H0 Minibaan: Visnatie Zeebeke

Gestart door Sikko, 08 juni 2025, 22:46:24 PM

Sikko

Om uit m'n mentale blokkade te komen wat betreft de plannen voor m'n "echte" baan, heb ik besloten eerst maar eens te beginnen met een wat meer te behappen project, een minibaantje. Dan kan ik daar m'n fröbeldrang voorlopig even in kwijt zonder dat het me elke keer confronteert met het feit dat ik niet echt een bestemming heb voor wat ik aan het bouwen ben.

Eigenlijk is het baantje vooral een uit de kluiten gewassen diorama waar een treintje doorheen zou kunnen rijden. De setting is een visserskaai in fictieve Belgische zeehaven in tp.VI. Ster van de show wordt de Noordzeeviskotter van Artitec. Op de achtergrond komen wat typische havengebouwen. Voor de inspiratie heb ik nu even getekend op basis van bestaande modellen van Artitec en Alsacast, maar ik denk dat ik toch zelf wat ga bouwen voor de achterkant, bijvoorbeeld een stukje van de vismijn van Nieuwpoort.

De rails is eigenlijk een beetje bijzaak. Beide stukken worden over de gehele lengte straatspoor. Het spoor direct langs de kade is eigenlijk primair bedoeld als scencery. De ingetekende interfrigo-wagen moet de overgang van de module verhullen. De rails bestaat uit reststukken Peco Code 100 die overbleven zijn na de afbraak van m'n rangeerbaantje. De hartafstand wil ik zo klein mogelijk maken, als het allemaal net langs elkaar past is het prima.

De constructie en afmetingen van de module heb ik vrij schaamteloos gepikt van m'n favoriete minibaan La Plaine Saint-Denis

Het ontwerp

En de realiteit

Rails erin

Het rijdt! De gebouwen zijn (vooral) tijdelijke stand-ins uit de rommelbak.

Toen aan de slag gegaan met het excuus voor dit uit de hand gelopen diorama.

En nu zijn we hier. Op naar wat verwering en tuigage.

DFS

Knappe start! ik volg...

Floris

sdz1976

Meer dan prachtig bootje zou ik zeggen.

8)  8)  8)

Grtz,

Samuel;
https://hetlocje.org/
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Sikko

Terwijl ik ongeduldig wacht op de levering van de EZ-line voor de tuigage, en een paar potjes vernis voor de airbrush, alvast een beetje met de scene gespeeld. Volgens mij wordt het wel leuk.

Ondertussen ook maar eens een keer een knoop doorhakken over hoe (en waarmee...) ik de kade ga maken. Zit al weken overal naar de grond te kijken in googlemaps  ???

SuSke

Kasseien natuurlijk. Hoe dan ook een zeer tijdverdrijvende arbeid   ;D
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

RobVille

Dit dus, als voorbeeld.

Chris Nevard

Chris Nevard

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Sikko

Ik was al even bezorgd dat ik nu echt aan de bestrating moest gaan beginnen  ;)

Floris

ha, zeg je nee krijg je dr twee! nice!

Sikko

Gekke bij in de tuin vandaag  ???

Herwig

is een zogenaamde locowesp (in ons Vlaanderen ook gekend als wePs), want bij is bruinig      ;)

Floris

nou, met rood streepje is t toch echt n hoornaar  :P

raf

mooi maar warom heb je de boot een gevechts radar gegeven LOL
of is dit een antiek WWII Q schip

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Sikko

Conform prototype  ;)

raf

ok maar ik vond het raar want deze zie je normaal niet op een vissers boot
maar het blijft een mooi diorama en inderdaad aan de kade kassei stenen is het mooiste

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.