Sedelocus ... De Feniks ...

Gestart door Steam.N, 06 september 2015, 16:33:17 PM

Steam.N

Citaat van: OlivierV op 08 januari 2016, 09:51:38 AM
In principe is het dezelfde machine he Jean. ;) Enkel een ander nummertje erop. ;)

Yep.  En in N-schaal zul je dat nummertje op een afstand en met wat verwering zeker niet kunnen lezen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Gisteren afscheid genomen van een trouwe vriend ...

54 keer heeft ie me feilloos geholpen: mijn siliconenmal voor servo-houdertjes heeft het eindelijk begeven  :-[
De mal was al enkele dagen serieus ingescheurd, en het ging van kwaad naar erger.

Vandaag een nieuwe mal gegoten.   Hopelijk kan ik die vanaf morgen gebruiken.
Ik heb namelijk nog heel wat houdertjes te produceren.  Voorlopig een 40-tal ...

Om het kans op inscheuren te verminderen (vermijden ga ik niet kunnen, want de geometrie van het te gieten stuk vereist nogal wat uitrekken van de mal bij het ontmallen) heb ik de randen van de moederstukken afgerond.
Dan werken die randen minder als messen ...

Gelukkig vereist Sedelocus nog heel wat andere werkjes ..
Vandaag ga ik nog wat kurk bevestigen op schaduwstation-4, en de bedrading van schaduwstation-3 verder zetten.
Als dát me tegensteekt kan ik overschakelen op electronica en software  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

philippe_007

Sterkte  ;)

ik zou zeggen, doe rustig verder, maar das niet echt het geval he :-)

DFS

Mooi project! Wel grappig velen zijn al blij met een of twee schaduw stations, meneer heeft er minimum 4, zover ik kan lezen  8)

philippe_007

Dat is een van de voordelen van schaal N, veel plaats om zulke dingen te realiseren :-)

Steam.N

#125
Nu ik er nog redelijk gemakkelijk aan kan ...

Het worden vier stations van 8 sporen (waarvan eentje als doorrijspoor).
Dus 28 treinen kunnen geparkeerd worden: 14 "lange", 14 "korte" opstellingen.
"lang" betekent 10 personenrijtuigen, "kort" betekent 5 stuks.

Status:
Schaduwstation 1 : inrijwisselstraat gelegd inclusief servo's, niet bedraad
Schaduwstation 2 : beide wisselstraten en bundel gelegd (inclusief servo's) en bedraad (nog wel bezetmelding
                                   inbouwen).  RGB verlichting geïnstalleerd
Schaduwstation 3:  beide wisselstraten en bundel gelegd (inclusief servo's).  deels bedraad
Schaduwstation 4:  uitgaande wisselstraat half gelegd (nog geen servo's).  Werken even onderbroken omdat nog
                                    wat kurk moest gelijmd worden.
                                    Wissels en sporen worden vanaf morgen verder gelegd

Het begint dus vorm te krijgen, en ik tel de dagen af dat de eerste trein rondjes kan rijden ...  ::) ;)

In parallel met het sporenleggen worden volle bak servo-houders gegoten (deels voor mij, deels voor DirkH).
Mijn nieuwe mal gaat deze avond in productie, dus ritme kan wat opgetrokken worden  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Rik2016

Als ik dat allemaal lees krijg ik als beginneling schrik om verder te doen  ;D

Voor jullie gesneden koek, maar voor een leek als ik een hele boterham. Bezetmelding, inrijwisselstraat, schaduwspoor enz en dan die banen met veel treinen door elkaar, pfff ik zal nog veel moeten lezen en leren.


Steam.N

Rik, vooral niet panikeren:
het is de eerste keer dat ik een thuisbaan bouw.
Veel rondgekeken op expo's, internet afgeschuimd, en veel fora (zeker dit) doorgelezen.

En dan proberen, afchecken met collega's bouwers ...
En fouten maken ... afbreken en herbeginnen ...
Leuke leerschool  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

niko

Zo te zien nog veel werk/plezier voor de boeg.
De onder bouw ziet er idd stevig uit Jean.
mvg NIKo
mvg Niko

Steam.N

Kleine update:

- Schaduwstation-4:
  - eerste spoor van de bundel is gelegd.
  - van ingaande en uitgaande wisselstraat elk zijn drie van de zeven wissels gelegd, mét servo plaatsing


  OEF !  Zo een tijdje in vier geplooid is geen sinecure  :o
  => Vanaf morgen wordt dit deel bedraad.  Het leggen van de ontbrekende wissels en sporen komen later aan bod, eens schaduwstation-1 eveneens berijdbaar is.

- Verbindingsblokken aan weerszijden van schaduwstation-3 en -4 zijn gelegd.
  Sporen zijn ingelijmd.
  => Vanaf morgen worden deze blokken bedraad.
Dus ergens deze week kunnen treinen hun rondjes draaien over beide schaduwstations.

Dan is het tijd om mijn eerste kuistrein samen te stellen.
Ik heb een Tomix stofzuiger, en een kuiswagentje met dwarsliggende rol waarop kuisproduct kan gedruppeld worden (nog nieuw in verpakking)

Ondertussen ook wat gewerkt aan de verlichting van het schaduwniveau:


Spielerei, natuurlijk.
Zeker op dit moment.  Later wordt deze rgb-verlichting functioneel zinvol  ;)

Deze verlichting geeft wel een speciaal effect:



De voorkant tussen schaduw- en bovenste niveau wordt beveiligd tegen grijpgrage handjes en stof, door een reeks stroken plexi.
Snel te verwijderen: magneetjes houden ze aan de bovenkant vast, de onderkant zit achter een houten richeltje (om de kracht op te vangen van ontsporende locs).

Schaduwstation-2 en -3 gaan binnenkort licht gewijzigd worden:
op beide stations wordt één van de wissels vervangen door een engelse wissel.
Hierdoor wordt een stukje spelelement toegevoegd (later wat meer hierover).

Laatste spielereike:  een mini-synoptisch bordje, dat de toestand van een wisselstraat weergeeft.



Elke wisselstraat krijgt zo'n dingske (postzegel groot).
Op dit ogenblik is dit maar een statisch beeld.  Het is ook maar een testje.
Al heel wat informatie is hier beschikbaar:
- stand van de wissels
- aanwezigheid van locs op de bundel
- van elke loc die staat te wachten wordt het typenummer (of later DCC-adres) getoond
- sanity-status van microprocessor die dit schermpje aanstuurt.
Stom dat dit schermpje een ingebakken en niet te wijzigen i2c adres heeft.
Dus als ik meerdere schermen wil aansturen, moet ik voor elk een microprocessor hebben, of een i2c-multiplexer (maar die heb ik op dit ogenblik niet thuis liggen).

Nu even een break, dan terug wat bekabelen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

59erke

Citaat van: Steam.N op 24 januari 2016, 15:16:12 PM

en een kuiswagentje met dwarsliggende rol waarop kuisproduct kan gedruppeld worden (nog nieuw in verpakking)


Heb je daar meer info van Jean ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Steam.N

Koen, die rail reiniger is een #D10 Rail Cleaner van "Centerline Products".
Vorig jaar op een of andere expo gekocht, maar nog niet uitgepakt.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Speciale verlichting ! Je eigen Twilight-Zone  ;D (hopelijk ook niet letterlijk)

ERVIN

Lijkt zo wat op Star Trek , leuke sfeer!!

59erke

Citaat van: Steam.N op 24 januari 2016, 17:00:23 PM
Koen, die rail reiniger is een #D10 Rail Cleaner van "Centerline Products".
Vorig jaar op een of andere expo gekocht, maar nog niet uitgepakt.

Laat me weten of hij zijn werk goed doet (als je wil) want ik zoek nog een alternatief voor die opvulbare Herkat tankwagentjes
die toch niet zo goed presteren
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan