Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Modelspoor beginners (waren we ooit allen!) => Topic gestart door: BrainFeeder op 10 oktober 2018, 15:52:07 pm

Titel: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 10 oktober 2018, 15:52:07 pm
Hoi iedereen,

Ik ben al redelijk wat aan het opzoeken geweest over de verschillende sporen enzo. Ik heb nu ook de demo versie van AnyRail zodat ik wat kan proberen met verschillende merken.
Uit het forum blijkt dat de meeste merken wel goed zijn. Zelf twijfel ik nog tussen Peco Streamline (code 83) en Tillig Elite (code 83). Tillig heeft wel een hoop slanke wissels en nog wat buigbare exemplaren wat me interessant lijkt. Echter lijkt de standaard hartafstand van Peco (50mm) me beter. Ik weet dat ik Tillig wissels zou kunnen inkorten, maar dan ben ik niets met het plan op AnyRail?

Weet iemand of er een manier is om in AnyRail wissels in te korten zodat ik met Tillig een hartafstand kan hanteren van 50mm?

Indien niet zou ik misschien toch weer eerder Peco rails kiezen, maar ik had graag 'zachte' wissels (de standaard van 15° heb ik altijd lelijk gevonden als er een trein met langere wagens over ging). Zijn de Peco Streamline beter qua 'zachtheid' bij het uitdraaien en nog vergelijkbaar met Tillig?

Links naar filmpjes waarop een trein over een Peco of Tillig wisselstraat gaat zijn enorm welkom, zelf vond ik er niet zoveel op Youtube ...

Verder moet ik nog een manier kiezen om de baan aan te sturen. Ik heb al gekozen voor 2-rail DC en heb enkele DCC locs tweedehands op de kop getikt. In feite wil ik graag met Arduino / Raspberry Pi aan de slag. Iemand een idee wat de basis vereisten zijn hiervoor? In het begin ga ik gewoon een dubbele ovaal bouwen met her en der een wissel.
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 10 oktober 2018, 15:57:49 pm
In de toekomst ga ik mij er ook aan wagen, misschien de combinatie van de 2, je paradestuk en zichtbare delen Tillig, je opstelsporen,enz Peco,ik denk het alvast zo te doen  :-\
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 10 oktober 2018, 16:14:22 pm
Net even de plaatjes bekeken van amsac. Mooie baan en wat een prachtige treinen rijden er :)

Ja, ik had inderdaad ook al aan een combinatie gedacht. Maar het probleem dat ik niet deftig het Tillig gedeelte kan tekenen in AnyRail blijft dan, tenzij iemand met een oplossing komt..

Nog een extra vraagje: Vallen de M6 rijtuigen onder de C voor NEM 112 tabel? Dan moet ik voor binnenste rail altijd een straal van 800mm aanhouden om de 50mm te kunnen blijven houden in bochten. Is dat niet wat overdreven om een spiraal te hebben naar het schaduw station met dergelijke straal? (ik Gok dat die rijtuigen de langste zijn die ik op mijn baan ga willen, tenzij de B-Cargo met groene overkapping nog langer is?)
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: philippe_007 op 10 oktober 2018, 16:18:55 pm
Robrecht,

ik heb destijds ook voor de keuze gestaan, Tillig of Peco code 83. In houten uiteindelijk met een verkoper (die de 2 had ) staan spreken en deze wist mij te zeggen dat de betrouwbaarheid (lees stroom afgifte aan de loc) met de peco's beter is dan Tillig.
Reden is het materiaal, als de Peco's oxideren, dan blijven deze geleidend, wat met Tillig niet het geval is. Of het juist is of niet, geen idee. Ik moet na de treinen niet hebben gereden toch ook kuisen :-)
Maar de grootste reden dat ik de Peco's heb gekocht was dat ze bij Hattons (UK) (toen met de £ - € wissel) veel goedkoper waren dan de Tillig. Dacht 14€ voor een wissel...

Ik ben ven de Peco's heel tevreden.

ivm Arduine op de baan, zoek eens naar DCC PlusPlus (oa hier https://www.youtube.com/watch?v=8cBQoI1NfHI en https://github.com/DccPlusPlus/BaseStation/wiki )
dan kan je met behulp van een arduino voor enkele euro's een DCC centrale maken om met de computer de besturen JMRI ondersteunt dit ook.

ivm met deftig tekenen met anyrail, je gaat toch gebruik maken van flex-rails veronderstel ik? Dan is het toch niet zo belangrijk dat het 100% juist is.
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: SuSke op 10 oktober 2018, 19:34:25 pm
Goed, hier een Tillig-fan. Ze zijn misschien iets duurder dan Peco, maar de wissels geven voor mij de doorslag.
De zelfbouwpakketten zijn best eenvoudig in elkaar te zetten, en wissels aanpassen om aan die hartafstand van 50mm te krijgen, geen probleem. Bij MTD op Vaerwegh Dok wordt gereden met 48mm en de overloopwissels zijn ook aangepast.
Zelf op het thuisbaantje (Den Overslag) de boogwissels zelfs aangepast om het geheel compacter te krijgen.
Is best te doen.
De flexrails van Tillig zijn 200% soepeler dan die van Peco, wat zijn voor- en nadelen heeft. Voordeel is dat de bochten makkelijker te leggen zijn, de rail speelt niet tegen. Nadeel is dat een stukje recht leggen ook niet eenvoudig is en daar moet je tegen een lat werken.

Hou er rekening mee dat in een tekenprogramma altijd wel ergens een kleine afwijking kan zitten.
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: Gerolf op 10 oktober 2018, 20:44:07 pm
Ik ben ook fan van Tillig, vroeger van Roco Streamline. Beide zijn leuk om van flexibels zelf wissels te bouwen  ::)
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: Klaas Zondervan op 10 oktober 2018, 23:07:40 pm
Ik gebruik standaard Peco code 75, en dat is voornamelijk vanwege de lage spoorstaven die ik natuurlijker vind uitzien.
Bij code 83 van Peco moet je er op bedacht zijn dat de dwarsliggerindeling eerder Amerikaans dan Europees is.
Wat de spoorafstand betreft, de 50 mm kan je nog handhaven tot 700 mm boogstraal. Ga je kleiner dan passen lange rijtuigen niet meer langs elkaar.  Dan moet je noodgedwongen de afstand vergroten. Ik heb op mijn huidige baan in aanbouw een dubbelspoor met boogstralen van 500 en 560 mm, dus 60 mm hartafstand.
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 11 oktober 2018, 09:48:38 am
Ik had al gemerkt op het forum dat er zowel voor als tegenstanders zijn van Peco en Tillig.

Het argument dat Tillig rails na oxydatie minder goed contact geven heb ik nogal gelezen, maar daar kwam toen antwoord op dat ze tegenwoordig beter materiaal gebruiken. Klopt dat?

Iemand een idee wat de exacte standaard hartafstand is van Tillig rails eigenlijk? Ik las ergens 59mm. Toch al gouw een centimeter meer dan Peco lijkt me.

leuk om van flexibels zelf wissels te bouwen
Wat voor materiaal heb je hiervoor nodig? Ik ben een (her)beginner dus ik ga dat eerst eens moeten proberen denk ik :D

ivm met deftig tekenen met anyrail, je gaat toch gebruik maken van flex-rails veronderstel ik? Dan is het toch niet zo belangrijk dat het 100% juist is.
Ja, ik had niet gehoopt op 100% accuraat, maar het zou zonde zijn moest ik bij het bouwen merken dat mijn ondergrond te klein is voor een redelijke boog van 180°  :)
Bedankt voor de filmpjes over DCC++, heb ze alvast bekeken, ziet er leuk uit.

Ik ben ven de Peco's heel tevreden.
Misschien moet ik van elk eens een flex en een wissel bestellen :p Het zal vooral op smaak aankomen uiteindelijk denk ik dan?

Wat de spoorafstand betreft, de 50 mm kan je nog handhaven tot 700 mm boogstraal. Ga je kleiner dan passen lange rijtuigen niet meer langs elkaar.  Dan moet je noodgedwongen de afstand vergroten.
Oké, dus voor de boog begint moet de hartafstand al groter bij een kleinere boogstraal, hoe wordt dit meestal opgelost om 'natuurlijk' te lijken? Een tunnelingang voor telkens 1 enkel spoor? Of de hartafstand pas aanpassen in het niet zichtbare deel? Bij het laatste raak je weer wat modelbouw ruimte kwijt lijkt me?

Bedankt alvast voor de nuttige antwoorden, leuk dat er zowel Peco als Tillig fans bestaan, het maakt kiezen er wel niet makkelijker op :D
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: OlivierV op 11 oktober 2018, 11:14:49 am
In de toekomst ga ik mij er ook aan wagen, misschien de combinatie van de 2, je paradestuk en zichtbare delen Tillig, je opstelsporen,enz Peco,ik denk het alvast zo te doen  :-\
Verstandige keuze!

@ Brainfeeder => Deze keuze zou ik ook aanraden, zelf maak ik hier ook dankbaar gebruik van.

Naar je andere bedenkingen ivm hartafstand van de sporen.
Ikzelf leg mijn sporen in het zicht (Tillig) op 4,8cm hart-op-hart van mekaar (zeker op een doorlopende hoofdlijn), in het station is dat conform de realiteit 5-5,2cm die ik hanteer. Liggen er overloopwissels in de hoofdlijn dan pas ik ze aan, want de standaard hartafstand van 6,4  is niet echt mooi te noemen.

Opstelsporen gebruik ik voor de wissels Peco code 100 in elektro- en insulfrog variant, maar nu bestaat er iets nieuws waarvan de naam me ontglipt (universeel voor beide). Dit wegens hun hoge betrouwbaarheid en doordat het code 100 is kan je als je eens een goedkoop lot flexrails van eender welk merk in code 100 kan aanschaffen je het hier probleemloos tussen gooien, in de opstelsporen geneert het toch niet.

Bij overgang van zichtbaar naar schaduwstation kan je de hartafstand vergroten om kortere bochten te kunnen nemen (anders kan je ze al evengoed in het zicht leggen). Hier ga ik van 4,8 altijd naar 6 of 6,2 zodat ik met rijtuigen op schaal perfect bochten van 48 en 54cm kan hanteren. Hier kan alles probleemloos door.

Andere optie is in het zicht Peco code 75 te gebruiken, dit is ook heel mooi, zeker wanneer je de wissel ombouwt met verende tongen (hier komt nog wel eens een artikeltje van in een of ander bekend boekje).

Peco code 83 is niet echt een optie, daar er Amerikaans bielzenprofiel gebruikt wordt, niet erg bruikbaar voor een baan op het Europese vasteland. Code 75 en 100 zijn wel Europees bielzenprofiel.

Oxidatie van Tillig sporen. Sporen van Tillig zijn standaard gebruineerd, dat rijdt basis gezien al goed van zichzelf. Nu vanaf dat je deze ingebed hebt moet je daar toch eens over met een railgom, dit door het achtergebleven lijmresidu waar je treinen niet echt kunnen over rijden. Nadien worden die niet vuiler dan andere sporen.
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: philippe_007 op 11 oktober 2018, 12:29:15 pm

Ik ben ven de Peco's heel tevreden.
Misschien moet ik van elk eens een flex en een wissel bestellen :p Het zal vooral op smaak aankomen uiteindelijk denk ik dan?


Gewoon naar een winkel gaan waar ze de 2 verkopen :-) kan je ze daar naast elkaar leggen...

PS ik heb code 75 en niet 83, was even mis.

Mag ik vragen waarom je code 83 zou nemen ?
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: Ronald op 11 oktober 2018, 12:49:01 pm
Peco 83 is eigenlijk bedoeld voor de Amerikaanse rijders vanwege de bielsindeling en bouw. Natuurlijk kan een Europese rijder hier ook gebruik van maken maar die is beter bediend met het code 75 programma. Wat er overigens zeer goed uit ziet.

Ik zou als ik beginnen moest van beide idd een wissel en een flex kopen om te zien wat mij het beste zou bevallen. Inmiddels als wat meer ervaren bouwer geef ik sterk de voorkeur aan Peco vanwege zijn robuustheid, betrouwbaarheid en bijbehorende nette prijs. En da geldt voor zowel code 75, 83 als wel het code 100.
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: Herwig op 11 oktober 2018, 13:04:47 pm
De/het  'continentale'  Peco-code75 (1.9mm hoog)  geeft netto aan de binnenzijde van de rail minstens evenveel wielflens-ruimte in de hoogte, als de Roco-code83 ( 2.1mm hoog) .   Dit door een ander  'design'  van de H0-spoorbevestigingen.

[   Weinert heeft, naar verluidt, dezelfde Peco-code75 rails.  Hoe hoog de H0-railbevestiging bij Weinert is, (nog) geen idee.
    Misschien heeft iemand dit reeds uitgevist (?) ]

[   UNIfrog heeft Peco tot nader order alleen nog maar   -deels-    bij de Britse Bullhead-code75  plus bij het Amerikaanse code83.
     Beide met een eigen, specifieke bielsen-afstand en -formaat ]
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 11 oktober 2018, 14:36:59 pm
Mag ik vragen waarom je code 83 zou nemen ?
Misschien heb ik wat teveel op Engelstalige fora zitten snuizen?  :o  Ik ging er ook van uit dat je met code 75 sneller problemen zou hebben dat de wielen de bielsen zouden raken.

In de toekomst ga ik mij er ook aan wagen, misschien de combinatie van de 2, je paradestuk en zichtbare delen Tillig, je opstelsporen,enz Peco,ik denk het alvast zo te doen  :-\
Verstandige keuze!

@ Brainfeeder => Deze keuze zou ik ook aanraden, zelf maak ik hier ook dankbaar gebruik van.

Naar je andere bedenkingen ivm hartafstand van de sporen.
Ikzelf leg mijn sporen in het zicht (Tillig) op 4,8cm hart-op-hart van mekaar (zeker op een doorlopende hoofdlijn), in het station is dat conform de realiteit 5-5,2cm die ik hanteer. Liggen er overloopwissels in de hoofdlijn dan pas ik ze aan, want de standaard hartafstand van 6,4  is niet echt mooi te noemen.
Ik denk dat ik inderdaad Peco alvast neem voor het schaduwstation. Geen te grote problemen met de kortste Peco wissels? Of toch eerder de uitgerekte versies nemen?
En 6,4 is mij inderdaad teveel.
Is in realiteit in alle stations de hartafstand groter? In Brussel viel me dat wel eens op, maar in Diest bijvoorbeeld niet, denk ik?
Enig idee wat de hartafstand moet zijn voor een perron tussen de sporen te passen? Aangezien je met 4,8cm hartafstand zit denk ik dat jij daar accurate cijfers van hebt  ;)
Bedankt voor de zeer nuttige info alvast!

De/het  'continentale'  Peco-code75 (1.9mm hoog)  geeft netto aan de binnenzijde van de rail minstens evenveel wielflens-ruimte in de hoogte, als de Roco-code83 ( 2.1mm hoog) .   Dit door een ander  'design'  van de H0-spoorbevestigingen.
Dus geen problemen met geen enkel rijtuig? Ook niet op Engelse wissels en dergelijke?

Allen bedankt al voor de hulp :) veel bruikbare stof gehad om over na te denken.
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 oktober 2018, 15:47:26 pm
Is in realiteit in alle stations de hartafstand groter? In Brussel viel me dat wel eens op, maar in Diest bijvoorbeeld niet, denk ik?
Enig idee wat de hartafstand moet zijn voor een perron tussen de sporen te passen?
In stations is de hartafstand niet altijd groter. Dat doen ze alleen als er seinen of andere palen tussen de sporen staan of als het personeel tussen de sporen moet lopen. Bij een perron: volgens NEM102 (https://morop.org/downloads/nem/de/nem102_d.pdf) is het profiel van vrije ruimte 48 mm breed. Dus de hartafstand wordt dan perronbreedte + 48 mm.
Citaat
Dus geen problemen met geen enkel rijtuig? Ook niet op Engelse wissels en dergelijke?
Als de flenzen voldoen aan NEM 310 (https://morop.org/downloads/nem/de/nem310_d.pdf), dus maximaal 1,2 mm hoog, dan rijdt het probleemloos over code 75.
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 11 oktober 2018, 16:11:10 pm
Dus de hartafstand wordt dan perronbreedte + 48 mm.
Is er in België een standaard breedte voor perrons tussen de sporen?


Ik ben ondertussen wat gaan zoeken op Hattons naar de beschikbare rails. Ik vind de Tillig met betonnen bielsen toch wel zeer realistisch.
- Ze vermelden er daar helaas niet bij of het code 75 is. Is dat hetzelfde als finescale? (sorry voor de beginnersvraag wellicht :p )
- Ze gebruiken daar ook schaal 00 ipv H0, dat is de Britse norm, maar maakt dat veel uit?

Verder vind ik maar 2 eenvoudige wissels met betonnen bielsen.
- Zijn die te verkrijgen?
- Of is dat in groot voorbeeld ook altijd met hout (tenzij op nieuwe hst lijn)?

Zijn er winkels in de buurt van Limburg waar ze zowel Peco als Tillig voldoende op voorraad hebben? Bij Olaerts onlangs geweest, daar zag ik enkel Peco en Roco liggen (de rest was met bedding).
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 oktober 2018, 16:52:50 pm
Is er in België een standaard breedte voor perrons tussen de sporen?
Voor België ken ik de regels niet, maar in Nederland geldt een minimale breedte voor perrons. Een enkelzijdig perron moet minstens 3 meter breed zijn, een dubbelzijdig perron minstens 6 meter. In model moet je vanwege de beschikbate ruimte soms een beetje sjoemelen. Dat kan omdat de perronlengte in model vaak korter is, dus het visueel effect blijft gelijk
Citaat
- Ze gebruiken daar ook schaal 00 ipv H0, dat is de Britse norm, maar maakt dat veel uit?
De schaal 00 is 1:76, dat is dus iets groter dan H0 maar het rijdt op dezelfde sporen. Vaak noemen ze de sporen 00/H0.
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: Herwig op 12 oktober 2018, 00:02:40 am
Iets van het Britse Peco eventueel aanschaffen bij bijvoorbeeld het Britse Hattons, lijkt me nog ergens logisch. Maar Duits Tillig-materiaal ? 
 

Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 12 oktober 2018, 08:59:17 am
Het Britse Peco eventueel aanschaffen bij het Britse Hattons,  lijkt me nog ergens logisch.      Maar Tillig-materiaal ?
Ja ik wou de prijzen van daar ook eens vergelijken met prijzen korter bij huis. Kijken is niet hetzelfde als kopen  ;)
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: Herwig op 12 oktober 2018, 09:12:22 am
Verzuchting:  wat zou het makkelijker zijn indien we modelspoortjes  'gewoon' en vlot in een nabije Vlaamse/Waalse-winkel konden aanschaffen.       In winkels met een ruime, continue voorraad en aanvaardbare prijszetting.
Maar het aanbod van de verschillende codes, systemen en merken, is werkelijk te uitgebreid en alles op stock houden ondoenbaar.
Maar dit is een neven-onderwerp dat hier reeds vroeger uitgebreid werd besproken.

Tillig Elite-  &  Roco Line- H0-rails  zijn    2.1 mm  hoog, d.w.z.  code 83.
Peco H0-Streamline                       is      1.9 mm  hoog, d.w.z.  code 75
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 12 oktober 2018, 09:24:40 am
Verzuchting:  wat zou het makkelijker zijn indien we modelspoortjes  'gewoon' en vlot in een nabije Vlaamse/Waalse-winkel konden aanschaffen.       In winkels met een ruime, continue voorraad en aanvaardbare prijszetting.
Maar het aanbod van de verschillende codes, systemen en merken, is werkelijk te uitgebreid en alles op stock houden ondoenbaar.
Maar dit is een neven-onderwerp dat hier reeds vroeger uitgebreid werd besproken.

Tillig Elite-  &  Roco Line- H0-rails  zijn    2.1 mm  hoog, d.w.z.  code 83.
Peco H0-Streamline                       is      1.9 mm  hoog, d.w.z.  code 75
Ja vraag en aanbod zeker...

En Peco H0-Streamline is toch ook in code 83 verkrijgbaar? Anders zijn er veel websites met foute informatie...
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: OlivierV op 12 oktober 2018, 10:03:03 am


En Peco H0-Streamline is toch ook in code 83 verkrijgbaar? Anders zijn er veel websites met foute informatie...
Ja maar dat is Amerikaans bielzenprofiel. Als je hoofdzakelijk Amerikaans rijdt maakt dat geen zier uit natuurlijk.

Peco heb je ook nog in code 100 streamline.

ivm je vraag ivm kortste peco wissels. Die zitten in het SetTrack gamma, die gebruik ik NIET, behalve dan de ST245 en ST244 (gebogen wissels met straal 50,5cm en 43cm binnenradius.
Voor de rest gebruik ik wel de kortste uit het streamline code 100 programma, die zijn 18,5cm lang dacht ik en hebben een wisselhoek van 12°, wat neerkomt op een straal van 60cm of ietsje meer. => Daar heb ik hoegenaamt nog nooi, maar dan ook nog nooit een probleem mee gehad qua betrouwbaarheid of materiaal dat er niet door kan.
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 12 oktober 2018, 10:28:39 am


En Peco H0-Streamline is toch ook in code 83 verkrijgbaar? Anders zijn er veel websites met foute informatie...
Ja maar dat is Amerikaans bielzenprofiel. Als je hoofdzakelijk Amerikaans rijdt maakt dat geen zier uit natuurlijk.

Ja ik ben wel overtuigd dat ik code 75 wil gaan gebruiken. Zolang als zowel Tillig H0 Elite en Peco H0 Streamline beide in code 75 verkrijgbaar zijn :p
Het antwoord van Herwig zorgde echter voor wat extra verwarring :)

In elk geval al leuk om horen dat Streamline wissels geen problemen geven, dan ga ik ze waarschijnlijk gebruiken voor het schaduwstation.
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: Ronald op 12 oktober 2018, 12:56:10 pm
Tillig Elite-  &  Roco Line- H0-rails  zijn    2.1 mm  hoog, d.w.z.  code 83.
Peco H0-Streamline                       is      1.9 mm  hoog, d.w.z.  code 75

Tillig is dus 83 ;) Maar 75 en 83 zijn met elkaar te gebruiken mits met aandacht gelegd.
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 12 oktober 2018, 15:45:21 pm
misschien een aantal modelspoorwinkels vragen een prijsvoorstel offerte) te doen als je het geheel zou bestellen
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: OlivierV op 12 oktober 2018, 16:21:43 pm
Bij Het spoor in Haasrode heeft met normaliter zowel wat Tillig als wat Peco in stock.

Moet je echt veel Peco in 1 keer hebben => ehattons.co.uk komt dan het voordeligste uit.
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 12 oktober 2018, 17:03:20 pm
Moet je echt veel Peco in 1 keer hebben => ehattons.co.uk komt dan het voordeligste uit.
dat wordt haasten met die brexit  ;D
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: Herwig op 13 oktober 2018, 08:23:52 am
Peco Streamline code75                      =   +/- 1.9 mm hoog     heeft voor de Flexible Track een   F   achter het artikelnummer.
idem                                                                                     heeft voor de wissels  een drie- of vier-cijferig   artikelnummer.

( 'klassieke'  Peco Streamline code100  =   +/- 2.5 mm hoog     heeft geen  F   voor de flexibels,  in de artikelnummers       )
                                                                                            heeft voor de  "Turnouts"  &  "Slips"   twee-cijferige artikelnummers )
                                                               

 
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: PeterVG op 14 oktober 2018, 07:37:24 am
Tillig sporen zijn code 83.
Als je ze wil aankopen in omgeving Limburg kan je terecht bij "Het Spoor" in Haasrode.
Een winkel met een grote keuze aan modelspoormateriaal voor mensen die ook echt bouwen.

Zelf werk ik met Tillig sporen. Mijn Hamsart baantje is ermee uitgerust en ikzelf heb nooit problemen ondervonden.
Het verbaasde mij dan ook dat vele collegas hierover klagen. Op de beurs van MSM heb ik dan ook wat rondgehoord en er werd me al wel wat duidelijk. De problemen komen voor een stuk doordat het mobiele baantjes zijn die wel wat te verduren hebben. Mijn Hamsart heeft op dat vlak een luxe leventje en mag rustig op Zolder verblijven. Verder grijpt men heel veel naar de kleine wissels. Daarmee heb ik ook problemen. Dus heb ik als minimumlengte de 85451 wissel gekozen. Het is wel belangrijk dat je een wisselmotor monteert die de wisseltongen goed aandrukt. En voor een goede werking heb ik de aansluiting aangepast zodat de ganse wissel gepolariseerd is.
Zoals reeds gezegd rij ik al 20 jaar met Tillig en ik ben daar tevreden over.
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 15 oktober 2018, 16:55:14 pm
Oké bedankt voor alle informatie en ervaringen. Ik denk inderdaad dat ik eens ga kijken in Haasrode om de twee te vergelijken voor ik definitief beslis.

Ik hoop wel dat de Brexit nog even op zich laat wachten, ik moet nog steeds beginnen aan mijn baanplan  ;D

Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: Andress24 op 15 oktober 2018, 17:22:04 pm
Is er in België een standaard breedte voor perrons tussen de sporen?
Voor België ken ik de regels niet, maar in Nederland geldt een minimale breedte voor perrons. Een enkelzijdig perron moet minstens 3 meter breed zijn, een dubbelzijdig perron minstens 6 meter. In model moet je vanwege de beschikbate ruimte soms een beetje sjoemelen. Dat kan omdat de perronlengte in model vaak korter is, dus het visueel effect blijft gelijk
Citaat
- Ze gebruiken daar ook schaal 00 ipv H0, dat is de Britse norm, maar maakt dat veel uit?
De schaal 00 is 1:76, dat is dus iets groter dan H0 maar het rijdt op dezelfde sporen. Vaak noemen ze de sporen 00/H0.

In aanvulling op NEM 301 kun je ook http://www.miba.de/morop/ph01-v1.pdf (http://www.miba.de/morop/ph01-v1.pdf) raadplegen - daar staan de breedtes (en hoogtes) van de verschillende perrons in, weliswaar naar Duits voorbeeld, maar het is een start, hè. Voor de rest: alleen maar lof over Tillig!
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: Andress24 op 15 oktober 2018, 17:28:36 pm
misschien een aantal modelspoorwinkels vragen een prijsvoorstel offerte) te doen als je het geheel zou bestellen

Nog een kleine tip: ik heb van Tillig de bielzen (zowel beton als hout) en de spoorstaven (ca 1m lang) apart gekocht. Dat scheelde toch wel wat in prijs en als je er eenmaal mee weg bent, is zo'n stuk spoor snel in elkaar gezet.
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 17 oktober 2018, 10:47:51 am
Nog een kleine tip: ik heb van Tillig de bielzen (zowel beton als hout) en de spoorstaven (ca 1m lang) apart gekocht. Dat scheelde toch wel wat in prijs en als je er eenmaal mee weg bent, is zo'n stuk spoor snel in elkaar gezet.
Is dat dan te solderen? of lijmen? Ik weet niet of ik genoeg tijd/geduld heb om ook de rails helemaal zelf te bouwen :)
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: Andress24 op 17 oktober 2018, 11:16:15 am
Nee, de rails worden gewoon tussen twee plastieken lipjes op de bielzen geschoven. Als je van de railstaven op voorhand met een vijl de kanten in een hoek afslijpt, gaat dat zelfs erg vlot - ik schat 5-10 min per meter. Zeker niet moeilijk, en na een tijdje deed ik het zelfs terwijl ik naar televisie keek...
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: Andress24 op 17 oktober 2018, 11:23:40 am
Op dit beeld zie hoe dat vijlen bedoeld is:(https://www.tillig.com/dateien/Bilder/Gleise/tipp-3.JPG)
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 17 oktober 2018, 11:39:24 am
Ahja, heb inderdaad eens een filmpje gezien waar ze die ook zo vijlde. Dat was ook eenvoudiger om de stukken achteraf aan elkaar te verbinden meen ik mij te herinneren.
Dank voor de tip, ga zeker eens bekijken of ik ze ergens vind :)
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: philippe_007 op 17 oktober 2018, 12:18:36 pm
is het dan zoveel goedkoper om de rails zelf te monteren dan reeds gemonteerde versies te kopen?

Een Peco flex kost 4€ (een tillig zal ook wel zoiets zijn vermoed ik)...
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: Andress24 op 17 oktober 2018, 13:03:30 pm
Ik ben in het archief gedoken ;) Toen ik ze gekocht heb, koste mij de lopende meter Elite flex (met betonbielzen) €8,5 kant en klaar (dat was een omgerekende prijs, je krijgt ze effektief in lengtes van 470mm); bij de zelfbouwvariante kwam ik op iets minder dan €7. Als je daarvan een paar tientallen meters bestelt, maakt dat natuurlijk een verschil. Plus het feit dat ik maar om de meter een naad heb zitten ipv elke 47 cm.

Ik heb echter nog eens de aktuele prijzen bij Lippe hier in Duitsland nagekeken, en ziedaar: dat verschil is vandaag nihil of zelfs licht duurder in de zelfbouwversie! ::) Dus best eens even bij jouw winkel checken ;)
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: Herwig op 17 oktober 2018, 13:42:09 pm
aan Philippe oo7,

Die 4,- Eurootjes voor een Peco SL-100F (?) ( 91 cm lange Flexibel code 75, houten bielzen) is dit ergens in ons eigen landje of eerder in Engeland ? 
( in GB (Hattons) vandaag:   SL-100F  FlexRail code 75 :     3,- Pond/stuk   &   72,- Pond/doos van 25 ex. )
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: philippe_007 op 17 oktober 2018, 14:32:04 pm
4€ is id niet hier in Belgie, maar bij Hattons.uk.

Juist even gekeken naar de dagprijs (wisselkoers),

Momenteel 100£ (113€) voor een doos van 25 stuks Peco 75 of 4€52/stuk
en 66£ (75€)  voor Peco 100 of 3€/stuk

Op de flex-rails valt het verschil nog mee (ongeveer 0.5€/rail als je per doos koopt), maar de prijs van wissels is pas heel groot, 14€20 ipv 21 a22€. Dat is 30% goedkoper.
Moest het verschil niet zo groot zijn dan zou ik ook hier bij de plaatselijke treinboer kopen, maar voor deze prijs laat ik het opsturen...
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: Herwig op 17 oktober 2018, 19:01:40 pm
[ forum-PB aan Philippe 007 ]
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: philippe_007 op 17 oktober 2018, 19:34:15 pm
Inderdaad Herwig,

blijkbaar heb ik miskeken, de code 75 flex rails (SL-100F) komen op 72£ voor een doos van 25 stuk en gaan 100£ zoals ik schreef.
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: Herwig op 17 oktober 2018, 21:30:35 pm
 [ De Hattons' site is dan ook  niet  echt een schoolvoorbeeld van logische, heldere presentatie ....]

Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: SuSke op 17 oktober 2018, 23:38:17 pm
Laatst voor de club bij Het Spoor in Haasrode 4 dozen Tillig Elite voor €200,-, dus omgerekend €5,15/m en je steunt er de lokale handelaar mee.
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 18 oktober 2018, 09:55:19 am
Laatst voor de club bij Het Spoor in Haasrode 4 dozen Tillig Elite voor €200,-, dus omgerekend €5,15/m en je steunt er de lokale handelaar mee.
Is maar wat je lokaal noemt, ik zou er al snel een uur voor moeten rijden  ;D

En dan neem ik dinsdag verlof namiddag (na voormiddag Nederland voor het werk) met het idee 'Dan rijden we lekker door naar Haasrode'. Zijn die toch wel niet dicht op maandag en dinsdag. Heb ik online nog nooit meegemaakt... (tenzij de webwinkel van 'het Spoor' tijdens hun recent verlof).
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 oktober 2018, 10:10:22 am
Openingsuren Het Spoor: http://hetspoor.com/info.html (http://hetspoor.com/info.html)
Dus maandag en dinsdag gesloten.
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 18 oktober 2018, 10:12:01 am
Openingsuren Het Spoor: http://hetspoor.com/info.html (http://hetspoor.com/info.html)
Dus maandag en dinsdag gesloten.
Haha ja ik besefte nadien dat het stom was om niet even te controleren... Gelukkig was ik nog niet helemaal in Haasrode toen ik het besefte.  8)
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: SuSke op 18 oktober 2018, 19:40:23 pm
Laatst voor de club bij Het Spoor in Haasrode 4 dozen Tillig Elite voor €200,-, dus omgerekend €5,15/m en je steunt er de lokale handelaar mee.
Is maar wat je lokaal noemt, ik zou er al snel een uur voor moeten rijden  ;D....

Vanuit Antwerpen naar daar ook hoor, maar het blijft een "lokale" handelaar, geen "internet shop"
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 19 oktober 2018, 09:42:46 am
Laatst voor de club bij Het Spoor in Haasrode 4 dozen Tillig Elite voor €200,-, dus omgerekend €5,15/m en je steunt er de lokale handelaar mee.
Is maar wat je lokaal noemt, ik zou er al snel een uur voor moeten rijden  ;D....

Vanuit Antwerpen naar daar ook hoor, maar het blijft een "lokale" handelaar, geen "internet shop"
Daar heb je gelijk in. Maar ik denk dat de discussie online <> winkel al dikwijls gevoerd is. Zolang ze maar treinen verkopen en benodigdheden ben ik fan van beide.
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 23 oktober 2018, 11:16:20 am
Voila,

Ik ben dit weekend bij 'Het Spoor' geweest. Vriendelijke mensen, binnenkort mogelijk nog eens terug. Ze hadden er ook veel N en TT schaal blijkbaar, jammer, maar ik heb al voor H0 gekozen :D.

Ik heb de verschillende rails eens kunnen vergelijken. Ik ben gevallen voor Tillig. Voorlopig nog maar voor een kleine proefopstelling die ik hopelijk als Arduino oefening kan gebruiken bij CoderDojo voor de kids.

Van twee wissels heb ik een bouwpakket gekocht, goede kwaliteit maar een wisseltong lijkt wat omhoog te buigen aan het eindpunt .. Verder niet zo moeilijk in elkaar te steken, enkel het polariseren en het solderen van enkele dingetjes heb ik nog niet gedaan. Het plannetje is op dat vlak nogal vaag...

(https://farm2.staticflickr.com/1950/44788527274_ba6526d60d_z.jpg) (https://flic.kr/p/2beNUKu)44536669_1057354834470331_377440901338759168_n (https://flic.kr/p/2beNUKu) by Robrecht Wellens (https://www.flickr.com/photos/160086360@N02/), on Flickr

Ik ben nu nog op zoek naar wat kurk voor de volledige plank te bedekken, en dan nog strookjes voor onder de rails... Wat is de dikte dat meestal gebruikt wordt voor beide kurk lagen? (Ik ga hier niet met hellingen werken op dat kleine stukje) De bodemplaat is multiplex 122x26cm.
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: SuSke op 23 oktober 2018, 19:20:36 pm
Een goede keuze die je gemaakt hebt  ;D ;D 8)

Wat die kurk betreft, wordt meestal een 4mm gelegd onder het spoor op een breedte van 4cm om een mooi ballastbed te imiteren.
Wil je het ballastbed wat hoger (realistischer voor een spoor in vrije baan) dan kan je daarvoor naar 6mm tot 8mm kurk gaan waarbij de onderste laag dan 5cm breed wordt.
Je kan daaronder nog een laag van 2mm of zelfs gewoon ook 4mm kleven, maar dat hoeft niet direct.
Je snijdt de kurklagen dan schuin weg (ongeveer 45°) om de rand van het ballastbed mooi vorm te geven.
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 24 oktober 2018, 09:22:45 am
Bedankt voor de info! Gisteren meteen nog even langs de Brico gelopen. Ze hadden enkel 3mm dikte op voorraad. Het recht snijden ging her en der een beetje mis  :o
Lijm ik die eerst vast voor ik de hoeken weg snij? Of is daar een simpele truc voor?  ::)

(https://farm2.staticflickr.com/1936/44806633634_47a2dd5b74_z.jpg) (https://flic.kr/p/2bgpH97)44783310_2215785095377786_3108846518828793856_n (https://flic.kr/p/2bgpH97) by Robrecht Wellens (https://www.flickr.com/photos/160086360@N02/), on Flickr
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: Ronald op 24 oktober 2018, 09:29:51 am
Nieuw scherp mes, harde ondergrond en stalen lineaal. Afschuinen wordt gedaan om het ballasten wat gemakkelijker te maken. Ik doe het nooit en de ballast ligt ook goed :)

(https://farm2.staticflickr.com/1904/43714855620_117bc281a8_c.jpg) (https://flic.kr/p/29AW4zf)20180901_153222 (https://flic.kr/p/29AW4zf) by Ronald-45 (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr

Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 24 oktober 2018, 10:07:55 am
Ziet er inderdaad ook goed uit Ronald. Ik probeer beide methodes wel eens uit om het verschil te zien denk ik :)
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: SuSke op 24 oktober 2018, 10:54:59 am
Je hebt 1 laag liggen, dus het schuin wegsnijden is niet nodig zoals Ronald al aangeeft.
Je kan je kurk dus rustig vastlijmen  ;) en daarna je sporen  8)

Voor mijn baantje (Den Overslag) ligt het hoofdspoor op 6mm kurk en die heb ik wel eerst een beetje schuin weggesneden omdat er anders teveel ballast in kruipt.

(https://farm2.staticflickr.com/1947/44887929472_1d00037820_k.jpg) (https://flic.kr/p/2boAnyu)20180926_235446 (https://flic.kr/p/2boAnyu) by Frans Peeters (https://www.flickr.com/photos/140394905@N08/), on Flickr

(https://farm2.staticflickr.com/1910/44965537072_001cbf2bab_k.jpg) (https://flic.kr/p/2bvs8Ay)20180929_165437 (https://flic.kr/p/2bvs8Ay) by Frans Peeters (https://www.flickr.com/photos/140394905@N08/), on Flickr
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 24 oktober 2018, 11:09:01 am
Die foto's had ik al eens gezien Frans, mooi hoe die lijn daar in de ballast ligt, propere schouder :) Gebruik je zo een hulpstuk om de ballast te verdelen?
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: SuSke op 24 oktober 2018, 15:01:02 pm
die hulpstukken hangen aan mijn hand  ;) mijn vingers en een zachte platte borstel.
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 24 oktober 2018, 15:25:47 pm
die hulpstukken hangen aan mijn hand  ;) mijn vingers en een zachte platte borstel.
Sjiek :)

Voor ik de sporen vast lijm best nog de bedrading voorzien zeker? Hoe zit het nu met DC DCC(+) nu weer?
Elk stuk rail voor en na een wissel een aansluiting voor stroom geven. En dan het puntstuk laten polariseren door de wisselaandrijving? Ik heb bij 'Het Spoor' mtb's gekocht. Ik ben vergeten te vragen of ze die mogelijkheid hebben bedenk ik me nu.
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: Ronald op 24 oktober 2018, 16:02:46 pm
Ja, MTB heeft die optie, zie de beschrijving die er bij zit of die je bij MTB kunt downloaden: https://www.mtb-model.com/pages/prestavniky.php?lang=de
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 24 oktober 2018, 16:10:46 pm
De website had ik gevonden, alleen is de pagina in het Tsjechisch als ik de Engelse taal activeer, en Duits is helaas niet iets waar ik alles van begrijp  ;D
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: Ronald op 24 oktober 2018, 16:32:44 pm
Er zitten duidelijke aansluitschema's bij.... :)
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 24 oktober 2018, 16:39:09 pm
Er zitten duidelijke aansluitschema's bij.... :)
Dat dan weer wel :D straks thuis eens bekijken.
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 24 oktober 2018, 20:48:23 pm
ik gebruik lepel om de ballast te strooien,
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 24 oktober 2018, 23:56:15 pm
Ik heb toch de kurk strookjes nog eens wat rechter gesneden, en dan nu plakken :)
Genoeg lijm?? (https://flic.kr/p/2bhicNu)


ik gebruik lepel om de ballast te strooien,
Ja zo heb ik het al eens zien doen. Ik heb een klein bloem/suiker schepje ergens nog liggen wat me handig leek.

Zijn er grote verschillen tussen de ballast merken? Of kan je het makkelijk zelf maken? :)
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 25 oktober 2018, 00:05:59 am
zoals je zelf al aangaf zijn er veel soorten en kwaliteiten, enkele is het aan jou wat je het meest aanspreekt. Trouwens bij het strooien en plakken een wagon bij de hand hebben om de overtollige,te hoge balast te verwijderen met heen en weer te rijden ! Het bespaart je veel ergenis ik kon dat zelf merken in Leuven !
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 30 oktober 2018, 08:54:56 am
Oké kleine update.

Ik had wat schrik voor het inkorten van wissels... maar blijkt dat dit toch nog redelijk doenbaar is. De zelfbouw wissels lenen zich iets beter om de bielzen er onderuit te knippen. Bij mijn engelse wissel zaten ze nog ergens wat vast mbv een pinnetje onderaan de rails. Maar wat wringen deed wonderen.

Ik probeer voor de hoofdlijn een hartafstand van 48mm te gebruiken. Ik heb hiervoor ongeveer 1cm (100mm) van de uitdraaiende rails afgeknipt. Bij mijn engelse wissel heb ik de aansluitende rail naar het geïsoleerde puntstuk er gewoon uitgeschoven (na enkele bielzen te verwijderen) waarna de buitenste rail van de wissel gewoon daarop geschoven kon worden.

Wat denken jullie?

(https://farm2.staticflickr.com/1909/45572913512_fb95d8b208.jpg) (https://flic.kr/p/2cr86s9)Untitled (https://flic.kr/p/2cr86s9) by Robrecht Wellens (https://www.flickr.com/photos/160086360@N02/), on Flickr

(https://farm2.staticflickr.com/1973/31751265678_efe11fbf5f.jpg) (https://flic.kr/p/QnKx69)Untitled (https://flic.kr/p/QnKx69) by Robrecht Wellens (https://www.flickr.com/photos/160086360@N02/), on Flickr

Er rest mij nu nog het terugplaatsen van enkele bielzen (heb alles bijgehouden). Ben niet zeker hoe ik dat het best aanpak aangezien ze soms te breed zijn om tussen de bielzen te passen die er nog zijn.
Heb nog geen sporen vast liggen omdat ik nog steeds de elektronica moet aansluiten op alles :)

(https://farm2.staticflickr.com/1979/31751265568_f1402701f4.jpg) (https://flic.kr/p/QnKx4f)Untitled (https://flic.kr/p/QnKx4f) by Robrecht Wellens (https://www.flickr.com/photos/160086360@N02/), on Flickr
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: SuSke op 30 oktober 2018, 09:24:16 am
Gewoon de "puntjes" een beetje bijwerken. Een beetje afschuinen, de biels een beetje smaller maken tot alles mooi past.
Is en beetje prutswerk, maar wel met een mooi resultaat.
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 30 oktober 2018, 09:50:30 am
Liggen ze in het echt eigenlijk altijd op één lijn? Dan komt het bij mij niet helemaal mooi uit en zal ik er nog enkele moeten los maken zodat ik die ook kan opschuiven...
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: SuSke op 30 oktober 2018, 10:12:44 am
Neen, soms liggen de dwarsliggers gewoon tegen elkaar aan.
Je moet even rekenen hoelang de dwarsligger moet worden als je alles in 1 lijn houdt (continue ligger).dan gaat men grote bomen moeten hebben om die te maken.

Zorg er wel voor dat je het doorlopen van de dwarsliggers dan om en om doet. De complete wisselstraat moet stabiel blijven liggen.
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 30 oktober 2018, 10:27:18 am
Zorg er wel voor dat je het doorlopen van de dwarsliggers dan om en om doet. De complete wisselstraat moet stabiel blijven liggen.
Dus in dat geval rechte einde van de wissel, de uitdraaiende rails en het 'rechte' deel van de engelse wissel de dwarsliggers laten doorlopen? Of wat bedoel je met om en om?
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 13 november 2018, 12:05:23 pm
Nog een keuze gemaakt en gekozen voor B-models seinen. Ze staan wel mooi, maar niet meteen fan van de uitwerking van de bekabeling.
Heb niets anders om ze mee te vergelijken, maar voor de rest toch redelijk realistisch. (Ik had in deze situatie op het spoor misschien beter met V-keeper gepakt? Voor deze proef moet het niet zó realistisch, en maakt het ook weer niet uit)

Bij Van Biervliet heb ik 2e keus container wagons opgehaald. Op termijn kunnen ze in de CoderDojo misschien een containerkraan bouwen ofzo om de containers te laden/lossen.

(https://farm2.staticflickr.com/1965/43961720730_202024faa2.jpg) (https://flic.kr/p/29YKiYf)Foutje om uit te leren. (https://flic.kr/p/29YKiYf) by Robrecht Wellens (https://www.flickr.com/photos/160086360@N02/), on Flickr
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 18 december 2018, 12:04:28 pm
Zondag 10 stuks Fleishmann flexrail (zonder bedding) op de kop getikt in een super gezellig tweedehandswinkeltje te Berlare.
Ik wist dat de rail niet helemaal overeenkomt met de Tillig. Maar wat veilen her en der en dat moet wel lukken om het met de Tillig flex te verbinden.

Ik vraag me nu wel af of het een probleem zou geven moest ik tussen die Fleishmann rails enkele Tillig gebogen wissels leggen. Lijkt me zo al een gevoelig plekje voor ontsporingen?
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: SuSke op 18 december 2018, 15:26:44 pm
De fleischmann flexrail is dus waarschijnlijk code 100 terwijl de Tillig rail code 83 is. Dat maakt een hoogte verschil van 0.4mm en dat kan soms problemen geven.

Je kan de fleizschmann sporen combineren met een tillig wissel maar zorg er dan voor dat de wissel die bewust 0.4mm hoger ligt dan de rest van het spoor.
Gelijk ook even cnakijken of de spoorwijdte goed overeenkomt en desnoods de rails een klein beetje naar buiten plooen om een vlotte overgang te krijgen.
Testen met een (bogie van een) wagon en als die er over gaat zal het normaal wel lukken.
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: OlivierV op 18 december 2018, 23:14:54 pm
Ik zou persoonlijk die 2 niet dooreen gebruiken door hun verschil in uiteralijk, daar Tillig heel fijn is, is de fleischmann echt bruut (nuja, deze rail is een lang geleden ontworpen.. De flexen zelf zijn wel te nuttigen in opstelsporen tussen andere code 100 rails, al meen ik me te herinneren dat dit zelfs code 120 is ... ;)
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 18 december 2018, 23:48:12 pm
Ja in de winkel leek het beter mee te vallen. Als ik ze naast elkaar leg zijn de Tillig rails echt veel mooier :D Maar het is maar voor een ovaaltje te hebben om allerlei zaken te testen. Bij Ali een paar dingen besteld voor de bezetmelding van magneet schakelaars tot RFID tags/scanners :D

Andere vraag: Iemand een idee hoe je DCC++ base station toevoegt aan koploper? Is er een centrale die ik kan selecteren zodat koploper de arduino herkent? Heb al Lens en ESU geprobeerd zonder succes...
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: Dirkh op 19 december 2018, 10:02:11 am
 dcc++ werkt niet met lopllper. Je zal moeten gebruik maken van rocrail of jmri.
Titel: Re: Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)
Bericht door: BrainFeeder op 19 december 2018, 10:52:05 am
dcc++ werkt niet met lopllper. Je zal moeten gebruik maken van rocrail of jmri.
Ik had al een vermoeden. Jammer want ik vind de gebruikers interface van Koploper wel overzichtelijker, én de b-models handleiding voor seinen wordt enkel uitgelegd voor Koploper.
JMRI is ook leuk, maar de aparte venstertjes zijn vervelend als je nog andere programma's tegelijk draait en af en toe een handleiding wil nalezen.

De b-models seinen met b-models seindecoder lijken te werken met JMRI. Het is te zeggen:
- Ik heb een configuratie voor 2 keer A1 (seinen met 5 lampen).
- Ik heb de decoder functiekeuze op 0 ingesteld (dus via adres 1 tijdens programmeermodus).
- In JMRI heb ik een seinmast toegevoegd die gebruik maakt van 3 uitgangen (telkens een DCC++ wissel toegevoegd per uitgang), en dan ingesteld of voor een bepaald seinbeeld de uitgang open of toe (wissel: rechtdoor of afbuigend) moet gezet worden.
- De eerste keer dat ik dan de standen af ging dacht ik dat ze correct gingen oplichten, maar er blijkt toch nog iets mis (groen-geel hor/groen-geel ver (adres 3) waren ook gewoon rood-wit en dubbel geel (adres 2) en het omzetten van adres 3 had geen effect meer).

- Volgens de handleiding versta ik dat adres 9 een decoder kan zijn met dan 10, 11 en 12 de adressen voor het bepalen van het seinbeeld (voor het eerste sein).
In JMRI moest ik de adressen 8,9 en 10 gebruiken om via 8 rood/groen te kunnen tonen, adres 10 reageert dan niet.

Ik heb het gevoel dat ik ergens iets mis doe.

Ik heb ook al gehad dat het sein snel na elkaar 2 beelden wilde tonen en dan zelf over gaat naar geel (snel) knipperend.

Alle hulp welkom uiteraard :)