Modelbouwbeurs Genk

Gestart door Koen, 30 november 2025, 17:54:13 PM

Martin Welberg

Citaat van: anne w op 05 december 2025, 23:19:36 PMMartin: op het "biedformulier" van Friedrichshafen en Mannheim staat gewoon het woord Vereinszuschuss , clubsubsidie volgens google translate

Kijk, wij hebben bij OntraXS! dan ook geen bied formulier, je bent uitsluitend welkom op uitnodiging.
Verder ook leuk dat we in België en Nederland het regelen van banen niet overlaten aan een overkoepelend orgaan zoals in DE vaak het geval is. Daar regels de BDEF de meeste deelnames van de banen.

Daarnaast vind ik het wel grappig dat je je zo vast pinned op die 50000 bezoekers op een Duitse beurs. Neem ik daarin mee dat de bevolking in het land ongeveer 84 miljoen is zou het dan redelijk zijn als je de aantallen deelt door 4.7 zeg maar. Dan kom ik op 10600 globaal. Dan vind ik dat een show in het museum in Utrecht met de laatste jaren 12k aan bezoekers daar niet veel voor onderdoet. En dat dan voor een tentoonstelling.

En wat Frans al aangeeft de bereidheid en het normaal vinden van het rijden van afstanden is in een land als Duitsland een stuk groter. Kijk je verder naar bezoekersaantallen in dat land is daar ook een tendens dat het minder wordt, Dortmund trekt bij lange na de aantallen niet meer die het heeft getrokken.

Martin Welberg

Och ja, het is uiteraard ook zo dat veel verenigingsbanen niet aan de eisen die wij stellen aan de banen voldoen. Jullie spoor 0 baan komt er in deze vorm bij ons al niet in. Daar mag nog veel aan gedaan worden voor je eventueel een uitnodiging zou kunnen ontvangen.

Ronald

Citaat van: anne w op 05 december 2025, 23:19:36 PMNu lees ik voor het eerst een echt serieus commentaar op mijn stelling, Frans dank je wel, je hebt het niveau van deze discussie omhoog gebracht.

Ik had van AnneW niet anders verwacht.

Citaat van: Martin Welberg op 06 december 2025, 13:50:40 PMJullie spoor 0 baan komt er in deze vorm bij ons al niet in.

Dat  ;)

Herwig

KLANG BANG BONK BOEF KNOTS PARDAF , op z'n Jommekes  ;)   (niet te verwarren met "op z'n Jerommekes")
  ( of anders gezegd, bloemekes met de kluit er nog aan )

anne w

Beste Martin,

Als Nederlanders het rijden vanuit het Noorden naar Utrecht al ver vinden, zouden de Duitsers dat wel doen vanaf Hamburg naar Friedrichshafen?

Ik denk dat je Friedrichshafen en verre omgeving een beetje kunt vergelijken met Assen, maar dan moet je Groningen, Leeuwarden en Zwolle even wegdenken.

12.000 bezoekers aan OnTraXS is dat zonder of met de "normale" bezoekers aan het spoorwegmuseum op een zaterdag/zondag?

nog een stelling: er zijn in Nederland te weinig modelspoortentoonstellingen die gericht zijn op alle soorten modelspoorders, het streven naar perfecte modelbanen is te ver doorgeschoten, waardoor "beginners" gemist worden.

inderdaad in Duitsland loopt het ook terug, maar de opkomst in Friedrichshafen was een verrassing voor de organisatoren.

Friedrichshafen en Mannheim worden georganiseerd door Messe Sinsheim GmbH, Lingen en Neumünster door Ochtruper Veranstaltungs GmbH, beiden professionele bedrijven. (een bijdrage van iemand over de organisatoren in Duitsland is uitgepoetst)

Als laatste: ik hoop voor OntraXS dat de bezuinigingen op cultuur in Nederland het Spoorwegmuseum niet al te hard gaan treffen.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

raf

ik vond dat er eigenlijk maar weinig schepen en vliegtuigen stonden .
normaal staat de Bhall vol met dat spul en nu niet .het leek voor een deel wel op een rommel markt.
jullie lijken vergeten te zijn dat het een "MODELBOUW" beurs is en geen trein beurs.
dus vergelijken met trein beurzen heeft geen zin

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

janieburton

Citaat van: anne w op 06 december 2025, 23:16:59 PMBeste Martin,

het streven naar perfecte modelbanen is te ver doorgeschoten, waardoor "beginners" gemist worden.

Groet, Anne W

De nagel op de kop.

Ik ga niet veel naar "modeltrein beurzen/expo's" maar men ziet toch steeds een aantal dezelfde banen op verschillende beurzen terugkomen en ja, het zijn wel allemaal pareltjes van banen maar als je ze eenmaal hebt gezien dan......

Citaat van: Martin Welberg op 06 december 2025, 13:50:40 PMOch ja, het is uiteraard ook zo dat veel verenigingsbanen niet aan de eisen die wij stellen aan de banen voldoen. Jullie spoor 0 baan komt er in deze vorm bij ons al niet in. Daar mag nog veel aan gedaan worden voor je eventueel een uitnodiging zou kunnen ontvangen.

En wat zijn die "eisen" dan wel om te voldoen?

En over welke 0 baan heb je het?

Martin Welberg

Een affe modelbaan met rok, fries, eigen verlichting en een nette afwerking.

Martin Welberg

Citaat van: janieburton op 07 december 2025, 20:50:24 PMIk ga niet veel naar "modeltrein beurzen/expo's" maar men ziet toch steeds een aantal dezelfde banen op verschillende beurzen terugkomen en ja, het zijn wel allemaal pareltjes van banen maar als je ze eenmaal hebt gezien dan......

Komen er weer nieuwe die je nog niet gezien hebt.

Martin Welberg

Citaat van: anne w op 06 december 2025, 23:16:59 PMnog een stelling: er zijn in Nederland te weinig modelspoortentoonstellingen die gericht zijn op alle soorten modelspoorders, het streven naar perfecte modelbanen is te ver doorgeschoten, waardoor "beginners" gemist worden.

Er zijn er voldoende.

janieburton

Citaat van: Martin Welberg op 07 december 2025, 21:09:38 PM
Citaat van: anne w op 06 december 2025, 23:16:59 PMnog een stelling: er zijn in Nederland te weinig modelspoortentoonstellingen die gericht zijn op alle soorten modelspoorders, het streven naar perfecte modelbanen is te ver doorgeschoten, waardoor "beginners" gemist worden.

Er zijn er voldoende.

Ik had het over: "... waardoor "beginners" gemist worden".

En niet over het "aantal" modelspoortentoonstellingen in Nederland en België maar over de banen die men op verschillende modelspoortentoonstellingen terug tegenkomt.
Waarom zouden mensen naar een tentoonstelling gaan als men soms het merendeel van de banen al heeft gezien.   

Martin Welberg

Citaat van: Martin Welberg op 07 december 2025, 21:06:43 PM
Citaat van: janieburton op 07 december 2025, 20:50:24 PMIk ga niet veel naar "modeltrein beurzen/expo's" maar men ziet toch steeds een aantal dezelfde banen op verschillende beurzen terugkomen en ja, het zijn wel allemaal pareltjes van banen maar als je ze eenmaal hebt gezien dan......

Komen er weer nieuwe die je nog niet gezien hebt.

Lees eens.

Klaas Zondervan

Janie, wat bedoel je precies met "waardoor beginners gemist worden"?
Worden beginners afgeschrikt door perfect afgewerkte banen? Of moeten er dan maar minder perfecte banen te zien zijn waarin een beginner zich meer herkent?
Een van de doelen van tentoonstellingen is toch om beginners te stimuleren om hun eigen prestaties naar een hoger plan te brengen.

Martin Welberg

Citaat van: janieburton op 07 december 2025, 21:41:11 PMIk had het over: "... waardoor "beginners" gemist worden".

Oh, die steken er denk ik veel van op. Net als beginnende voetballers die ook in Messi, Ronaldo en anderen hun grote voorbeeld zien.
Gemiddeld lopen er 50% beginners of mensen die al überhaupt niks met modelspoor doen op en OntraXS! rond. Het is een fabel dat modelbaantentoonstellingen er zijn voor modelspoorders.

anne w

Beste Klaas,

Er moeten op modelspoortentoonstellingen banen zijn van alle pluimages, waarin elke modelspoorder, beginner of expert. a-technicus of technicus, zich kan vinden, wat gewoon betekent dat er ook "lelijke" banen moeten zijn.

Beste Martin,

De Spoor 0 Baan van de MSG zal geen fries krijgen, een beetje te groot, daarnaast is hij ook al veel plaatsen te zien geweest, waaronder het modelspoormuseum in Sneek, dus geen kans voor OnTraXS.

Vergeet je mijn vraag niet over het aantal bezoekers op OntraXS, netto of bruto?

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.