Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Keuzes, keuzes, keuzes (Peco vs Tillig en controller)

Gestart door Robrecht, 10 oktober 2018, 15:52:07 PM

Klaas Zondervan

Citaat van: BrainFeeder op 11 oktober 2018, 16:11:10 PM
Is er in België een standaard breedte voor perrons tussen de sporen?
Voor België ken ik de regels niet, maar in Nederland geldt een minimale breedte voor perrons. Een enkelzijdig perron moet minstens 3 meter breed zijn, een dubbelzijdig perron minstens 6 meter. In model moet je vanwege de beschikbate ruimte soms een beetje sjoemelen. Dat kan omdat de perronlengte in model vaak korter is, dus het visueel effect blijft gelijk
Citeer- Ze gebruiken daar ook schaal 00 ipv H0, dat is de Britse norm, maar maakt dat veel uit?
De schaal 00 is 1:76, dat is dus iets groter dan H0 maar het rijdt op dezelfde sporen. Vaak noemen ze de sporen 00/H0.

Herwig

#16
Iets van het Britse Peco eventueel aanschaffen bij bijvoorbeeld het Britse Hattons, lijkt me nog ergens logisch. Maar Duits Tillig-materiaal ? 



Robrecht

Citaat van: Herwig op 12 oktober 2018, 00:02:40 AM
Het Britse Peco eventueel aanschaffen bij het Britse Hattons,  lijkt me nog ergens logisch.      Maar Tillig-materiaal ?
Ja ik wou de prijzen van daar ook eens vergelijken met prijzen korter bij huis. Kijken is niet hetzelfde als kopen  ;)
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Herwig

#18
Verzuchting:  wat zou het makkelijker zijn indien we modelspoortjes  'gewoon' en vlot in een nabije Vlaamse/Waalse-winkel konden aanschaffen.       In winkels met een ruime, continue voorraad en aanvaardbare prijszetting.
Maar het aanbod van de verschillende codes, systemen en merken, is werkelijk te uitgebreid en alles op stock houden ondoenbaar.
Maar dit is een neven-onderwerp dat hier reeds vroeger uitgebreid werd besproken.

Tillig Elite-  &  Roco Line- H0-rails  zijn    2.1 mm  hoog, d.w.z.  code 83.
Peco H0-Streamline                       is      1.9 mm  hoog, d.w.z.  code 75

Robrecht

Citaat van: Herwig op 12 oktober 2018, 09:12:22 AM
Verzuchting:  wat zou het makkelijker zijn indien we modelspoortjes  'gewoon' en vlot in een nabije Vlaamse/Waalse-winkel konden aanschaffen.       In winkels met een ruime, continue voorraad en aanvaardbare prijszetting.
Maar het aanbod van de verschillende codes, systemen en merken, is werkelijk te uitgebreid en alles op stock houden ondoenbaar.
Maar dit is een neven-onderwerp dat hier reeds vroeger uitgebreid werd besproken.

Tillig Elite-  &  Roco Line- H0-rails  zijn    2.1 mm  hoog, d.w.z.  code 83.
Peco H0-Streamline                       is      1.9 mm  hoog, d.w.z.  code 75
Ja vraag en aanbod zeker...

En Peco H0-Streamline is toch ook in code 83 verkrijgbaar? Anders zijn er veel websites met foute informatie...
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

OlivierV

Citaat van: BrainFeeder op 12 oktober 2018, 09:24:40 AM


En Peco H0-Streamline is toch ook in code 83 verkrijgbaar? Anders zijn er veel websites met foute informatie...
Ja maar dat is Amerikaans bielzenprofiel. Als je hoofdzakelijk Amerikaans rijdt maakt dat geen zier uit natuurlijk.

Peco heb je ook nog in code 100 streamline.

ivm je vraag ivm kortste peco wissels. Die zitten in het SetTrack gamma, die gebruik ik NIET, behalve dan de ST245 en ST244 (gebogen wissels met straal 50,5cm en 43cm binnenradius.
Voor de rest gebruik ik wel de kortste uit het streamline code 100 programma, die zijn 18,5cm lang dacht ik en hebben een wisselhoek van 12°, wat neerkomt op een straal van 60cm of ietsje meer. => Daar heb ik hoegenaamt nog nooi, maar dan ook nog nooit een probleem mee gehad qua betrouwbaarheid of materiaal dat er niet door kan.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Robrecht

Citaat van: OlivierV op 12 oktober 2018, 10:03:03 AM
Citaat van: BrainFeeder op 12 oktober 2018, 09:24:40 AM


En Peco H0-Streamline is toch ook in code 83 verkrijgbaar? Anders zijn er veel websites met foute informatie...
Ja maar dat is Amerikaans bielzenprofiel. Als je hoofdzakelijk Amerikaans rijdt maakt dat geen zier uit natuurlijk.

Ja ik ben wel overtuigd dat ik code 75 wil gaan gebruiken. Zolang als zowel Tillig H0 Elite en Peco H0 Streamline beide in code 75 verkrijgbaar zijn :p
Het antwoord van Herwig zorgde echter voor wat extra verwarring :)

In elk geval al leuk om horen dat Streamline wissels geen problemen geven, dan ga ik ze waarschijnlijk gebruiken voor het schaduwstation.
H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Ronald

Citaat van: Herwig op 12 oktober 2018, 09:12:22 AM
Tillig Elite-  &  Roco Line- H0-rails  zijn    2.1 mm  hoog, d.w.z.  code 83.
Peco H0-Streamline                       is      1.9 mm  hoog, d.w.z.  code 75

Tillig is dus 83 ;) Maar 75 en 83 zijn met elkaar te gebruiken mits met aandacht gelegd.

Metpetergaathetbeter

misschien een aantal modelspoorwinkels vragen een prijsvoorstel offerte) te doen als je het geheel zou bestellen

OlivierV

Bij Het spoor in Haasrode heeft met normaliter zowel wat Tillig als wat Peco in stock.

Moet je echt veel Peco in 1 keer hebben => ehattons.co.uk komt dan het voordeligste uit.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

Citaat van: OlivierV op 12 oktober 2018, 16:21:43 PM
Moet je echt veel Peco in 1 keer hebben => ehattons.co.uk komt dan het voordeligste uit.
dat wordt haasten met die brexit  ;D

Herwig

Peco Streamline code75                      =   +/- 1.9 mm hoog     heeft voor de Flexible Track een   F   achter het artikelnummer.
idem                                                                                     heeft voor de wissels  een drie- of vier-cijferig   artikelnummer.

( 'klassieke'  Peco Streamline code100  =   +/- 2.5 mm hoog     heeft geen  F   voor de flexibels,  in de artikelnummers       )
                                                                                            heeft voor de  "Turnouts"  &  "Slips"   twee-cijferige artikelnummers )
                                                               

 

PeterVG

Tillig sporen zijn code 83.
Als je ze wil aankopen in omgeving Limburg kan je terecht bij "Het Spoor" in Haasrode.
Een winkel met een grote keuze aan modelspoormateriaal voor mensen die ook echt bouwen.

Zelf werk ik met Tillig sporen. Mijn Hamsart baantje is ermee uitgerust en ikzelf heb nooit problemen ondervonden.
Het verbaasde mij dan ook dat vele collegas hierover klagen. Op de beurs van MSM heb ik dan ook wat rondgehoord en er werd me al wel wat duidelijk. De problemen komen voor een stuk doordat het mobiele baantjes zijn die wel wat te verduren hebben. Mijn Hamsart heeft op dat vlak een luxe leventje en mag rustig op Zolder verblijven. Verder grijpt men heel veel naar de kleine wissels. Daarmee heb ik ook problemen. Dus heb ik als minimumlengte de 85451 wissel gekozen. Het is wel belangrijk dat je een wisselmotor monteert die de wisseltongen goed aandrukt. En voor een goede werking heb ik de aansluiting aangepast zodat de ganse wissel gepolariseerd is.
Zoals reeds gezegd rij ik al 20 jaar met Tillig en ik ben daar tevreden over.

Robrecht

Oké bedankt voor alle informatie en ervaringen. Ik denk inderdaad dat ik eens ga kijken in Haasrode om de twee te vergelijken voor ik definitief beslis.

Ik hoop wel dat de Brexit nog even op zich laat wachten, ik moet nog steeds beginnen aan mijn baanplan  ;D

H0 - 2 rail DCC-EX - Arduino - JMRI
Brussel Schuman, ooit zal het klaar zijn...

Andress24

Citaat van: Klaas Zondervan op 11 oktober 2018, 16:52:50 PM
Citaat van: BrainFeeder op 11 oktober 2018, 16:11:10 PM
Is er in België een standaard breedte voor perrons tussen de sporen?
Voor België ken ik de regels niet, maar in Nederland geldt een minimale breedte voor perrons. Een enkelzijdig perron moet minstens 3 meter breed zijn, een dubbelzijdig perron minstens 6 meter. In model moet je vanwege de beschikbate ruimte soms een beetje sjoemelen. Dat kan omdat de perronlengte in model vaak korter is, dus het visueel effect blijft gelijk
Citeer- Ze gebruiken daar ook schaal 00 ipv H0, dat is de Britse norm, maar maakt dat veel uit?
De schaal 00 is 1:76, dat is dus iets groter dan H0 maar het rijdt op dezelfde sporen. Vaak noemen ze de sporen 00/H0.

In aanvulling op NEM 301 kun je ook http://www.miba.de/morop/ph01-v1.pdf raadplegen - daar staan de breedtes (en hoogtes) van de verschillende perrons in, weliswaar naar Duits voorbeeld, maar het is een start, hè. Voor de rest: alleen maar lof over Tillig!
1:1 -  Belg in München
1:87 - Kempen in de jaren '90

H0 - 2 rail DCC - DR5000 - Koploper