Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

project electro-stoom op spoor 1

Gestart door Havoc, 04 augustus 2007, 23:14:03 PM

Havoc

#90
citaat:
doe maar verder in plaats van je te ergeren aan taalfouten! Of heb je ook tijd teveel?


Ik kan me mateloos ergeren aan taalfouten, vandaar dat ik probeer om er (zoveel mogelijk) zelf geen te maken. Je moet sommige tijdschriften eens lezen (*), dan erger je je blauw. Een voorbeeldje: "fraizen" is een originele schrijfwijze van "frezen". Goed dat je weet dat het over metaalbewerking gaat, anders zou je denken dat je een middeleeuwse uitgave van "voor boer en tuinder" aan het lezen bent.

(*) MSM doet het heel goed wat taal betreft, mag wel eens gezegd worden.

citaat:
Het concept blijft voor mij een beetje duister


Ik vrees dat dit het gevolg is van het feit dat het zo traag vooruit gaat. We spreken hier bijna over geologische tijdschalen. [:I] Van de tekeningen die hier aan het begin van de draad staan blijft eigenlijk niets meer over. De motor wordt helemaal anders, de generator gaat ook onder handen genomen worden en de ketel daar blijft niet meer van over. Ook het idee om het op een 70 te doen lijken is al lang opgeborgen. En ik weet ook nog altijd niet of het gaat lukken. [B)]

Concept blijft echter: stoomketel met stoommachine die een alternator aandrijft. En met die electriciteit de motoren van een loc aandrijven.

EDIT: typfout, dank je Dirky.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

#91
ik schrijf "sommige" met tweemaal "m"...[:)]

'k Begrijp wat je bedoeld maar de meeste fouten die we maken zijn wel te wijten aan "te snel typen" en niet meer opnieuw te lezen... En dat vind ik dan minder erg dan de "aardbeien" als metaalbewerking-werkwoord.

Je project interesseert me wel meer! Dus, laat maar komen!

conducteur

#92
Heb je al elders op internet iemand gevonden die ook zo'n elektrische stoomloc heeft gemaakt? Het lijkt mij een huzarenstukje van techniek als je dit werkende krijgt. (rekening houdende met de maximale afmetingen, zodat het in een machine past)
edit:foutje verbeterd
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

#93
Wel, ik weet dat er iemand zoiets gemaakt heeft omdat we er ongeveer op hetzelfde tijdstip aan begonnen zijn. Hij heeft behoorlijk wat problemen gehad en heeft ook andere technieken gebruikt. Meer vind je hier: http://www.cabbagepatchrailway.co.uk/heilmann.html Ralph is specialist in het maken van modellen van bizarre locs met eenvoudige middelen.

En in de US zijn live "diesel-electrics" populair. Dan gebruiken ze zo'n RC motor met een generator.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

#94
Enkele foto's voor de liefhebbers. eerst een van de zuigers in onderdelen. Wat afgeweken van de plannen met bronzen lagerschalen erbij.



Dan de krukas met vliegwiel en tandwiel om de verdeling aan te drijven. Ook wat afgeweken door naaldlagers te gebruiken voor de krukas. Gevolg is dat die krukas nu steeds in dezelfde stand tot rust komt. Met die 2 grote gaten in de rand van het vliegwiel naar boven. Ik ga die moeten opvullen om de balans beter te maken.



En nu alles wat er al is bij elkaar:



Er is een afdekking op de verdeelblok gekomen, de schuif zit op zijn plek en de aandrijving van de schuif is ook compleet. Past nog redelijk... Die schuif afwerken is de volgende stap. En daar heb ik geen goesting voor. Moet nl juist zijn, geen plaats voor prutswerk. Als dat af is nog de aansluitingen en we kunnen proefdraaien.

De foto's vallen wat tegen, sorry.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

#95
Johan, als ik je werk zo zie...
De moeite!
Zie ik in die machine een stuk(je) 'Sirius'?
Wat zijn de afmetingen?
Groetjes, Peter


Havoc

#96
Juiste afmetingen heb ik niet direct bij de hand, ik zal in de loop van de week eens opmeten.

Het is inderdaad een variant van de Sirius. Wel kleiner, Sirius heeft een boring/slag van 25mm, deze hier is maar 17mm. Komt ongeveer overeen met de "Sun" van Stuart. De Sirius zelf is tijdens WOII gebruikt geweest om batterijen voor radios te laden. http://postimage.org/image/1esjqzmtg/ Leverde ongeveer 6V/4A.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

#97
citaat:
Geplaatst door Havoc
De foto's vallen wat tegen, sorry.
Ah ja? Dan hebben we een meningsverschil [;)] Ik vind ze wel mooi [8D]
Knap dat je een (nieuw) vervolg aan die machine breidt, Johan. Onnodig te zeggen dat ik meevolg [:p]
Die nokkenas - is die trouwens uit ??n stuk gemaakt?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

#98
De nokkenas is samengesteld. Als je goed ziet dan kan je de pennen zien zitten in de krukwangen, die zwarte puntjes ter hoogte van de assen. Eerst is de boel in elkaar gezet met loctite, dan zijn pas de pennen gezet. Kwestie van zeker te zijn. Uit ??n stuk zou me dat niet lukken.

Ik heb met de foto's een hoop problemen om de witbalans goed te krijgen. Het zou al een hoop helpen moest ik beter (en altijd dezelfde) belichting hebben. Nu is het wat behelpen. Ook het verscherpen na het schalen naar maximum afmeting 800px is niet altijd even "mooi". Mijn indruk is dat het een gevolg is van metaalglans. Moeilijk te omschrijven, je zou het moeten zien te vertrekken van het origineel dan is het effect duidelijk.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

#99
Heb er snel even een lat tegengelegd: De grondplaat is 85mm x 50mm, hoogte incl grondplaat is 80mm. Voor de volledigheid gewicht 420g. Van dat laatste verschiet ik zelf...
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Havoc

#100
Eerste poging om een foto via mijn webspace van skynet hier te krijgen. Als het lukt ga ik alles zo omzetten en photobucket buitenkeilen.



Voor dat ik een schuif gemaakt hebt die werkt zijn er enkele die niet gelukt zijn gemaakt. vlnr: Eentje in 1 stuk met het gat niet waar het moest, een met het gat waar het moest zitten maar te kort, een poging in messing, volgende poging in messing met een stuk staaf ingesoldeerd en dan draad op getapt (je ziet het niet op de foto maar dat is enkel bruikbaar als kurkentrekker) en dan de definitieve. Die is met messing busjes en teflon ringen gemaakt. Voordeel is dat als de ringen niet op de goede plaats zitten je enkel de busjes moet herdoen.

Het schijnt te lukken, dus ik ga de foto's in dit draadje eens opdaten de komende weken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

eddy

#101
Ha de Johan,
terug de draad opgenomen[:p]Laat de vorderingen maar zien,we duimen voor u en het project.

groeten eddy

conducteur

#102
Je denkt gelijk niet aan opgeven, dit project is begin augustus 5 jaar oud. Het bovenste T-vormige stuk, waar de stang in heen en weer beweegt dmv de overbrenging van de krukas, dat dient toch om de stoom te verdelen over beide cilinders? Hoe werkt dat systeem?
Edit: Nu pas dit plan gezien, waarop te zien is hoe het ding werkt.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ardjoena

#103
Vooruit Johan , ni opgeven .
Als de ketel klaar is om te lassen... ge weet me wonen.
En voor eventueel draai of frees probleem , kom maar af.
Dirk
 

Havoc

#104
citaat:
Je denkt gelijk niet aan opgeven, dit project is begin augustus 5 jaar oud.


En het zal nog ouder worden :) Dit is zo'n project dat ik gebruik om gaten te vullen en dingen te proberen. Vandaar dat het traag vooruit gaat.

Maar het is ongeloofelijk hoe je jezelf kan vastzetten. Je denk een eenvoudige keuze gemaakt te hebben en dat zie je 2 jaar later dat je eigenlijk de boel geblokeerd hebt. In dit geval bvb de bevestiging van de inlaat en uitlaat buizen. (er komt wel een foto)

Ook hoe domme dingen soms complexer zijn dan ze lijken. Neem nu de afdichtingen. De afdichting tussen dat T-stuk en de cilinders. Beide stukken zijn vlak gefreesd en opeen geschroefd met 6 M3 bouten. Wel, daar komt perslucht op 0.5bar vrolijk vantussen. Dan een pakking van geolied (sp?) bruin pakpapier ertussen. Dat lekt nog. Dan van teflon bakfolie. Zelfde resultaat. Nu zit er "join-papier" tussen. Dat lijkt te werken. Maar of het nog gaat werken met stoom is een andere vraag.

citaat:
Nu pas dit plan gezien, waarop te zien is hoe het ding werkt.


Wel, dat is de slechtste bladzijde van de plannen want de schuif die daarop getekend staat (en de details verder in het plan) werkt niet. Ik heb contact gehad met nog iemand die die motor gemaakt heeft en die heeft het bevestigd: klopt niet.

Problemen met de schuif zoals in het plan:
- langs links is de boring waarin de schuif beweegt is langs links dicht gedaan met een stop. Dat is dus een cilindertje waar je iedere keer als de schuif naar links gaat compressie krijgt en dus verlies van vermogen.
- als je de zaken uittekent in CAD dan zie je dat de ligging van de schuif niet symmetrisch is tov de boringen naar de cilinder en de stoomaanvoer-en afvoer. Dat betekent dat de tijd dat er toevoer en afvoer is niet gelijk is voor de 2 cilinders.
- hier worden de aanvoer- en afvoeropeningen van de schuif afgedekt. Dat zijn de 3 boringen bovenaan. De boringen naar de cilinder staan steeds in verbinding met de 2 afgedraaide stukken van de schuif. Dat heeft 2 gevolgen nl het dode volume van de cilinder is nodeloos groter en al de theorie die er is om de inlaat en uitlaat te berekenen kan je niet gebruiken.

Daarom ook dat mijn schuif 3 verdunningen heeft en 4 afsluitingen.
- de middelste verdunning staat steeds in verbinding met de stoomtoevoer (de middelste boring bovenaan het rechthoekige stuk)
- de 2 middelste teflon bussen bedekken de boringen naar de cilinder af en zijn dus de kleppen die de toevoer en aanvoer bepalen
- de 2 buitenste verdunningen van de schuif staan steeds in verbinding met de uitlaat
- de 2 buitenste teflon bussen dienen enkel om geen uitlaatstoom langs voor en achter weg te blazen. Die moeten dus niet perfect afsluiten want de druk erover is klein. De voornaamste reden is niet alles vol met afgewerkte olie te spuiten.

Dat is dezelfde opstelling als een gewone zuigerschuif met aanvoer langs binnen. Daar kan je overal info over vinden hoe die afmetingen te bepalen. http://en.wikipedia.org/wiki/Walschaerts_valve_gear Enkel zijn hier al die stangen vervangen door de tandwielen en excenter. Ook eenvoudiger omdat er maar 1 vaste expansie is en geen mogelijkheid om in omgekeerde richting te draaien. Maar dat is voor mijn toepassing niet nodig.

Ondertussen draait de motor al. Maar mijn airbrushcompressortje kan niet volgen. Draait soepel maar redelijk grote onbalans voor-achter. Dus als je de motor laat draaien dan schommelt hij niet rondom de langrichting zoals de meeste doen, maar dwars erop. Dat is echter normaal voor dit soort motoren. Is wel vreemd de eerste keer dat je het ziet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.