Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Sedelocus ... De Feniks ...

Gestart door Steam.N, 06 september 2015, 16:33:17 PM

Steam.N

Citaat van: SuSke op 08 februari 2016, 11:53:43 AM
... de cursus "opvoedkunde voor processoren".

Die cursus was wel ingewikkelde materie ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

sdz1976


Ik denk dat Frans teveel naar films, genre terminator keek :D

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Gerolf

Artificiële intelligentie .... daar zijn we voorlopig nog niet aan toe (denk ik)  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Een Arduino? Daarmee kan je alles programmeren. Binnenkort is ie niet alleen artificieel inteligent, maar reproduceerd het zich, en drinkt het koffie met een rietje.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Vóór het zover is zal er nog véél water naar de zee vloeien  ;)

Probleem van zondag avond zat ik een erg hoog gebruik van "Global variables use".
Vreemd: als ik uitreken hoeveel mijn variabelen opsoeperen kom ik lang niet aan de grens ...
Dit legt uit waarom mijn programma vreemd begon te doen: te weinig geheugenruimte leidt tot instabiliteiten ...

Deze morgen nog even wat zitten experimenteren:
nieuw arduino projectje, met include van gebruikte bibliotheken.
- Dan stapsgewijze mijn declaraties en code overgezet naar het nieuwe projectje.
- Bij elke stap gecontroleerd wat de compiler vertelt.
Blijkt dat zodra ik "Serial.print"instructies toevoeg (om te kunnen debuggen) het gebruik verrassend omhoog gaat!

Dus ga ik deze avond alle niet essentiële print instructies er eens uitzwieren ...
Zo zal ik nog wel geheugenvreters ontdekken ...
Benieuwd ...

Ik ga dit draadje niet vullen met programmatie-perikelen, wel de (verhoopte) vooruitgang melden  ;)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Citaat van: Steam.N op 09 februari 2016, 09:01:09 AMVreemd: als ik uitreken hoeveel mijn variabelen opsoeperen kom ik lang niet aan de grens ...
Subroutines - en zeker die met lokale variabelen - gebruiken ook RAM (stack, ... ) en als je routines binnen routines oproept kan dat oplopen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Tja, Gerolf.  Daar zal inderdaad wat geheugen naartoe gaan.
Maar dat fenomeen doet zich voor bij het uitvoeren van het programma, niet bij het compileren.

Uiteindelijk alle debug statements er uitgezwierd: ik zit aan een 646 bytes globale variabelen (met 2500 bytes beschikbaar).
Vóór de opkuis zat ik aan een gebruik van 2865 bytes !!!

Enfin, goed dat ik dit weet.  Alweer wat ervaring opgedaan  ;)
Het is nu uitzoeken hoe ik  op een efficiënte manier kan debuggen (maximale informatie over het programmaverloop vs geheugenverbruik).
Deze avond ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

We zijn alweer een zestal weken verder.  ::)
Al die tijd noest de microprocessor-wereld aan het ontdekken: I2C, TFT, Touch, Encoders, ... en de eigenaardigheden van de Arduino programmeertaal ...

Al dit geprogrammeer brengt me wel vooruit (alhoewel ik het soms wat sneller zou willen zien gaan):
1. Mijn mobiele configurator/aanstuurmodule (met color-touch scherm) herkent andere nodes op het I2C-netwerk, en kan berichten uitsturen en ontvangen.
   Nut?  De instelling van de servo-waarden van alle wissels, het selecteren van paden op wisselstraten, het aansturen van signalen, starten/stoppen van treinen ...
   (Niet dat ik al zover ben, maar nu de communicatie-horde genomen is, zou het relatief snel kunnen gaan)
2. Een mini-uitvoering, met uitsluitend een 0.96" OLED schermpje, een decoder en een arduinootje, waarmee ik eveneens servo's kan instellen en een pad op een wisselstraat kan kiezen.
   Deze uitvoering is grotendeels af, en kan ik binnenkort installeren bij een wisselstraat.
   Dan is het gedaan met manueel servo's te verzetten (en wissels beschadigen).
   Draaien aan de knop, indrukken bij de juiste keuze, servo's die zich goed zetten en dit op het schermpje terugkoppelen, en treinen die beginnen rijden als alles OK is.
   Eens deze mini-uitvoering af is, heb ik een beter beeld op de verwerking van wissel-data, en kan ik de mobiele configurator zinnige berichten laten uitsturen naar de wisselstraat.

Waarom dit allemaal zélf doen?
Gewoon omdat de microprocessorwereld me al jaren intrigeert, omdat ik graag programmeer, en ik bepaalde automatisatie-ideeën heb ;)

Maar het kriebelt om terug te bouwen ...
Dus snel zorgen dat de treinen kunnen rijden (ik wil dit projectje eerst afwerken), en dan terug wat styreen- en ander plezier  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Het klink hoopvol: "Mijn mobiele configurator/aanstuurmodule herkent andere nodes op het I2C-netwerk, en kan berichten uitsturen en ontvangen."..."Deze uitvoering is grotendeels af, en kan ik binnenkort installeren bij een wisselstraat...." Geweldig dat jouw eigen concept van het total gedistribueerd besturingssysteem vorm krijgt. Wat een mooie uitdaging. Ik ben heel beniuwd naar het vervolg.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)