Nieuws:

Nu in MSM 272 MODELBANEN: Havenbaan Kaj-M | La Gleize

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

SuSke

Dakpannen worden van onder naar boven gelegd, liggen altijd evenwijdig met de dakrand en worden aan de nok afgeschuind.
Met leien of "genagelde" pannen heb je meer vrijheid, maar helaas ook niet oneindig.

Sorry Dirk maar wat er op jou dakje ligt oogt mooi, maar is helaas niet mogelijk met gelegde pannen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be- 50 jaar MTD -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Citaat van: Dirky op 23 januari 2015, 15:32:54 PM
Klopt 100% Suske, maar in de "gewone" schrijnwerkerij kom je niet vaak het tegengestelde tegen, nietwaar?

Dirk, begint er goed uit te zien!
Citaat van: SuSke op 23 januari 2015, 14:25:38 PM

Het basis principe zit hem alleen in de manier waarop je alles aan elkaar bevestigd en dan zijn bevestiging onder "druk" eenvoudiger van opzet en dus van "maken".

zoals gezegd, een eenvoudige verbinding krijgt de voorkeur.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - 2026  - Hangar 27, Edegem op 24 & 25 Oktober 2026

Dirkh

Voor de pannen heb ik me gebaseerd op de foto's van post #830 , daar  lopen de pannen allemaal recht tov de gevels. Ik ben geen dakwerker dus veel ervaring heb ik daar niet mee, bij mijn huis is het simpel, alles is recht.
Dit huisje heeft een parallelogram als grondvlak en bijgevolg is de dak vorm ook niet symmetrisch.
Hoe daar normaal de pannen liggen weet ik niet en ik heb er niet echt info over gevonden zo direct.
Ik dacht ik laat de pannen recht langs de gevel lopen maar dat is dan niet correct?
Dus als er een dakwerker de juiste manier kan geven wil ik dat dak nog wel aanpassen.

Aanpassng, suske uw uitleg kan ik volgen en kan best wel kloppen, ik zal straks eens proberen een nieuw dak te maken.

Kautenbach

Dirk, prachtig werkje, maar idd, de dakpannen wel stroken leggen met de nok en de onderkant, in t echie zullen ze de zijpannen op maat maken, ik heb er wel "enige" praktijk ervaring mee, niet alleen hier, maar let er beroepshalve ook wel wat op in t buitenland.

Ik vind je schoorsteen wel een hele goeie, en de was uit het raam, kleuren ect ect, prima pandje, en wat was de bouwtijd, allemagies, dat heb je snel voor elkaar ;)

Dirkh

Dus als ik het goed heb , moet ik starten met een rij pannen onderaan het dak evenwijdig in dit geval met de voorgevel (onderkant van het dak). en zo naar boven werken. Dan bovenaan en aan de zijkanten worden de pannen aangepast aan de nok en de zijkanten.

Het is maar om zeker te zijn vooraleer ik nog een stuk redutex verloren snijd.

Metpetergaathetbeter

een bedenking heb je je fout met het dak niet gemaakt met het feit dat de huizen op een helling staan, en alles er net een beetje anders komt uit te zien :-\

OlivierV

Mooi huisje hoor Dirk, maar met het dak klopt precies iets niet, ondanks dat het wel mooi is.

Wel leuk dat je het gevoel krijgt dat je dronken bent als je er naar kijkt. :D (en dat zonder 1 druppel alcohol).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

Citaat van: OlivierV op 23 januari 2015, 22:18:38 PM
Mooi huisje hoor Dirk, maar met het dak klopt precies iets niet, ondanks dat het wel mooi is.

Wel leuk dat je het gevoel krijgt dat je dronken bent als je er naar kijkt. :D (en dat zonder 1 druppel alcohol).

amai Olivier gaat veel kunnen sparen hoeft nu geen Duvels meer ! ;D

Kautenbach

Dirk, wel in de hoogte met hele pannen werken, dus geen halve rij onder, of bovenaan, dat verdelen ze in t eggie gelojkmatig over alle rijen, naar dat gaat dus niet met Redutex, ik bang die verschillen op in het overstek

Dirkh

Gedaan met al die zatte mannen hier  ;D
Voila aangepast dak, smartphone laad terug, reden niet gevonden, plotseling begon die te laden?
Gelukkig, terug telefoon en camera  :)

Verschrikkelijk zo een macro opname, Ik heb er vooraan een beetje naast gesneden en de nok ligt nog niet helemaal goed.

En lap onze Wim komt te laat, het dak is juist aangepast en dan :
Citaat van: Kautenbach op 23 januari 2015, 22:23:37 PM
Dirk, wel in de hoogte met hele pannen werken, dus geen halve rij onder, of bovenaan, dat verdelen ze in t eggie gelojkmatig over alle rijen, naar dat gaat dus niet met Redutex, ik bang die verschillen op in het overstek

Het komt niet mooi uit bovenaan maar ik wil diegene die dat met het blote oog gaat zien op een halve meter afstand nog wel eens tegenkomen. Maar de achterkant is wel mooi recht en met een hele pan.

Metpetergaathetbeter

Dirk, helaas er klopt nog steeds iets niet of je nok ligt niet waterpas ! ;) en er is iets met die schouw die heeft ook de indruk niet te staan hoe hij zou moeten staan of zijn dat die pannen die de boel beduvelen ?

Kautenbach

Prima pandje Dirk, nog n kleine tip voor de volgende ( en dan hou ik op met zeuren...) Als t kan de schoorsteen zo plaatsen dat er geen pasiannetjes omheen hoeven.... Naast dat is gezeur van een nerd hoor ;).  (Die nog veel tikvauten maaackt óók met zn smartphone)

SuSke

Nu liggen ze juist.
Dakrand evenwijdig met de gevel, randpannen en pannenrij aan de nok worden aangepast.

Een dak met de pannen schuin tov de gevel heeft problemen met de sluitingen en dus ook met de waterdichtheid.

De enige manier om je pannen ook evenwijdig aan de nok te krijgen is de dakrand van een oversteek te voorzien aan de gevel

Steam.N

Ziet er inderdaad een heel stuk beter uit, Dirk.
Knap huisje, alweer !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Bolje

Is inderdaad een stuk beter.
Net zoals je aangeeft een beetje schuin gesneden.

Misschien nog wat afwerkingslood rond de schouw?

Maar wel een heel mooi huisje, kunstenaar.  ;)
Vele groeten,
Ronald