Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

project electro-stoom op spoor 1

Gestart door Havoc, 04 augustus 2007, 23:14:03 PM

Frank_N

#45
Hallo Johan,

Zie hier pdf document: http://www.vdhbv.nl/Html/Files/frezen06.pdf
Scrol even naar ong. de helft, daar staat iets wat er veel op lijkt.
Duidelijk is iig. te zien dat de schijfdikte afneemt naar het hart van de frees. Niet te zien is de kruisvertanding.
Nadeel is natuurlijk dat als je zo'n frees laat slijpen de snedebreedte af zal nemen.
Groet van Frank

adrievans

#46
En toen bleef het lang stil.[:(]

Havoc

#47
Hehe. Wel, Dat met die lagers is behoorlijk de mist in gegaan. Bij het boren van het gat voor de as is er "iets" mis gegaan. Nog altijd geen idee wat.

Ik had het eerste lager opgespannen om het gat te boren. Eerst eens met de centerboor en dan een boor van 2.8mm. Dit ging goed tot ongeveer 5mm in het brons (stuk is 10mm dik). Dan plots was het alsof de boor helemaal niet meer wou boren. Enfin, met een nieuwe boor geprobeerd, hetzelfde, geen 0.01mm erin te geraken. Net alsof je in HSS probeert te boren met een breinaald.

Dan eens met hoger toerental geprobeerd: geen verschil. Dan maar met een kleinere boor van 1.6mm en hoog toerental. Dat ging heel moeilijk, maar uiteindelijk ben ik er toch doorgeraakt. Dan terug de 2.8mm erop en opnieuw geprobeerd. Met veel moeilte erdoor. Dan met 3.8mm en enorm veel moeite erdoor.

toen ik het stuk uit de klem haalde zag het er zo uit:



Dit ging zelfs niet meer uit elkaar, dan heb ik de boel maar opnieuw losgesoldeerd en dan zag je dit:



Het lijkt wel of dat gat erdoor geperst is. Kan je maar 1 ding meer mee doen en dat is weggooien en herbeginnen. Eerst wel een week moeten bekomen.

De nieuwe lagers gaan ook niet meer met een ingezet stuk brons gemaakt worden. Deze keer gaat het een messing blok zijn en losse gedeelde bronzen schalen. veel minder te herbeginnen als er iets mis gaat.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

#48
citaat:
Geplaatst door Havoc
Bij het boren van het gat voor de as is er "iets" mis gegaan. Nog altijd geen idee wat.
Mij lijkt het dat er iets te warm is geworden. Combinatie van te hoog toerental en geen (of onvoldoende) koeling bij het boren.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

adrievans

#49
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters
Mij lijkt het dat er iets te warm is geworden. Combinatie van te hoog toerental en geen (of onvoldoende) koeling bij het boren.


Ziet er inderdaad zo uit en misschien te hard duwen,beter is stapgewijs boren,dan kan de boor zijn boorsel kwijt en tegelijkertijd afkoelen.

janjozef

#50
Dat lijken mij geen bramen maar gesmolten materiaal, inderdaad lijkt koeling hier aangewezen
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Decapod

#51
Klopt, niet alleen het uitzicht van de bramen doet dat vermoeden, maar aan de beide zijden van de boorsleuf zie je ook een welding-pattern (in archeologie noemt men dat zo, de juiste term ken ik niet) in het door het boren ook al donkerder gekleurde gedeelte. Dat kan alleen maar bij sterke druk en verhitting. Het resultaat is een sterke compactie van het materiaal.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Havoc

#52
Gesmolten is er niks hoor! Ik kon het stuk na "boren" in de hand nemen. Dat er een donkere en lichte zone is, is heel simpel te verklaren: er is een bronzen stuk (donker) in een messing stuk (licht) gesoldeerd (zilver 30%). De verkleuring aan de kleine gaten is een gevolg van alles uit elkaar te solderen.

Het materiaal is eerder gescheurd, zoiets als een plastische breuk.

Het rare is dat ik daarna door een identiek stuk zonder enig probleem ben gegaan met dezelfde boren (1.6, 2.4, 3.8).
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

#53
Merkwaardig, ja.
Mogelijk zat er een verontreiniging in dat eerste materiaalblok, als het bij het tweede stuk probleemloos ging.
Op de foto zie je dat halverwege het boorgat "de miserie begon".
Mijn eerste idee was dan ook warmte door wrijving met de wand, maar misschien was daar wel een stuk van je brons om de ??n of andere reden knoerhard, en heb je dat met je boren aan 't ronddraaien geweest.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Decapod

#54
Mmm, zeer curieus dan. Als dat donker gedeelte er was door twee delen aan elkaar te solderen en je het na het boren idd kon vastpakken, dan moet het toch wat anders geweest zijn.
Ik doelde eigenlijk op die eigenaardige met de boorichting mee afbuigende patronen die je rond de boorsleuf hebt. Die lijken samen te hangen met het boren zelf. Ook die 'bramen' lijken eerder opgestuwd (geperst zoals je zei). Vervorming door een gedeelte met een grotere dichtheid?
't Ziet er echt 'alien' uit ... .

Ben benieuwd wat we nog allemaal gaan kunnen verwachten ...[:D][;)]
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

adrievans

#55
Kan het zo zijn dat door het solderen en doorzagen er zoveel warmte is geweest dat het brons is verhard,net zoals je staal harder kan maken door verhitting.

Frank_N

#56
Johan, Kan het zijn dat je ipv lagergietbrons Phosfor (fosfor) brons hebt gebruikt? de structuur van beide zijn nogal verschillend.............. Ik vermoed dat je phosforbrons hebt gebruikt, daarbij kan het gebeuren dat als je je gereedschap niet goed slijpt het materiaal vloeibaar word tijdens het verspanen, met als gevolg dat je er niets meer mee kunt. Gezien de foto,s van de bramen, lijkt het materiaal niet op lagergietbrons. Lagergietbrons geeft nl. bij verspaning vrijwel (net als messing) geen braamvorming.
Je kunt lagergietbrons herkennen door de vlakvormige oppervlakte structuur. Phosforbrons daarentegen lijkt iets meer op een donkere soort messing. Dit materiaal is trouwens zeker niet als lagermateriaal te gebruiken.

Ik kan het mis hebben maar toch..............................

Edit: waar ik even toch Gerolf op moet wijzen, is dat je voor brons/ messing NOOIT koeling mag gebruiken. Wel ben ik met hem eens dat het zakje te warm is geworden, met alle nare gevolgen van dien.

Edit2: Ook kan het nog zijn dat er met het solderen van het brons in het messing iets verkeert is gegaan, misschien is het brons te warm geworden. Wat hiervan de effecten zijn, heb ik nooit ondervonden, aangezien bronzenlagerbussen bij mijn weten nooit gesoldeerd worden, maar zg. "verbust" Dit is een klempassing waarbij de lagerbus iets groter is dan het lagerblokmateriaal. Normaal gesproken word hier (grofweg & natte vingerwerk) als maatstaf 0,01 mm per oplopende cm voor aangehouden. Dus een bus met buitendiam. van 50mm krijgt een krimppassing van 0,05 mm. Na het krimpen word de gatmaat dan op maat gedraaid.

Het is duidelijk dat je op deze manier geen gedeelde lagerblokken kunt maken, tenzij de lagerbussen separaat in het blok gefixeert worden. Bij stoomloc's gebeurde dit wel, maar dan werd (en word) Babbits als lagermateriaal gebruikt. Babits bestaat uit tin, lood bismut, antimoon (en nog wat, maar dat weet ik niet zo precies) Erg zacht dus, maar zeer geschikt voor grote belastingen, ook vanaf stilstand van de as in het lager.
Groet van Frank

Gerolf

#57
citaat:
Geplaatst door ModelspoorfaN
waar ik even toch Gerolf op moet wijzen, is dat je voor brons/ messing NOOIT koeling mag gebruiken
Wist ik niet, maar ik heb dit ook nog nooit actief gekoeld.
'i Is wel off-topic, maar waarom mag dit niet?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#58
Op school, en later op het werk heb ik geleerd nooit brons of messing te koelen. Maar moet daar wel bij vermelden dat ikzelf het benodigde hss gereedschap daarvoor ging slijpen.

Met wat Googlelen vond ik deze info:
http://huis-en-tuin.infonu.nl/doe-het-zelf/16442-handgereedschap-boren.html

En deze:
http://www.hamel.nl/Files/File/documentatie/Brons.pdf

In beide documenten word melding gemaakt fosforbrons juist wel te koelen, met booremulsie.
Maar: hierbij gaat het om moderne (supersnelle)verspaningstechnieken met hardmetalen plaatjes, waarvan geometrie en verspaningscondities nauwkeurg gespecificeerd worden.

Mijn voorstel om niet te koelen kan ik dus niet echt overeind houden, maar ik mag aannemen dat het bij een hobbyist niet op een paar minuten komt voor het maken van onderdelen.

Verder weet ik nog dat fosforbrons poreus word bij een te hoge verspaningstemperatuur, waardoor het materiaal net onder de boor gaat smelten, met de nare gevolgen die Havoc ondervond.

Tip: gebruik een boor, waarvan beide snijkanten ietsje gebroken worden (zoals bij messing gebruikelijk)en laat hem niet te snel draaien.

Groet van Frank

Havoc

#59
citaat:
Je kunt lagergietbrons herkennen door de vlakvormige oppervlakte structuur. Phosforbrons daarentegen lijkt iets meer op een donkere soort messing. Dit materiaal is trouwens zeker niet als lagermateriaal te gebruiken.


Het is wel degelijk fosforbons. Waarom niet als lager gebruiken? Dat wordt namelijk vaak aangeraden voor lagers! Het is wel een legering met heel weinig lood (<0.5%). Reden is dat ik fosforbrons moet gebruiken voor de bussen in de ketel. En aan materiaal geraken is een probleem. Dus tracht ik met zo min mogelijk verschillende materialen te werken.

Ik heb fosforbrons in de lagers van mijn vorige machine gebruikt zonder enig probleem. Nu ja, zo lang draait die nog niet...

Mijn "installatie" is niet uitgerust om te koelen, hoogstens kan ik wat op de boor druppelen of zo.

Gereedschap slijpen is voor mij een gesloten boek. Maar als ik het zo hoor ga ik dat toch eens moeten open doen.

citaat:
'i Is wel off-topic, maar waarom mag dit niet?


Zeg, anders gebeurt er helemaal niks in dit deel van het forum. En voor andere zelfbouwers kan het ook nuttig zijn. Dus laat maar komen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.