Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Brussel Schuman

Gestart door Robrecht, 26 oktober 2023, 12:51:34 PM

Robrecht

Hoi allemaal,

Bij een nieuw begin hoort een nieuw draadje.
Ik zette als (her)beginner een tijd geleden al wat stappen (zie Project H0).
Een ander klein mini bouwsel volgde nog tussendoor, en ga me nu wagen aan een volwaardige baan.
Hiermee bedoel ik een volledige 'cirkel' rondom een kleine kamer (bureau). Er zijn wel wat uitdagingen om het project uit te werken zoals het al enkele jaren in mijn hoofd zit. Maar dat maakt het hopelijk net leuk :)

De baan zal geïnspireerd zijn op het station, en de omgeving, van Brussel Schuman. Verwacht zeker geen exacte kopie in 1/87.
Ik zoek nog naar een leuke naam voor het station, alle suggesties zijn uiteraard welkom :)

Voor de sporen werk ik met Tillig materiaal, houten en betonnen biels.
Als centrale koos ik voor DCC-EX via Arduino en een motorshield.
De wisselmotors zijn MP5 van MTB.

N.B.: Sinds ik nog op het forum actief was zijn er een aantal zaken veranderd heb ik gemerkt. Sommige mensen vinden het vervelend van in draadjes korte reacties te zien zoals 'mooi gemaakt', of 'je kan beter zus of zo'...
Als 'leek' vind ik persoonlijk het net handig als mensen tips, opmerkingen of bedenkingen posten. Het is voor mij leerrijk om van 'gevorderden' feedback te krijgen.


FASE 1

Ik ben al een tijdje bezig met de eerste fase, deze omvat 3 delen:
- bak met 4 wissels
- bak met de 'grote' zichtbare boog
- bak met grootste deel van het station


Een deel van de houten onderdelen heb ik op maat laten zagen om de basis zo nauwkeurig mogelijk te krijgen.
De rest ben ik stelselmatig zelf aan het opmeten en zagen.

Eens de basis klaar is zal ik me (opnieuw) verdiepen in de elektronica.
Ik heb momenteel het volgende in gedachten:

- 1 integrale voeding 'gesplitst' met regelbare bucksteppers
- Ringleiding DCC signaal (A) (blauw - 1,5mm² soepele draad)
- Ringleiding DCC signaal (B) (wit - 1,5mm² soepele draad)
- Rail feeders DCC signaal (A) (blauw - 0,20mm² soepele draad)
- Rail feeders DCC signaal (B) (wit - 0,20mm² soepele draad)
- Puntstuk polarisatie (grijs - 0,20mm² soepele draad)
- Ringleiding DC 12V voor wisselmotors (+) (rood - 1,5mm² soepele draad)
- Ringleiding DC 12V voor wisselmotors (-) (bruin - 1,5mm² soepele draad)



H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

RoDY

Dag Robrecht,

Ik kijk alvast uit naar je bouwsels !

Ik ben zelf ooit begonnen aan dit station in HO maar ben tot de conclusie gekomen dat mijn beschikbare ruimte te klein was voor een 1/1 recreatie. Ik heb misschien wel wat bruikbare info voor jouw. Misschien zelfs nog bruikbaar materiaal voor het ondergronds station. Ik stuur je een pm.

Grtjs, Robbe

Robrecht

Hoi RoDy, fijn dat je informatie wil delen!
Een 1/1 recreatie zal het hier helaas ook niet worden. Of ik het ondergrondse deel er aan toevoeg weet ik nog niet. De spoorlijn zal hier door een reeks open ikea kasten gaan. Daar was ik alvast van plan een tunnel in te richten. :)
Ik kijk uit naar je e-mail.

H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Robrecht

Gisteren alle poten maar voorzien van zachte kussentjes om te vermijden dat er krassen komen bij het verschuiven van de modules ofzo.
Ook de achterkanten kregen een zachte strook en wat extra hout om de voorziene ruimte tot de muren te behouden. Nu ben ik zeker dat alles op z'n plek zal staan zoals het werd uitgemeten :)



De eerste kabelgoten werden gemonteerd. Deze zijn 25mm breed en 30mm hoog.
Deze 'geventileerde' goten (of breekgoten) zag ik op verschillende banen terugkomen en leken me wel handig om alles wat netjes te houden.

H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Robrecht

Vandaag deed ik met de zoon een uitstapje naar het diepere Limburg om eens te gaan kijken bij RUNE in zijn atelier.
Ik zeg atelier want het is écht een kunstenaar ;)
De tips ga ik zeker onthouden en proberen toe te passen naarmate het hier wat vordert.
De zoon was nadien blijkbaar echt onder de indruk van de bomen en de locs. De wafels van de vrouw des huizes zijn dan weer iets wat hij zeker zal onthouden :D

Er was een bekende treinshop in de buurt, ik was er al een tijdje niet meer geweest, en dus kon een bezoekje niet ontbreken. Had het van de zoon afgehangen was m'n rekening nu leeg. ::)
Ik heb het gehouden op enkele sheets styreen van Evergreen. Rune had me wat dingetjes laten zien en het materiaal sprak me aan om eens wat te prutsen met die sheets. Ze hadden enkel stoeptegels en grotere tegels op voorraad, maar ik ga zeker nog eens in het Evergreen gamma neuzen voor andere patronen.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Robrecht

#5
Af en toe gebeurt hier wel wat.


Wat proefjes om te bepalen hoe ik bestrating ga aanpakken. Dat klei-achtig spul uit moeders kast was al wat oud dus moeilijk dun te smeren, en bij het drogen natuurlijk barsten die je zelfs in België niet zou vinden op de baan :-D


Stone-effect paste eens testen op schuurpapier en kartonnen muur.


Geen idee of het gaat blijven :-D


Prototype van een brug. Maatwerk met een laserprinter. Alhoewel het past misschien toch nog een versie uitwerken...


Qua draagkracht zit het wel goed :-p

H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Stieven76

De test met het schuurpapier lijkt me toch goed gelukt.

Robrecht

Citaat van: Stieven76 op 30 november 2023, 09:40:58 AMDe test met het schuurpapier lijkt me toch goed gelukt.
Dat is 'geverfd' met Himalaya Stone van Marabu. Werkt wel leuk. De brug heb ik daar ook een dunne laag van gegeven.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Robrecht



Ledjes testen van op de beurs :)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Robrecht

Wachten op wat onderdelen beletten me nog om te beginnen aan het leggen van de rails.
Maar de tijd geraakt wel wat gevuld door nog wat 'nieuwe' materialen te gebruiken, in bruikleen van m'n tante :-D

De pasta die ik van haar kreeg is veel grover en grijzer uit de pot dan de 'Himalaya Stone' die ik eerder probeerde.


In deze proefjes nu wat skatepark dingen willen proberen. Nu ik de hardere structuur zag misschien niet het beste onderwerp om de pasta bij te gebruiken.
Ik zag mezelf al op m'n gezicht belanden in een poging van de helling af te rijden...


Het onderste stukje straat is met een pasta gelegd die een hele fijne korrel heeft. Werkt super leuk en barst niet na het drogen (voorlopig).


Als alles droog is kan je het perfect schuren met schuurpapier en nog extra kleur aanbrengen.


Hij durft precies toch niet goed...

H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...