Nieuws:

Nu in MSM 264 CLUB: 60 jaar RMM

Hoofdmenu

Modelbouwbeurs Genk

Gestart door Koen, 30 november 2025, 17:54:13 PM

RUNE

Als je ALLEEN maar in treintjes interesse toont, ok dan is 17 euro veel, akkoord :D . Maar als je in het breder plaatje van modelbouw interesse toont dan valt het nog mee. (voor niets gaat de zon op)
Maar dat beslist iedere voor zich.

Koen

Citaat van: rgp op 02 december 2025, 09:59:02 AMRune,

Je geeft zelf het antwoord waarom modeltreinliefhebbers ontgoocheld zijn: 17 euro voor een beurs waar MODELtreinen een klein onderdeel zijn, met op de koop toe een "déjà-vu" gevoel is veel te duur en de moeite niet.

Roland

@Roland,
Zeker als je weet hoe de beurs vroeger opgedeeld was. Het grootste deel van de beurs had te maken met modeltreinen. Dat 17€ te duur is voor wat de modelspoorbouwers nu te zien kregen, daar ben ik het mee eens maar voor een volwaardige modelspoorbeurs ben ik van mening dat dit zeker niet te duur is.
Het is een discusie die wij in het verleden als eens gehad hebben. 17€ betalen voor een toegang is te veel maar 600€ voor een loc, moet kunnen???
We weten allemaal dat er een prijskaartje aan het organiseren van een beurs hangt. Kan dit minder? Misschien wel maar dat is dan weer afhankelijk of je voldoende sponsors hebt die geld op tafel willen leggen.

Groetjes,
Koen
Nooit te oud om te leren

Metpetergaathetbeter

Anderzijds een beurs om de twijfelaars van de hobby te overtuigen. Menig papa en zoon of was het omgekeerd,kwamen achteraan onze baan kijken,naar de besturing. En vooral besturen via de smartphone trok de aandacht van menig (beginnend?)modelspoorder. Tja zaterdag vrij kalm met pieken, zondag druk.

Ook MSM in Leuven, manifestatie die ook niet het aantal bezoekers kreeg die ze verdiende, hier was wel kwaliteit. Hier speelde de timing wellicht een rol. Laatste weekend voor de start van het schooljaar. Neem daarbij het kwakkelend weer in augustus en laat het net het ideale zomerweer te zijn om nog eens naar de zee te rijden , iets met het gezin te kunnen doen. M.a.w die ideale cocktailmix om niet te komen.

Anderzijds kon je voor nagenoeg evenveel geld in Dortmund(t.o.v Genk) een veelvoud van deze verschillende hobby's bekijken. Rest de conclusie dat het gebodene eigenlijk te duur werd betaald. Ook ander hobby fanaten zullen om deze redenen  waarschijnlijk afhaken. Temeer dat ook zij het mindere aanbod ook zullen ervaren.

Wellicht zullen enkel telegeleide auto's,.......-fanaten en Legoblokken het een ideale beurs gevonden hebben.

raf

@koen
vroeger deed de hoeseltse trein club de beurs .danny was voor dipro een spotter die andere beurzen in het buiten land afging om nieuwigheden op de beurs te hebben wat treinen aan ging.
maar dat was vroeger dus verleden tijd nadat danny overleden is .
bij ons aan de stand was heel veel interesse in een baantje dat op rangeer modus aan het lopen was door het sein probleem met twee systemen toch willen koppelen en dan zit er in de 21 polige stekker 1 draadje verkeerd .(heb ik vandaag ontdekt)

dortmund is ook niet meer wat het geweest was " VROEGER "
de laatste keer had ik een enorme lijst bij voor materiaal wat we wilde aan kopen maar we konden het bekijken en online bestellen
daar rij ik geen 200 km voor om dat te horen mijn gedacht.
bv inbus boutjes 2 mm ik kocht de drie zakjes op vrijdag en toen waren ze op .komaan hé een beetje serieuze verkoper heeft er toch meer bij
wil je trein banen zien die je nog niet gezien hebt dan moet je naar het buiten land
de limburg hallen zijn ook opgeslagen wat huur betreft .huren van tafels en stoelen kost allemaal meer
de parking moest van de stad genk gratis zijn dus minder inkomsten
marklin moest een keuze maken leuven of genk .leuven was een flop en of ze uit de kosten gekomen zijn ??? het zal nipt geweest zijn .
wat ook meespeelt zijn de clubs of personen die teveel geld vragen om te komen .
dat zijn allemaal zaken die mee bepalen wat er te zien gaat zijn .
en lego is nu volop in de mensen hun vizier aan het komen door de afleveringen op tv
wanneer heb je nog eens een filmpje gezien dat over model treinen ging ????

zo ik heb mijn hart weer eens gelucht

gr raf ik ga verder met fout zoeken
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

eddy

Er moet volgens mij toch een onderscheid gemaakt worden tussen een hobbyist en club.
Een hobbyman heeft geen onkosten van huur lokaal, nuts, verzekering.
Gewoonlijk een kleine baan, die past in een auto.
Een club heeft wel kosten, huur, nuts, verzekering enz.Ook de baan wordt betaald van clubgeld.Gewoonlijk moet er iets gehuurd worden voor transport.Als ge dan gaat voor alleen u onkosten dan houd ge niets over voor de volgende projecten, en dat verwachten ze toch van u dat ge regelmatig met iets nieuws te voorschijn komt.
Wij met Voneche hebben een zichtbare baan van 12 m. Moeten komen met een verhuiswagen en een auto.
Op die plaats kunnen 5 baantjes staan van hobbymannen, als die een vergoeding krijgen van €200, is totaal €1000 .
Dat bedrag is ver van wat wij ontvangen.

doomslu

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 02 december 2025, 11:04:01 AM...

Ook MSM in Leuven, manifestatie die ook niet het aantal bezoekers kreeg die ze verdiende, hier was wel kwaliteit. Hier speelde de timing wellicht een rol. Laatste weekend voor de start van het schooljaar.
...

Hmm, Peter, eind september is het schooljaar al enkele weken bezig hoor.  ;)
Enkel de studenten hoger onderwijs beginnen dan pas aan hun jaar, maar die zijn niet meteen een doelgroep van een treinenexpo.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Metpetergaathetbeter

Verkeerd ingeschat maar het was alvast een maand niet zo aangenaam weer en "dat opeens goede weer"deed de beurs geen goed.

Want ook wij zaten 's middags"  buiten te eten...... en ook wij konden begrip tonen voor mensen die dat weekend andere zaken verkozen te doen dan onze en hun hobby in minder goed weer.

Klaas Zondervan

Citaat van: eddy op 02 december 2025, 12:48:21 PMOok de baan wordt betaald van clubgeld.Gewoonlijk moet er iets gehuurd worden voor transport.Als ge dan gaat voor alleen u onkosten dan houd ge niets over voor de volgende projecten, en dat verwachten ze toch van u dat ge regelmatig met iets nieuws te voorschijn komt.
Als je verwacht dat ze ook een bijdrage leveren in de kosten voor een nieuw project, dan snap ik dat ze je niet graag zien komen. Het is billijk dat je een vergoeding vraagt voor de kosten van transport en eventueel hotelovernachting. Maar als je meer wil, dan ben je aan het overvragen.

ERVIN

Ik doelde in mijn vorige post zeker niet op de banen die er stonden , die waren zoals altijd heel leuk om naar te kijken , kijk maar naar Koen zijn foto's , maar ik ga niet alleen naar een beurs om naar banen te zien maar ook om eens te snuisteren bij verkoopstanden , op een beurs vind je meestal dingen die niet meer in een winkel te vinden zijn , en het was juist dat wat mij ditmaal opviel , heel weinig deftige verkopers ondanks de aankondiging " internationale verkoopstanden" , misschien in de andere takken van de modelbouw maar bij de treinen weinig van gezien.

Klaas Zondervan

Eddy: we zijn hier op het forum aan het bespreken. Dus a.u.b. niet via PB reageren.

raf

ik heb bij een duitse stand een nieuwe kop loep gekocht voor 14 euro
kijk engelsen ga je niet meer tegen komen want dat is niet meer te doen sinds ze uit de eu gestapt zijn.
er was een stand met artitec en scenery materiaal recht aan de inkom
en na een zeer vlugge rondloop langs de andere standen heb ik toch verfjes en andere zaken gezien .
ik ben op zoek naar set 2 en 3 van de mehano thalys
omdat ze die daar nu niet hadden is het dan een slechte beurs ????
ik denk het niet ik had gewoon pech dat geen enkele verkoper en een bij had
https://www.youtube.com/watch?v=WwLrsgc7QS0
ik wil hier nog 6 wagons bij dan is het tenminste een echte trein

gr raf die een kortsluitingkje aan het weg werken is

rgp

Klaas,

Je hebt - in de categorie - baanbouwers, drie groepen: de groep die een baan thuis bouwt voor hun zelf, een tweede groep die aan een vaste clubbaan bouwen en dan de derde groep zijn diegene die een baan bouwen om naar expo's te gaan, zowel in clubverband als als particulier.
Die laatste groep moet ook vergoed worden voor hun baan, want zonder banen geen expo's !
Ik zou, moest ik een "expo-baan" bouwen, onderscheid maken tussen clubexpo's en professionele beurzen.  De clubexpo's zou ik geen baanvergoeding vragen (omdat ik verdomme maar al te goed weet uit ervaring, wat het vraagt om een club financieel draaiend te houden), bij professionele echter zou ik er wel één vragen want de professionele organiserende entiteit gaat niet teren op mijn persoonlijke investering.
En aan diegene die komen aandraven met het argument van dan zijn er geen professionele expo's meer, antwoord ik gewoon: vroeger waren er ook geen en ik ga ze niet missen.

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Metpetergaathetbeter

Er zijn clubs die het principe U komt gratis naar onze club en wij komen ook gratis.....maar daar staan ook andere clubs weigerachtig tegen.

Mijn inziens de meest aangename, profijtig manier, om beiden niet op kosten gejaagd worden en gemakkelijk uit de kosten te komen......

De broodjes en drankbonnetjes zijn dan voor beiden een niet te verwaarlozen meerkost.....

raf

https://youtu.be/eDfY7Eys1R0

hier ons baantje wat nu voor de tweede keer op een beurs te zien was .
de bezoekers konden hier naar hartelust de knoppen bedienen die dan verschillende zaken op de baan liet bewegen
vooral de kinderen moesten goed zoeken wat er nu gebeurt was bij het drukken

gr raf

Klaas Zondervan

Roland, ken jij dan organisatoren die een vergoeding leveren voor (een deel van) de investering in een tentoonstellingsbaan? ik heb het nog nooit meegemaakt.
Ik beschouw de investering in een tentoonstellingsbaan als hobby en ik vind een vergoeding voor transport en verblijf voldoende.

Sterker nog, de meeste keren dat ik deelneem is in Goes en dat is voor mij op fietsafstand. In het verleden vroeg ik daar een paar tientjes voor, maar voor de komende editie heb ik van de vergoeding afgezien.
Vroeger kreeg je de vergoeding op de laatste middag in de vorm van een enveloppe met bankbiljetten. Tegenwoordig moet dat via de bank na het invullen van een declaratieformulier. Dat vind ik zo'n gedoe dat ik denk: laat die paar tientjes maar zitten, die neem ik wel voor eigen rekening.