Nieuws:

Nu in MSM 272 PRAKTIJK: Een Franse tuin voor kasteel Linderhof (2) | Rascal Miniatures 3D-print gevels | Weatheren van Spaanse graanwagens | Schuim en baksteen

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Dirkh

Citaat van: Steam.N op 31 mei 2015, 14:58:52 PM
Om de kleur van de bakstenen te temperen kun je met een andere kleur wat drybrushen (deed ik bij NEEB wat onregelmatig met een bijna kurkdroog penseel chocolade-bruin, wat een verweerde indruk achterliet).
Dat de initiële kleur wat schreeuwerig is maakt niet uit.  Het is maar een basis.

Dat kan ik nog eens proberen, nu door de wash is de kleur van de stenen iets te licht geworden, dus door nog eens te drybrushen kan ik ze misschien terug wat op kleur maken.

Citaat van: eddy op 31 mei 2015, 15:09:25 PM
Hoi Dirk,
een simpel tooltje om iets onder een hoek van 45° te schuren.Kleef een aluiminium L profiel op zijn kop (^)op een glad plankje.Onderaan kleeft men met dubbelzijdig plakband een schuurpapiertje met de gewenste korrel.Het af te schuinen stuk houd men tegen een been van het profiel en schuurt de onderzijde mooi onder een hoek van 45°.

groeten eddy

Die truc kende ik al maar je mag het eens proberen met een stukje van 0.2 x 1.3 x 17 mm, en de langste kant moet schuin worden. Ik heb nog geen methode gevonden om dat stukje vast te houden en vooral mooi recht. Dat plooit al als je er nog maar naar kijkt.  ;)

Nog maar wat aan het verder werken geweest aan het huidige buvette zodat ik al de fouten eerst kan vinden en die in de definitieve  versie kan vermijden.

Omdat de pannen een beetje anders zijn dan bij de huisjes dacht ik eens een stukje slaters dakpannen te gebruiken dat ik nog had liggen. Brrrr. is dat iets ongeloofgelijk dik, dat ik daar ooit mee heb gewerkt ?
Ik denk dat ik een beetje verwend ben door de redutex platen.

Slaters plaatje

Redutex

Zo zie je ook hoe een iets andere belichting en hoek al een groot verschil maken , op de bovenste foto zie je duidelijk de voeg en op de onderste valt die bijna niet op , gewoon iets andere lichtinval en hoek.

eddy

Hoi Dirk,
en als men dat stukje eens kleeft met dubbelzijdige plakband op een groter  en dikker plaatje ????

groeten eddy

Steam.N

Dirk,

zo'n Slaterplaatje pannen: afschuren of afsnijden (en opletten met de vingers !!!).
Heb ik indertijd gedaan met Kibri platen.

In verstek snijden is inderdaad geen sinecure, maar in N zijn de afmetingen beperkt (waardoor het gemakkelijker is dan bij HO).
Evergreen of Slater in verstek snijden gaat wel goed, vind ik: mes op 45graden houden, en hard drukken.
Van het NEEB-station en -goederenloods zijn alle onderdelen zo gemaakt.
Jouw materiaal is misschien dikker en harder, dat weet ik niet.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Citaat van: Steam.N op 31 mei 2015, 16:07:52 PM
In verstek snijden is inderdaad geen sinecure
Zeker niet met een snijplotter  :), maar als Cameo eens beseft welk een populariteit het bij modelbouwers krijgt, maken ze misschien eens een schuin mesje ?

Dirkh

Ja zonde dat je niet onder een hoek van 45° kan snijden met de plotter, dat zou pas een luxe zijn.
Ik stop ermee voor vandaag al 4 pogingen gedaan om die 0,2 mm af te schuinen. Doordat ze zo dun en fragiel zijn met het graveren van de steentjes breken de stukken nogal snel.
Ofwel is de zijkant niet mooi recht of breekt er wel ergens een stukje af. >:(
Ik heb de tekeningen nu een beetje aangepast en ga ze gewoon haaks monteren en dan de zijkant wat bijwerken en met de hand proberen bij te graveren.

De nieuwe ruwbouw is al klaar , ook een beetje aangepast, onderaan de deur een dorpel voorzien en een foutje bij het monteren gecorrigeerd. Ik had namelijk bij de vorige ruwbouw de muur van het raam verkeerd gemonteerd waardoor het raam te hoog zat.
Voor de bramen heb ik de oplossing gevonden met nat te schuren met schuurpapier nr 1600 wanneer de stukken nog op de snijmat zitten.

marc goovaerts

Citaat van: Dirkh op 31 mei 2015, 22:38:51 PM
Voor de bramen heb ik de oplossing gevonden met nat te schuren met schuurpapier nr 1600 wanneer de stukken nog op de snijmat zitten.
Dàt is er eentje om te onthouden !

Dirkh

Ik heb op het Belgisch N forum een leuk tooltje gevonden om de plaatjes schuin te schuren.
http://forum.trains-160.be/viewtopic.php?f=34&t=421

Dat ga ik een van de dagen eens proberen na te maken.

Maar nu eerst nog even profiteren van het zonnetje en misschien nog wat boompjes buiten maken.
Het is nu windstil en zalig om buiten te zitten en dan kan ik buiten spuiten met lijm en verf zonder dat het hele huis stinkt. Nog snel mijn opgedragen werkjes uitvoeren zodat het vrouwtje ook content is en dan kan ik mijn dozen buiten halen.

Dirky

Heb me geregistreerd op dat forum maar kan geen beelden zien?... ???

Kautenbach

he Dirk,

mooie kleurtelling in je dakpannen, zelf geschilderd?

(liggen je pannetjes trouwens al definitief? volgens mij ligt de onderkant boven, of kijk ik scheef?)

AGP3D

Citaat van: Dirky op 05 juni 2015, 12:28:53 PM

Hallo
Ik vraag de beheerder om foto's die zichtbaar zijn.

( sorry voor mijn nederlands)

G.

Rangeerduivel

Citaat van: AGP3D op 05 juni 2015, 14:37:03 PM

Hallo
Ik vraag de beheerder om foto's die zichtbaar zijn.

( sorry voor mijn nederlands)

G.

Jouw Nederlands is in dit geval perfect Guy, :)

;)

Steam.N

Heb me ook geregistreerd, en bij mij verschijnen de fotos wel ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Dirk kan je ondertussen de fotos zien anders vraag ik even aan de auteur of ik ze hier ook mag plaatsen.

Van modelbouwen is er niet veel gekomen, wat volk over de vloer gehad en ze hebben samen met mij de voorraad bier zwaar doen zakken, zal morgen moeten gaan bijvullen want ik zie de bodem  van de ijskast en de voorraad in de garage is ook plotseling verdwenen.
Ik elk geval niet meer in staat om te beginnen prutsen aan die kleine dingen, dat gaat niet goed komen.

Dirkh

De buvette verder afgewerkt, nog enkel de dakgoten en aflopen te plaatsen maar daarvoor moet ik eerst nog wat evergreen profieltjes halen, ik heb gemerkt op een ander forum dat evergreen 261 zou kunnen dienen als dakgoot.
Ook voor de nok ga ik nog iets zoeken.

Het is niet perfect maar ik merk dat mijn vaste hand stilaan aan het verdwijnen is en ook de ogen beginnen achteruit te gaan.
Bon ik ga het niet aan mijn hart laten komen en begin alvast het volgende gebouwtje uit te tekenen. Dat wordt het toilet gebouw, niet gemakkelijk met al die openingen en diverse stroken stenen in de wanden.

Het gebouwtje links op de foto

en een plan van een toilet gebouw, het is niet volledig het bedoelde gebouw maar ik kan het gebruiken als leidraad.

vyncky

Weer zo'n kunstenaar in N.

Leuk gebouwtje Dirk!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)