Nieuws:

Nu in MSM 272 REPORTAGE: Railtour Dms met bijzondere inrichting

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

grove den

Het is misschien wel "mosterd na de maaltijd"maar was het niet beter/makkelijker  geweest om in plaats van de 0,6 mm draden, de 0,4 mm draden te gebruiken voor de takken? Zeker bij deze N schaal boompjes?
of zelfs het ietsje fijnere 0,35 draad gewikkeld op een spoel( die "zilverkleurige" draad bij de demo in Mol...)
Omgerekend naar schaal scheelt dat weer  centimeters!(  0,6 = < 10 cm doorsnede  ....0,35= >5 cm doorsnede ! En dan heb ik het laagje zaagsel nog niet eens meegerekend....)
Maar probeer eerst uit wat je van plan was/bent! Voor hetzelfde geld ontstaan er net zo'n mooie bomen! =)
Succes!

jos

Dirkh

Goeie tip, enige probleem, ik heb voor het ogenblik enkel de 0.6 en 1.5 mm draad, ik zal de zoon nog eens moeten aanspreken en wat dunnere draden laten meebrengen en ook zo een rolletje van die dunne draad. Tot nu valt de dikte nog best mee, een klein beetje dikker dan de andere stammen onderaan maar het valt best mee. Ik zal morgen eens een bestelling doorgeven en dan heb ik volgende week weer een extra voorraad verschillende draad diktes. Die komen nog altijd van pas voor kleinere boompjes en struikjes enz.

Ook heb ik ondervonden dat je in N in bepaalde gevallen een beetje moet overdrijven, soms moet je dingen wat groter (dikker) maken dan eigenlijk correct is voor de schaal om het effect nog duidelijk te laten uitkomen.

Ik krijg hier ondertussen al wel een hele verzameling materiaal bij elkaar, decotwister, filterwatten, een pruik, verschillende dikte draad, diverse verfjes en spuitbussen, flexible vuller, zagemeel in verschillende uitvoeringen (van heel fijn naar groffer). En dan nog een hoop grasjes in diverse lengtes, 3 soorten noch blaadjes enz..
Al twee boxen vol. En dat enkel om wat bomen te maken. ;D

Maar al zeg ik het zelf het is wel de moeite waard om deze bomen zelf te maken , en ook nog best leuk om te doen, alleen spijtig dat je telkens lang moet wachten tot alles goed uitgehard is voor je de volgende stap kan doen. Dat stelt mijn geduld danig op de proef. ;)

Nu ben ik net aan het bedenken dat ik vorig jaar verschillende bloemen van een sedum heb afgeknipt en laten drogen, die hebben een mooie vertakte struktuur eens de bloemblaadjes verwijderd zijn.
Ik ga morgen eens bekijken of ik daar ook niets mee kan aanvangen, eventueel een stukje ijzerdraad insteken om te verstevigen en dan een dun laagje van de flexible vuller erover.
Misschien het proberen waard.

Het is een verbetering tov mijn eerste boompjes. Ik denk dat er een heel deel gaan vervangen worden op de eerste module als ik dit resultaat vergelijk met die oude boompjes.

Enkele foto's van die eerste boompjes

Als je het resultaat van nu bekijkt lijken die nergens op.

Michael

Dirk, leuk dat de workshop bomen maken zo goed terecht is gekomen bij je, om alles zelf te maken heb je inderdaad een flink assortiment van allerlei artikelen, bij mij op zolder begint het langzaam op een pakhuis te lijken, maar dan heb je het ook in huis als je het nodig hebt.
De eerste boompjes vervangen zou ik niet te snel doen, nu ben je nog in een euforie staat van de nieuwe boompjes, knutsel eerst nog een half jaar verder en vergelijk dan je bomen die je dan maakt met de bomen die je nu maakt.....
Succes
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

loebaske

Wat ik ook doe is minder mooie bomen achteraan plaatsen in een partij/bos, is tegelijk opvulling....

Dirkh

Gisteren tussendoor nog eens wat documentatie aan het opzoeken geweest over het station.  Ik ben terecht gekomen op een Franse site waar het patrimonium van de Provence gedocumenteerd wordt.
Daar heb ik enkele nuttige plannen gevonden. Ze zijn niet erg duidelijk en ik kan er de afmetingen niet van aflezen. Met veel proberen heb ik van de meeste wel ergens één afmeting kunnen ontcijferen en die kan ik dan verder gebruiken om de andere afmetingen te berekenen.

Het station gebouw , weliswaar met een aanbouw eraan maar ik kan wel de afbeelding gebruiken voor het hoofdgebouw. Zonde dat er geen plannen bijzijn van de zijkanten.

De toiletten

De oude lampisterie

De oude goederen loods die nu omgebouwd is tot een toeristisch info punt.

Een plan van de lokloods van digne-les-bain, die veel gelijkt op die van puget-theniers, enkel een kleine uitbouw voor aan mist hier en achteraan is er ook nog een stukje tegengebouwd.

En een baanwachter woning die aan de overweg kan komen.

Voor diegene die eens een kijkje willen nemen in het archief, hier de link :

https://patrimages.regionpaca.fr/resultat.php?MODE=avance&send=Rechercher&NB=20&DPT=&COM=&AIRE=&EDIF=&DENO=gare&TICO=&SUJET=&LBASE=&MCL=&DOM=&NUMI=&TYPDOC=&OBS=&REN=&LEG=&DATPV=&LIEU=&ADRS=&CADA=&DOC=&LIEUCOR=&CARTEXA=&CARTEXO=&LEGEX=&AUT=&ORG=&DIFF=&MARQ=&NUMCD=&CD=&action=&SERV=inventai&termes=&Rechercher=oui&page=2&NB=20&Rechercher=oui&page=3&NB=20&Rechercher=oui&page=4&NB=20&Rechercher=oui&page=5&NB=20&Rechercher=oui&page=6&NB=20&Rechercher=oui&page=7&NB=20&Rechercher=oui&page=8&NB=20&Rechercher=oui&page=9&NB=20&Rechercher=oui&page=10&NB=20&Rechercher=oui&page=11&NB=20

Het archief bevat ook veel foto's van de omgeving en van verschillende gebouwen en details. Best de moeite om er eens in te duiken.
Het zoeken is wel even wennen om de juiste zoektermen in te geven maar met wat experimenteren heb ik veel kunnen vinden. Weeral een hele map vol met foto's en andere documenten bij.

Kautenbach

Mooi speurwerk Dirk, dat stationsgebouw lijkt wel wat o at Tourbiere, of beter; andersom, gave locloods, hoe ziet je lay out vh station eruit?

Dirkh

Hoi Wim, hier het plan van het station en omgeving

1) is een restaurant (gebouw vooraan op de foto)
2) een watertoren, hiervoor gebruik ik deze van artitec

3) het station met daarnaast de lampisterie en toilet gebouw

Tegenover het station nog een schuilhokje

4) de oude goederenloods verbouwd tot office de tourisme

5) de locloods

Dirkh

Nu nog op zoek naar een stoomertje dat een beetje lijkt op het volgende lokje. Ik zal het moeten doen met loks die er een beetje op lijken, trouwens die motorstellen die ik gebruik lijken ook alleen van ver op de gebruikte stellen. Zelfbouw zie ik nog niet direct zitten voor het ogenblik, zeker met die stomers daar moet je al een geschikt onderstel vinden. De treinstellen kunnen misschien nog wel met 3D geprint worden maar dat zal niet voor het eerste zijn.

Ik heb geen idee of er zo iets bestaat dat er een beetje op lijkt in N.
Het gaat om de loc in volgende link : http://gecp.asso.fr/e211.html

Nog een tweede stoomertje dat ik ook nog zoek.
Hier gaat het om volgende loc : http://gecp.asso.fr/e327.html

In afwachting ben ik maar begonnen met het schuilhokje uit te tekenen. Ik heb even de huisjes van het dorp gelaten voor wat ze zijn. Ik wil eerst de volgende module voorzien van sporen en het station daar afwerken. Als dat klaar is kan ik al pendelen tussen het station en het eerste schaduwstation.

Voor het schuilhokje moet ik nog een oplossing vinden voor de TL lamp die boven het bord hangt. Verder is het een simpel gebouw enkel die daksteunen zullen wat extra werk geven.

Nu zie ik dat er links van het wachthokje blijkbaar ook nog een gebouwtje staat.  >:( Nog wat meer werk dus.

De bomen hebben ondertussen een laagje schors gekregen en staan nu te drogen. Als het nog eens windstil is en een beetje redelijk weer krijgen die dan de verdere behandeling. (spuiten en met die spuitlijm werken doe ik liever buiten) Dus de bomen zijn even on hold geplaatst, er staan een 10 tal platanen klaar om langs de weg te plaatsen en ook 2 grote dennen of sparren die naast het station gaan komen.

Eigenlijk ben ik weer met teveel dingen tegelijk bezig, maar ik hou van afwisseling anders wordt het te eentonig.  :D

Kautenbach

Heerlijk draadje hoor, ik Lees. net nog ff Atlas Ferroviaire door, kwam daarin je lijn ook tegen, Supet, sfervol Frankrijk, Ennuh, met veel dingen bezig zijn is idd goed voor de afwisseling he, zolang het niet te wordt, die dromer is wel een hele uitdaging,

Hoe transportabel is je baan eigenlijk, je bouwt toch in segmenten?

Dirkh

Citaat van: Kautenbach op 24 mei 2015, 12:28:28 PM
Hoe transportabel is je baan eigenlijk, je bouwt toch in segmenten?

Het zijn 5 segmenten
150 x 60, 125 x 60, 120 x 80, 140 x 80 en 100 x 80 cm. Die zijn opgesteld in een L vorm van 420 x 275 cm.
Die maten zijn zo gekozen om te vermijden dat er wissels op de overgangen komen en om alles in de kamer te laten passen. Normaal is de baan transportabel alhoewel dat niet direct de bedoeling was maar je weet nooit. Ik bouw eerder in segmenten om gemakkelijk een stuk te kunnen op zijn kant te zetten om aan de bedrading te kunnen werken. Ook is het gemakkelijker om 1 segment apart te zetten zodat ik gemakkelijker aan alle kanten kan om het landschap af te werken.

Rangeerduivel

Ja dat is nu niet direkt de bedoeling Dirk,
ik wou enkel illustreren dat het wel degekijk bestaat in N

Citaat van: Dirkh op 23 mei 2015, 23:09:24 PM
Ik heb geen idee of er zo iets bestaat dat er een beetje op lijkt in N.
Het gaat om de loc in volgende link

;)

Steam.N

Citaat van: Dirkh op 24 mei 2015, 22:30:17 PM
... Dat is wel een kostelijk stukje om de zaag in te zetten.  ...

Maar je hebt dan wel direct een uniek stuk !   ;D ;D ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Vandaag nog eens op de hobbykamer geraakt. Dus de foto's van het schuilhokje erbij genomen en maar begonnen.
De ramen zijn mislukt die moet ik nog eens terug nakijken en opnieuw met de snijplotter maken, de stijlen zijn gebroken bij het losmaken van de snijmat. Ik denk dat ik die met synaps papier ga maken dat gaat beter dan met styreen.
Nog te maken : een vuilbakje en de venstertabletten en een TL licht boven de ingang.
Een bank om erin te monteren ligt ook al klaar.

Het origineel

en het model :