Modelbouwbeurs Genk

Gestart door Koen, 30 november 2025, 17:54:13 PM

oebr

tiens, was de MSM expo niet sucesvol?

ik had nochtans het gevoel dat er veel volk was.
Zelfs Jools Holland liep er rond.
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

doomslu

Citaat van: oebr op 02 december 2025, 21:36:28 PMtiens, was de MSM expo niet sucesvol?
...

Dat is de perceptie van Peter.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Ronald

Citaat van: Klaas Zondervan op 02 december 2025, 15:44:06 PMEddy: we zijn hier op het forum aan het bespreken. Dus a.u.b. niet via PB reageren.

Ervaring mee idd.... niet op reageren  ;)

SuSke

Er is toch wel een verschil tussen een paar tientjes en pakweg 500euro of zelfs een paar 1000 euros als organisator, want ook daar maken vele kleine sommetjes een groot bedrag en we willen wel rendabel blijven.

Als organisator van en deelnemer aan tentoonstellingen vind ik het inderdaad belangrijk dat je minstens een billijke vergoeding krijgt voor de gemaakte kosten, naast een degelijke overnachting en maaltijd door de dag. Hoe je dat regelt moet ieder voor zich uitmaken. Zolang het initiatief maar van de organisatie komt. Ik vind het ergerlijk als je daar moet om vragen want meestal neem je ook deel aan een tentoonstelling 'op uitnodiging'. Er zijn natuurlijk uitzonderingen die zichzelf uitnodigen maar dat terzijde.

Als organisator waardeer ik het ook als men geen extra kosten aanrekent omwille van de 'gemaakte kosten om de baan te bouwen'. Ik ga er ook van uit dat we dit allemaal doen als hobby in onze vrije tijd en dat het voor ons geen broodwinning is. De meeste mensen verstaan dit wel. En soms moet je dan in discussie gaan als je exubirante kosten voorgeschoteld krijgt, maar met een degelijke onderbouwing vind je meestal wel een gulden middenweg.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Martin Welberg

Blijf dat altijd een boeiende discussie vinden. Uit principe betalen wij als OntraXS! geen extra vergoedingen voor bouwwerkzaamheden of zogenaamde slijtage, je mag aan de ene kant blij zijn dat je je eigen of club project 3 dagen kunt tentoonstellen voor een groot publiek. Daarmee je club promotend is er een goede mogelijkheid dat je nieuwe leden binnenharkt. Daarnaast wordt je dan 3 dagen in de watten gelegd, voorzien van maaltijden, lunches en overnachtingen. Nu is dat niet bij iedere show het geval maar bij de meeste zitten er voor de deelnemers wel de hotelkamers bij in. Wij vinden een vergoeding voor de gemaakte kosten, dwz het transport meer dan genoeg. Als daar dan een camion voor gehuurd moet worden dan is dat maar zo.
Het is wat een vicieuze cirkel, hoe meer de banen kosten hoe minder er komen staan, des te minder interessant wordt het voor de bezoeker waardoor de aantallen weer dalen etc etc. Het organiseren van een show kost al klauwen vol met geld.

Het is en blijft wel een hobby. Kan me geen amateur voetbal club voor de geest halen waar je een vergoeding voor je uitwedstrijden krijgt. Laat staan dat de jaarlijkse contributie zo weinig is als bij een modelspoorvereniging.

rgp

Martin

Mooi betoog en juist op 1 punt na: als je 250 km van de expo woont, ga je op die expo geen nieuwe leden halen.
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Boemeltrein

Inderdaad Roland, op 250 km is de kans klein dat men daar nieuwe leden werft maar ik dacht dat op een expo staan de grootste en beste betaling is dat men zijn project met fierheid kan laten aanschouwen door en Jan en klein pierreke die daar een groot genoegen en plezier in vindt en dat dan bij menig exposant het hart met blijheid vervult. Een passionele hobby is nu éénmaal een eindeloze investering maar het houdt je wel gezond en das leuker dan bij de dokter zitten, nietwaar?
Vivez le jour, Dormez la nuit, Voyagez en Wagons-Lits.
You can't buy happiness but you can buy model trains and that's pretty close.

Metpetergaathetbeter

In Genk vonden wij wel geinteresseerde GenTenaren..... to ook al 160 km. In principe kan dat ook in Dortmund of Gangelt ook......waar men vaak ook van heinde en ver komt bezoeken

anne w

Het probleem zal ook zijn dat de hobby, net als andere technische hobby's, niet erg populair meer is/zijn in onze landen. Dat is in Duitsland anders, de MSG/Den Bosch was recent op Faszination Modellbau in Friedrichshafen met haar kompakte Spoor 0 baan (past in een 3500 KG vrachtwagentje), in 3 dagen waren daar 50.000 bezoekers. De dichtstbijzijnde steden, Stuttgart en München zijn toch zo'n 200 km weg en Friedrichshafen ligt aan de Bodensee, dus weinig bezoekers uit het zuiden.

Wij hebben als vereniging in de statuten staan dat wij graag naar tentoonstellingen gaan, maar dat daarvoor geen "contributie" gebruikt mag worden, dus wij brengen de te maken kosten in rekening, waarbij er een kleine post onvoorzien/verenigingsbijdrage is.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, waarvan 4 ESU,  (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28/27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.

Ronald

Citaat van: anne w op 04 december 2025, 09:13:28 AMHet probleem zal ook zijn dat de hobby, net als andere technische hobby's, niet erg populair meer is/zijn in onze landen. Dat is in Duitsland anders,

Waar haal je het vandaan....... je vergeet gemakshalve dat Duitsland een pietsie groter is dan Nederland.

Citaat van: anne w op 04 december 2025, 09:13:28 AM..met haar kompakte Spoor 0 baan (past in een 3500 KG vrachtwagentje),

En dat kost voor een organisatie veel geld... jou "vrachtwagentje" moet voor zeker een dag of 5 a 6 gehuurd worden en dan moet ook nog de halve vereniging mee inclusief overnachtingen en maaltijden. Ga er maar aan staan als organisatie.

SirGresley

Ik heb toch verschillende klanten aan de verkoopstand van de club gehad die terug met de modelspoorhobby gingen beginnen en dat waren er ook -50 jaar.
En het is ook Euromodelbouw en Lego is ook modelbouw.
Ook heb ik van verschillende gehoord dat het lunchpakket minder was en het restaurant meer een frituur/broodjesbar was.
En de uitbating van de toiletten was ook door Dipro en dat vond de meerderheid ook slecht.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Klaas Zondervan

Citaat van: SirGresley op 04 december 2025, 19:56:26 PMEn de uitbating van de toiletten was ook door Dipro en dat vond de meerderheid ook slecht.
Bedoel je daarmee dat je voor een toiletbezoek moest betalen?

Herwig

naar verluidt totaal gratis én tot-en-met vies

Ronald

Citaat van: Klaas Zondervan op 04 december 2025, 20:54:37 PM
Citaat van: SirGresley op 04 december 2025, 19:56:26 PMEn de uitbating van de toiletten was ook door Dipro en dat vond de meerderheid ook slecht.
Bedoel je daarmee dat je voor een toiletbezoek moest betalen?

Moest eerder onder de Hoesseltse ook al hoor ;)

Martin Welberg

Citaat van: rgp op 03 december 2025, 17:16:36 PMMartin

Mooi betoog en juist op 1 punt na: als je 250 km van de expo woont, ga je op die expo geen nieuwe leden halen.

Ik zou het niet kunnen meten maar met de hoeveelheid Belgische bezoekers op OntraXS! kan ik me goed voorstellen dat het Spoor daar toch ook wat geïnteresseerden zou kunnen oppikken.