Hoi allemaal!
Ik ben, zoals sommige al weten, een (her)beginner met modelbouw. Mijn interesse voor elektronica en automatisatie in combinatie met mijn liefde voor treinen lijkt me de formule voor een ideale hobby
Mijn plan:
- Het ontwerpen en bouwen van een digitale H0 baan bestuurt via DCC++ (DCCpp) met behulp van Arduino en allerlei componenten.
- Ik ga niet echt binnen 1 tijdperk werken, ik zie graag treinen rijden zoals ik ze de afgelopen 31 jaar zelf kon bewonderen. Zo herinner ik mij nog de diesel reeksen van in mijn jeugd, ze reden ons naar plaatsen zoals de Antwerpse dierentuin en de Belgische kust. Alle materieel dat volgde zag ik wel eens passeren tijdens mijn studentenjaren. Elke week met de trein naar Brussel, en later ook Mechelen. Het was steeds een heel avontuur.
- Vermoedelijk zal mijn baan ook bovenleiding krijgen aangezien er toch wel wat elektrische locs zullen rijden.
- Voorlopig is er nog geen naam, ik ben er ook nog niet uit waarop ik de baan zal baseren. Het station van Diest, Leuven, Mechelen of In de trend van Brussel beschouw ik als opties, al weet ik niet of alles haalbaar is op de gekozen schaal (H0).
Ik ben begonnen met een kort stuk dubbelspoor en enkele wissels. Zo kon ik al enkele dingen uitproberen zoals het inkorten van wissels om een hartafstand van 4,8mm te bekomen, basis elektronica,...
Op het moment heb ik de nodige rails om een kleine ovaal/cirkel te gaan bouwen. Daarop zullen verschillende methodes voor bezetmelding getest worden.
Vermoedelijk zal dit gepaard gaan met vallen en opstaan, bijleren door het maken van fouten (ik ben ook 'maar' programmeur van beroep en hardware is niet altijd mijn beste vriend).
In dit draadje zal ik de verschillende stappen posten zodat iedereen wie wil kan volgen. Feedback is natuurlijk altijd welkom, ik kan er alleen maar van bijleren
Er waren al enkele eerdere draadjes waar ik keuzes maakte, en om hulp vroeg, ter volledigheid link ik deze hier nog even:
-
Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)-
Help: Eerste keer met DCC++Mijn test opstelling heeft ondertussen ballast gekregen. Ik koos voor licht grijs (met het idee dat de lijm het donkerder zou maken) van 'Woodland scenics'. Ben nog niet helemaal tevreden over het resultaat, het lijkt me te licht. Oordeel vooral zelf: