Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N

Gestart door RobVille, 12 juli 2022, 19:28:10 PM

Tothebeach

Recht toe, recht aan gaat ook strak hoor!
Ik kan me de basisbakken van Court du Bouton en basis van Cornfield Junction nog herinneren. Zwaar degelijk, maar ook strak afgewerkt. Net als deze, mooi werk!

Groet,
Michel

RobVille

#31
Dank je.

Op zich is er nog weinig te zien, een kale tafel met wat railtjes ....... De tekening is nu basaal uitgewerkt op de modelbaan. Deze basis is voor mij belangrijk omdat deze in feite de contouren van het landschap gaat bepalen. Ook de tracés worden provisorisch gelegd.


Voorkant.

Het verloop van de rivierbedding is nu definitief. Het dubbelspoor volgt de lijnen van deze rivier. Dit spoor komt vanuit de tunnel rechtsboven op de foto. Aan de rechterkant zien jullie een tweetal "betonnen" bakken. Tussen beide bakken komt een brug. Deze enkelsporige lijn gaat dan verder over de rivier en het dubbelspoor. De tunnelingang is het begin van een koker, waarop de basis voor een rotslandschap wordt gevormd. De "betonnen" bakken, 55 mm hoog, maken uiteindelijk deel uit van het landschap en worden geïntegreerd in het landschap waardoor ze minder kolossaal lijken.


Achterkant.





Voor de andere poot van de modelbaan ben ik nu een plan aan het uitwerken. Een spoorlijn door een klein stadje met lokale activiteiten. Hier geen station, hooguit een zijspoor naar een lokaal bedrijf.



Omdat ik met lange treinen wil rijden, heb ik weinig zin in stoptreinen. De hele modelbaan telt dan ook maar vijf wissels, waarvan twee verborgen. Door mijn keuze van dit type modelbaan, leg ik minder de nadruk op super, realistische weergave van objecten. De "Champions League" kwaliteit is voor mij mijlen ver weg  ;)

Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

DFS


Ronald


RobVille

Hout is en blijft voor mij het ideale materiaal voor een stevige basis voor de opbouw van mijn modelbaan.



Op de foto is de ondersteunende constructie te zien voor een waterval met een riviertje. Boven de koker komt een kloof in het rotslandschap. Onder de spoorbrug komt een klein meertje, dat uitmondt in een bredere
rivier verderop.



Uiteindelijk komt het landschap in de boog er als volgt uit te zien. 



De bedoeling is om een ruime, dalende spoorlijn met een verval van een cm per meter te creëren, die uiteindelijk in een dal uitkomt.

Het landschap wordt verder vorm gegeven door het plaatsen van styrodur platen tussen de houtconstructies.

Rob

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

RobVille

Weet je, Gerolf, op beurzen kom ik vaak prachtige modelbanen tegen die nogal wankel en krakkemikkig in elkaar zitten. Vaak denk je dan dat ze een volgende verhuizing niet meer overleven. Voor mij moet de basis goed zijn. Mijn vorige modelbaan heeft menige verhuizing overleefd. Niet alleen aan de houtconstructie besteed ik veel aandacht maar ook aan zaken als voeding, electronica, ICT. Tja, de afwerking is een ander verhaal ...

Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Herwig

   Erg chic. Als 'k dit zo allemaal bekijk, hoop 'k wel, van harte, dat u en de uwen nooit problemen krijgen met spieren & pezen.
   Het ziet er oerdegelijk en nauwkeurig uit, maar wat wéégt dat ?    Gewicht van een bak en totaal gewicht van de baan ?
   En moet er ook gezeuld worden op/af een trap ?   Lijkt me een serieuze verhuiskarwei.

RobVille

Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

Kautenbach

Lekker bezig Rob, houtje van de straat ;D

Die steiger, die kennik ergens van,

en je onderschat je eigen kwaliteiten hoor, ik zou je baan enigszins verplaatsbaar houden... ;)

Vooral doorbouwen, je maakt mooi meters

Herwig

#40
            Die jonge kerels toch ....

            http://4.bp.blogspot.com/-DW27qWTl6hM/ThWrHs2-TTI/AAAAAAAABEE/QOnVcj9EEwI/s1600/11.07.05+-+het+eilandje+014.JPG ( foto Felix )

evan

Citaat van: RobVille op 21 januari 2023, 12:10:06 PM


;D

Dat komt me bekend voor.  Vorig jaar ook met een stelling een baan geleverd, maar wel met een grote trap aan gebouwd.
Ondertussen hebben we qua leveringen al vanalles gezien met banen.  Heftruck, verhuislift, stelling, enz...


Bouw maar lekker gezellig door Rob ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

SuSke

Inderdaad, gewoon door bouwen.

Problemen met verhuizen moeten maar opgelost worden als ze zich stellen (een politiek statement ??  ::) ::))
En zeker, liever degelijk en wat sleuren dan kramiek en elke keer een boel herstellen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

RobVille

Juist!

Toen ik een foto plaatste in mijn andere topic, kreeg ik het idee om de elementen met de pijpleidingen te gebruiken als een vakwerkbrug.



Het is echt moeilijk om geschikte, Amerikaanse bruggen te vinden voor mijn modelbaan. Zit niet te wachten op gedoe met import. Eigenlijk heb ik hier maar een geschikte leverancier, die echter niet alle Amerikaanse merken voert. Toen bedacht ik me, wanneer ik nu deze brug omkeer, dan heb ik een vlak oppervlak waar de rails precies op passen. Het enig dat de machinist ziet zijn de bielzen met de rails. Op video's met Amerikaanse vrachttreinen zie je vaak dit soort smalle bruggen. Ga eens testen!

Rob
Cornfield Junction / Boulder Crossing
Bypass Junction

erwin9

Hey Rob,
Heb je al eens gekeken bij Hack Brucken ?  Die hebben wel erg mooie exemplaren in veel schalen. Ook in N.

Groetjes,
Erwin
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  20 & 21 april 2024 t'Bauhuis Sint-Niklaas