H0 Minibaan: Visnatie Zeebeke

Gestart door Sikko, 08 juni 2025, 22:46:24 PM

RobVille

Citaat van: Sikko op 27 januari 2026, 18:41:52 PMGeeft wel een leuk totaaltje zo.

Ook aan de andere kant zijn er vorderingen.

Inderdaad!

Voorzichtige opmerking van mijn kant. Ik zou toch gaan voor bovenstaande achtergrond. Je hebt een mooie haven gebouwd, die eigenlijk in een industriële omgeving thuis hoort. De achtergrond, in mijn visie, wordt in perspectief kleiner naarmate je verder op het landschap inzoomt. Ook geven de wolken een betere dieptewerking. Dus geen kerken, masten van plezierjachten. Ook de vuurtoren staat eigenlijk te prominent in beeld. Nogmaals, mijn insteek ;)

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Herwig

"Zeebeke" is duidelijk geïnspireerd door de oude vissershavens van Oostende, Zeebrugge en/of Nieuwpoort.  Niks industrieels.
   De nieuwe foto achteraan    -of iets dergelijks-     is mijns inziens visueel geschikt.

Een  'petrochemische' achtergrond past hierbij helemaal niet als decor.  Vind 'k persoonlijk.
   Distillatietorens en aanverwante ondingen, op de achtergrond, zouden 'vloeken' met de charmante maquette-zelf.

RobVille

Duidelijk, dank je voor de correctie.

Rob
I need to embrace imperfection, anomalies exist everywhere .....
and
asking me if that's black or dark green is not done!

Rangeerduivel

Citaat van: Herwig op 14 februari 2026, 13:34:21 PM"Zeebeke" is duidelijk geïnspireerd door de oude vissershavens van Oostende, Zeebrugge en/of Nieuwpoort.  Niks industrieels.
   De nieuwe foto achteraan    -of iets dergelijks-     is mijns inziens visueel geschikt.

Een  'petrochemische' achtergrond past hierbij helemaal niet als decor.  Vind 'k persoonlijk.
   Distillatietorens en aanverwante ondingen, op de achtergrond, zouden 'vloeken' met de charmante maquette-zelf.

Tenzij je achtergrond zich iets verder landinwaarts situeert, want dan zit je al snel aan de installatie van UCB- Zandvoorde...

;)

Herwig

het 'nieuwe' Manhattan van de Baelskaai, aan het Visserijdok (Oostende), is esthetisch al twijfelachtig genoeg, vinden sommigen
   maar misschien niet zo lelijk als raffinaderij-toestanden.         ;)

Sikko

Ik ben het met jullie beide eens, daarom maak ik ook deze proefjes.  :)

Ik denk dat ik in de rechterhoek de boel nog wel ietsje (licht) industriëler aanzet om de FRIMA iets meer context te geven. En dan wellicht de vuurtoren naar links en iets meer naar de achtergrond, net iets meer stadse skyline.

Denk wel dat de horizonlijn zo in orde is.

Sikko

Ik heb weer een nieuwe test-achtergrond gemaakt. Helaas is er bij het printen iets niet helemaal goed gegaan, waardoor de hele afbeelding toch iets is opgeschoven ten opzichte van de kaders die ik voor de gebouwen heb geplaatst. Vandaar de zichtbare zwarte vlakken... Dat gaan we bij versie 3 dus wat anders aanpakken.

Mijn eigen bevindingen met deze versie:
- Ik vind de mix tussen lichte industrie en de stad op de achtergrond geslaagd.
- De graansilo moet recht van voren om de gekke knik nu in de spiegel eruit te halen, of hij moet naar de andere hoek.
- Ik heb geprobeerd om naar mate objecten verder naar de achtergrond geraken de saturatie steeds lager te maken en stapsgewijs te vervagen. Dat werkt aardig, maar de saturatie is nu toch net te laag ten opzichte van de de wolken.

Herwig

Behalve als zo'n dominante betonnen bunker (silo) er in werkelijkheid zou staan, was de vorige sobere achtergrond veel
  geslaagder ... 

GVL

Ik treed Herwig bij en zou ook pleiten voor een meer neutrale achtergrond zonder elementen die hoog boven je mooie gebouwen uitsteken en op die manier te veel aandacht opeisen (silo's, kerktoren).
Alhoewel het op een computerscherm niet altijd goed te beoordelen valt, lijkt het blauw van de lucht nogal 'Côte d'Azur-achtig'.  Een gemiddelde Belgische hemel neigt eerder naar lichtblauw/grijs.
Groeten.

Floris

Kun je de achtergrond nog verticaal verschuiven? Heb t idee dat bij de laatste de horizon nogal hoog ligt, al is dat natuurlijk een keuze, vanuit welk perspectief wil je dat t beeld klopt? Horizon moet zo'n beetje op dezelfde hoogte liggen als je standpunt, ik leg m dus standaard vrij laag want ben nogal fan van foto's uit preiserperspectief. Je kan de hele achtergrond een stuk omlaag schuiven en kijken hoe dat oogt.
Verder inderdaad liever een bewolkte lucht, want dat egalere licht is veel makkelijker geloofwaardig te krijgen dan zonlicht met harde schaduwen die ook nog eens een beetje consequent moeten zijn qua intensiteit en richting (zit dat niet lekker dan voel je dat meteen)

Metpetergaathetbeter

Als je nu gaat zoeken via Google afbeeldingen Nieuwpoort vishaven vind je met de juiste kleuren hemel en verder wat er in de buurt van de haven kwa industie, hoogbouw/gebouwen te vinden is......

Sikko

Bedankt voor alle feedback! Daar kan ik wat mee.  :)

Praktisch alle elementen op de achtergrond zijn los geknipt uit foto's, dus ik kan er vrijwel eindeloos mee schuiven. De lucht komt uit Photoshop AI, die kan ik dus ook eindeloos vervangen. Ik had er eerst een meer neutraal kleurverloop instaan.

Sowieso zijn de kleuren in de huidige afdruk niet heel representatief. De gare printer op m'n werk maakt er een potje van. In het brondocument is de lucht veel minder gesatureerd blauw dan nu op de print. Als ik en de goegemeente hier er tevreden mee zijn laat ik 'm professioneel afdrukken met een kleurprofiel en de hele jekkediesmekkedie.

Ik ga weer even sleutelen.

perk

smaken verschillen, en volgens sommigen heb ik geen smaak.  Maar ik vind de drukke achtergrond wel goed passen, het straalt chaos en typische Belgische 'planning' uit.   Een verschil met de typische wolkjes die ik veel zie elders.

Alleen vind ik de positie van de vuurtoren nogal ver in de stad, dat was ervoor beter - maar gewoon persoonlijke mening.

Ik vind het wel iets hebben

Metpetergaathetbeter

En een 3D print van het vissersmonument?

Sikko

Kiek, wadde'ne kierl'n van vèss'n da w' hier ôt 't woater trê'hèn!