Nieuws:

Nu in MSM 272 REPORTAGE: Railtour Dms met bijzondere inrichting

Hoofdmenu

Modelbaan Moustiers (Schaal N)

Gestart door Dirkh, 29 november 2013, 22:32:48 PM

Dirkh

Jean, je gebruikt vallejo verf en wat voor borstel ? Misschien zit het daarin ?

Steam.N

Een platte borstel, ca 3mm breed, soepele haren.
Borstel goed droogwrijven, initieel zéér licht over de leien, en pas als de borstel nagenoeg niets meer geeft, wat meer druk ...
Ik heb ook meerdere keren moeten experimenteren, want de leien vormen een heel andere ondergrond dan de slaterplaten die ik voor de gebouwen veelvuldig drybrushte ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Ik zal eens les moeten komen volgen denk ik. ;)
Platte borstel 3 mm,gebruikt.
Goed droogwrijven, gedaan.
Nog niet gelukt, alleen het ventje kan nu nog de fout maken  ;D
Misschien de druk die ik gebruik. Straks nog eens een poging wagen.

RD25

Sorry Dirkh dwars zit opnieuw met goten ( Franse chéneaux ), maar ik moet de juiste vertaling van de woorden niet om u te ergeren kiezen .
Ik vroeg me af waar waren de goten op de originele foto , want ze zijn bijna onzichtbaar . Dus als ze zijn 80 mm , zal dit 0.5mm geven voor uw model . Wat denk je van deze ?

Hopen u te helpen .
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Dirkh

Bernard, mijn Frans is al even slecht maar we verstaan elkaar en dat is het belangrijkste.
Taal speelt geen rol bij modeltreinen  ;D

Bedankt voor de tip, ik ga er wel eens mee aan de slag maar voor het ogenblik vergeet ik even de dakgoten. Ze gaan wel terug aan de orde komen als ik met de huizen begin.
Nu eerst die leien en de versiering op de torenspits en het kruisje. Die dingen zou ik nog graag af krijgen. Later misschien nog de scharnieren op de deur (daar ga ik eens voor aankloppen bij de etsers van dienst).

railrunner

Hey Dirk,

Ik kijk al uit naar de bouw van die huisjes.  Ziet er bijzonder leuk uit.  Mag ik zo vrij zijn om even een tip te geven voor namaken van plaaster op de gevel van de gebouwkes in schaal N?  Voor dat ik begin te tekenen/snijden in plasticcard, schuur ik met een (baby)schuurmachine met fijnste schuurpapier op een velletje styreenplaat (totdat alle krassen weg zijn).  Geeft net voldoende grofheid voor een beplaasterde gevel.  Met iets grovere schuurpapier wordt de structuur ook groffer.  Probeer maar eens uit.  Heb ik ook gedaan met de pijlers van mijn brug met goed resultaat.

Dirkh

Hoi Jim, voor die muren gebruik ik de vikopur met de ruwe kant, dan heb je al een beetje het bezetting effect. door dan nog met een sponsje te schilderen door te doppen krijg je een redelijk mooi bezette muur. Maar ik zal je tip zeker ook eens testen.

Nog maar eens met die leien bezig geweest maart het is nog niet helemaal naar mijn zin. Het wordt wel tijd dat ik een goede eenvoudige methode ga vinden want ik heb nog maar 1 kant over om te proberen (gelukkig had ik die mislukte torenspits om op te testen).
Misschien wil ik teveel ineens er proberen op te krijgen en moet ik nog minder verf gebruken en meerdere malen erover gaan ?
ik weet het voor het ogenblik niet meer. :-\
Maar even pauze dan (even ongezond buiten gaan doen en de nodige cafeïne bijtanken) en er dan terug invliegen.

Steam.N

Citaat van: Dirkh op 18 januari 2015, 15:07:46 PM
... en meerdere malen erover gaan ...

Klopt, Dirk. Vele laagjes met zeer weinig verf ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC->DCC - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Op zijn minst is dit dan wel gelukt, de torenspits versiering. Stukje rond styreen van 1 mm in de dremel en dan met schuurpapier, mesje enz. bewerkt tot ik een aanvaardbare vorm had.

Nu dat kruisje nog vooraan , het zal wel niet de originele versie worden maar een gewoon kruisje denk ik. Dat is nu wel iets te klein om na te maken. Misschien een paar kleien I profilen en dan een klein cirkeltje erop ?
Het is wel een rare vorm van kruis.

En dan terug leien, dus meerdere lagen drybrushen met heeeeeeeel weinig verf.

Dirkh

Ik denk dat het dit gaat worden met die leien of iemand met betere resultaten mag de leien van mij verweren maar ik geef het op. Het resultaat is aanvaardbaar en op de toren ziet het er redelijk goed uit.
Links diegene de uiteindelijk de behandeling moet krijgen, rechts dat knoei stukje.
Dus al iemand zich geroepen voelt om die leien te verweren stuur maar een berichtje.  ;D

Metpetergaathetbeter

Opnieuw prachtig werk, hebben vandaag in Woluwe over jouw kunstwerkje bezig geweest !

Eerlijkshalve moet ik zeggen dat ik niet alles las in je draadje maar ik veronderstel dat de dakbedekking bovenop de toren ook nog eens voorzichtig onder hand(jes)en zal genomen worden, even wachten met die goten tot er iets uit de lucht (en dan hopelijk net op dat kerkje niet natuurlijk ;D ;))komt te vallen zij het niet van U, misschien dan wel van één van ons !

Alvast veel plezier en succes met de volgende te bouwen meesterwerk(jes)en

Groeten Peter ;)

die verweerde zijn helemaal niet slecht om nog niet te moeten zeggen heel goed, mijn commentaar was misschien misplaatst want ik denk dat ik reageerde op een foto van het vorig blad, alé ik weet het niet meer  :-\

Steam.N

Dirk, die leien zien er prima uit, vind ik.
Misschien moet de kleur niet overal even egaal zijn ...  ik zou nog eens naar je foto's moeten gaan kijken ...

Die dakgoten zou ik vergeten, Dirk.
Op de foto's zie je ze bijna niet, dus aan je kerkje gaat niemand ze missen !
Regenpijpen kun je plaatsen, maar de goten vind ik absoluut niet nodig.

Ik ben benieuwd naar je volgend bouwsel en het brugje !!!
Volop sfeer !

Dirkh

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 18 januari 2015, 20:59:50 PM
Opnieuw prachtig werk, hebben vandaag in Woluwe over jouw kunstwerkje bezig geweest !

Helaba aan het roddelen geweest achter mijne rug  ;D

Trouwens ondertusen de oplossing gevonden voor die leien, eerst die hele spits in het zwart geverft, daarna de verwering aanbrengen. Dat gaat stukken beter, blijkbaar pakte het karton van de leien te snel de verf op en door er eerst een laagje zwart over te zetten gaat het stukken beter. De spits staat nu te drogen dus straks kan ik starten met het verweren van de spits.
De dakgoten ga ik achterwege laten.

Maar eerst mijn huiselijke taken uitvoeren, winkelen is al achter de rug, nu nog stofzuigen en wat poetsen :( en dan kan ik terug naar boven verder bouwen. :)

Steam.N

Benieuwd naar het resultaat van je schilderwerk !!!
Ik zal je methode ook eens uitproberen ... Goed om weten !

Sattrickske

Volledig met Jean eens, die dakgoten zie gewoon niet op de foto's, dus deze achterwege laten zal geen afbreuk doen aan je wondermooi bouwwerk.

Nu wat de leien betreft, waarom zet niet eerst een laagje vernis?  Zodanig dat je een miskleun van verwering terug kan herbeginnen.  Of gaat dat niet in N?
Wat de gebruikte verf betreft, heb je al geprobeerd met acryl verf?  Deze droogt veel sneller en gaat bij drybrushen minder verf achterlaten.  Of waarom geen pigmentpoeders?  't Zijn allemaal technieken die ik H0 gebruik, en ik ben er helemaal niet zeker van of deze in N ook van toepassing kunnen zijn.

Je laatste foto is toch al heel goed zenne, her en der nog een beetje teveel wit, maar 't stoor niet.  Een kwestie van smaak...