Nieuws:

Nu in MSM 253 DIVERSE: Recensies * Beurstip * Verkiezing van model van het jaar * Inhoudsopgave 2024

Hoofdmenu

Kalkbranderijen en meer - in het Geuldal

Gestart door antoni, 17 oktober 2024, 16:31:18 PM

antoni

#45
@ Rob,

Als je bronsgroene bossen en sappige velden hoopt te zien, moet ik je helaas teleurstellen :'( Hier ook nog geen vlakten met mergelstof.

Dit jaar ben ik vooral bezig geweest met de besturing van de baan, en met TrainController dat nieuw was voor mij. Vorig jaar en het jaar daarvoor is er niet veel tijd voor de hobby geweest door de zorg voor mijn pa. Ik heb dat met veel liefde gedaan, een kwestie van prioriteiten stellen. Ga ik je verder niet mee lastigvallen, maar het is hier niet echt opgeschoten de laatste tijd.

Maar zo langzaam aan komt er een aardebruin jasje over de baan te liggen 8) . Met de verdere uitwerking van de scenery begin ik pas als het landschap overal in eerste aanleg gereed is. Zodra ik met de begroening en het uitwerken van de scenery begin, wil ik geen grof bouwgeweld met bijbehorende rotzooi meer op de baan hebben.

Voorlopig moet ik het hiermee doen (en jullie dus ook :P ):



cousin_hub

Hello Tony,

mooie project. 

Seb

antoni

Dank Seb,

Zo, dan gaan we verder met het verslag van de railspiraal.
Alle delen waren al gepast. Het is nu een kwestie van opnieuw monteren, isolatie lijmen, rails monteren en bedrading aanleggen. De railstukken (zoals overal op de baan) zijn eerst met schroefjes vastgezet. Als alles is getest met rijden, wordt de rails met contactlijm vastgezet waarbij ik gewichten heb gebruikt om de rails even aan te drukken in de lijm. In de helix heb ik alleen vaste bochten R5/R6 gebruikt zodat ik (mechanisch) spanningsvrij kon werken, en er geen rare knikken in de spoorstaven zouden ontstaan. Achteraf heeft dat zeker geloond blijkens 0 ontsporingen op de baan (dus ook niet met de kleine wielflenzen van de 3700 en 6300 van Artitec)










Vanaf dit gedeelte gaan de sporen straks aan de oppervlakte en in het zicht komen. De isolatie onder de rails gaat van 3mm (rechts) naar 6mm (links) verlopen. Vandaar dit sprongetje.



Om de aansluiting op het emplacement mooi te laten verlopen, heb ik tijdelijk een brede strook multiplex loodrecht op de plaat voor de rails geschroefd.


Herwig


   Dit ziet er tot nader order allemaal heel erg professioneel & veelbelovend uit.

antoni

Dank Herwig,

Bij de bouw van deze modelbaan heb ik veel meer tijd gestoken in de voorbereidingen. Alle onderdelen zijn vooraf uitgetekend, en dat loont. De investering in tijd en denkwerk vooraf maakt dat je meer gestructureerd en handiger kan werken.

Aansluitend op de railspiraal (op segment-A) komt het spoorgedeelte dat in het zicht ligt op B en C.




Op basis van de 1:1 print zijn de platen voor de ondergrond van de zichtbare sporen uitgezaagd.





De hoogten van de spanten zijn allemaal uitgerekend, dus in principe ligt de plaat op de juiste hoogte. Maar een foutje is snel gemaakt. Vandaar dat ik een plaat verticaal op de plaat voor de sporen schroef. Een eventuele afwijking komt zo snel aan het licht. Straks liggen hier de wissels en kruisingen van Mein Gleis, en dan wil ik geen rare bobbels in de ondergrond. Geldt zeker voor de 6,3° kruising die 470mm lang is.






Onder de plaat voor de sporen zijn latjes gelijmd om te voorkomen dat deze zouden kunnen doorzakken. Zal wel niet gebeuren, maar het is een kleine moeite.



Het enkelspoor dat helemaal achterlangs loopt, moet bereikbaar blijven. Hier gaat het treinverkeer rijden dat straks aan de voorkant op A aansluit. Ik vond geen andere manier om deze verbinding te maken binnen de beschikbare ruimte. Om de rails bereikbaar te houden heb ik een aantal creatieve oplossingen moeten bedenken.



stoomlokje

Tony,
ik volg de bouw van jouw baan al een tijdje, proffessioneel werk, proficiat.
Ik heb echter 1 vraagje: in # 47 op foto 4 heb je de 2° boog gelegd.
Waarom heb je die niet naast die andere boog geplaatst ?, dan had je toch meer ruimte om er langs onder aan de sporen te geraken in geval van nood.
grtjs,
Saskia

antoni

Saskia,

Dat is een goede vraag.

Het komt er op neer dat ik in het verdekte gedeelte uitsluitend 'vaste bochten' gebruik. De reden daarvoor is dat ze inderdaad onveranderlijk zijn in de tijd, met andere woorden er zal nooit een rare zwiep in de rails gaan komen.

De vaste bochten welke ik gebruik zijn minimaal R5 van Roco. Niet kleiner vanwege het rijgedrag.
De buitenste bocht is opgebouwd uit R5 railstukken. Dat is geen toeval. Met de R5 railstukken past het spoor binnen de afmeting van de baan. Zou ik hier R6 gebruikt hebben dan was dat niet gelukt.

Als ik een bocht parallel aan de R5 buitenbocht had gelegd zou dat een R4(?) zijn geworden, maar met een radius kleiner dan R5 werk ik nooit. De binnenste bocht is ook opgebouwd uit R5 railstukken. Deze zal dus nooit mooi evenwijdig kunnen lopen aan de buitenste. Vandaar de ruimte die tussen de sporen ontstaat.

Groet,
Tony