Nieuws:

Nu in MSM 253 BAAN: Werlte, lokale spoorsfeer in tijdperk II * Op de weg naar Maldegem



Hoofdmenu

Kalkbranderijen en meer - in het Geuldal

Gestart door antoni, 17 oktober 2024, 16:31:18 PM

antoni

@Rudy
Aan de 2 lange zijden is de baan inderdaad niet van de achterkant bereikbaar. Dat had ik ook liever anders gezien, maar er is gewoonweg geen ruimte voor. Toch is elk deel van het landschap bereikbaar 8) Hoe dat dan werkt gaan we zien, maar nog niet vandaag.

Wat we wel zien vandaag, is hoe het geraamte van multiplex er van de andere kant uitziet.



marimon

Schitterend project die ik zal blijven volgen. Constructie om jaloers op te zijn.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Klaas Zondervan

Je hoeft niet jaloers te zijn. Je kunt het idee gewoon pikken. 8)

antoni

Je hoeft niets te pikken. Je hoeft het wiel ook niet opnieuw uit te vinden. Er zijn voorbeelden genoeg van bouwmethoden.
Wat je wel kunt doen, is kijken welke methode voor jou werkt. 8)

marimon

Ik ga niet pikken, gewoon wat kwijlen  ;D
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

antoni

De opstelsporen heb ik verdeeld over 3 bundels. In het bovenste deel: de 10 sporen die eerst gebouwd worden. Via de bypass linksonder rijden de treinen naar de helix die op segment A is gemaakt. Alle verdekte rails liggen op een rubberen laag van 3mm dikte. Ik heb alvast het rubber voor alle opstelsporen verlijmd.

Als ik meer opstelsporen nodig heb maak ik de 2e bundel gereed (linksonder), en vervalt de bypass. En eventueel kan ik nog de derde bundel sporen maken.



Dan was het idee om de baan segmenten te bouwen om eventueel te kunnen verhuizen een goed plan, vond ikzelf 8) . Totdat de contouren van het landschap duidelijker werden :(



Omdat in de hoogte op schaal wordt gebouwd, werden de heuvels van de Schaelsberg te hoog om de segmenten door een deuropening te krijgen. Om niet alsnog te moeten klooien en de zaag in de baan te moeten gaan zetten, heb ik dat dan maar anders opgelost. Ik heb de vaste delen van de segmenten niet hoger dan 75 cm gemaakt. Alles wat daarbovenuit gaat komen kan als een losse bak van de baan worden gepakt.
Dat is dus dit idee.



Op de plekken waar de bakken komen zijn platen met gaten voor de toegang tot de onderliggende sporen gemaakt. Op die platen komen dan de bakken te staan. De bakken zijn zo gemaakt dat ze klemmen tussen de vaste baangedeelten. De grootste gaten zijn 50 cm in doorsnede, daar kan ik net in staan.





De bakken heb ik opgevuld met EPS (piepschuim) en XPS. Het spul weegt niet veel en houdt de constructie stabiel. Onderin zit piepschuim omdat het een stuk goedkoper is dan XPS.




Laag voor laag heb ik zo opgebouwd en het landschap in vorm gebracht. Uiteindelijk werkt het systeem zo goed, dat ik dit op meerdere plekken heb doorgevoerd. Ook daar waar de hoogte van de baan wel oké was maar waar de scenery slecht bereikbaar zou gaan worden, zoals Rudy opmerkte ;)






mahtoska1

Je hebt er goed over nagedacht. Dat is duidlijk.

antoni

Het heeft wel wat hoofdbrekens gekost. Niet alleen hoe die bakken te maken zodat ze weggepakt kunnen worden, maar vooral waar de scheidingslijnen tussen vaste en beweegbare delen moeten lopen om ze zo weinig mogelijk in het landschap te laten opvallen. Wat wel handig is (als je er over nadenkt), is dat de grenzen van de bakken niet gelijk hoeven te vallen met de segmentengrenzen.

Je kunt dus een hoop onderliggend gepruts camoufleren. En met die bakken zijn ook de verdekte railaansluitingen op de segmentenovergangen beter bereikbaar.

antoni

Omdat het plakken van het XPS zo lekker ging, ben ik lustig blijven plakken 8). De platen zijn met PUR-schuim geplakt, en eerst grof in model gebracht met de handzaag.




Langzamerhand verschijnen er zo ook steeds meer platen multiplex op de spanten. Het zijn allemaal 9mm dikke platen. Het  tracé voor de sporen is gezaagd op basis van de 1:1 tekening van de baan.



De railbedding van de zichtbare sporen is opgebouwd uit 2 lagen rubber van 3mm dikte. Die heb ik met contactlijm op het multiplex verlijmd. En vervolgens met de tekening weer het verloop van de sporen uitgezet.



En zo begint het houten gevaarte al een beetje op een modelbaan te lijken.




De rails heeft in de bochten een verkanting gekregen van maximaal 1 mm. Voor het rijgedrag hoeft het niet, maar het is net iets realistischer. Die ene mm vind ik voldoende, en bovendien had ik een plaat pvc van 1mm dikte liggen van een ander projectje. Daar dus stroken van gesneden en die onder de bielzenmat gefrunnikt. Oh ja, eerst in de binnenbocht de dwarsliggers met secondelijm gelijmd op het rubber anders gaat alles de lucht in.



Aangezien dit een segmentenbaan is en alles gescheiden moet kunnen worden in segmenten moet ook de rails gescheiden zijn op de segmentengrens. Voor de verdekte sporen heb ik raillassen gebruikt. Dat ziet er niet uit voor de zichtbare sporen.
Ik had eerst gedacht om dat met printplaatjes te doen. Dus het laatste gedeelte van de spoorstaven vastsolderen. Maar ja, vind ik ook niet uitzien. Uiteindelijk besloten om de rails 'gewoon' door te leggen, en vervolgens door te zagen. De spoorstaven zijn eerst gesoldeerd op schroefkopjes. Werkt geweldig mits de spoorstaven op de juiste hoogte liggen en niet onderhevig zijn aan mechanische spanning. Dus eerst rails voor buigen, dan pas solderen.



En ja, alles is nu volledig gescheiden.


Michael

Tony wat een schitterende bijdrage plaats je hier, mooie opbouw van, voor het landschap en die rails overgangen zien er prachtig uit.
Heb je de delen al uit mekaar gehad? En daarna teruggeplaatst? Ben benieuwd of dan alles nog zo nauwkeurig aansluit. Waarmee heb je de rails doorgezaagd? Ziet er een heel fijne scheiding uit.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

marimon

Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

antoni

Dank heren,

Citaat van: Michael op 03 november 2024, 10:56:28 AMHeb je de delen al uit mekaar gehad? En daarna teruggeplaatst? Ben benieuwd of dan alles nog zo nauwkeurig aansluit

Nee, de baan is nog niet uit elkaar gehaald. Wel de losse bakken uiteraard, en die passen nog steeds. Heb hier wel een luchtontvochtiger geplaatst voordat ik met de bouw begon, om het vochtgehalte redelijk constant te houden.

Zal wel passen. De segmenten zijn met bussen verbonden om minimale speling te garanderen bij het herplaatsen. Mocht het niet exact zo uitkomen, dan kan ik de segmenten altijd nog zo positioneren dat de zichtbare rails wel precies past. Vandaar ook de raillassen bij de rails die uit het zicht ligt ;) . Hier is dan altijd nog enige speling mogelijk.

antoni

Citaat van: Michael op 03 november 2024, 10:56:28 AMWaarmee heb je de rails doorgezaagd? Ziet er een heel fijne scheiding uit


Uiteindelijk is de procedure geëvolueerd tot dit.

Men zorgt dat voldoende dwarsliggers aan weerszijden van de scheiding kunnen schuiven onder spoorstaaf. Dus aan de onderkant verbindingen lossnijden.
Schroefkopjes slijpen of vijlen tot de breedte van de spoorstaaf.
Schroeven indraaien tot net onder de hoogte spoorstaaf.
Rails erop leggen.
Gewicht op rails.
Solderen van de spoorstaaf. Heb ik met 35 Watt bout gedaan anders duurt het veel te lang en smelten de dwarsliggers.



Als goed is gesoldeerd zit de spoorstaaf vast. Wel even testen ;)  anders wordt het later grote ellende.
Dwarsliggers op de plek schuiven.
Alle dwarsliggers vastlijmen met secondelijm.
Dan een stuk plexiglas of iets dergelijks nemen, en op de scheiding plaatsen. Werkt het best met doorzichtig materiaal want je kunt zien waar je het plaatje vastschroeft.



Men neme een Rocozaagje.
Zaagje langs het plexiglas zetten en aan de andere kant aandrukken met een strookje MDF of ander plaatmateriaal zodat het niet weg kan lopen. En ja, dat zou kunnen als niet loodrecht op de rails wordt gezaagd 8)
Zagen maar!
En dan is dit het resultaat




doomslu

Erg netjes afgewerkt allemaal!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Herwig

#29
  het Roco-'zaagske', oerklassiek maar 't maakt fijne zaagsnedes mogelijk op ambachtelijke wijze ...

indien rechtaan-rechtuit segmenten (inclus. haakse spoorovergangen) kan je vooraf tussen de bakken een strookje karton (plastiek) steken.
dan modelsporen aanleggen, vervolgens doorzagen, karton wég, en zo heb je nog minder speling op de bakovergang
met een superbaan zoals hier is dit systeem echter lastig te verwezenlijken.