Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)

Gestart door Robrecht, 10 oktober 2018, 15:52:07 PM

Robrecht

Hoi iedereen,

Ik ben al redelijk wat aan het opzoeken geweest over de verschillende sporen enzo. Ik heb nu ook de demo versie van AnyRail zodat ik wat kan proberen met verschillende merken.
Uit het forum blijkt dat de meeste merken wel goed zijn. Zelf twijfel ik nog tussen Peco Streamline (code 83) en Tillig Elite (code 83). Tillig heeft wel een hoop slanke wissels en nog wat buigbare exemplaren wat me interessant lijkt. Echter lijkt de standaard hartafstand van Peco (50mm) me beter. Ik weet dat ik Tillig wissels zou kunnen inkorten, maar dan ben ik niets met het plan op AnyRail?

Weet iemand of er een manier is om in AnyRail wissels in te korten zodat ik met Tillig een hartafstand kan hanteren van 50mm?

Indien niet zou ik misschien toch weer eerder Peco rails kiezen, maar ik had graag 'zachte' wissels (de standaard van 15° heb ik altijd lelijk gevonden als er een trein met langere wagens over ging). Zijn de Peco Streamline beter qua 'zachtheid' bij het uitdraaien en nog vergelijkbaar met Tillig?

Links naar filmpjes waarop een trein over een Peco of Tillig wisselstraat gaat zijn enorm welkom, zelf vond ik er niet zoveel op Youtube ...

Verder moet ik nog een manier kiezen om de baan aan te sturen. Ik heb al gekozen voor 2-rail DC en heb enkele DCC locs tweedehands op de kop getikt. In feite wil ik graag met Arduino / Raspberry Pi aan de slag. Iemand een idee wat de basis vereisten zijn hiervoor? In het begin ga ik gewoon een dubbele ovaal bouwen met her en der een wissel.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Metpetergaathetbeter

In de toekomst ga ik mij er ook aan wagen, misschien de combinatie van de 2, je paradestuk en zichtbare delen Tillig, je opstelsporen,enz Peco,ik denk het alvast zo te doen  :-\

Robrecht

Net even de plaatjes bekeken van amsac. Mooie baan en wat een prachtige treinen rijden er :)

Ja, ik had inderdaad ook al aan een combinatie gedacht. Maar het probleem dat ik niet deftig het Tillig gedeelte kan tekenen in AnyRail blijft dan, tenzij iemand met een oplossing komt..

Nog een extra vraagje: Vallen de M6 rijtuigen onder de C voor NEM 112 tabel? Dan moet ik voor binnenste rail altijd een straal van 800mm aanhouden om de 50mm te kunnen blijven houden in bochten. Is dat niet wat overdreven om een spiraal te hebben naar het schaduw station met dergelijke straal? (ik Gok dat die rijtuigen de langste zijn die ik op mijn baan ga willen, tenzij de B-Cargo met groene overkapping nog langer is?)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

philippe_007

Robrecht,

ik heb destijds ook voor de keuze gestaan, Tillig of Peco code 83. In houten uiteindelijk met een verkoper (die de 2 had ) staan spreken en deze wist mij te zeggen dat de betrouwbaarheid (lees stroom afgifte aan de loc) met de peco's beter is dan Tillig.
Reden is het materiaal, als de Peco's oxideren, dan blijven deze geleidend, wat met Tillig niet het geval is. Of het juist is of niet, geen idee. Ik moet na de treinen niet hebben gereden toch ook kuisen :-)
Maar de grootste reden dat ik de Peco's heb gekocht was dat ze bij Hattons (UK) (toen met de £ - € wissel) veel goedkoper waren dan de Tillig. Dacht 14€ voor een wissel...

Ik ben ven de Peco's heel tevreden.

ivm Arduine op de baan, zoek eens naar DCC PlusPlus (oa hier https://www.youtube.com/watch?v=8cBQoI1NfHI en https://github.com/DccPlusPlus/BaseStation/wiki )
dan kan je met behulp van een arduino voor enkele euro's een DCC centrale maken om met de computer de besturen JMRI ondersteunt dit ook.

ivm met deftig tekenen met anyrail, je gaat toch gebruik maken van flex-rails veronderstel ik? Dan is het toch niet zo belangrijk dat het 100% juist is.

SuSke

Goed, hier een Tillig-fan. Ze zijn misschien iets duurder dan Peco, maar de wissels geven voor mij de doorslag.
De zelfbouwpakketten zijn best eenvoudig in elkaar te zetten, en wissels aanpassen om aan die hartafstand van 50mm te krijgen, geen probleem. Bij MTD op Vaerwegh Dok wordt gereden met 48mm en de overloopwissels zijn ook aangepast.
Zelf op het thuisbaantje (Den Overslag) de boogwissels zelfs aangepast om het geheel compacter te krijgen.
Is best te doen.
De flexrails van Tillig zijn 200% soepeler dan die van Peco, wat zijn voor- en nadelen heeft. Voordeel is dat de bochten makkelijker te leggen zijn, de rail speelt niet tegen. Nadeel is dat een stukje recht leggen ook niet eenvoudig is en daar moet je tegen een lat werken.

Hou er rekening mee dat in een tekenprogramma altijd wel ergens een kleine afwijking kan zitten.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Ik ben ook fan van Tillig, vroeger van Roco Streamline. Beide zijn leuk om van flexibels zelf wissels te bouwen  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Ik gebruik standaard Peco code 75, en dat is voornamelijk vanwege de lage spoorstaven die ik natuurlijker vind uitzien.
Bij code 83 van Peco moet je er op bedacht zijn dat de dwarsliggerindeling eerder Amerikaans dan Europees is.
Wat de spoorafstand betreft, de 50 mm kan je nog handhaven tot 700 mm boogstraal. Ga je kleiner dan passen lange rijtuigen niet meer langs elkaar.  Dan moet je noodgedwongen de afstand vergroten. Ik heb op mijn huidige baan in aanbouw een dubbelspoor met boogstralen van 500 en 560 mm, dus 60 mm hartafstand.

Robrecht

Ik had al gemerkt op het forum dat er zowel voor als tegenstanders zijn van Peco en Tillig.

Het argument dat Tillig rails na oxydatie minder goed contact geven heb ik nogal gelezen, maar daar kwam toen antwoord op dat ze tegenwoordig beter materiaal gebruiken. Klopt dat?

Iemand een idee wat de exacte standaard hartafstand is van Tillig rails eigenlijk? Ik las ergens 59mm. Toch al gouw een centimeter meer dan Peco lijkt me.

Citaat van: Gerolf op 10 oktober 2018, 20:44:07 PM
leuk om van flexibels zelf wissels te bouwen
Wat voor materiaal heb je hiervoor nodig? Ik ben een (her)beginner dus ik ga dat eerst eens moeten proberen denk ik :D

Citaat van: philippe_007 op 10 oktober 2018, 16:18:55 PM
ivm met deftig tekenen met anyrail, je gaat toch gebruik maken van flex-rails veronderstel ik? Dan is het toch niet zo belangrijk dat het 100% juist is.
Ja, ik had niet gehoopt op 100% accuraat, maar het zou zonde zijn moest ik bij het bouwen merken dat mijn ondergrond te klein is voor een redelijke boog van 180°  :)
Bedankt voor de filmpjes over DCC++, heb ze alvast bekeken, ziet er leuk uit.

Citaat van: philippe_007 op 10 oktober 2018, 16:18:55 PM
Ik ben ven de Peco's heel tevreden.
Misschien moet ik van elk eens een flex en een wissel bestellen :p Het zal vooral op smaak aankomen uiteindelijk denk ik dan?

Citaat van: Klaas Zondervan op 10 oktober 2018, 23:07:40 PM
Wat de spoorafstand betreft, de 50 mm kan je nog handhaven tot 700 mm boogstraal. Ga je kleiner dan passen lange rijtuigen niet meer langs elkaar.  Dan moet je noodgedwongen de afstand vergroten.
Oké, dus voor de boog begint moet de hartafstand al groter bij een kleinere boogstraal, hoe wordt dit meestal opgelost om 'natuurlijk' te lijken? Een tunnelingang voor telkens 1 enkel spoor? Of de hartafstand pas aanpassen in het niet zichtbare deel? Bij het laatste raak je weer wat modelbouw ruimte kwijt lijkt me?

Bedankt alvast voor de nuttige antwoorden, leuk dat er zowel Peco als Tillig fans bestaan, het maakt kiezen er wel niet makkelijker op :D
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

OlivierV

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 10 oktober 2018, 15:57:49 PM
In de toekomst ga ik mij er ook aan wagen, misschien de combinatie van de 2, je paradestuk en zichtbare delen Tillig, je opstelsporen,enz Peco,ik denk het alvast zo te doen  :-\
Verstandige keuze!

@ Brainfeeder => Deze keuze zou ik ook aanraden, zelf maak ik hier ook dankbaar gebruik van.

Naar je andere bedenkingen ivm hartafstand van de sporen.
Ikzelf leg mijn sporen in het zicht (Tillig) op 4,8cm hart-op-hart van mekaar (zeker op een doorlopende hoofdlijn), in het station is dat conform de realiteit 5-5,2cm die ik hanteer. Liggen er overloopwissels in de hoofdlijn dan pas ik ze aan, want de standaard hartafstand van 6,4  is niet echt mooi te noemen.

Opstelsporen gebruik ik voor de wissels Peco code 100 in elektro- en insulfrog variant, maar nu bestaat er iets nieuws waarvan de naam me ontglipt (universeel voor beide). Dit wegens hun hoge betrouwbaarheid en doordat het code 100 is kan je als je eens een goedkoop lot flexrails van eender welk merk in code 100 kan aanschaffen je het hier probleemloos tussen gooien, in de opstelsporen geneert het toch niet.

Bij overgang van zichtbaar naar schaduwstation kan je de hartafstand vergroten om kortere bochten te kunnen nemen (anders kan je ze al evengoed in het zicht leggen). Hier ga ik van 4,8 altijd naar 6 of 6,2 zodat ik met rijtuigen op schaal perfect bochten van 48 en 54cm kan hanteren. Hier kan alles probleemloos door.

Andere optie is in het zicht Peco code 75 te gebruiken, dit is ook heel mooi, zeker wanneer je de wissel ombouwt met verende tongen (hier komt nog wel eens een artikeltje van in een of ander bekend boekje).

Peco code 83 is niet echt een optie, daar er Amerikaans bielzenprofiel gebruikt wordt, niet erg bruikbaar voor een baan op het Europese vasteland. Code 75 en 100 zijn wel Europees bielzenprofiel.

Oxidatie van Tillig sporen. Sporen van Tillig zijn standaard gebruineerd, dat rijdt basis gezien al goed van zichzelf. Nu vanaf dat je deze ingebed hebt moet je daar toch eens over met een railgom, dit door het achtergebleven lijmresidu waar je treinen niet echt kunnen over rijden. Nadien worden die niet vuiler dan andere sporen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

philippe_007

Citaat van: BrainFeeder op 11 oktober 2018, 09:48:38 AM

Citaat van: philippe_007 op 10 oktober 2018, 16:18:55 PM
Ik ben ven de Peco's heel tevreden.
Misschien moet ik van elk eens een flex en een wissel bestellen :p Het zal vooral op smaak aankomen uiteindelijk denk ik dan?


Gewoon naar een winkel gaan waar ze de 2 verkopen :-) kan je ze daar naast elkaar leggen...

PS ik heb code 75 en niet 83, was even mis.

Mag ik vragen waarom je code 83 zou nemen ?

Ronald

Peco 83 is eigenlijk bedoeld voor de Amerikaanse rijders vanwege de bielsindeling en bouw. Natuurlijk kan een Europese rijder hier ook gebruik van maken maar die is beter bediend met het code 75 programma. Wat er overigens zeer goed uit ziet.

Ik zou als ik beginnen moest van beide idd een wissel en een flex kopen om te zien wat mij het beste zou bevallen. Inmiddels als wat meer ervaren bouwer geef ik sterk de voorkeur aan Peco vanwege zijn robuustheid, betrouwbaarheid en bijbehorende nette prijs. En da geldt voor zowel code 75, 83 als wel het code 100.

Herwig

#11
De/het  'continentale'  Peco-code75 (1.9mm hoog)  geeft netto aan de binnenzijde van de rail minstens evenveel wielflens-ruimte in de hoogte, als de Roco-code83 ( 2.1mm hoog) .   Dit door een ander  'design'  van de H0-spoorbevestigingen.

[   Weinert heeft, naar verluidt, dezelfde Peco-code75 rails.  Hoe hoog de H0-railbevestiging bij Weinert is, (nog) geen idee.
    Misschien heeft iemand dit reeds uitgevist (?) ]

[   UNIfrog heeft Peco tot nader order alleen nog maar   -deels-    bij de Britse Bullhead-code75  plus bij het Amerikaanse code83.
     Beide met een eigen, specifieke bielsen-afstand en -formaat ]

Robrecht

Citaat van: philippe_007 op 11 oktober 2018, 12:29:15 PM
Mag ik vragen waarom je code 83 zou nemen ?
Misschien heb ik wat teveel op Engelstalige fora zitten snuizen?  :o  Ik ging er ook van uit dat je met code 75 sneller problemen zou hebben dat de wielen de bielsen zouden raken.

Citaat van: OlivierV op 11 oktober 2018, 11:14:49 AM
Citaat van: Metpetergaathetbeter op 10 oktober 2018, 15:57:49 PM
In de toekomst ga ik mij er ook aan wagen, misschien de combinatie van de 2, je paradestuk en zichtbare delen Tillig, je opstelsporen,enz Peco,ik denk het alvast zo te doen  :-\
Verstandige keuze!

@ Brainfeeder => Deze keuze zou ik ook aanraden, zelf maak ik hier ook dankbaar gebruik van.

Naar je andere bedenkingen ivm hartafstand van de sporen.
Ikzelf leg mijn sporen in het zicht (Tillig) op 4,8cm hart-op-hart van mekaar (zeker op een doorlopende hoofdlijn), in het station is dat conform de realiteit 5-5,2cm die ik hanteer. Liggen er overloopwissels in de hoofdlijn dan pas ik ze aan, want de standaard hartafstand van 6,4  is niet echt mooi te noemen.
Ik denk dat ik inderdaad Peco alvast neem voor het schaduwstation. Geen te grote problemen met de kortste Peco wissels? Of toch eerder de uitgerekte versies nemen?
En 6,4 is mij inderdaad teveel.
Is in realiteit in alle stations de hartafstand groter? In Brussel viel me dat wel eens op, maar in Diest bijvoorbeeld niet, denk ik?
Enig idee wat de hartafstand moet zijn voor een perron tussen de sporen te passen? Aangezien je met 4,8cm hartafstand zit denk ik dat jij daar accurate cijfers van hebt  ;)
Bedankt voor de zeer nuttige info alvast!

Citaat van: Herwig op 11 oktober 2018, 13:04:47 PM
De/het  'continentale'  Peco-code75 (1.9mm hoog)  geeft netto aan de binnenzijde van de rail minstens evenveel wielflens-ruimte in de hoogte, als de Roco-code83 ( 2.1mm hoog) .   Dit door een ander  'design'  van de H0-spoorbevestigingen.
Dus geen problemen met geen enkel rijtuig? Ook niet op Engelse wissels en dergelijke?

Allen bedankt al voor de hulp :) veel bruikbare stof gehad om over na te denken.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Klaas Zondervan

Citaat van: BrainFeeder op 11 oktober 2018, 14:36:59 PM
Is in realiteit in alle stations de hartafstand groter? In Brussel viel me dat wel eens op, maar in Diest bijvoorbeeld niet, denk ik?
Enig idee wat de hartafstand moet zijn voor een perron tussen de sporen te passen?
In stations is de hartafstand niet altijd groter. Dat doen ze alleen als er seinen of andere palen tussen de sporen staan of als het personeel tussen de sporen moet lopen. Bij een perron: volgens NEM102 is het profiel van vrije ruimte 48 mm breed. Dus de hartafstand wordt dan perronbreedte + 48 mm.
CiteerDus geen problemen met geen enkel rijtuig? Ook niet op Engelse wissels en dergelijke?
Als de flenzen voldoen aan NEM 310, dus maximaal 1,2 mm hoog, dan rijdt het probleemloos over code 75.

Robrecht

Citaat van: Klaas Zondervan op 11 oktober 2018, 15:47:26 PM
Dus de hartafstand wordt dan perronbreedte + 48 mm.
Is er in België een standaard breedte voor perrons tussen de sporen?


Ik ben ondertussen wat gaan zoeken op Hattons naar de beschikbare rails. Ik vind de Tillig met betonnen bielsen toch wel zeer realistisch.
- Ze vermelden er daar helaas niet bij of het code 75 is. Is dat hetzelfde als finescale? (sorry voor de beginnersvraag wellicht :p )
- Ze gebruiken daar ook schaal 00 ipv H0, dat is de Britse norm, maar maakt dat veel uit?

Verder vind ik maar 2 eenvoudige wissels met betonnen bielsen.
- Zijn die te verkrijgen?
- Of is dat in groot voorbeeld ook altijd met hout (tenzij op nieuwe hst lijn)?

Zijn er winkels in de buurt van Limburg waar ze zowel Peco als Tillig voldoende op voorraad hebben? Bij Olaerts onlangs geweest, daar zag ik enkel Peco en Roco liggen (de rest was met bedding).
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...