Nieuws:

Nu in MSM 272 TREINSAMENSTELLING: Bananen Express

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

PeterVG

Het is maar wat je wil. Eindeloze bedrading hoeft niet.
Ik ben tevreden met enkel stroomvoedingskabels naar de sporen.
Al de rest is minimalistisch of onbestaande. Geen automatisatie in het treinverkeer en enkel handbediende wissels.
De treinbestuurder moet maar meewandelen met zijn trein en zelf zorgen dat de wissels veilig liggen.
Mijn rug is me daar dankbaar voor. Die haalt het niet om een baan van 100m rijlengte te voorzien van kilometers bedrading.
Deze uitbatingswijze kan uiteraard enkel met draadloze locsturing. Wissels zijn enkel lokaal te bedienen door een seingever of door de treinbestuurder zelf.

Dirkh

Ik heb de knoop doorgehakt, we bouwen alles om naar een digitaal systeem. Via E-bay een multimaus van fleischmann kunnen vinden voor een goede prijs.
Dan op zoek gegaan naar enkele decoders om in de X2200 van mikadotrain in te bouwen (die zijn al voorzien voor digitaal dus enkel in pluggen en programmeren hoop ik), de keuze is gevallen op keuhn N025-P aangezien ik een ombouw verhaal heb gevonden met die decoder op een Frans forum.
Ik heb ook een ombouwsetje besteld om de tomix railreiniger om te bouwen naar digitaal met ook een keuhn N025-P (pinnen onder een hoek van 90°) decoder, verder nog een extra decoder met draadjes om een andere loc om te bouwen maar dat zal voor later zijn als ik al een beetje vertrouwd ben met het digitale gebeuren.
Verder nog wat studie werk gedaan om eventueel de baan via de pc te kunnen besturen en daar is de keuze gevallen op de modules van rosoft. Ik moet dat nog wat verder bestuderen maar normaal 6 S88N modules en een s88XPressNetLi module zouden moeten volstaan om de baan met de PC te kunnen bedienen. Ik ga de reed contacten blijven gebruiken die reeds ingebouwd zijn in de baan voor de detectie en die zou ik moeten kunnen aansluiten aan de S88N
Voor de wissels en de verlichting blijf ik gebruik maken van de OC32 en de OM32 modules die ik reeds heb.
Nu wachten tot alles aankomt en dan kan ik beginnen te experimenten en de eerste stappen zetten in de digitale modelbaan wereld.

Ondertussen ben ik het elektrisch schema aan het herwerken om de verschillende verbindingen tussen de modules te kunnen maken. (blokschema)

Nu verder de details van de verbindingen tussen de modules uitwerken en kijken of we alles kunnen uitvoeren met een min aan connectors.

Steam.N

Ahaah !  Dat ombouwen ga ik zeker volgen !!!
Succes met je digitale overstap !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Dirkh

Een hoop pakjes aangekomen deze week.  Keuhn N025 decoders, ombouwset voor de tomix reiniger, S88N modules en S88XpressnetLI interface en 2 multimaus centrales. Ik had op e-bay geboden op een multimaus en dacht dat ik de veiling niet ging winnen en had ondertussen via het forum hier al een andere multimaus kunnen aankopen, dus nu heb ik er 2.

Ik heb eens aan het rondkijken geweest en ik denk dat ik eventueel 1 centrale kan ombouwen naar een extra booster in het geval ik niet ga toekomen met 1 centrale.

Ik heb ondertussen al 1 X2200 voorzien van een decoder (gemakkelijk enkel in te pluggen en rijden maar) en ook de tomix omgebouwd. Ook al een gemakkelijke klus, 1 vijsje los, printje eruit, nieuw printje met de decoder erin en voila een stofzuiger voorzien van een decoder. Verder nog een BR260 ook van een decoder voorzien maar daar is nog wat extra werk aan. Hij rijd niet zo soepel , ik denk dat ik die eerst maar eens een onderhoud moet geven want die is teveel gebruikt om te testen op de oude baan en ik vermoed dat de sleepcontacten en wielen wel eens een reiniging kunnen gebruiken.

Ook een testopstelling gemaakt om die S88XpressNetLi interface te testen en de werking samen met koploper te bestuderen.
Dat werkte ook al van de eerste keer, wat kabels inpluggen en met een kleine stukje draad de bezetmeldingen gesimuleerd en ja hoor locje vertrekt en stopt wanneer ik de bezetmelding simuleer.

Wel een beetje een puinhoop maar alles werkt. Straks beginnen met alles in te bouwen op de modules.

Ondertussen gestart met hoekprofieltjes te maken om de connectors tussen de module op te monteren. Een connector voor de rijspanning, 1 voor de +12V GND en +5V en een DB25 in dit geval om wat lichtjes aan te kunnen sturen op die module.

Voor de volgende overgang komen daar dan nog 2 RJ45 verbindingsstukken bij om de S88N en nog een RS485/RS232 verbinding te maken voor de sturing van de OM32 en OC32 modules.

Wel nog gaan tijd gehad om naar de elektronica winkel te rijden voor wat weerstandjes en ander klein materiaal om het programmeren van de decoders via de pc te kunnen doen met de multimaus centrale. Maar dat is niet dringend.

Dirkh

Hoi hoi,  de eerste 2 modules zijn bijna volledig voorzien van bezetmelders en de rails voorzien van de nodige stroom draden. Eindelijk heeft er al eens een treintje enkele meters kunnen rijden.
Buiten 2 bezetmelders die dienst weigerden werkte alles van de eerste keer! Na een uurtje zoeken de fout gevonden in een connector waar ik 2 draadjes had omgewisseld.
Straks de rest van de rails aansluiten en de servo's beginnen te monteren op die twee modules.

Het overschakelen naar digitaal maakt het werk iets gemakkelijker en nu vlot het beter.

Ik moet nog wel een loc voorzien van een decoder om mijn tomix reiniger te kunnen laten rondrijden, de huidige omgebouwde locs hebben te weinig trekkracht.

Dirkh

Vandaag 2 uren aan het knoeien geweest met een V60 van minitrix die telkens op de wissels stil viel. Na lang zoeken de oorzaak gevonden, een van de sleepcontacten had niet genoeg druk op het wiel waardoor er maar 1 wiel voor de stroomafname zorgde. Ik dacht eerst dat het de wissels waren aangezien dit de eerste keer is dat er op de baan gereden werd.
Maar nu werkt alles zoals het hoort. Dus de eerste testritten gedaan op module 4 en 5 en alle bezetmelders aan het testen geweest, buiten hier en daar een spoor dat een beetje gereinigd moest worden eigenlijk geen problemen gehad. Dus maar wat aan het spelen geweest met de treintjes op het stuk dat al voorzien is van de nodige bekabeling.
Een kort filmpje van de ritten met de minitrix V60 en de X2200 van mikadotrain beide voorzien van een keuhn N025 decoder. In die V60 past misschien wel beter een N045, die is blijkbaar iets dunner, die is in bestelling en zodra die aankomt ga ik die verwisselen.

klik op de afbeelding voor het filmpje

Tot hiertoe bevalt het digitale wereldje me wel, enkel het ombouwen van de loc's die niet voorzien zijn van een nem stekker zal nog iets moeilijker zijn.
Die V60 past niet echt in het thema maar voor de testen is die goed genoeg. Daar heb ik wel plannen voor om die eventueel te voorzien van en nieuwe bovenbouw om er een BA 11 van te maken.

Het zal wel niet volledig kloppen maar met dat onderstel kom ik wel dicht in de buurt.

Ondertussen zouden er nog 2 locs onderweg moeten zijn om de verzameling aan te vullen en ook de nodige decoders om alles verder te digitaliseren.
Die passen meer in het Franse thema.

Volgende stap is het monteren van de servo's en de aansturing met de OC32.

Michiel

Waauw! Dat rijdt heel mooi en rustig. Niet evident in N met drie-assers. Goed dat je het probleem met het sleepcontact vond, en niet eindeloos de wissel zit blauw te schelden.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Ondertussen nog een br64 en br80 voorzien van een decoder. Het viel albij al nog mee dankzij een voorbeeld op 1zu160.de.
Echter de br64 heeft hetzelfde probleem als de V60 denk ik, hapert soms, wl niet starten enz.. Morgen eens rustig onder de loep bekijken wat er mis kan zijn.
Ik Ben verwonderd van die br80, die rijd zonder problemen over de wissels aan lage snelheid en dat voor een drie assig stoomlocje.
Die V60 en BR80 kan ik echt laten kruipen, even F4 (rangeerstand) inschakelen en die locs kruipen over de baan.
Morgen nog wat filmpjes als de problemen met de br64 opgelost zijn.

Steam.N

Proficiat, Dirk !
Ik blijf volgen !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Ik kijk uit naar die BA11 - leuke uitdaging  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

59erke

Citaat van: Michiel op 26 april 2016, 22:30:36 PM
Waauw! Dat rijdt heel mooi en rustig. Niet evident in N met drie-assers. Goed dat je het probleem met het sleepcontact vond, en niet eindeloos de wissel zit blauw te schelden.  ;D

Die V60'ers van Minitrix zijn heel goede lokjes, heb hier de Belgische variant en die rijdt ook heel zachtjes.
Zelfs analoog, digitaal moet ik nog even testen want wacht hier nog op een decoder (wordt normaal morgen geleverd)

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Dirkh

Ik heb in de V60 de N025 vervangen door een N045, die past blijkbaar beter.
De Br64 blijft een probleem kindje, ik blijf met contact problemen zitten bij lage snelheid op bepaalde stukken va de baan.
Een kleine BR80 rijd zonder problemen over die stukken maar de BR84 blijft er problemen mee hebben.

Verder zijn vandaag de 2 piko locs aangekomen, direct voorzien van een decder en beginnen in te rijden. Nu blijkt 1 loc aanzienlijk trager te rijden dan de andere. Dat vraagt nog eens een onderzoekje om de oorzaak te vinden.

Ik heb nu 2 stoolocs , 2 railbussen en nog 3 diesel loks gedigitaliseerd, dus genoeg rijdend materiaal om test te rijden.
Ook de tomix reiniger is gedigitaliseerd en de piko Lok kan die met gemak trekken en duwen.

Michiel

De V60 van Minitrix dat ik hier heb is er eentje van de aller eerste reeksen, mogelijk ergens van de jaren '70. Tot men spijt rijdt die nogal krijserig en horterig. Goed om weten dan de latere reeksen een stuk beter zijn.

Voor de BR64 zou je kunnen overwegen om de loopwielen ook van sleepcontacten te voorzien. Ofwel, indien mogelijk het gewicht wat opdrijven met lood, opdat de wielen beter tegen de rails drukken.

Bekijk ook eens de plekken waar de BR64 blijft steken. Mogelijk dat de rails er niet 100% ligt: wat hol (begin helling) of oneffen (sprong bij raillas), misschien wat torserend (verdraaiïng voor verkanting), of klassiek op een wissel (met kunststof puntstuk)?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirkh

Michiel, die Br64 heeft reeds contacten op de loop wielen, het is een raar probleem soms sputtert die op een gewoon recht stuk. Ik heb wel ondervonden dat het afhankelijk is van de rijrichting, niet vooruit of achteruit maar de manier waarop de loc op de Rail staat. Maw of de loc met de voorkant naar links of rechts op de sporen staat. Heel raar.

Ik zal er nog wel eens verder naar zoeken, bij een iets hogere snelheid zijn er geen problemen enkel wanneer die echt over de rails kruipt.

Maar dat zal iets voor morgen worden, mijn dag zit redelijk vol met andere verplichtingen.