Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

project electro-stoom op spoor 1

Gestart door Havoc, 04 augustus 2007, 23:14:03 PM

Havoc

#75
Goed idee Klaas. Die puntjes lijken haalbaar. Zaagsneden zou ook kunnen maar moeilijker netjes te doen lijkt me.

Gerolf: OK. Vermits het oorspronkelijke plan was om vorig jaar september een rollend chassis te hebben is de titel inderdaad toepasselijk. [B)]

Met vakantie voor onbepaalde duur.

GTT_tommy_GTT

#76
hey,
respect als je dit allemaal zelf kan.
ik vind het knap werk.
succes nog verder, kblijf dit zeker wel volgen (vanaf nu)
grtzzz[8D]

janjozef

#77
of het nu 2007 of 2008 is als het maar af geraakt johan, ik kan het niet

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

adrievans

#78
citaat:
Geplaatst door GTT_tommy_GTT

hey,
respect als je dit allemaal zelf kan.
ik vind het knap werk.
succes nog verder, kblijf dit zeker wel volgen (vanaf nu)
grtzzz[8D]


Hoi Tom,
Het is me al meer opgevallen in jouw berichten,dat je nogal gebruik maakt van sms en chat taal.
Zou je gewoon hele woorden kunnen gebruiken,niet iedereen heeft zin om jouw verhaaltjes te decoderen.

adrievans

#79
Hoi Havoc,
Al een tijd niets meer gehoord van jouw project [:(],Hebben wij onwetenden iets verkeerds gezegd,Zit je in een dip of heb je het gewoon druk met andere dingen.(wie niet,leven bestaat uit meer)

Havoc

#80
Beetje van alles eigenlijk. Eerst vakantie genomen en nu is de hele werkplaats leeggehaald. Was eens nodig [:I]. Tot nu toe is alles er zo maar ingedumpt met als gevolg dat het eigenlijk niet meer om werken was. Er staat al meerdere maanden een toestel te wachten op een plaatsje.

De kuis is gedaan, er zijn extra rekken aan de muur gekomen, ook legplanken onder de draaibank. Extra stopcontacten zijn er nu ook (op de goeie plaats dit keer). Nu moeten er nog schuiven onder de andere tafel komen. Dan opbergplaats voor profielen en voor plaatmateriaal. Dan is er nog werk aan de plinten, de afvoer van de spoelbak moet vervangen worden, de kast die aan de muur hangt eens herschilderd en de electriciteit moet afgewerkt worden. Misschien dat het daarna wat vlotter gaat gaan?

En dan zijn er nog andere zaken die niets met modelbouw te maken hebben zoals de afvoer ontstoppen, balustrade schilderen, pc eens opkuisen, etcetc.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

adrievans

#81
Dat van die werkplaats herken ik maar al te goed,om bij mijn spoorbaan te komen heb ik haast een stormbaan training nodig.
Moet hoognodig ook eens gaan opruimen.[xx(]

doomslu

#82
citaat:
Geplaatst door adrievans

Dat van die werkplaats herken ik maar al te goed,om bij mijn spoorbaan te komen heb ik haast een stormbaan training nodig.
Moet hoognodig ook eens gaan opruimen.[xx(]

Daar heb ik de eerste twee dagen van mijn verlof aan besteed...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ysbeer

#83
Ook ik schaar mij in de rij rotzooi makers.
O was ik maar wat netter, en niet zo knap[:D][:D][:D]
wim

Havoc

#84
Grappig zeg, dit draadje is net geen 3 jaar oud. Maar vermits ik hier nu toch terug ben waarom er geen nieuw leven inblazen? Tegenwoordig ben ik niet veel meer met dit projectje bezig maar het ligt ook niet helemaal stil. Bij het zoeken naar iets totaal anders ben ik enkele onderdelen tegengekomen die hier nog bij horen. (ja dat opruimen van de laatste post is al lang geleden [B)])

De laatste stand van zaken was dat ik een 3-cilinder oscilerende machine bezig was. De lagerbussen waren net af (3 jaar geleden [:D]) Dan werd er een krukas gemaakt en wat bleek:



Dat draait niet meer rond... Als je teveel dingen moet uitlijnen loopt het mis. De plaats op het frame voor de alternator is er dan maar afgezaagd:



En verder met de krukas:



Dan de cilinders...3 stuks, gevolgd door zuigers, drijfstangen, nog maar eens lagers etc. Alles in drievoud (gelijk in een goede bureaucratie):



Dan bouw je alles samen:



En kom je tot de conclusie dat dit van geen kanten werkt! Om het allemaal wat simpelder te maken zijn de geleidingen van de zuigerstang langs de kant van de krukas gesoldeerd (dat spaart 12x M1.6 draad tappen). Gevolg is dat er iets niet pluis is en er bij het onderste dode punt van elke cilinder een stroef punt is waar je doorheen moet en het is niet meer mogelijk om te checken wat er juist mis is. Maar er zijn nog andere zaken mis met dit ontwerp. Zo is het niet mogelijk om 1 cilinder af te regelen zonder de andere te moeten demonteren, bijna onmogelijk om op een eenvoudige manier de leidingen aan te sluiten, etc.

Dus de scrapbak in met die rommel. Niet te letterlijk, ik heb de boel bijgehouden om me eraan te herinneren hoe het niet moet [:I] En het ziet er eigelijk nog leuk uit ook.

Dan maar aan een nieuwe motor begonnen, maar dat is voor volgende post.

EDIT: grotere foto's ipv thumbnails
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

#85
Ook al is het uiteindelijk niet gelukt, toch vind ik dit een bijzonder interessant draadje, Johan [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

#86
Je gaat het niet geloven Gerolf, maar dit is nog niet dood! Eerder een zombie die me nachten wakker houdt maar enfin, af en toe gebeurt er nog iets.

Na de mislukking van de vorige motor heb ik besloten om een andere te maken. Er zijn wel niet zoveel foto's van gemaakt omdat toen ik eraan bezig was niet meer op het forum kwam (om te posten, wel lezen). Dus 2 jaar geleden (*) ben ik begonnen aan motor 2. Originele naam, maar zo kan je tenminste volgen hoeveel er al in de scrapbak liggen [:D]

Plannetje is van het internet (http://membres.multimania.fr/vapeurlanguedoc/plans.htm) met de nodige veranderingen. Deels om aan te passen aan materiaal dat voorhanden was, deels voor iets te proberen, deels om het gemakkelijker te maken en deels om mislukkingen te verbergen.

De nieuwe motor is een 2-cilinder, enkelwerkend (dus slechts stoom langs 1 kant van de cilinder) en -zou toch moeten- een snellopend type. Het origineel van dit soort motoren is gemaakt om generatoren aan te drijven. Beginnen met de opbouw van het cilinderblok:



Alles ineenzetten, cilinders hardsolderen, lagers met zachtsoldeer:



De solderingen van dit stuk gaan geen eerste prijs krijgen...
Kleppenkast is ook opgebouwd uit onderdelen en hardgesoldeerd (**):



Dan een nieuwe bodemplaat en het vliegwiel en andere kleine stukken:



Nu staat het al wat verder, maar nog geen foto's. Komen binnenkort nu ik mijn fototoestel teruggevonden heb [:I]

(*) "ooit zal het klaar zijn" LOL Eigenlijk wel een goeie titel, lijkt wel uitgevonden voor dit project. De bedoeling was een rijdend chassis in september 2009. We zijn bijna 2012 en er is zelfs nog geen idee hoe het chassis er gaat uitzien.

(**) als er hier een leraar nederlands eens de vervoeging van het werkwoord hardsolderen uit de doeken kan doen aub dan zal ik hem/haar dankbaar zijn.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

#87
Hopelijk draait het ding als het af is. Ik ben geen taalkundige, en zal zeker en vast af en toe (zware) speelvfouten maken maar ik zou gehardsoldeerd schrijven (voltooid deelwoord).
Waar zit eindredacteur Luc?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

#88
Ik volg... doe maar verder in plaats van je te ergeren aan taalfouten! Of heb je ook tijd teveel? [;)]

Michiel

#89
Dit is een van die draadjes die me bijblijven, die me even sterk verwonderen als als dat ik het bewonder. Het concept blijft voor mij een beetje duister, haast magisch, maar kijk steeds uit naar het vervolg van deze saga.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)