Nieuws:

Nu in MSM 272 TREINSAMENSTELLING: Bananen Express

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Gerolf

Zelf die gegolfde platen maken uit aluminiumfolie?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Een eerste test om de wandbekleding te maken.
Met de snijplotter en een embose tool en mat heb ik in een aluminium plaat van 0.05 mm groeven getrokken elke 2 mm.
Daarna met de kraspen die nog iets dieper ingedrukt (de snijplotter heeft niet genoeg kracht om de plaat voldoende in te drukken).

En dit is dan het resultaat:

Is wel bruikbaar denk ik. Enkel het uitsnijden van die ramen gaat moeilijk worden, deze wand heb ik met de schaar op maat gesneden maar voor de deur ging dit niet en met een mes die aluminium snijden is niet gemakkelijk zonder de groeven te beschadigen.

Nu nog afwachten wat het resultaat gaat zijn als ik het verf. Bij gebrek aan spuitpistool moet ik dat met de hand schilderen.

loebaske

Ziet er toch goed uit Dirk en dan voor N schaal...amaai

marc goovaerts

Het ziet er inderdaad mooi en regelmatig uit. Toch een mooi gerief, die snijplotter !

Michiel

Het snijwerk is strak, de verhoudingen top, maar ik vind het materiaal "net niet". Het komt over als golfplaat, maar daarvoor is het veel te grof. Het aspect van de zijwand van de loods is toch anders, en gezien je een snijplotter hebt, waarom niet op regelmatige afstanden groeven halfdiep snijden in vlak styreen?

Maar soit, dat is enkel mijn voorkeur. Ik weet zeker dat je ook met deze golfplaat iets heel mooi zal verwezenlijken.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Michiel had gelijk , het was een beetje teveel golfplaat.

Ik heb de achtergevel nog wat aangepast, na het indrukken van de groeven, terug met een rolletje over het plaatje gegaan om het golfplaat effect wat terug weg te werken. Dan een eerste laagje wit erop om het resultaat te zien.

Niet naar het knoei schilderwerk zien, verf is nog niet droog en er moet nog een laagje over, dit is maar een probeersel.

Dit begint er al beter op te lijken. ( denk er ook aan dat dit stukje maar 8 x 6 cm is)

SuSke

Dat ziet er al weer een heel stuk beter uit dan het vorige probeersel Dirk
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Ja hoor, dit is het. Nog wel het stof uit de verf wegschuren met een fijn schuurpapier of zo om het helemaal glad te krijgen. Maar deze structuur is perfect.  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirkh

Iemand een idee hoe ik best die aluminium sheet kan snijden. De buitenkant gaat gemakkelijk met de schaar maar om de openingen te maken voor de doorschijnende stukken heb ik wat moeilijkheden.
Met een exacto mesje lukt het niet zo goed, ze wijn direct bot en dan nog is het moeilijk om de sheets mooi in te snijden.

En verdorie, mijn voorraad I profielen is op, niet genoeg meer om de 2 laatste stukken te maken.

SuSke

Ik snijd de aluminium altijd met een gewoon breekmes(je). Een nieuw stukje nemen en zeker niet te hard drukken maar een paar keer over dezelfde snee gaan (bijna alsof het styreen is). Nadeel is inderdaad dat het sneller bot is, maar een reserve mesje voor een breekmes is wel een stuk goedkoper dan een exacto-mesje.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026

Dirkh

Weeral een stukje verder.

Nu al die tussenstukjes nog maken en de 2 zijkanten verder uitsnijden.
Ik moet nog wel een oplossing zoeken voor de ramen , eigenlijk doorschijnende platen.

loebaske

Straf werk voor dan nog N te zijn

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Machtig mooi Dirk.
Zal een mooi loodsje worden met het echte materiaal  ;) ;)