Nieuws:

Nu in MSM 272 REPORTAGE: Railtour Dms met bijzondere inrichting

Hoofdmenu

Kalkbranderijen en meer - in het Geuldal

Gestart door antoni, 17 oktober 2024, 16:31:18 PM

antoni

Dank Frans,

ALS de baan gereed is zal het wel een aardig bouwwerk zijn. Maar dit draadje staat onder de titel: Ooit zal het klaar zijn ... En dat 'ooit' lijkt gaandeweg steeds verder in de toekomst te liggen  ;)

SuSke

Een bekend verschijnsel typisch aan thuisbanen. ;D

Ploeg ondertussen maar gewoon verder, we volgen je vorderingen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

antoni

Op de plaat voor het dubbelspoor naar het station zijn, zoals overal in het zichtbare gedeelte, weer 2 lagen rubbergranulaat van 3mm dikte gelijmd. Zoals overal op de baan zijn de rails gelegd met verspringende lassen.

De rails sluiten aan op de wisselstraat van het vorkstation.

Voor het leggen van het parallelle spoor gebruik ik weer op maat gesneden stukjes karton.

Aangekomen bij de wissels is hiermee alle zichtbare rails op zijn plaats gelegd. Het gedeelte voor de wissels was een leuke puzzel om de wisselmotoren bereikbaar te houden. Op de plek bij de rode lijn komt er een tunnel onder het spoor, waar ik ook nog een stuk naar binnen wil kijken. Op andere plekken heb ik bakken gemaakt die goed aansloten op de vaste baangedeelten door ze te laten klemmen. Dat gaat nu niet lukken.

antoni

Om de wisselmotoren en de bedrading bereikbaar te houden heb ik een baandeel gemaakt dat ik in zijn geheel weg kan nemen. Het is het zelfde bouwprincipe dat ik eerder bij de landschapsbakken heb toegepast.
Ik denk dat de foto's voor zich spreken.

antoni

De bak heb ik met inbusbouten bevestigd aan het achterliggende vaste gedeelte van de baan, en daarna zijn alle tijdelijke schroefjes verwijderd. Om de inbusbouten te bereiken vanaf de voorzijde heb ik aluminium buisjes geplaatst die straks verdwijnen tussen het XPS.

Daarna is het een kwestie van opvullen met XPS, en een beetje in gedachten houden wat de vorm van het landschap zou moeten gaan worden. Zoals altijd is het XPS gelijmd met PUR-schuim die weinig expandeert, en wordt met gewichten de boel aangedrukt.

En dan gaat de zaag erin. De grove contouren maak ik met de zaag dwars door alles heen, daarna wordt het fijner uitgewerkt met een rasp.

Tot slot een laag verf in de grondkleur van de baan.