Nieuws:

Nu in MSM 272 TEST: Märklin reeks 17 | L.S.Models 2707 Certus | Piko NS 7501 | P.I.R.A.T.A. NS-nachttrein

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

marc goovaerts

Ik denk dat een vloerplaat de meest handige en flexibele oplossing is. Had het origineel geen tegelvloer overigens ?

Steam.N

Citaat van: Dirkh op 01 september 2015, 11:10:47 AM
... die puinhoop ... in de kamer  ...

Een erg propere puinhoop, vind ik  ::)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Citaat van: Steam.N op 01 september 2015, 13:03:24 PM

Nu ziet het er al een beetje beter uit ! Ik heb even het sporenplan uitgelegd om te kijken of alles een beetje mooi overkomt.
Ook een mockup gemaakt voor het station en het toilet gebouw en de goederenloods

Nu de draaischijf op zijn plaats licht val die eigenlijk te groot uit naar mijn mening. Dus daar ga ik nog een alternatief voor zoeken.

Citaat van: marc goovaerts op 01 september 2015, 12:45:17 PM
Ik denk dat een vloerplaat de meest handige en flexibele oplossing is. Had het origineel geen tegelvloer overigens ?

Als ik de foto van het origineel bekijk loopt volgens mij gewoon de bekleding van het perron door , maar een vloerplaat zal wel de gemakkelijkste oplossing zijn en door ze in dezelfde kleur te schilderen als het perron zal het bijna niet opvallen.

Martin Welberg

Citaat van: Steam.N op 01 september 2015, 13:03:24 PM
Citaat van: Dirkh op 01 september 2015, 11:10:47 AM
... die puinhoop ... in de kamer  ...

Idd mijn werkbanken zien er erger uit

Dirkh

Wacht maar tot ik terug bezig ben, het zal snel in een nog grotere puinhoop veranderen.

Bij het uitleggen van de sporen heb ik nog een kleine aanpassing gemaakt van het schaduwstation. Origineel had ik 2 x 4 overgangen (tussen module 1 en 2 en tussen module 2 en 3) , door het schaduwstation iets in te korten heb ik nu nog maar 4 overgangen te maken en minder verbindingen tussen de modules.

Origineel

en aangepast

In de aangepaste versie is het kortste spoor nog 95 cm lang, ruim voldoende voor een stoomloc met enkele wagons erachter. Trouwens het meeste wordt er gereden met de railbussen. Bij een langere trein moet die maar op het langste spoor komen te staan, dat is nog altijd bijna 2 meter.
Nu moet ik wel mijn elektrisch schema aanpassen aan de nieuwe situatie en de stekker verbindingen terug uittekenen.

De wisselstraten zijn al klaargemaakt, nog even een ondervloer leggen en de nodige gaten maken voor de servosturingen en puntstuk polarisatie en we kunnen weeral een stukje rails bijleggen.

Dirkh

Vandaag nog eens aan het knutselen geweest.
In Genk had ik van bij Paul Bellon, staaldraad van 0.3 mm meegebracht op aanraden van Jean om die problemen met de overwegen op te lossen.
Ik gebruikte eerst visdraad van 0.3 mm om de overweg te bewegen maar die is niet stijf genoeg en na een tijdje begint die door te plooien. Is gebeurt in Genk op de tweede dag en toen had in natuurlijk de laptop niet meer bij om dat nog te kunnen bijsturen.
Nu heb ik het binnenwerk een beetje aangepast om ruimte te maken voor die staaldraad van 0.3 mm en van het hefboompje 0.2 mm afgevijld en voorzien van een gaatje van 0.3 mm om de staaldraad te kunnen monteren.

Hierdoor kan de aandrijving nu gebeuren door een gewone servo en niet meer door die lawaaierige en dure lineaire servo's.
Het werkt al behoorlijk, nog wat kleine bijsturingen (zoals het uitlijnen van de servo met het buisje) en dan zal het wel perfect werken.
Op de servo arm zit nu een flexibel stukje dat ik ooit voor de eerste versie had gemaakt dat dient om de servo uitslag te verkleinen en tevens als beveiliging als de servo eens op hol moest slaan. (Met die visdraad werkte dat principe niet dus die stukjes waren even in de rommel bak verdwenen maar komen nu van pas)

Een filmpje over de eerste testen en het werkt al beter dan ik had verwachte. Nog wat spelen met de instellingen van de servo en dan komt dat wel in orde.

Wel pech want bij het monteren op het testplaatje waar ook de bollenstamper op stond heb ik die verbogen en nu werkt die niet meer. Een reden te meer om met dat project te stoppen. Dat is enkel geschikt voor de grotere schalen, in N is het te delicaat, bij het miste verbuigen van de hendel van 0.3 mm is het al defect.
Misschien dat het wel zou gaan met die staaldraad maar die kan ik dan weer niet solderen om de dwarsverbinding te monteren en ik weet niet of een lijmverbinding sterk genoeg gaat zijn.

Ik wilde eerst nog de overwegen op het diorama te vervangen met deze nieuwe versie maar ik vrees dat ik daar niet genoeg tijd voor heb, en ik weet niet of ik de huidige overwegen nog ga open krijgen om de aanpassingen te doen. Nieuwe bestellen bij shapeways vindt ik dan weer weggegooid geld.

De overwegen op de baan gaan wel een revisie krijgen naar deze nieuwe versie.

Dirkh

Lang geleden dat  er nog iets aan de baan gedaan is. Ondertussen liggen hier verschillende dingen te wachten om uitgetest te worden en verder uitgewerkt te worden.

Het eerste maar eens aangepakt. Van Jean had ik een servo houder gekregen om uit te testen en nu eindelijk tijd gevonden om daarmee aan de slag te gaan.
Dit was mijn oplossing om de wissels aan te drijven met een servo en te voorzien van puntstuk schakeling met microswitchen.
Gemaakt van een L profiel van 1.5 mm dikte.
Een vrij omslachtige opstelling met veel afstel problemen van de microswitchen en moeilijk te monteren op de juiste positie.

Dus het positioneer stukje dat ik heb nagebouwd van Jean zijn oplossing gebruikt samen met de servo houder van Jean, om eens een test wissel te voorzien van een servo. En ja hoor binnen een minuut staat de houder perfect op zijn plaats zonder telkens beide kanten te moeten controleren.

Ik heb de houder nog iets moeten aanpassen omdat ik andere servo's gebruik dan Jean, maar dat is bijna niet de moeite.
Waar de arm van de servo beweegt heb ik nog 1 mm moeten inkorten omdat anders de stang de kant raakte.
Ook de gaatjes heb ik moeten herpositioneren omdat de servo arm iets dieper zit. Dus even 4 gaatjes bij geboord.

Omdat ik graag met de microswitchen het puntstuk wil schakelen (scheelt bij mij 20 uitgangen omdat ik geen relais moet schakelen) heb ik een klein stukje gemaakt dat over de servohouder schuift (er is al een schuifsysteem voorzien op de servohouder) en waarop een microswitch kan gemonteerd worden. Ik heb wel een klein groefje in de servo houder moeten frezen om de schroeven van de microswitch over de houder te kunnen schuiven. Ik had ook een dikkere plaat kunnen gebruiken en daar de schroeven verzonken kunnen in monteren maar ik had geen dikkere plaat direct bij de hand.

Door het plaatje te verschuiven kan je de positie van de microswitch perfect afregelen. Er moet nog wel een borgmoertje voorzien worden om alles te fixeren als de afregeling is gebeurt.
In elk geval een heel gemakkelijke manier om servo's te monteren aan de wissels. Nu maar hopen dat Jean die stukjes in serie begint te maken want ik heb zo nog een 20 tal servo's te monteren.

755philippe

Knap gedaan Dirk.
Even een vraagje off-topic nl hoe plaatst jij de 2 foto's naast elkaar ipv onder elkaar.
Mvg

755philippe

Dirkh

Gewoon de foto direct na elkaar zetten zonder een nieuwe lijn in te voegen. Het werkt wel alleen als de foto's niet te breed zijn anders gaan ze automatisch onder elkaar komen. Nu op de tablet staan de foto's onder elkaar.

Steam.N

Citaat van: Dirkh op 18 november 2015, 15:58:20 PM
... Nu maar hopen dat Jean die stukjes in serie begint te maken want ik heb zo nog een 20 tal servo's te monteren.

Knappe montage van de microswitch, Dirk !

Ik zal het dekselstukje van het montagesetje aanpassen, en daar dan een nieuwe siliconenmal van maken.  Zo moet je niet telkens een sleuf frezen.
Hoe breed is die sleuf?

Ook de extra gaatjes zullen voorzien worden.  Op welke afstand moeten ze komen tov de originele?

Vreemd dat je een lipje moest verwijderen, om de servoarm volle vrijheid te geven.
Zou het kunnen dat je servo niet in neutrale stand stond, als je die gemonteerd hebt?

Ik heb met de serieproductie gewacht tot ik je feedback kreeg.
Als er nog iets gewijzigd moet worden: laat maar weten.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Ik heb alles nog eens extra nagekeken en uiteindelijk moest die rand er niet af.
Ik gebruik verenstaal van 1mm voor de aandrijving,. Hierdoor is er minder speling op de beweging tov van verenstaal van 0.8 mm. Maar daardoor moet het gaatje een beetje schijn uit geruimd worden (gaat je van 1.2 mm) om de kantel beweging toe te laten. Dat was de fout en niet het randje.
Dus die rand mag blijven staan.

De gaatjes staan 3 mm dichter bij de servo tov de originele.
De gleuf is 4mm breed en 1.3 mm diep.

Ik heb wat aan het experimenteren geweest met die microswitchen en dit leek mij de beste en gemakkelijkste oplossing zowel voor montage als voor af regeling.

Ik ga in de plaatjes voor de microswitch nog een klein gleufje voorzien en dan met een vijsje in het bovenste stuk van de servo houder een borging voorzien.

755philippe

Dirk bedankt voor de info.

Mvg

755philippe

Dirkh

Ik ben begonnen met een werkje dat ik niet graag doe, rails en wissels leggen en voorzien van de nodige draden voor de stroomtoevoer en de detectie. Maar eens moet ik eraan beginnen. De eerste wisselstraat van het schaduwstation ligt erin. Nog een wisselstraat te gaan en dan nog een 12 tal reedcontacten plaatsen en wat rails en dan is dat schaduwstation bijna klaar.
Probleem is dat er 3 overgangen van segment bakken inzitten en daar kruipt redelijk wat tijd in om alles mooi uitgelijnd te krijgen en op de overgangen alles goed stevig vast te krijgen. Ook zit er natuurlijk weer een droogtijd bij aangezien ik de rails met 2 componenten lijm vastzet op de randen van de segment overgangen. (werkt best goed en is stevig maar 24u droogtijd om volledig te laten uitharden)

Ondertussen ook nog even bezig geweest met de plotter. Eddy heeft voor mij een stukje gedraaid (bedankt Eddy voor het mooie draaiwerk) waarin een graveerstift past van dremel (dat lag al enkele weken te wachten op de eerste test). Dat geheel past in een houder voor de snijplotter. De eerste testen zijn al veel belovend. Nog wat spelen met de parameters voor de druk maar steentjes van 2 x 3 mm gaan vlot en zijn diep genoeg gegraveerd in de vikopur platen. (de eerste waren zelfs te diep). Straks eens een reeks maken met een kleiner formaat steentjes, voor baksteen zou ik tot 0.5 x 1.25 mm moeten kunnen gaan (komt ongeveer overeen met baksteen van 7 x 20 cm) Als dat lukt gaat me dat veel tijd sparen om de huisjes en andere gebouwen te maken. Direct gegraveerd en nadien op maat uitgesneden wat wil een mens nog meer. Mogelijk ga ik wel een fijner graveerstiftje moeten zoeken om de voegen diep genoeg te maken maar niet te breed.

Gisteren avond ben ik ook eens aan de slag gegaan met QCAD om 2D tekeningen te maken. Ik moet het nog wat leren maar het lijkt mij een vrij eenvoudig programma om mee te beginnen. Zo kan ik tekeningen maken die ik zowel voor de plotter kan gebruiken en eventueel kan gebruiken om iets te laten snijden met de laser als het te klein word.

Weeral veel dingen tegelijk maar dat vind ik het mooie aan modeltreinen, afwisseling en veel technieken leren en perfectioneren.

Straks volgen misschien nog foto's maar de batterij van smartphone is weeral plat. Het wordt tijd dat ik eens een nieuwe batterij ga aanschaffen.

Dirkh

Foto van het graveren, ik moet nog een beetje met de parameters spelen om het volledig correct te krijgen maar het lukt al best.
Steentjes zijn 2 x 3 mm.

De bovenste reeks was iets te diep, ook nog wat moeten aanpassen om de start en de stop juist te laten starten en de volgorde van het graveren anders instellen.
Onderste reeks met iets minder druk en de volgorde van graveren al bijgewerkt, enkel het eindpunt (bovenkant van de verticale lijnen) moet nog wat bij geregeld worden maar dat is in te stellen in de software.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw