Nieuws:

Nu in MSM 272 REPORTAGE: Railtour Dms met bijzondere inrichting

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Dirkh

Kleurtjes kiezen is niet mijn sterkste kant, daarom de vraag, welke kleur te gebruiken voor de hangaar.
Ik had eerst glanzend wit gedacht maar dat is iets te wit volgens mij.
Welke kleur is die hangaar nu eigenlijk ?

Is dat nu een beige wit, grijs wit of wat ?

Gerolf

Tof dat je een nieuwe (grotere) ruimte krijgt  8)
Die basiskleur lijkt me heel licht grijs.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Chrisrail

.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Kautenbach

Ik zou idd voor ivoorwit gaan ;)

Luxe positie met die kamers, en je egaa die zo meedenkt ;D

Dirkh

De loods even opzij gezet , ik moet eerst de juiste verf hebben voor ik er verder aan werk.

Dus maar een nieuw projectje. De kerk die ik had gemaakt is eigenlijk niet correct voor het dorpje en iets te groot om goed te kunnen plaatsen waar ik ze zou willen hebben.
Dus maar een dagje info gezocht over het eigenlijke kerkje van moustier saint marie.
Het leuke aan dat kerkje is dat het niet recht gebouwd is, er is namelijk later nog een deel bijgezet en dat staat onder een hoek tov het oorspronkelijk deel.
Dat is duidelijk te zien op de foto.

Het is wel een beetje zoeken van hoe ik al die details erin kan verwerken. Een hoop gebouwen er tegenaan de plaatst, een toren met een steunbeer waarin dan ook nog een raampje zit enz..
Een detail van het nieuwere deel

En de toren

Om geen verrassing meer te krijgen heb ik maar eerst een grondplan gemaakt van de kerk en de gebouwen die er tegen komen om te kijken of deze keer alles wel gaat passen.

Hier en daar heb ik het kerkje een beetje moeten inkorten maar normaal gaat dat niet opvallen.

En alvast een eerste deel aan het uittekenen om de verschillende stukken van de toren te maken. Er is nog veel teken en rekenwerk aan.

marc goovaerts

Vreemd, dat in een hoek aangezette koor. Dit is romaans, maar in gotische kerken kwam het wel meer voor. Die zijn gemaakt volgens een kruis, waarbij soms het koor wat scheef was gebouwd tegenover het schip, maar dan veel lichter. Bedoeling: het hoofd van Jezus dat opzij neeg. Maar dan wel in de andere richting...

Dirkh

Ik heb volgende tekst gevonden over de kerk :

CiteerL'ÉGLISE PAROISSIALE
Classée monument historique en 1913, l'église arbore fièrement son clocher lombard, l'un des plus beaux de Provence. Cette tour carrée en tuf s'élève sur vingt-deux mètres de hauteur répartis en quatre étages aux ouvertures jumelées. Datée du XIIe siècle, il faisait partie des trois clochers mouvants recensés en Europe. La nef romane de la même époque est divisée en cinq travées à voûtes en berceau brisé. Les pilastres s'évasent vers le haut, phénomène assez courant dans les églises romanes. Les murs en contrefort extérieurs compensent ce mouvement. Trois chapelles voûtées en plein-cintre, plus tardives, s'ouvrent sur cette nef.

Pierre de Pratis, prieur commendataire, ordonna en 1336 l'agrandissement de l'église ; l'axe de la nef ne fut pas respecté et on ne sait si le prieur voulut incliner le chœur dans la direction de Jérusalem ou rappeler la position de la tête du Christ sur la croix. L'autel actuel est un sarcophage du quatrième siècle en marbre blanc représentant le passage de la Mer rouge.

Vrij vertaald voor zover mijn Frans dat toelaat : (corrigeer maar als ik fouten heb gemaakt, maar ik denkt dat ik de essentie van de tekst wel heb kunnen vertalen)

Geklasseerd als historisch monument in 1913, de kerk toont trots haar Lombard klokkentoren, een van de mooiste in de Provence. Deze vierkante toren in tufsteen heeft een hoogte van tweeëntwintig meter verdeeld over vier verdiepingen met twee openingen. Gedateerd in de twaalfde eeuw, was hij één van de drie bewegende klokkentorens geregistreerd in Europa. Het Romaanse schip van de dezelfde eeuw is verdeeld in vijf tongewelven gebroken door overspanningen. De pilasters lopen uit bovenaan, een fenomeen dat heel gebruikelijk in de Romeinse kerken. De steunberen compenseren de beweging. Drie kapellen in gewelfde halfronde vorm openen dit schip.
Abt Pierre de Pratis, beval in 1336 de uitbreiding van de kerk, de as van het schip werd niet gerespecteerd en het is onduidelijk of het koor in de richting van Jeruzalem zou kantelen of herinneren aan de positie van het hoofd van Christus aan het kruis. De huidige altaar is een sarcofaag van de vierde eeuw wit marmer die de passage van de Rode Zee uitbeeld.

Ik heb ook nog gevonden dat de kerk oorspronkelijk in romaanse stijl is gebouwd en dat de uitbreiding later in gotische stijl is gebouwd.

Tot zover deze lezing  :)

Je uitleg Marc kan dus best wel kloppen. Ik leer elke dag nog wel nieuwe dingen bij over architectuur en de achterliggende gedachten. En nu maar verder tekenen en rekenen.

Kautenbach

Mooi man, en goeie uitleg er bij, leuk de evolutie te zien in de kerk,  ik zoek zelf een beetje vergelijkbare kerktoren voor mijn kerkje, maar dan in H0..print je die toren uit, of hoe maak je 'm precies? Best lastig met al die bogen enzo

Dirkh

Ik teken de toren uit in qcad, dat bestand kan ik dan importeren in de snijplotter software en dan het machientje zijn werk laten doen. Alles in platen forex of vikopur van 1 mm en opgebouwd in laagjes.
Er is dan nog wel wat extra snij en vijl werk omdat de plotter die platen van 1 mm niet volledig doorgesneden krijgt maar nog eens langs de snijlijnen met een mesje en de plaat is correct uitgesneden tot op 0.1 mm nauwkeurig. Het moeilijkste is de kanten nadien op 45* afschuinen maar dat ga ik eens proberen met een frees.
Ik heb namelijk het volgende besteld voor mijn dremel en hoop dan met een frees van 45* de kanten te kunnen bijwerken want manueel is het een hele klus om die fijne stukjes af te schuinen.

en deze frees

Dirkh

Ik zit nog een beetje te knoeien met het graveren van de stenen in die toren.

nr 2 en 3 kan ik gemakkelijk met de snijplotter graveren maar om nr 1 en 3 te graveren dat lukt niet zo gemakkelijk, de zijkanten zijn rechte stenen dat is nog te doen maar om die losse stenen te tekenen is bijna niet te doen.

Op onderstaande foto zijn de verschillende materialen nog beter te zien

iemand een idee hoe ik die gemakkelijk kan nabootsen op de forex platen ?

modelbaanHO

Een hele uitdaging Dirk, maar met wat ik al van jou heb gezien komt het helemaal goed.
Ik volg met veel belangstelling. Goede raad geven dat zal iets minder zijn.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Chrisrail

.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Kautenbach

Uitkrassen in gips dat onderste deel? Of nabewerken? Ff oefenstukje maken ;)

Wel een  hoogstandje

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Proefstukje gemaakt en een kleurtje gegeven met de eerste de beste verf die ik binnen handbereik had. Dus de kleuren zijn niet zoals het hoort maar het is maar om een idee te krijgen van het resultaat.Ik moet meer grijsachtige tinten gebruiken om het juiste effect te krijgen denk ik.

De steentje zijn deels met de snijplotter gegraveerd(de rechte lijnen) en deels met de losse hand ingekrast in de forex. Dat gaat wel even duren om zo die hele toren te graveren maar het is te doen volgens mij. Het plotterje is ondertussen de verschillende delen van de toren aan het graveren en snijden.

Voor de kleuren denk ik eerder aan een licht grijs met daarin een klein beetje gele/bruine tinten erbij of zoiets en dan voor de individuele stenen telkens een donkere of lichtere tint van die kleur.
Het is moeilijk te beoordelen op de foto's want elke foto geeft weer andere tinten weer afhankelijk van hoe de licht inval is denk ik.
Nog eens een teststukje maken en dan maar wat experimenteren met de verschillende kleuren.