Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)

Gestart door Robrecht, 10 oktober 2018, 15:52:07 PM

Robrecht

Citaat van: Dirkh op 19 december 2018, 10:02:11 AM
dcc++ werkt niet met lopllper. Je zal moeten gebruik maken van rocrail of jmri.
Ik had al een vermoeden. Jammer want ik vind de gebruikers interface van Koploper wel overzichtelijker, én de b-models handleiding voor seinen wordt enkel uitgelegd voor Koploper.
JMRI is ook leuk, maar de aparte venstertjes zijn vervelend als je nog andere programma's tegelijk draait en af en toe een handleiding wil nalezen.

De b-models seinen met b-models seindecoder lijken te werken met JMRI. Het is te zeggen:
- Ik heb een configuratie voor 2 keer A1 (seinen met 5 lampen).
- Ik heb de decoder functiekeuze op 0 ingesteld (dus via adres 1 tijdens programmeermodus).
- In JMRI heb ik een seinmast toegevoegd die gebruik maakt van 3 uitgangen (telkens een DCC++ wissel toegevoegd per uitgang), en dan ingesteld of voor een bepaald seinbeeld de uitgang open of toe (wissel: rechtdoor of afbuigend) moet gezet worden.
- De eerste keer dat ik dan de standen af ging dacht ik dat ze correct gingen oplichten, maar er blijkt toch nog iets mis (groen-geel hor/groen-geel ver (adres 3) waren ook gewoon rood-wit en dubbel geel (adres 2) en het omzetten van adres 3 had geen effect meer).

- Volgens de handleiding versta ik dat adres 9 een decoder kan zijn met dan 10, 11 en 12 de adressen voor het bepalen van het seinbeeld (voor het eerste sein).
In JMRI moest ik de adressen 8,9 en 10 gebruiken om via 8 rood/groen te kunnen tonen, adres 10 reageert dan niet.

Ik heb het gevoel dat ik ergens iets mis doe.

Ik heb ook al gehad dat het sein snel na elkaar 2 beelden wilde tonen en dan zelf over gaat naar geel (snel) knipperend.

Alle hulp welkom uiteraard :)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...