Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Kalkbranderijen en meer - in het Geuldal

Gestart door antoni, 17 oktober 2024, 16:31:18 PM

antoni

#45
@ Rob,

Als je bronsgroene bossen en sappige velden hoopt te zien, moet ik je helaas teleurstellen :'( Hier ook nog geen vlakten met mergelstof.

Dit jaar ben ik vooral bezig geweest met de besturing van de baan, en met TrainController dat nieuw was voor mij. Vorig jaar en het jaar daarvoor is er niet veel tijd voor de hobby geweest door de zorg voor mijn pa. Ik heb dat met veel liefde gedaan, een kwestie van prioriteiten stellen. Ga ik je verder niet mee lastigvallen, maar het is hier niet echt opgeschoten de laatste tijd.

Maar zo langzaam aan komt er een aardebruin jasje over de baan te liggen 8) . Met de verdere uitwerking van de scenery begin ik pas als het landschap overal in eerste aanleg gereed is. Zodra ik met de begroening en het uitwerken van de scenery begin, wil ik geen grof bouwgeweld met bijbehorende rotzooi meer op de baan hebben.

Voorlopig moet ik het hiermee doen (en jullie dus ook :P ):



cousin_hub

Hello Tony,

mooie project. 

Seb

antoni

Dank Seb,

Zo, dan gaan we verder met het verslag van de railspiraal.
Alle delen waren al gepast. Het is nu een kwestie van opnieuw monteren, isolatie lijmen, rails monteren en bedrading aanleggen. De railstukken (zoals overal op de baan) zijn eerst met schroefjes vastgezet. Als alles is getest met rijden, wordt de rails met contactlijm vastgezet waarbij ik gewichten heb gebruikt om de rails even aan te drukken in de lijm. In de helix heb ik alleen vaste bochten R5/R6 gebruikt zodat ik (mechanisch) spanningsvrij kon werken, en er geen rare knikken in de spoorstaven zouden ontstaan. Achteraf heeft dat zeker geloond blijkens 0 ontsporingen op de baan (dus ook niet met de kleine wielflenzen van de 3700 en 6300 van Artitec)










Vanaf dit gedeelte gaan de sporen straks aan de oppervlakte en in het zicht komen. De isolatie onder de rails gaat van 3mm (rechts) naar 6mm (links) verlopen. Vandaar dit sprongetje.



Om de aansluiting op het emplacement mooi te laten verlopen, heb ik tijdelijk een brede strook multiplex loodrecht op de plaat voor de rails geschroefd.


Herwig


   Dit ziet er tot nader order allemaal heel erg professioneel & veelbelovend uit.

antoni

Dank Herwig,

Bij de bouw van deze modelbaan heb ik veel meer tijd gestoken in de voorbereidingen. Alle onderdelen zijn vooraf uitgetekend, en dat loont. De investering in tijd en denkwerk vooraf maakt dat je meer gestructureerd en handiger kan werken.

Aansluitend op de railspiraal (op segment-A) komt het spoorgedeelte dat in het zicht ligt op B en C.




Op basis van de 1:1 print zijn de platen voor de ondergrond van de zichtbare sporen uitgezaagd.





De hoogten van de spanten zijn allemaal uitgerekend, dus in principe ligt de plaat op de juiste hoogte. Maar een foutje is snel gemaakt. Vandaar dat ik een plaat verticaal op de plaat voor de sporen schroef. Een eventuele afwijking komt zo snel aan het licht. Straks liggen hier de wissels en kruisingen van Mein Gleis, en dan wil ik geen rare bobbels in de ondergrond. Geldt zeker voor de 6,3° kruising die 470mm lang is.






Onder de plaat voor de sporen zijn latjes gelijmd om te voorkomen dat deze zouden kunnen doorzakken. Zal wel niet gebeuren, maar het is een kleine moeite.



Het enkelspoor dat helemaal achterlangs loopt, moet bereikbaar blijven. Hier gaat het treinverkeer rijden dat straks aan de voorkant op A aansluit. Ik vond geen andere manier om deze verbinding te maken binnen de beschikbare ruimte. Om de rails bereikbaar te houden heb ik een aantal creatieve oplossingen moeten bedenken.



stoomlokje

Tony,
ik volg de bouw van jouw baan al een tijdje, proffessioneel werk, proficiat.
Ik heb echter 1 vraagje: in # 47 op foto 4 heb je de 2° boog gelegd.
Waarom heb je die niet naast die andere boog geplaatst ?, dan had je toch meer ruimte om er langs onder aan de sporen te geraken in geval van nood.
grtjs,
Saskia

antoni

Saskia,

Dat is een goede vraag.

Het komt er op neer dat ik in het verdekte gedeelte uitsluitend 'vaste bochten' gebruik. De reden daarvoor is dat ze inderdaad onveranderlijk zijn in de tijd, met andere woorden er zal nooit een rare zwiep in de rails gaan komen.

De vaste bochten welke ik gebruik zijn minimaal R5 van Roco. Niet kleiner vanwege het rijgedrag.
De buitenste bocht is opgebouwd uit R5 railstukken. Dat is geen toeval. Met de R5 railstukken past het spoor binnen de afmeting van de baan. Zou ik hier R6 gebruikt hebben dan was dat niet gelukt.

Als ik een bocht parallel aan de R5 buitenbocht had gelegd zou dat een R4(?) zijn geworden, maar met een radius kleiner dan R5 werk ik nooit. De binnenste bocht is ook opgebouwd uit R5 railstukken. Deze zal dus nooit mooi evenwijdig kunnen lopen aan de buitenste. Vandaar de ruimte die tussen de sporen ontstaat.

Groet,
Tony

antoni

Nadat het verlijmen van het plaatmateriaal voor de sporen, worden de dragende platen voor het landschap bevestigd.




En toen kwam natuurlijk toch een aanpassing van het oorspronkelijke idee bij me op. In werkelijkheid loopt de tunnel onder de spoordijk door. Aan de andere kant is de weg dan weer zichtbaar. Dat gaat zo niet lukken op de baan vandaar dat ik achter de spoordijk alleen groen had gepland. In het ontwerp past het wel, maar dat lijkt toch raar uit te zien op de baan.

Probleem is dat de verdekte sporen verhinderen dat ik diep genoeg kan komen om de weg achter de spoordijk te vervolgen. Het idee kwam bij me op om de ingraving van de weg zo goed mogelijk te bouwen, en dan met boomtoppen het geheel aan het zicht te onttrekken.
Natuurlijk weer veel geklooi. Maar ja, daarom had ik dit gedoe ook eerst niet willen bouwen. Maar waarom zou ik het gemakkelijk doen als het ook moeilijk kan 8)



Op de maximale diepte is een kistje gemaakt zodat de onderliggende sporen er net geen last van hebben. De rode lijn is de hartlijn van de weg. In dit kistje moet dan de weg komen die door boomtoppen aan het zicht is onttrokken. Tot zover de theorie. De praktijk zien we later wel weer ...




Toegangsgaten zorgen dat de wissels en de overgangen tussen de segmenten bereikbaar blijven. En dan moet er iets komen zodat we de gaten wel kunnen gebruiken maar niet gaan zien. Zou ook vreemd uitzien deze kraters in het landschap :o




Nonkelronnie

Mooi werk allemaal!
Vraagje: Hoe begin je aan zo'n 1:1 plan? Ik zie dit hier en daar opduiken en vraag me af hoe je dit maakt & print.

antoni

Bedankt Ruben,

Om te beginnen is het wel handig om te weten wat je wilt bouwen, waar je wilt bouwen, en hoe je wilt bouwen.
Ik veronderstel dat deze uitgangspunten wel bekend zijn?

Het eigenlijke spoorplan (dus alleen de rails) heb ik gemaakt in Anyrail.
Dit bestand heb ik geëxporteerd naar het tekenprogramma Coreldraw. Ik kende dat programma al en voor mij voldeed het. Al zou ik willen dat ik ooit CAD onder de knie had gekregen, maar dat is een andere zaak.

In Coreldraw heb ik de gehele baan 1:1 getekend. Het gekleurde baanontwerp komt ook uit Coreldraw. Alle afmetingen van het hout, alle bedrading etc. is allemaal 1:1 getekend op verschillende lagen. Dat is mooi - en lekker veel werk - maar dan staat het pas op het scherm.



Het Coreldraw bestand is geëxporteerd als jpg-bestand. En dat bestand is digitaal naar een printservice gestuurd. Om zelf te printen en honderden A4-tjes te plakken ga ik niet doen. Dat is veel te veel werk, niet handig, en voor het geld kun je beter laten printen.

Ik heb niet paraat welke firma mijn originele print gemaakt heeft. (Zou kunnen zijn dat het www.repro-plotservice.nl was) In elk geval was het daar mogelijk om te printen op 1 meter breedte en lengte van meer dan 6,5 meter. Ik heb 3 stroken laten printen om de gehele breedte van de baan (= 3 meter) op papier te krijgen. Beperkende factor zou de bestandsgrootte kunnen zijn.

Kun je hier iets mee?

Groet,
Tony

Nonkelronnie

Bedankt voor de zeer duidelijke uitleg, Tony

antoni

Graag gedaan Ruben. Fijn dat ik je kon helpen.

Groet,
Tony

antoni

Om de onderliggende sporen en het landschap bereikbaar te houden, is in de hoek een losse bak gemaakt.

Mijn werkwijze is steeds dezelfde: eerst op het vaste gedeelte van de baan een soort van rand maken, en vervolgens binnen die rand een bak opbouwen die los staat. Bij de opbouw schroef ik de randen van de bak vast aan het vaste gedeelte. Alle schroefjes markeer ik met een stift zodat ik later geen schroefje vergeet. Dat zou jammer zijn want dan gaat de bak er niet meer uit, en erger je weet niet welk schroefje en waar dat nog vastzit.



De bodem van de bak komt er in. Hier worden de randen van de bak op vastgemaakt.





Het geheel wordt verder opgebouwd met een achterkant en een plaat die de rails achterlangs afdekt. Waar nodig zijn verstevigingen aangebracht.



De vorm van het toekomstige landschap wordt langzaam aan aangebracht.




En dan wordt alles opgevuld met XPS. Steeds een stukje erbij lijmen en aandrukken met gewichten.






Ik ben weer met zaag, mes en rasp te werk gegaan zodra er voldoende XPS was aangebracht.



Aangezien er onder de bak nog een rails loopt, hier nog even voldoende vrije ruimte maken in de onderkant van de bak.



Om de bak - rechtsboven op de foto - verder af te werken moet er eerst aan de achterkant van de baan worden gewerkt.



antoni

Voor de goede orde een overzichtje van baan. Op E bevindt zich de landschapsbak met blauw XPS, en op de vorige foto's was ik bezig aan de bak in de hoek op D.




Hete 'vaste' verbindingsstuk tussen beide bakken eindigt natuurlijk met een plaat multiplex zodat er een mooie aansluiting ontstaat. De contouren van beweegbare bakken en vaste gedeelte is eerst grof gezaagd, en is dan nauwkeurig bijgewerkt met de rasp.







Volgende keer even iets anders dan XPS ... ;)

antoni

Dit was de situatie op D, E en F in reactie 38.


Het wordt toch geen geheel XPS-vrije bijdrage dit keer  :P
De laagst gelegen delen zijn geëvolueerd tot een stukje met paden, rivierbedding en een brug.



In werkelijkheid was de brug opgetrokken uit mergelblokken in combinatie met baksteen. Voor hoog water waren er twee stroombrekers voorzien. Deze brug (zie ansichtkaart rond 1930) bestaat al lang niet meer. De mockup van de brug is gemaakt van karton. Ik heb een ontwerp gemaakt, uitgeprint, opgeplakt, uitgesneden en in elkaar geplakt.





De situatie op de modelbaan na het plaatsen van de mockup.



Achter de brug is een mergelwand zichtbaar. Dit is een restant van een voormalige kleine groeve. Kenmerkend zijn de horizontale lijnen in de mergel, de horizonten.



En dat zou hier dan een beetje nagebootst moeten gaan worden.



Op de plek waar de mergelwand gemaakt wordt heb ik eerst zo'n 10 tot 15 mm van het XPS weggesneden en vervolgens ruw gemaakt. Vervolgens heb ik een dikke laag modelgips opgebracht waarin als eerste de horizontale lijnen zijn aangebracht. Daarna ben ik met een mesje de structuur van het gesteente gaan aanbrengen. Tussendoor steeds weer het losse materiaal met een kwast weg gehaald. Na een paar uren klooien ontstaat er dan toch een aardige rotswand.





Mergel is een relatief zacht gesteente. Om de scherpe kantjes er letterlijk vanaf te halen, is het gips als laatste geborsteld met een tandenborstel.




Verderop langs de rivier dagzoomt het gesteente hier en daar langs het bestaande wandelpad. Hier is er weinig reliëf in het mergel dat hier en daar tevoorschijn komt door het groen.



Dat is vrij eenvoudig na te bootsen met gips. Het lijkt nu nog te veel rotswand, maar later wordt een gedeelte afdekt door de begroening op de baan.