Nieuws:

Nu in MSM 269 PRAKTIJK: De Julianabrug van Markenburg | Sparren maken met een bouwpakket van Unique Scenery Products | Een lading lange damwanden

Hoofdmenu

H0 Minibaan: Visnatie Zeebeke

Gestart door Sikko, 08 juni 2025, 22:46:24 PM

Sikko

Citaat van: SuSke op 14 juni 2026, 11:43:15 AMNu nog een beetje havenresidu op die 91 aanbrengen.

Zeker! Ik zit al maanden druk te oefenen (en moed te verzamelen) om de loks van Zeebeke geloofwaardig door de blubber te trekken... Beetje spannend.

Gelukkig is er prima referentiemateriaal.
https://www.treinfoto2000.be/HLDR/HLDR91/9101/index.htm

Floris

hoezo spannend? gewoon rustig aan opbouwen...

Sikko

Ik wil het graag met de airbrush doen, maar die unit is nog net niet helemaal een verlengstuk van mijn geest zullen we maar zeggen.  :-X

Herwig

'k Zou toch niet zo vér gaan als bij die 9101, A°2014.  Het model roestig maken, goed. Maar te is te.
Het moet nog niet, met gaten-en-al, afgevoerd worden naar de sloperij...

Sikko

Nee, zover ga ik het waarschijnlijk niet brengen. Maar de sfeer van een ongeliefd werkpaard mag er wel in. Al zegt het duveltje op m'n schouder ook dat ik gewoon het hele ding moet overspuiten.

Floris

of gewoon meedoen met bij van biervliet staan gillen om een gele (want qua particuliere locjes sowieso de meest logische versie maar toch willen ze op een of andere manier niet)

SuSke

20200302_224729 by Frans Peeters, on Flickr

de rest van de foto's vind je hier
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Sikko

Ik ben niet gevoelig voor groepsdruk, ik ben niet gevoelig voor groepsdruk. la-la-la.

Sikko

Pff, het ding houdt me wel bezig. Een van de buffers is tijdens de opbouw op wereldreis gegaan, dus nu op zoek naar een alternatief dat een beetje past.  :-X

Plus de rij-eigenschappen zijn nogal beroerd. Met name bij het wegrijden en van richting wisselen valt het ding me te vaak stil, ondanks de buffercondensator. Nog maar eens nadenken hoe ik dat ga fixen.

Herwig

stel je voor dat VB ergens in een lade reservebuffertjes in voorraad houdt voor hun klanten ...
  ( blijft trouwens verwarrend:  4 H0-buffertjes en dé elektro-buffer ('condensator') )

Floris

Citaat van: Sikko op 21 juni 2026, 14:11:55 PMPff, het ding houdt me wel bezig. Een van de buffers is tijdens de opbouw op wereldreis gegaan, dus nu op zoek naar een alternatief dat een beetje past.  :-X

Plus de rij-eigenschappen zijn nogal beroerd. Met name bij het wegrijden en van richting wisselen valt het ding me te vaak stil, ondanks de buffercondensator. Nog maar eens nadenken hoe ik dat ga fixen.
je woont hier medium om de hoek toch? heb zat belse buffers liggen hier.
Verder is er soms iets met die biervliet-locjes, t gebruikte vet ofzo, waardoor ze soms veel beroerder contact maken dan nodig. Heb er ooit mee lopen tobben en kreeg t toen wel goed, maar wat het m nou precies deed weet ik ff niet meer. Als je wilt kom gerust es langs, klooien we wel ff wat.

SuSke

De stroomafname van dat ding is gewoon niet goed. De veerbrons slepers zijn te dun en vervormen dus bij de lichtste druk. Eens het ding bolt doet het wel zijn werk. Moet bij de mijne die slepers ook nog vervangen en dan gelijk toch eens proberen de kwartiering van de wielen goed te krijgen.

Ik zie dat jij die uit elkaar hebt gehaald, en dart kan dus ook een oorzaak van het probleen zijn. Die wielen moeten echt juist zitten anders krijg je bokkensprongen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

T voornaamste probleem met die slepertjes is dat ze achter tegen de wielen zitten in plaats van bovenop en dat het onderstel helemaal star is. Dat laatste gaat gewoon nooit werken bij n tweeasser. Heb dus de voorste as wat speling gegeven en paar extra slepertjes bovenop de wielen gezet zodat t locje wat vering heeft en dat hielp aardig. Blijft n klein locje dus elke millimeter rail moet stroom hebben, geen klontjes in je straatspoor etc etc etc maar daar hadden jullie vanzelfsprekend al op gelet toch? :P

Sikko

Nu reed het ding ook maar zo-zo voordat 'ie uit elkaar ging, en voor zover ik mijn eigen vlees kan keuren, heb  de wielen met zorg teruggeplaatst. Er zitten een soort messing(?) busjes om de assen, en die moeten goed in het chassis liggen. Dat klopt allemaal. Ik heb de wielen en de slepers schoongemaakt met isopropanol, het loopvlak nog een keer extra met de glasstift. Als 'ie eenmaal op gang is dan rijdt het wel, heb 'm een uur de ene en een uur de andere kant laten oprijden op het testovaaltje, maar vooral bij het wegrijden heeft 'ie het moeilijk. Bokkend en schokkend. Het is net of de ingebouwde powerpack alleen de verlichting voedt, maar niet de aandrijving, moet nog even proberen wat het doet als ik 'm rijdend van de rails afpak.

Ik heb meer twee-assers, ESU KG-230, Roco Sik, een DilzDeluxe Whitcomb, allen ook met een powerpack, en die gedragen zich echt anders.

@Floris, ik zal je even een berichtje sturen. 👍

Floris

isopropanol = IPA = IsoleerPAsta

(niet weggooien hoor, om resinprintjes mee schoon te maken werkt t bijna zo goed als spiritus, dus daar kun je t eventueel nog voor gebruiken)