit. Idee: Als je de frees eens andersom monteert (= tegen de regels in....)zal er bij handmatige voedingsaanzet niets stuk gaan. De spindel is zeer wss voorzien van rechtse draad, waarbij de frees (die zo van boven te zien rechtsom draait) niet geblokeert worden door een spie. Als het dus al vastloopt zal de frees door de frictie zichzelf loswerken. Zo hou je je kostbare gereedschap wel heel!

Mocht ik onverhoopt toch iets vinden betreffende de verkante zaagfrees zal ik dat zsm posten hier.

Een andere tip zou kunnen zijn een slagbeitel te maken, die kan je in iedere gewenste vorm slijpen. In ieder geval krijg je dan een strakkere zaagsnede die geen verdere nabewerking behoeft. Het is maar een gedachte he?

Het idee van Adrie om uw generator eens te testen lijkt me ook relevant!

Edit: tekst gewijzigd.
Groet van Frank

Havoc

#44
citaat:
Heb je je generator al eens getest,lijkt me zonde van al je mooie werk als op het eind blijkt dat de opbrengst hiervan te gering is??


Nog niet, maar het wordt inderdaad stilaan tijd. Eenmaal deze lagers er zijn, dan wordt het ook eenvoudiger om de generator aan te drijven. Dus ook om eens te testen. Maar er moet eerst nog wat hulpstukken gemaakt worden voor de stator te maken (spoelvormen, pcb, bevestigingen...)

De frees is inderdaad vastgezet met rechtse draad, en ze draait rechtsom en er is geen spie. Ik zal maar opbiechten, ze is eens vastgelopen bij het aanzetten (had niet door hoe dicht ik reeds bij de frees zat). En de frees slipt gewoon in de houder, niets stuk, de frees niet en het stuk ook niet.

Een slagbeitel voor dit soort werk zie ik niet zo zitten. Geeft misschien wel een regelmatiger oppervlak, maar dit oppervlak nu is ook best mooi hoor. Je gelooft het misschien niet maar je voelt amper de zaagsnedes met je nagel.

En nu ga ik voortdoen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.