Nieuws:

Nu in MSM 272 PRAKTIJK: Een Franse tuin voor kasteel Linderhof (2) | Rascal Miniatures 3D-print gevels | Weatheren van Spaanse graanwagens | Schuim en baksteen

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Cozzy

Supergeslaagd resultaat Dirk, nu al!!
Gaat erg mooi worden  8)
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Citaat van: Dirkh op 09 oktober 2016, 17:53:22 PMIk moet nog wel een oplossing zoeken voor de ramen , eigenlijk doorschijnende platen.
zomaar een los idee: je huidige platen als mal gebruiken, en er doorzichtige hars op "verven"? (uiteraard een losmiddel gebruiken ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Mijn vrouwtje heeft een stukje overschot van zo een lamineer apparaat meegebracht.
Ik ga morgens eens proberen dat tussen twee stukjes metaal op te warmen om het zo in vorm te krijgen.
Anders is die oplossing met die hars misschien wel een mogelijke oplossing.

Dirkh

Een eerste test met die lamineerfolie lijkt best mee te vallen.

SuSke

Ziet er inderdaad goed uit. Zeker als je beseft dat we hier over N spreken. Het raampje is amper 1,5cm hoog  :o

Prachtig werk Dirk.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

marc goovaerts

Dat ziet er inderdaad goed uit. Is het ook stevig genoeg ?

Dirkh

De ruitjes zijn stevig genoeg, alleen is het een prutswerk om al die lijntjes erin te drukken. Ik had eerst geprobeerd met die folie warm te maken en dan tussen 2 stukjes aluminium te drukken maar dan komt de vorm er niet genoeg in.
Tweede poging, warm maken en dan direct lijntjes indrukken en laten afkoelen en dan houd de folie zijn vorm.

Omdat ik het uitsnijden van die ramen even moe was (nog 1 wand en dan het dak nog) heb ik de bodemplaat al een beetje aan het voorbereiden geweest, als de loods erop komt kan ik daar niet meer aan.
Dus sporen gelegd, een beetje roest aangebracht en wat ballast hier en daar tussen gesmeten zoals op het voorbeeld.
Enkele wanden al even los erbij gezet en een paar oude wagons erbij gezet om de afmetingen nog eens extra te controleren.

Nu nog wat rommel maken om tussen de wagons te zetten en tegen de muren. En dan verder aan het geraamte werken.

eddy

Hoi Dirk,
zijn deze sporen nog in gebruik? Anders de bovenkant van de rails proper maken.

groeten eddy

Michiel

Ballast in de loods, daar zit een verhaal achter. Werd de loods misschien over bestaande opstelsporen gebouwd?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

De sporen worden heel sporadisch gebruikt om eens een wagon te verplaatsen maar het is meer een werkplaats om restauratiewerken uit te voeren zoals in onderstaande foto. Hier zie ik niet veel verschil tussen de bovenkant en zijkant van de spoorstaven. Misschien nog wel een stoflaag over de sporen aanbrengen.

Die ballast in een loods vond ik ook raar maar volgens mij is er in de echte loods gewoon geen beton vloer maar gewoon de sporen op de ondergrond en daarover een loods gebouwd.

Om het mij gemakkelijk te maken heb ik gekozen om er een betonnen vloer in te leggen zodat ik de loods apart kan bouwen en nadien op de baan kan plaatsen. Echter op deze foto zie je dan wel echt een beton rand aan de ingang

Dirkh

Blijkbaar liggen de sporen gewoon op de grond en heeft de loods geen betonnen vloer.
Ik heb nog volgende foto gevonden waarop duidelijk te zien is dat die beton rand enkel dient om de geleiders van de poorten op te monteren.
Dus ga ik de ondergrond maar aanpassen denk ik.

Nu kreeg ik ook nog een tip op een ander forum dat de muurplaten ook bestaan bij evergreen :

Maar eens kijken waar ik die kan krijgen (misschien wel op de expo) want dat aluminium is zo snel beschadigd en ik ben niet helemaal gelukkig met het resultaat.
Ik zal dan wel telkens 2 platen tegen elkaar moeten lijmen omdat de binnenkant van de loods ook zichtbaar is.

Steam.N

Citaat van: Dirkh op 11 oktober 2016, 22:02:24 PM
... Maar eens kijken waar ik die kan krijgen (misschien wel op de expo)  ...

Dirk, als je weet te zeggen welke nummers je wenst, zal ik bij Artobi eens binnenspringen.
Ik breng het dan mee naar Leuven.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Bedankt al Jean.

Ik merk nu bij het bekijken van de foto's dat ik nog een ontwerp fout heb gemaakt. Mijn loods is te hoog volgens mij.
Op onderstaande foto zie je dat de bovenkant van de wagons bijna gelijk komt met de bovenkant van de ramen.

Bij mij staan de ramen veel hoger

Als ik de poort bekijk op deze foto dan zie je dat die ook veel lager is.

Dus ga ik de loods wat laten zakken. Terug naar de tekentafel en deze keer wat beter opletten op de maten. Het is niet gemakkelijk om de telkens af te leiden van enkel foto's zonder echte referenties.

Dirkh

Stom van mij, fout gevonden, ik had de nem 102 norm gebruikt om de afmetingen van de poort te bepalen en een rijtje verkeert gezien, ik had de maat van TT (43 mm) gebruikt ipv die van N (33 mm).
Natuurlijk dat dan alles te groot is geworden. Gelukkig nu nog gevonden voor alles af is.