Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Le Varoney

Gestart door Koen, 04 september 2013, 11:40:38 AM

C.B.

Citaat van: Koen op 04 oktober 2014, 22:03:31 PM

Maakt dit veel uit  ::) Het principe tussen modelbaan en grootspoor is de schaal maar de basis blijft hetzelfde   :D

Je moet dit niet zo serieus nemen , was eerder als complimentje bedoeld.  ;)
Moest ik ook een voedingseenheid bouwen ( bij mij is dit al gedeeltelijk in het systeem ingebouwd) zou ik zeker op een manier werken zoals jij het doet.  ;)
Groetjes.
Claudio.

Koen

@ Claudio,

Bedankt voor het complimentje :D. Ik vrees dat ik mij slecht uitgedrukt heb  :-[. Ik nam dit niet zo "serieus" op hoor  ;).
Ik wou alleen duidelijk maken dat ik het belangrijk vind dat een voeding van een systeem zeer belangrijk is.

@Jean,
Laat ons hopen dat al de rest even solide is  :) (hoewel ik daar soms wel wat schrik van heb maar dat zal blijken wanneer ik begin te testen).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Peter

Prachtig gedaan Koen.
Dat lijkt niet alleen prfesioneel, dat is het ook.
Elektronika om jaloers op te zijn (tenminste als ik het vergelijk met mijn gepruts)
Met vriendelijke groeten
Peter

Koen

Vandaag de eerste module getest. Eerst nog een XLR kabel gemaakt om de module aan te sluiten.
Helaas verloopt de test niet zoals gehoopt  :(.
Ik ben niet tevreden over de werking van sommige motoren.  De eerste test was de bediening via de drukknoppen. Drie motoren werken vlot zoals het zou moeten zijn, de andere twee haperen. Als je op de drukknop drukt, vertikken deze om in actie te treden. Als je een kleine tik geeft op de motor, dan schakelen ze om.
Een ander probleem is de omschakeling van het puntstuk. In rechte stand werkt alles naar behoren maar laat je de wissel afbuigen, gaat het systeem in kortsluiting als de lok op het hartstuk komt.
Verder moet de weerstanden van de leds in het bedieningspaneel vergroot worden. Deze geven teveel licht en gaan een storend effect hebben wanneer de baan in bedrijf is.
Enfin, nog heel wat zoek -en experimenteerwerk.
Mocht iemand ervaring hebben met de Cobaltmotoren, alle nuttige info betreffende deze problemen zijn welkom.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Uit de testen bleken de meeste problemen bij de Cobalt motoren te zitten. De aansluiting van de contacten, liggen anders dan aangegeven in de bijgeleverde documentatie.
Verder is er een probleem met de frog uitgang. Deze is niet bruikbaar doordat er een weerstand in serie moet geplaatst worden met de DCC busaansluiting op deze motor. Vermoedelijk zal ik het intern contact aan de hand van een relais moeten ontdubbelen voor het aansturen van de leds en de polarisatie van het puntstuk.
Nog één probleem heb ik niet onder controle nl. dat de wisselmotoren soms niet omschakelen. Een lichte tik op de motor laat de motor starten. In eerste instantie dacht ik aan een te grote stroombeperking door de weerstand maar het verlagen van de weerstandswaarde biedt geen oplossing.
Voor beide problemen heb ik een mail naar DCC concept gestuurd. Naar mijn mening is dit een conceptuele fout. Zij hebben nu een nieuwere versie van deze motoren waar mogelijk deze problemen mee van de baan zijn. Ik ben benieuwd naar het antwoord.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Na lang zweten en zwoegen, zoeken en prutsen, ben ik er in geslaagd om de eerste module volledig elektrisch af te werken  :).
Zoals eerder vermeld, was het probleem met de wissels effectief te wijten aan een probleem met de motoren  :-[. Na het vervangen van de motoren door een versie die later geleverd werd, waren de problemen van de baan (met uitzondering van het puntstuk).
Vanmorgen kreeg ik antwoord van DCC-concepts uit Australië. Zij kenden blijkbaar het probleem. Er was een beperkte slechte serie door de mazen van het net geglipt zijn. Zij waren zo fair om de problemen toe te geven en een oplossing door te mailen. Alles had te maken met een fout in de spuitgieterij. Door een eenvoudige ingreep, kunnen deze problemen van de baan geholpen worden.
Als compensatie gaat DCC concepts mij 12 nieuwe motoren opsturen. Als dat geen service is  :).
Het probleem van het puntstuk, heb ik moeten omzeilen aan de hand van relais. Een andere optie was hier niet voor hande door het feit dat er een serieweerstand moet geplaatst worden.
Voor mensen die op traditionele manier werken, is er geen probleem. Zij kunnen deze motor voeden aan de hand van 12V én de polarisatieuitgang werkt hierbij perfect.
Ondanks de ongemakken die ik ondervonden heb, ben ik overtuigd van product  ::).
Verder heb ik de terugmelding en de seindecoders getest dewelke feilloos werken. Ook de eerste rijtesten waren bevredigend.
Nu kunnen we eindelijk van start gaan met het testen van de tweede module  :P  :P  :P.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Het is weer een hele tijd dat ik hier nog iets gepost heb. Desondanks heb ik niet stil gezeten. Op één probleem na is de elektronica eindelijk volledig in orde. Intussen heb ik de stuurmodule nog uitgebreid. De laptop en het audiosysteem (en zelfs dit is recuperatie van iemand die er niets meer mee kon doen  :o  :D )werd ingebouwd en  ze is nu klaar om geïntegreerd te worden in de modulereeks.
De volgende stap is uiteraard dat ene foutje nog oplossen, de kabelgootjes sluiten en dan kunnen we eindelijk van start van scenery en de bouw van een aantal nieuwe modules. Het hout voor de volgende modules ligt klaar (ook dit is recuperatiemateriaal). Zo zie je maar, modelbouw hoeft niet altijd duur te zijn  :).
Je moet er wel tegen kunnen dat je garage tot tegen het plafond vol gestapeld wordt met materialen die nog bruikbaar zijn  ;D.

Nooit te oud om te leren

rgp

Koen,

Nu pas je draadje van in het begin bekeken.

Idd mooie baan, maar ook mooie streek.

Woensdag vertrek ik naar daar, meer bepaald naar Lemps (boven Tournon) en ga terug eens met de "Mastrou" rijden.

Roland
Ergens tussen Vlaams Brabant, Ardèche en Zuid Frankrijk
NMBS en SNCF Sud Est
H0 en 0

Koen

Dag Roland,

Een prachtige streek. Geniet van je vakantie!
Wij zijn er tijdens de paasvakantie voorbij gereden als we naar het Zuiden gingen. We hebben toen in een klein dorpje geslapen op een parking vlak naast het spoor. Was dat een misrekening  ??? ! Over dag is het traject relatief rustig maar 's nachts ...
Aangezien we niet konden slapen, ben ik dan maar om 3u30 opgestaan en met de caravan verder gereden, op zoek naar een rustigere plaats. Enfin, tegen 8u terug in mijn bed gekropen om toch even te rusten.
Maar het is echt een streek om van te genieten.

Veel plezier.

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Metpetergaathetbeter

ja Koen, wie gaat er nu voor alle rust naast een spoorlijn gaan overnachten ! ;D ;)

OlivierV

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 09 mei 2015, 21:25:01 PM
ja Koen, wie gaat er nu voor alle rust naast een spoorlijn gaan overnachten ! ;D ;)
Het is iets dat went hoor. Dat schoon mieken op mijn schoot woont niet ver van lijn 53, 's nachts passeert daar ook hele wat treinverkeer en toch slaap ik daar door terwijl het goed hoorbaar is.

Komt je schaduwstation eigenlijk onder je baan te liggen Koen?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

Citaat van: OlivierV op 09 mei 2015, 23:05:08 PM
's nachts passeert daar ook hele wat treinverkeer en toch slaap ik daar door
ja, met dat jong volk begint dat schijnbaar vroeger en vroeger ! ;D ;)

doomslu

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 10 mei 2015, 02:11:51 AM
Citaat van: OlivierV op 09 mei 2015, 23:05:08 PM
's nachts passeert daar ook hele wat treinverkeer en toch slaap ik daar door
ja, met dat jong volk begint dat schijnbaar vroeger en vroeger ! ;D ;)
De brave jongen valt waarschijnlijk totaal uitgeput en leeg als een blok in slaap...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Koen

CiteerKomt je schaduwstation eigenlijk onder je baan te liggen Koen?

Dat staat nog niet echt vast. Voor mij zijn er twee opties:
Ofwel achter de achtergrond van de module, ofwel inderdaad onder de bestaande module. Vermoedelijk wordt het de eerste optie (omwille van mijn rugproblemen).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

Eindelijk zijn alle problemen opgelost. De terugmelding werkt zoals het hoort  :).
Nu kan ik stilaan aan de scenery  beginnen denken.... tot ik besefte dat ik best de volledige 90° bocht eerst kon aanleggen.
Dus dan maar weer eerst nog een paar modules bouwen  :D.
De garage begint stilaan te klein te worden  ???.

Dus nu maar eerst de sporen en de brug inpassen en dan opnieuw de elektronicawerken uitvoeren (gelukkig is dit beperkt).

Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren