Nieuws:

Nu in MSM 268 BANEN: Quai 12 | Treintopia

Hoofdmenu

Modelbouwbeurs Genk

Gestart door Koen, 30 november 2025, 17:54:13 PM

Martin Welberg

Citaat van: anne w op 04 december 2025, 09:13:28 AMwaarbij er een kleine post onvoorzien/verenigingsbijdrage is.

Das dan vette pech, die gaan wij dus niet betalen als organisatie.

anne w

Beste Martin,

Wat is democratie ook al weer: oh ja, de meerderheid beslist, dus dan maar geen OntraXs.......voor wie dat vette pech is, is natuurlijk de vraag......

Beste Ronald en anderen,

Ik ben slechts een scheepswerktuigkundige, dus een logisch denkende techneut, daarnaast heb ik 20 jaar lang succesvol gemariniseerde Caterpillar bulldozermotoren (nee, niet die kleintje uit Gosselies) aan de Nederlandse Grote Jachtbouw verkocht en dus heb ik wel wat commercieel gevoel.

Friedrichshafen is een stad van ca. 50.000 inwoners, ligt in een vrij groot gebied met een aantal kleinere stadjes (Ravensburg, Lindau), dus geen dichtbevolt gebied, dichtstbijzijnde grotere stad is Ulm op dik 100 km.

'S-Hertogenbosch is een stad van ca. 150.000 inwoners, met in de buurt een 3-tal nog grotere steden, Tilburg, Breda en Eindhoven en nog wat kleinere als Oss en Waalwijk.

Het moet dus qua aantal mogelijke bezoekers veel makkelijker zijn om een modelbouw tentoonstelling te organiseren in 's-Hertogenbosch als in Friedrichshafen.

Een bekende professionele tentoonstellings firma, Libema, o.a. eigenaar van de Beekse Bergen, het Aviodrome, de Brabanthallen, de Zeelandhallen en het Autotron in Rosmalen heeft de afgelopen jaren geprobeerd een Modelbouwtentoonstelling  op te zetten in het Autotron in Rosmalen, maar dat is mislukt.

Ik kan dat alleen verklaren door een gebrek aan belangstelling voor technische hobby's, graag hoor ik van Ronald een andere reden.

Groet, Anne W

Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Martin Welberg

Citaat van: anne w op 04 december 2025, 23:21:31 PMWat is democratie ook al weer: oh ja, de meerderheid beslist, dus dan maar geen OntraXs.......voor wie dat vette pech is, is natuurlijk de vraag......

Wat heeft democratie met dit te maken? Diegene die betaald bepaald komt denk ik eerder.

Ronald

Citaat van: anne w op 04 december 2025, 23:21:31 PMIk kan dat alleen verklaren door een gebrek aan belangstelling voor technische hobby's, graag hoor ik van Ronald een andere reden.

Waarom moet ik je die reden geven? Ik had het over Duitsland, veel groter dan ons land. Ongeveer 83 miljoen tegenover 18 miljoen Nederlanders. Wij zijn dus 1/5 van hen. OntraXS pakt gemiddeld 10K bezoekers, voorwaar niet slecht dan. Dat zij voorwaarden hebben om te mogen komen is hun goed recht en heeft verder niets met  democratie te maken.

Ik zou de uitdaging van een grote nieuwe show centraal in het land graag aangaan. Maar je noemt zelf al een organisatie die het niet lukt, en zij hoeven niet eens een hal te huren, die bezitten zij zelf al. Ik denk dan ook dat het probleem zeker niet ligt in een gebrek aan belangstelling in technische hobby's, het is veel meer de financiële kant van dat verhaal. Je hebt inkomsten maar ook uitgaven en dat blijft een hele uitdaging, geloof mij maar. En ik doe het dan nog in een kleinere setting met 1K bezoekers.

Maar wat let je?

Citaat van: anne w op 04 december 2025, 23:21:31 PMHet moet dus qua aantal mogelijke bezoekers veel makkelijker zijn om een modelbouw tentoonstelling te organiseren in 's-Hertogenbosch als in Friedrichshafen.

Ga je gang! :)

Herwig

is deze info correct ?        BTW op 'events'  en  'hotels'    ...

>  in Nederland:  BTW-verhoging naar 21%   ?  ( wàs 9 % )

'Events' blijkbaar eerst wél en dan weer niet >>https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/36814_wet_behoud_verlaagd_btw#:~:text=Inhoud&text=In%20het%20Hoofdlijnenakkoord%20was%20opgenomen,2025%20in%20werking%20is%20getreden.               Hotels/logies naar 21%   ! 

>   in België :      BTW-verhoging naar 12%      ( wàs 6 %  = verdubbeling )

Ronald

rgp

En in belgie een reele kans dat je vergoeding als inkomsten in de personenbelasting worden verrekend
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Klaas Zondervan

Citaat van: anne w op 04 december 2025, 23:21:31 PMWat is democratie ook al weer: oh ja, de meerderheid beslist, dus dan maar geen OntraXs.......voor wie dat vette pech is, is natuurlijk de vraag......
Het is maar de vraag binnen welke groep die meerderheid valt. Het zijn niet de verenigingen, maar de organisator die beslist of ze een bepaalde vergoeding willen betalen. En als ze niet willen wat jij wil, dan houdt het gewoon op.
Ik was heel content met mijn deelname aan OntraXS. Weinig andere organisatoren meegemaakt waar de deelnemers zo gepamperd worden.

anne w

Het wordt een Hollandse "het is te duur discussie" aan het worden, vandaar even: de ticketprijs voor Faszination Modellbau Friedrichshafen 2026 bedraagt Euro 18,--, 2025 weet ik niet maar zal niet ontzettend veel verschillen.

Dus ik heb nog steeds geen goede redeneringen gehoord waarom er in Friedrichshafen in 3 dagen tijd 50.000 mensen komen en een vergelijkbare tentoonstelling in Nederland na een aantal jaren proberen, mislukt is.

Klaas, jij bent ervaringsdeskundige voor de Modelbouwshow in Goes: hoeveel mensen komen daar en wat is de ticketprijs?

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Boemeltrein

Misschien is het de diversiteit in het aanbod dat een troef is voor Friedrichshafen, me dunkt is dit ook een groot evenement namelijk 70.000 km2 ruimte, wat is hier de verhouding met Ontrax ? en misschien speelt de afstand minder rol bij een Duitser, groot land grote afstanden...wij Belgen zuchten (begrijpelijk met al ons fileleed) al voor afstand Antwerpen-Brussel, een dagje zee is vaak een dagje file....
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.

Ronald

Citaat van: anne w op 05 december 2025, 15:55:25 PMDus ik heb nog steeds geen goede redeneringen gehoord waarom er in Friedrichshafen in 3 dagen tijd 50.000 mensen komen en een vergelijkbare tentoonstelling in Nederland na een aantal jaren proberen, mislukt is.

Je vergeet gemakshalve een Eurospoor die 30.000 plus deed in eerdere jaren en later altijd nog goed was voor de helft?

SuSke

Gunter (Boemeltrein) slaat volgens mij de nagel op de kop.
Het is een opmerking die veel te dikwijls wordt gehoord: "Het is te ver weg, ik moet bijna 200km heen en weer rijden".
Terwijl dit in Duitsland veel minder speelt, daar zaagt men niet over een verplaatsing van 200km tot 500km. Eenzelfde speelt in Frankrijk.
Dat zijn nu eenmaal landen die relatief veel minder dicht bewoont zijn in het  landelijk deel waardoor er sowieso al veel verder moet gereden worden om iets te doen. Er is daar een andere gewoonte ten opzichte van verplaatsingen.

Komt daarbij dat onze modelspoorhobby in Duitsland ook gedragen wordt door het onderwijs en dat mensen daar niet beschaamd zijn om toe te geven dat ze met modelspoorwegbouw bezig zijn.
Frankrijk heeft dan in bijna ieder iets groter dorp wel een vereniging zitten.
In beide landen zijn modelspoorgenootschappen bezig om de boel aan elkaar te lijmen en te promoten.

Dus feitelijk zijn wij gewoon bedorven door alles in onze achtertuin aangeboden te krijgen waardoor we opzien tegen een verdere verplaatsing, schrik hebben dat onze buren met ons gaan lachen omwille van onze hobby, ofwel zijn we gewoon te gierig om iets uit geven om organisaties te steunen in hun werking.

Ik vermoed niet dat er andere redenen moeten gezocht worden waarom het hier niet lukt en ginder wel.

En dan kijk ik gewoon naar onze eigen tentoonstelling. Wie durft er hier met zijn hand op zijn hart te zeggen dat hij nog geen jaar heeft overgeslagen, laat staan een regelamtige bezoeker is? Antwerpen ligt binnen normale afstanden van zowat elke uithoek van het land en Nederland.
(Vergeet alle commentaar omwill van de huidige verkeerssituatie door grote infrastructuurwerken - die zijn tijdelijk)
Ons bezoekersaantal komt zelfs niet aan de 1K.
Wij vechten ook om met onze tentoonstelling, die een heuse reputatie heeft omwille van wat er getoond wordt, een clubwerking te betalen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

Citaat van: anne w op 05 december 2025, 15:55:25 PMKlaas, jij bent ervaringsdeskundige voor de Modelbouwshow in Goes: hoeveel mensen komen daar en wat is de ticketprijs?
Ticketprijs staat op hun website, € 15 online en € 16,50 aan de kassa. Aantal bezoekers weet ik niet, daar zeggen ze niet zo veel over. In ieder geval enkele duizenden.

anne w

Nu lees ik voor het eerst een echt serieus commentaar op mijn stelling, Frans dank je wel, je hebt het niveau van deze discussie omhoog gebracht.

Martin: op het "biedformulier" van Friedrichshafen en Mannheim staat gewoon het woord Vereinszuschuss , clubsubsidie volgens google translate

Beste Klaas, dank je wel, de nabijheid van ca. 800.000 inwoners in Antwerpen en Gent zet dus ook geen zoden aan de dijk.....

Dus ja, iets trekt de Duitsers meer naar modelspoor als de Hollanders en de Belgen, dat "iets" is een vraag voor marketingdeskundigen.

Groet, Anne W

Klaas Zondervan

Citaat van: anne w op 05 december 2025, 23:19:36 PMBeste Klaas, dank je wel, de nabijheid van ca. 800.000 inwoners in Antwerpen en Gent zet dus ook geen zoden aan de dijk.....
Zulke aantallen in de nabijheid zegt niet veel. Zeeland heeft ongeveer evenveel inwoners als de stad Utrecht. Maar al die 370.000 Utreggers komen niet allemaal naar Ontraxs. Overigens komen er wel veel Belgen naar de Zeelandhallen, zowel bezoekers als exposanten, maar die 800.000 Antwerpenaren en Gentenaren komen echt niet allemaal.

Die verenigingssubsidie is in Nederland volgens mij een bedenksel van de NMF. Die had dat opgenomen in de opsomming van kosten die verenigingen in rekening konden brengen.
Onze club, de Modelspoorvereniging Zeeland heeft dat overigens nooit gedaan. Wij declareerden alleen de transportkosten.