Nieuws:

Nu in MSM 272 TREINSAMENSTELLING: Bananen Express

Hoofdmenu

Waar zijn we nu mee bezig ?

Gestart door Peter, 15 november 2004, 10:24:12 AM

dani

waarschijnlijk een vliegenmepper, Janie...   
"What Else ?"                    (C)  Nespresso - George Clooney
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Buiten seizoen nu, anders een paar euro in den Blokker.

loebaske

Klopt, een elektrische vliegenmepper, wachten tot de zomer hoeft niet voor me, koop er meteen een vijftal, indien direct nodig liggen die hier op voorraad  ;)

Huugooke

Heb er ook één in reserve, heb er zelfs al een vlieg mee geëlektrocuteerd!
Alles ligt hier klaar voor de bomenproductie, zou er eens mee moeten beginnen eigenlijk
Eerst die 93 afwerken, en die 64, en...
er liggen hier veel dozen met begonnen projecten  :-\

janieburton

raf

ja en als die 44 klaar is komt die ook nog LOL

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

OlivierV

Een erg simpele ombouw uitgevoerd. HLE20 van Roco langs 1 kant uitgerust met schakelbare sluitlichten, de andere kant schakelbaar maken zou ook kunnen, maar dan is mijn decoder zo snel niet uit te bouwen, alhoewel dat eigenlijk niet zo veel kwaad kan. Zal nog wel een beschrijving online plaatsen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

bollen neus

Niets bouwen enkel bestellingen plaatsen, Weinert messing onderdelen, messing profielen,MTH ketelwagons , Lenz sporen en wat decals en dat komt door goede  verkoop van materiaal verleden jaar, geld moet rollen hé.
Den Eric.

raf

me aan het verdiepen in overspanningsbeveiliging (ja wadde dit bij scrabble geeft echt punten)
het probleem is de flits wagon die ik aan het bouwen ben
bij 2 rails is er geen probleem tot 15 volt kan de 7805 de spanning regelen om de pic en de ledjes te voeden
maar bij 3 rail gaat voor om te schakelen de spanning naar de 24 en meer volt
dan zegt de 7805 pfhhhhhh en de smoor komt er uit
nu dacht ik een zener en een weerstand te kunnen gebruiken om dit te vermeiden

zo een beetje op dit principe maar heeft er iemand een idee of dit kan werken dan hoor ik het graag
gr raf

Klaas Zondervan

Raf, zorgen voor niks. Een 7805 mag tot 35V hebben op de ingang.

raf

ha ik dacht dat die maar 15 volt mocht hebben

maar inderdaad op sommige datasheets staat dat hij dus 35 volt mag hebben
en het gaat maar over die korte puls dus dan word hij ook niet te warm
nu kunnen we dus een printje gaan bouwen na dit
en dan kan de flits wagon in elkaar gezet worden
het doel zoals patrick het wilde hebben
rijden dan flitsen en als hij stilstaat dan stopt hij met flitsen
de spanning blijft op de baan dus dat was geen optie
en dan is er gekozen voor een magneetje op de as en een reed relais in de wagon
als binnen een bepaalde tijd geen puls is gedetecteerd op het reed contact dan stopt het flitsen
enig probleem is dat als de wagon stopt met de magneet juist onder het reed contact de wagon wel blijft flitsen
dus opzoek naar een oplossing daarvoor
gr raf

modelbouwpatrick

Hallo Raf,
bedoeling is niet rijden en flitsen maar wel op een plaats stoppen en dan reeks foto's nemen. Vervolgens verder rijden.
Flitsen als hij rijd is natuurlijk ook leuk.
Moeten we een bekijken.
Ben vrijdag op de club

dani

de reden waarom je op een 78xx reeks IC de ingansspanning zo dicht mogelijk boven de uitgangsspanning kiest is om dat hij gewoon al de rest opstookt in warmte....

bvb :   als je 7805 gebruikt en je geeft die  7,5V aan zijn ingang en hij levert 500 mA, dan dissipeer je  (7.5 - 5 )* 0.5 = 2.5 * 0.5 =  1.25  Watt
geef diezelfde 7805 dan 30 Volt dan moet hij  ineens  (30-5)*0.5  = 25*0.5 = 12.5 Watt   kwijt en dat is serieus wat als hij dat continu moet doen !
Maar als het enkel voor een schakelpiek is dan zou je je in principe weinig zorgen moeten maken.

Echter, als ik dan de raktie hierboven lees dan ligt het echte probleem nog op een ander vlak...

Hij moet blijkbaar flitsen bij stilstand, dus je gaat de logica in je ùC moeten omdraaien :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

ben er vrijdag ook en pak hem dan mee
dat probleem is direct opgelost
dus hij moet flitsen als hij stil staat terwijl hij nu niet flitst als hij stil staat
dus ok progje efkes aan passen
ben er vrijdag ook
het probleem met de wagon hoe neem ik massa van de wielen want zo te zien is er maar 1 wiel wat niet geïsoleerd is de rest zitten plastiekjes in de bussen
de sleper is geen probleem die heb ik reeds en dus kan er altijd stilstaand getest worden met een accu er aan
gr raf en tot vrijdag

bollen neus

Decals aan het opmeten, zijn deze morgen reeds binnen gekomen. Spoor O wel te verstaan. Modellen die nu "next generation" kunnen gemaakt worden zijn Strukton 9505, MY1158 Contec Rail, MY1135 "M" versie en de MY1146 Nordjyske jernbanen M17. Het zal weeral allemaal chinees zijn voor de meeste hier maar der bestaat zoiets als den google hé, want dat heb ik ook al als antwoord gekregen dus geef ik het ook maar voor wat het is.
Den Eric.